Guy's schilderblog

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: Guy's schilderblog

Berichtdoor Guy » 31 dec 2020 13:03

Afgelopen dagen aan wat scenery gewerkt; stukjes scatter terrain voor Saga/klassieke oudheid

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


met varkens in de modder
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


en de veestapel is uitgebreid; er moet immers genoeg te plunderen zijn :wink:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Guy's schilderblog

Berichtdoor Beastherder » 31 dec 2020 13:35

Heel schattig :laugh:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Guy's schilderblog

Berichtdoor kingjayko » 01 jan 2021 14:53

Wat een zwijnenstal. :grijns:
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Re: Guy's schilderblog

Berichtdoor Guy » 09 feb 2021 16:58

Kleine uitbreiding van de Saga Warband; man met vaandel; 3 in elkaar hakende drinkhoorns leek me wel een mooi logo :proost
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Guy's schilderblog

Berichtdoor Beastherder » 10 feb 2021 11:43

Is dat een freehand of geprint?

Zeker een cool logo :D
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Guy's schilderblog

Berichtdoor Guy » 10 feb 2021 12:52

Print met paar handmatige highlights
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Guy's schilderblog

Berichtdoor Rensdyr » 10 feb 2021 20:01

Leuk gedaan, mooie toevoeging aan de warband!
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 265
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Re: Guy's schilderblog

Berichtdoor Guy » 18 mei 2021 20:18

Het is alweer een tijdje stil geweest in dit blog, maar de kwast heeft niet stil gestaan. Jaren geleden ben ik bij mijn allereerste bezoek aan Crisis in Antwerpen gecharmeerd geraakt van Beneath the Lily Banners,
een regelset voor laat 17e eeuwse veldslagen. Destijds werd het gepresenteerd door Barry Hilton, de auteur, met een prachtige display game :grijns: Een indrukwekkende hoeveelheid troepen op een groot slagveld, kleurrijke uniformen en grote vaandels, what's not to like :grijns: Om het nog mooier te maken bleek het een slag te zijn waarbij 'onze' Willem van Oranje (toen stadhouder EN koning van Engeland) zijn oom James II uit zijn koninkrijk heeft gejaagd - de 'Battle of the Boyne' in 1690
Afbeelding

Die dag met het regelboek naar huis gegaan en een doos modellen van Warlord Games (die achteraf voor de verkeerde helft van de 17e eeuw waren - English Civil War :whistle: ) Samen met een paar Limburgse vrienden een paar pogingen gedaan om het spel te spelen, maar echt lekker liep het toen nog niet. Een gebrek aan modellen en enkel ervaring met Warhammer als regelset speelde daar ook wel in mee. De zin 'Damn you Barry Hilton' werd toen meer dan eens geuit :P
Sindsdien een tijdje niks mee gedaan, een keer toch weer wat modellen gekocht, beetje geknutseld, weer weinig mee gedaan enz. Tot dat in de zomer van 2018 een nieuwe editie uitkwam, in een fraai hardback full colour regelboek, met verbeterde en gestroomlijnde regels.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Dit wakkerde het vlammetje aan en leidde zelfs tot verf op modellen en in 2019 tot vage plannen voor een demo op Poldercon 2020. Daar aan begonnen, toch weer gestrand, het schoot niet op. Het vlammetje stond weer op een laag pitje. Toen kwam COVID-19 en in die tijd een serie nieuwe releases van Barry Hilton, die al thuiswerkende ineens tijd had om allerlei scenario's te bedenken, en deze aan te bieden als pdf's.
Hiertussen zat precies wat nog ontbrak: een set scenario's rondom highlights uit de veldslag bij de rivier de Boyne, met maximaal 4 units per kant op een klein slagveld van 24x24 inch. Terug was de schilder mojo :D
De afgelopen maanden ben ik er mee aan de slag geweest en heb in die tijd meer modellen voor het project geschilderd dan in de jaren daarvoor bij elkaar opgeteld.

In het scenario is de Nederlandse 'Garde te Voet' - de speerpunt van Willems offensief - met 2 bataljons de rivier overgestoken.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Na een bestorming van de rivieroever staan ze nu oog in oog met James' Foot Guards en een derde bataljon Ieren dat trouw aan James is gebleven.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

De Nederlanders hebben dan al verliezen geleden en de strijd lijkt wat ongelijk te beginnen, ware het niet dat de 'Blauwe Garde' historisch en speltechnisch fungeerden als ijzervretende veteranen. In contrast met de Garde troepen van Napoleon (+/-120 jaar later,) werd de Garde te Voet wèl als breekijzer gebruikt in diverse veldslagen in heel Europa.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De set up is voor de eerste dobbelsteen geworpen wordt als volgt
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Het oogt een beetje kaal en wellicht voorspelbaar - je schuift 2 linies tegen elkaar en that's it, right? Het spel werkt echter zo dat je niet voortdurend al je units orders kunt geven. Daarnaast geven de spelers hun orders tegelijkertijd, door middel van counters/tokens waarvan de tegenstander niet kan lezen wat er op staat (waarbij je ook kan bluffen). Dat maakt het al heel wat minder voorspelbaar.

Later krijgt de Garde versterking in de vorm van een bataljon Brandenburgers (ja, inderdaad, Duitsers - Willem had daarnaast ook Fransen, Denen en Engelsen meegenomen) en wat geschut.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Gaat het lukken om de linies van de Jacobieten (de naam voor hen die James trouw waren) te doorbreken? Deze vraag kan nu meegenomen worden naar Poldercon 2022. 2 jaar later dan destijds bedacht, maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen :wink: Intussen verder met troepen voor het volgende scenario :thumbup:
Laatst bijgewerkt door Guy op 19 mei 2021 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Guy's schilderblog

Berichtdoor kingjayko » 18 mei 2021 22:17

Da's potverdorie mooi spul hoor. :grijns: Apart dat het op zo'n klein speelveld is, niet per se iets wat je verwacht bij historische wargames.
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Re: Guy's schilderblog

Berichtdoor Joost-FOW » 19 mei 2021 04:08

mooi te lezen en mooie figuurtjes :thumbup:
ik vind het erg fijn te lezen dat er ook met kleinere speelvelden en legers gespeeld kan worden ...
als er een keer een potje gespeeld gaat worden wil ik wel toeschouwer zijn... :wink:
Legers die ik speel: • Flames of War - WWII •Team Yankee WWIII •epic battles ACW
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails
 
Berichten: 153
Geregistreerd op: 08 maart 2021 15:38
Woonplaats: weurt

VorigeVolgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron