Frank's Napoleonics

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: Frank's Napoleonics

Berichtdoor Benman » 17 jun 2015 23:06

Ik vind de uitleg weer geweldig. :tu:
[quote="Beastherder"]Damn, Ben, ik haat je[/quote]
Legers die ik speel: FOW: Germans Late War
Avatar gebruiker
Benman
BOFH
 
Berichten: 1437
Geregistreerd op: 11 maart 2006 22:17
Woonplaats: Malta

Re: Frank's Napoleonics

Berichtdoor Chris » 18 jun 2015 06:35

Ziet er weer sexy uit frank
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Avatar gebruiker
Chris
Lord Lion-O
 
Berichten: 1313
Geregistreerd op: 27 aug 2010 14:22
Woonplaats: Hannover

Re: Frank's Napoleonics

Berichtdoor Onnozel » 18 jun 2015 13:36

Weer super schilder werk :thumbup:

Ik vind de uitleg weer geweldig.


Frank had geschiedenis leraar moeten worden :wink:
Legers die ik speel: WHFB: Ogre Kingdoms & Lizardmen WWX: Outlaws & Enlightened Guildball: Butcher's guild
Onnozel
Skink, addicted to chocolate
 
Berichten: 218
Geregistreerd op: 13 maart 2008 16:24
Woonplaats: Overasselt

Re: Frank's Napoleonics

Berichtdoor Beastherder » 21 jun 2015 16:22

Dank u, allen :bloos:

[quote="Onnozel"]Frank had geschiedenis leraar moeten worden


Een beetje aan ongeïnteresseerde middelbare scholieren proberen uit te leggen wat het nederlandse zuilen-systeem was terwijl ze naar hun iPhone aan het staren zijn?
Nee, dank je :dry:

Geschiedenis uitleggen is leuk als je publiek daadwerkelijk geïnteresseerd is én je het onderwerp zelf interessant vindt, maar anders.....




Afgelopen week nog volop in de Napoleontische sfeer, dus toen ik deze zag liggen in Utrecht kon ik m niet weerstaan
http://store.warlordgames.com/collections/napoleonic-british/products/95th-rifles-chosen-men
Yeeey, Rifles! :thumbup:

Een wapen waarmee je daadwerkelijk kan raken waar je op mikt en een uniform dat probeert niet op te vallen
Wat een rare ideeën hadden die jongens :)



Ook begonnen met het schilderen van nog een groep Britse infantrie
Als je inspiratie hebt moet je door ^_^
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Napoleonics

Berichtdoor Benman » 27 jun 2015 11:49

Afbeelding

En toch is het raar want tijdens de Anglo-Zulu oorlog, zo'n 60 jaar later dan Napoleontische oorlog(en) liep alles weer in opvallend rood. :dunno:
Afbeelding

Blijkbaar waren de Britten niet bang om op te vallen en geraakt te worden. :grijns:
[quote="Beastherder"]Damn, Ben, ik haat je[/quote]
Legers die ik speel: FOW: Germans Late War
Avatar gebruiker
Benman
BOFH
 
Berichten: 1437
Geregistreerd op: 11 maart 2006 22:17
Woonplaats: Malta

Re: Frank's Napoleonics

Berichtdoor Beastherder » 27 jun 2015 21:39

Vergis je niet in de conservatitiviteit van de gemiddelde legerleiding, zeker in vredestijd, en zeker na een gewonnen oorlog

'we hebben Napoleon verslagen in het rood, dus waarom zouden we veranderen?' -_-

(Vergelijk bijvoorbeeld ook Frankrijk en Duitsland na de Eerste Wereldoorlog. De winnaar is veel minder gemotiveerd om te zoeken naar alternatieven)

De eeuw na de Napoleontische oorlogen waren er in Europa bijna geen oorlogen (alleen de Frans-Pruisische oorlog verstoorde de rust, maar die duurde maar kort en Engeland had er niks mee te maken)
Verder werd er alleen gevochten in koloniale oorlogen tegen tegenstanders met een enorme technologische achterstand.
Als de tegenstander toch geen geweren heeft mag je best opvallen

Toen de Britten eenmaal in conflict kwamen met tegenstanders van een vergelijkbaar technisch kunnen, die ook nog eens gebruik maakten van guerilla-tactieken, tijdens de Boerenoorlog in Zuid Afrika, schakelden ze heel snel over naar camo-kleuren



Terug naar Waterloo
Op het web zijn ondertussen stapels filmpjes te vinden van de re-enactment van vorige week :D





Indrukwekkend hoor

De rookontwikkeling na een paar musket-salvo's is enorm
Als je bedenkt dat er bij de echt slag 50 keer zo veel troepen waren, die veel vaker vuurden, dan moet je geen hand voor je ogen hebben gezien
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Napoleonics

Berichtdoor Beastherder » 05 jul 2015 15:10

Na 2 jaar eindelijk een 2e groep Britse infantrie

Afbeelding

Afbeelding

Dit keer lichte infantrie tijdens de Peninsula campaign


Afbeelding

In essentie hebben ze dezelfde equipment als de eerdere Britten, maar er zijn best wel wat verschillen die de moeite waard zijn om uit te leggen


Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Allereerst het verschil tussen de Britten bij Waterloo en in de Peninsula (de verzamelnaam voor Spanje en Portugal, waar de Britten een langdurige campagne hebben gevoerd)

Meest duidelijke verschil is de shako (hoofddeksel). In de Peninsula was dit een hoge, rechte cylinder, bekend als de 'kachelpijp' shako.
Vanaf 1812 werd de nieuwe shako officieel ingevoerd, met een lager en breder profiel, een verhoogde voorkant en uitgebreidere versiering
In theorie is het mogelijk dat nieuwe eenheden aan het eind van de Peninsula campagne deze al hadden, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat ze op zn best zeer zeldzaam zouden zijn.
Na het aftreden en verbanning naar Elba van Napoleon hadden de Britten (net als andere landen) de tijd om het leger te re-organiseren, en op het slagveld van Waterloo was de nieuwe shako dan ook practisch universeel.
Het nieuwe type staat sindsdien dan ook bekend als de 'Belgische' of 'Waterloo'-shako

Bij Waterloo was de grijze broek standaard, maar in Spanje zag je vaker de witte broek voor tropische klimaten.
De witte broek was zeker niet universeel, want in de Spaanse bergen in de winter kan het nog best gewoon koud worden.

Het grootste verschil is waarschijnlijk wel het versleten, veteranen karakter van de troepen.
Waterloo was een hele korte campagne, na een periode van rust terwijl Napoleon op Elba rondhing, dus iedereen liep daar redelijk volgens de regelmenten gekleed.
De Peninsula campagne was echter een jarenlang voortslepend gebeuren (1807-1814) waarbij de meeste troepen al die jaren in Spanje bleven.
Vervangende uniformen voor de onvermijdelijke slijtage zijn dan niet altijd even makkelijk verkrijgbaar, dus de infantrie liep er soms heel afgeragd bij.
Plaatselijke stof werd dan soms gebruikt ter vervanging. De zogenaamde 'spanish cloth' was donkerbruin, en dus te zien als de broeken van sommige modellen.
De rode jassen zijn ook wat vervaagd t.o.v. de Waterloo troepen, maar dit effect wil ik de volgende keer misschien nog wat sterker maken.
Verfstoffen uit die tijd waren nog zeker niet kleurvast

Een Brits infantrie bataljon bestond uit 10 Companies, waarvan 8 'lijn' en 2 elite 'flank'. De 2 flank companies waren de Grenadier en de Light company.
De schouderversieringen (bekend als 'wings') laten zien dat dit 'flank' troepen zijn, en de groene pluim maakt ze Light (de Grenadiers zouden een rode pluim hebben)
Als Light troepen zijn ze dus getraind in skirmishing, maar ze kunnen nog steeds hun plaats innemen in de formaties

De echte pietlut kan zien dat de musketten ook iets anders zijn geschilderd, want ipv de 'Short Land Pattern' hebben deze jongen een 'New Land Pattern Light Infantry' musket vast.
Verschillen zijn minimaal, maar (niet te zien in deze schaal) de Light Infantry musket had daadwerkelijk een vizier.
Niet dat je daar heel veel aan had met de inaccuraatheid van van zo'n musket, het was meer ter herinnering om te proberen te mikken :D

Bij de Regimentskleur heb ik een beetje gesjoemeld om mn opties open te houden
Als ik helemaal historisch wil gaan spelen zou het een wat geel uitgevallen beige kunnen zijn, zodat ze ingezet kunnen worden als de 52e Light Infantry, een eenheid die in zn geheel bestond uit lichte infantrie en samen met de legendarische 95e Rifles onderdeel was van de elite Light Division
https://en.wikipedia.org/wiki/52nd_(Oxfordshire)_Regiment_of_Foot
https://en.wikipedia.org/wiki/Light_Division

Wil ik echter een beetje fictief gaan spelen, dan zou het ook een wat vervaagde geel kunnen zijn, en dan kunnen ze doorgaan voor de Light Company van de fictieve South Essex, het regiment waar Richard Sharpe het grootste deel van zn avonturen mee beleeft :D

Afbeelding

Voor de mensen die echt lezen wat ik hier allemaal schrijf, wat is er fout aan de bovenstaande foto?
Antwoord volgt volgende week
:wink:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Napoleonics

Berichtdoor Guy » 05 jul 2015 18:04

Mooi werk en mooi stukje informatie Frank :tu:
Wat de foto betreft, volgens mij hebben de pluimen op de shako's de verkleurde kleur; we hebben immers net geleerd dat die groen zijn voor de light company B)
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Napoleonics

Berichtdoor Beastherder » 05 jul 2015 18:18

Ah, maar misschien zijn het geen light company troepen? :whistle:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Napoleonics

Berichtdoor vhati » 05 jul 2015 20:12

sean bean leeft nog
I just got lost in thought. It was unfamiliar territory

Why? Just because I can

Painted? What's that?
Legers die ik speel: Eldar, Space Marines, Tau, Tyranids, Chaos Daemons, High Elves, Skaven
Avatar gebruiker
vhati
Four Ogres, all with nifty pigtails
 
Berichten: 164
Geregistreerd op: 29 sep 2007 16:48
Woonplaats: Out of My Mind

VorigeVolgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rensdyr en 6 gasten