Amran's Miniature Blog (Mounted Archers Finished)

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: Erwin's Blog

Berichtdoor Rensdyr » 08 mei 2020 16:44

Ziet er strak uit! Kleuren komen mooi samen in de unit. Ook een indrukwekkende achtergrond van de heraldiek inderdaad! :D
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 265
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Re: Erwin's Blog

Berichtdoor Amran » 09 mei 2020 09:37

Bedankt!
Ik denk dat ik voor mijn volgende eenheid naar het Noorden ga, naar Nireval, waar paars en rood de heraldische kleuren vormen* :D
Zit nog even te peinzen over wat ik nou precies als volgende ga schilderen.

Complicerende factor is dat ik het ook gebruik voor een campaign, dus daar heb ik al snel meer variatie voor nodig.
Ik ga iig wel het idee houden dat 1 unit = intern consistent.

*uiteraard met wit en geel als metalen
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

Re: Erwin's Blog

Berichtdoor Amran » 09 mei 2020 21:03

Het volgende project staat klaar: mounted archers uit Nireval!
Vandaag de eerste stap. Aangezien Nireval een west-europese stijl heeft, ging ik op zoek naar Europese mounted archers. Die waren er echter heel weinig! Er waren op een gegeven moment kruisboogschutters te paard, en als ik het goed vond waren er in oost-Europa wel wat (heavily armoured) mounted archers, maar geen in de stijl van, zeg, de 100-jarige oorlog. Zo ook dus een schamelijk gebrek aan mounted archers in die stijl qua miniatures. Ik heb de 'light cavalry' doos van Perry nog overwogen, maar de bogen die daar bij zaten vond ik weinig dynamisch.

Dus ging ik op zoek naar de op een na beste optie (en eigenlijk veel leuker): kitbashing!
Ik ben zoals vele van jullie weten erg fan van de modellen van fireforge-games. Ze hebben een doos mounted sergeants, een light cavalry eenheid zonder al te veel barding aan de paarden (dat remt alleen maar af... iets met aerodynamica). Mijn eerste gedachte was om deze te mengen met de doos archers die ze verkopen. Ik had die doos ooit al gekocht, misschien had ik nog genoeg boog-armpjes. Helaas bleek dat niet zo te zijn.

Maar, geluk bij een ongeluk: de mounted sergeants dragen chainmail, en de soldaten uit de archer doos niet. Dat kan eventueel verklaart worden natuurlijk, maar dat bleek niet te hoeven. Een nieuwe(re) doos van fireforge games: de scandinavian infantry, bood uitkomst. Precies 10 archers armen, met chainmail aan, en nieuwe hoofden! :thumbup:

Afbeelding

Deze kwamen kort na Corona binnen, en hebben sindsdien liggen wachten tot ik klaar was voor een nieuw project! Dat begon vanavond, nu ik klaar ben met de eenheid greatswords.

De inhoud van de doos mounted sergeants is simpel, maar met genoeg variatie. De paard-onderdelen zijn vrijelijk te combineren, ideaal. Hier is een goed overzicht van wat je in de doos kan verwachten.
Afbeelding

De paarden zijn wat mij betreft goede modellen. Ze lijnen prima uit. Hier zijn zes paarden die allemaal net iets verschillen van elkaar.
Afbeelding

De scandinavian infantry doos heeft 5 van de sprues, plus wat losse speren. Vandaag ben ik alleen geïnteresseerd in de hoofdjes en bogen.
Afbeelding

Het eerste testmodel om te kijken of het allemaal ging passen kwam er prima uit te zien, misschien wel mijn favoriet uit de selectie!
Afbeelding
Afbeelding

En een goed uurtje later aan voorzichtig lijmen, de volledige zes (van de uiteindelijke 10) staan klaar voor de primer!
Afbeelding

Ik ben zelf erg tevreden met de modellen. De kitbash gaf me geen enkele problemen qua schaal of stijl-clash. De helft heeft een 'nieuw' hoofd. Deze zijn prima te combineren met bijvoorbeeld de mantels van de sergeants, en de armen met chainmail passen goed bij de sergeants bodies.

Updates komen binnenkort weer! :D
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

Re: Amran's Blog (Mounted Archers WIP)

Berichtdoor Beastherder » 10 mei 2020 17:49

Nice!

Fireforge heeft ondertussen een hele aardige collectie sets om mee te kitbashen, zoals je hier mooi laat zien

Post-Viking Scandinaviërs is zeker geen standaard onderwerp. Goed om te zien dat ze ook wat minder bekende onderwerpen kiezen :yes:
Ik zie daar wel een 2-bladige bijl.
Die is historisch wel heel twijfelachtig :huh:
Misschien voor de Varangian Guard in een meer ceremoniële rol?
Waarschijnlijk maar beter om die te negeren....

Ik heb de 'light cavalry' doos van Perry nog overwogen, maar de bogen die daar bij zaten vond ik weinig dynamisch.
Hé, geen slecht woord over de Perry's! :bottom:
Die mannen zijn goden! :worship:

Maar serieus :wink: de 'mounted archers' die je kan maken van die set zijn Engelse 'longbow' boogschutters.
Een longbow is onmogelijk (of in ieder geval zéér onpractisch) te gebruiken vanaf een paard. Die jongens gebruikten hun paard voor vervoer en zouden afstappen om hun boog te gebruiken.
De poses van die modellen zijn dan ook echt bedoeld voor 'op reis' en niet 'in gevecht'


Europese boogschutters te paard (die hun boog daadwerkelijk gebruikten vanaf hun paard) waren idd practisch niet bestaand.
Dat was echt een stijl die je zag bij legers uit de steppe in het (Midden-) Oosten in de klassieke Oudheid en Middeleeuwen.
Hunnen, Mongolen, Scythen, Parthen, dat soort werk.

Dat is geen reden waarom in een semi-realistische Fantasy setting 'Europese' horse archers niet zouden kunnen bestaan.
(Maar dus wel de reden dat makers van historische mini's ze niet maken)

Het echte mysterie is eigenlijk waarom ze niet bestonden in Europa :scratch:
Europese legers, van de Romeinen tot de Kruisvaarders, kwamen er meestal niet heel goed vanaf als ze in contact kwamen met goede horse archers.
Toch was er niemand die dacht "Hé, dat is een goed idee! Dat kunnen wij ook"

Geen enkel probleem met een 'alternatief universum' waarin Europese legers wel hebben geleerd een boog te schieten vanaf een paard ^_^
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Amran's Blog (Mounted Archers WIP)

Berichtdoor Amran » 11 mei 2020 10:54

Nice!
Ik zie daar wel een 2-bladige bijl.
Die is historisch wel heel twijfelachtig :huh:
Misschien voor de Varangian Guard in een meer ceremoniële rol?
Waarschijnlijk maar beter om die te negeren....


Ik vond het inderdaad ook bijzonder. Ik gok dat ze ook we 'rule of cool' wat willen aanmoedigen, in plaats van louter historisch te zijn. Wie weet doe ik er nog iets mee :wink:


Europese boogschutters te paard (die hun boog daadwerkelijk gebruikten vanaf hun paard) waren idd practisch niet bestaand.
Dat was echt een stijl die je zag bij legers uit de steppe in het (Midden-) Oosten in de klassieke Oudheid en Middeleeuwen.
Hunnen, Mongolen, Scythen, Parthen, dat soort werk.

...
Het echte mysterie is eigenlijk waarom ze niet bestonden in Europa :scratch:
...
Geen enkel probleem met een 'alternatief universum' waarin Europese legers wel hebben geleerd een boog te schieten vanaf een paard ^_^


Dit is waarom ik het zo gek vind eigenlijk dat Rohan naar mijn weet nauwelijks mounted archers gebruikt. Hun land is er ideaal voor! Grote vlaktes, lekker veel ruimte om eindeloos te kunnen wegrennen, goed geoefende ruiters en aan duidelijke overvloed aan paarden...
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

Re: Amran's Blog (Mounted Archers WIP)

Berichtdoor Beastherder » 11 mei 2020 13:00

Dit is waarom ik het zo gek vind eigenlijk dat Rohan naar mijn weet nauwelijks mounted archers gebruikt.
Jawel hoor :yes:
Iedere Rider of Rohan heeft een boog.

Je ziet ze niet zoveel gebruikt worden vanaf een paard, want de 2 grote slagen zijn de verdediging van Helm's Deep en Pelennor Fields (Waar de Rohirrim zo snel mogelijk Minas Tirith moeten bevrijden. Geen tijd voor rondrijden en pijltjes schieten, meteen charge!)

In het spel is een boog standaard voor iedere Rohirrim te paard (met uitzondering van karakters en de Royal Guard) en ze hebben een speciale regel die ze de normale max op boogschutters laat negeren.

Om mezelf te citeren uit Rianne's blog ^_^
Al je Rohirrim hebben een boog, dus het kan lijken alsof shooting belangrijk is voor je leger, maar dat valt reuze mee.
Een simpele boog is niet heel erg indrukwekkend, en je hebt meestal te weinig modellen om echt een effect te hebben in de 1 of 2 beurten voor de charge.
Als je een paar vijandelijke modellen neer krijgt is dat pure bonus, maar niet meer -_-

In theorie zou je met een oneindige beurt limiet/speeltijd en een oneindig grote tafel Rohirrim kunnen spelen als klassieke steppe horse archers (Parthen, Mongolen, etc):
Gebruik je mobiliteit om buiten range te blijven van de tegenstander terwijl je ze blijft beschieten met je boogjes.
Ergens in beurt 50, na 6 uur spelen, is je tegenstander wel dood.
Maar misschien niet het leukste potje om te spelen..
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Amran's Blog (Mounted Archers WIP)

Berichtdoor Amran » 11 mei 2020 13:45

Jawel hoor :yes:
Iedere Rider of Rohan heeft een boog.


Waar komt die informatie vandaan? Heb ik iets gemist in de boeken? Of komt het uit een bijwerk ofzo?
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

Re: Amran's Blog (Mounted Archers WIP)

Berichtdoor Beastherder » 11 mei 2020 15:31

Mijn film referentie bijbel is vrij duidelijk.
De boog is de 'primary weapon' van een Rohirrim.

Uiteraard gaat dit over de films en het spel gebaseerd op de films.

Wat die rare mr Tolkien in z'n boeken geschreven heeft interesseert niemand, natuurlijk :harhar:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Amran's Blog (Mounted Archers WIP)

Berichtdoor Amran » 11 mei 2020 16:21

Paarden, deel 1

Voor deze eenheid besloot ik de paarden eerst te schilderen, en de kleurschema's te variëren.
Ik begon met wat rond zoeken naar een kleurenschema voor de eerst zes (drie paar paarden), en besloot voor een bijna zwart paardenras: de Marwari

Afbeelding

Het leuke aan deze paarden is dat ze ook sokken en een bles hebben. Ook vond ik de meer donkerbruine vacht er wat mooier uit zien dan een zwart dat op grijs gebaseerd was.

Aan de slag dus! Eerst een primer over de modellen heen. Er zijn drie ruiters met mantel en drie zonder, dus ik koos voor van elk een per soort paard.

Afbeelding

Dus hoe schilder je een Marwari paard? Alle verf is van Vallejo.
Tijd voor de eerste laag. Een nauwelijks van zwart te onderscheiden grondlaag van een 1:1 mix tussen 'black' en 'burnt umber'.
De bles en sokken kregen een laag 'sky grey'.

Afbeelding

De eerste layer op de vacht en staart kwam van een 1:3 mix tussen 'black' en 'burnt umber'.
Voor de witte delen was dat 1:1 'white' en 'sky grey'.
Daarna volgde alweer de laatste laag, een "highlight" van 'burnt umber'.
De sokjes en bles kregen een laag wit, en de hoeven schilderde ik met 'neutral grey'.
Oogjes schilderen en klaar!

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Het zijn duidelijk donkere paarden, dus het gebrek aan mooie, felle, groene grasvelden onder hun voeten doet ze geen eer aan. Die komen binnenkort!
Ik ben er zelf erg tevreden mee! :thumbup:

De volgende post (of twee) zullen ook over paardjes gaan (het is toch de maand van de paarden op hive novio :P )
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

Re: Amran's Blog (Mounted Archers WIP)

Berichtdoor Amran » 11 mei 2020 19:33

Paarden, deel 2

Iets sneller dan ik had verwacht zijn de volgende paarden ook al af! Voor deze twee heb ik gekozen voor een palomino paard:

Afbeelding

Vanaf de zwarte primer gaan we aan de slag. Alle verfnamen zij weer die van Vallejo.

Afbeelding

Voor de vacht, een laag 'burnt umber'. Voor de manen en staart een basecoat 'iraqui sand'.

Afbeelding

De vacht krijgt nu overal een coat 'flat earth', behalve rond de mond en neus van de paarden.
Er komt een highlight 'beige' bij de staart en manen.

Afbeelding

Nu twee dunne laagjes 'orange brown' op de vacht...

Afbeelding

Tot slot, een laatste highlight van een 1:1 mix tussen 'orange brown' en 'ochre brown' op de vacht, een highlight 'ivory' op de staart en manen.
De hoeven 'neutral grey' en de ogen met zwart en wit.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Deze palomino paarden zijn in principe klaar om ruiters te dragen!

Ik twijfelde over een nog lichtere highlight op de vacht, maar ik kon niet per se een goede kleur vinden. Thoughts? :)
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

VorigeVolgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten