Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!
Na de ervaringen van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog, waar het Britse leger veel last had van irreguliere troepen met accurate jachtgeweren, gingen sommige Britse officieren pleiten voor het trainen van troepen in deze manier van oorlog voeren. Het duurde even voordat deze mening door de conservatieve legerleiding heen kwam, maar in 1800 werd dan toch het "Experimental Corps of Riflemen" opgericht.
Britse wapenfabrikanten werd gevraagd om een accuraat 'rifle' geweer te ontwerpen, en uiteindelijk werd die van meneer Baker geselecteerd ('rifles' zijn de groeven in de loop van het geweer, die een spin geven aan de kogel wat de accuraatheid enorm verhoogd)
In de experimentele fase kregen de troepen de vrijheid kregen om zelf uit te zoeken wat de beste manier was om te werken met de nieuwe wapens en tactieken (Revolutionair voor de tijd, waarin de ideale soldaat werd gezien als een hersenloze robot die blind bevelen opvolgt)
Na een paar jaar aankijken en wat acties besloot de legerleiding dat er wel iets nuttigs was aan het idee en kregen ze een officieel regimentsnummer: 95 Als 95e hebben ze meegedaan aan practisch alle campagnes van de Britten in de Napoleontische oorlog.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Naast de groene kleur is het Rifle uniform ook anders van vorm dan die van 'normale' infantrie. De jas is korter, zonder rok, met simpelere manchetten en 3 rijen zilveren knopen. De 'shako' lijkt op de kachelpijp shako, maar is subtiel anders van vorm en werd ook niet vervangen voor de Waterloo campagne. Broek was ook groen, maar werd op campagne ook regelmatig vervangen door de grijze broek van gewone infantrie als deze was versleten. Alle leren riemen en tassen waren zwart ipv wit. De Baker Rifle was korter dan het standaard musket, wat een nadeel kon opleveren bij een bajonet gevecht. Riflemen werden daarom uitgerust met een veel groter bajonet met handgreep, zodat de totale lengte gelijk werd met een standaard musket met bajonet. Om begrijpelijke redenen noemden de troepen van het 95e hun bajonet een 'zwaard' en (in de beste Britse traditie om tradities in stand te houden ) is bij de moderne opvolger van het 95e, The Rifles Regiment, het officiele comando voor de bajonetten nog steeds "Fix Swords!"
Ook in de rest van de equipment zitten significante verschillen met die van de 'gewone' infantrie. Over de rechterschouder draagt de Rifleman dezelfde veldfles en etenszak, maar de bajonet hangt aan een riem om de heupen ipv over de schouder. Over de linkerschouder draagt hij een munitietas, met daarin voorverpakte kogels en kruit, net als gewone infantrie. Het laden van de Rifle met deze munitie gaat bijna net zo snel als een gewoon musket, maar gaat ten koste van de accuraatheid. Om echt goed gebruik te maken van de kracht van zijn wapen heeft hij ook een hoorn met extra fijn gemalen buskruit, aan zijn riem een tas met individuele kogels, en, in een opening in de kolf van zijn geweer achter de messing klep, geoliede stukjes leer die zorgen voor een perfect pasvorm van de kogel in de loop. Om op deze manier te laden duurt veel langer (vooral omdat de kogel die strak in de groeven grijpt met veel kracht door de loop geduwd moet worden), maar de accuraatheid die te behalen was kon enorm zijn, zeker voor die tijd.
Het beste voorbeeld van de potentie van de Baker Rifle in handen van een expert werd geleverd door Thomas Plunket in 1809, toen hij op een afstand van 600 meter een Franse generaal neer schoot, én (alsof om te bewijzen dat het eerste schot geen gelukstreffer was) zijn aide-de-camp. https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Plunket In een tijd waarop een gewoon musket alleen door puur geluk een mens kon raken op meer dan 50 meter was dit ongehoord effectief.
De vrij unieke houding die de beste man gebruikte om dit voor elkaar te krijgen is sindsdien bekend als de 'Plunket Position', en Warlord is zo aardig geweest om er een model van te maken:
De riem van het geweer word om de voeten gelust, en het bovenlichaam hangt aan de riem terwijl het geweer op de voeten rust. Het lijkt een nogal onhandige positie, maar met het resultaat valt niet te twisten.
Rest mij niet meer dan om af te sluiten met het officiele Regimentaire lied van de 95e Rifles: 'Over The Hills And Far Away'
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Vanaf 600 meter??? Volgens mij is dat in deze tijd nog steeds een hele opgave. Door alle Hollywood films denkt iedereen altijd dat schieten zo makkelijk is, maar in de praktijk is dat volgens mij wel anders. Om over bewegende doelen nog maar niet te spreken (nou zou deze Generaal wel niet aan het rondrennen zijn geweest maar toch). Zonder het verhaaltje erbij had ik ook helemaal niet verwacht dat die houding zo goed was.
550 meter is het maximale bereik van de colt c7/c8 die de landmacht gebruikt, wat eigenlijk gewoon een moderne m16 is. de maximale reikwijdte is tot waar je gericht kan schieten, de kogel gaat wel verder alleen heb je absurd veel geluk nodig om je doel te raken. https://www.defensie.nl/organisatie/lan ... nld-5.56mm een sniper zoals de door nederland gebruikte Accuracy raak je doelen tot op 1100 meter mee. https://www.defensie.nl/organisatie/lan ... eer-7.62mm
dus 600 meter is inderdaad een tering end voor 1806!
en weer prachtig geschilderd frank en een leuke uitleg
Legers die ik speel: 30k: World Eaters & Ultramar Auxillia Mordheim: Beastmen Black Powder: Östenreich
Ja, 600 meter is een enorme afstand en was ook zeer uitzonderlijk het normale effectieve bereik van de Baker rifle lag rond de 100-150 meter.
Dat is dan ook de reden dat mr. Plunket een legende is geworden
Naast dit soort extreem sniper werk, was het effect van massaal accuraat geweer vuur zeer groot. Franse eenheden in Spanje hadden soms wel 90% casualties onder officieren nadat ze de 95e waren tegen gekomen
Mikken op officieren was het eerste dat Riflemen deden
Ik heb net wat 95e Rifles en lichte infantrie die door kan gaan voor het 52e. Ergens in mijn to-do stapel heb ik een kanon van de Royal Horse Artillery. Heel stiekum op de achtergrond van mijn gedachten begint dan het idee te spelen dat ik mijn verzameling zou kunnen gaan toespitsen op de 2e Brigade van de Light Division: https://en.wikipedia.org/wiki/Light_Division#Structure_during_the_Peninsular_War
Maar goed, niemand maakt Portugezen, dus daar hoef ik voorlopig niet over na te denken