Rommelen met Romeinen

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Rommelen met Romeinen

Berichtdoor Guy » 20 jul 2020 21:03

Sinds een week of twee heb ik de langverwachte nieuwe regelset van TooFatLardies in handen: Infamy Infamy, regesl voor 'grote' skirmish battles
in de klassieke oudheid. Per kant trekken ongeveer tussen de 40 en 60 modellen ten strijde.
Afbeelding


In de aanloop naar de release met de eerste troepen bezig geweest. Jaren geleden eens een doosje Romeinse veteranen gekocht bij Subcultures in Utrecht: destijds geïnspireerd door Frank/Beastherder die met Romeinen voor Warhammer Ancient Battles bezig was. Toentertijd niet al te veel met de modellen gedaan;
paar in elkaar gezet en op GW bases geplakt, een enkeling geschilderd. Nu kwamen ze na jaren dan toch van pas; 3 contubernia geschilderd en op ronde bases geplakt.
Om snel 'caligae on the ground' te krijgen alleen gebruik gemaakt van een basiskleur-wash-highlight techniek. Microset en Microsol waren een zegen als t ging om t aanbrengen van de decals op de schilden, welke toch 't meest in t oog springende deel van de eenheden zijn.

Voor een basisleger zijn nog 8 Auxilia en 8 boogschutters nodig. Deze zijn inmiddels geprimed en staan in de rij voor de schildertafel, gevolgd door support in de vorm van meer Auxilia en Balearic Slingers. Op 't Youtube kanaal van TooFatLardies zijn een aantal video's waarin wordt uitgelegd wat je zoal nodig hebt om een leger samen te stellen. Volg de link voor het filmpje voor een Imperial Roman warband https://www.youtube.com/watch?v=uRGkNlhZadM

Afbeelding

Inmiddels is de eerste slag ook al geleverd. Saga-Schotten hebben dienst gedaan als Germanen en Auxilia, waarbij de Germanen onder leiding van Rens de Romeinen het leven goed zuur wisten te maken. Ondanks dat het de eerste keer was, speelden de regels vrij soepel en viel de tijd die in het regelboek gebladerd werd mee.
Bekend zijn met 'Lardiaans' taalgebruik/ intenties was wel een pré. Enige research vooraf op het forum van TooFatLardies bleek zeer de moeite waard om enkele onduidelijkheden op tijd op te lossen :whistle:
Laatst bijgewerkt door Guy op 20 jul 2020 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Rommelen met Romeinen

Berichtdoor Guy » 20 jul 2020 21:12

Het boek bevat 8 verschillende scenario's, waarvoor soms specifieke terreinstukken nodig zijn. Zodoende ben ik ook qua scenery aan 't knutselen geslagen om 't slagveld historisch verantwoord aan te kleden.

Allereerst een Romeinse Limes (wacht)toren, welke o.a. langs de grenzen van het Rijk te vinden waren. Het idee is dat de deur op de eerste verdieping te bereiken was met een ladder, die het garnizoen (doorgaans 8 man sterk) in geval van gevaar naar binnen kon halen.

Plaatje van een reconstructie https://images.app.goo.gl/KhosgY4Z4kykUsrc6
Plaatje van een opengewerkt model https://images.app.goo.gl/tAHcUMX13RWqHxm19

De basis van onderstaande toren is van polystyreen, bewerkt met een balpen voor het stenen-patroon. De rest van de toren heeft muren van foamboard, beplakt met balsahout. Het dak is van karton. De oplettende kijker ziet hier de legionair die ontbreekt in de middelste unit in de post hierboven :wink:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Guy op 20 jul 2020 21:30, in het totaal 3 keer bewerkt
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Rommelen met Romeinen

Berichtdoor Guy » 20 jul 2020 21:15

Voor de Germanen/Bataven/enz. ook wat huisjes gemaakt, welke verdedigd dienen te worden tegen de Romeinse bezetters/indringers

Afbeelding

Gemaakt aan de hand van deze tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=IZLG3RRrbRY
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Rommelen met Romeinen

Berichtdoor kingjayko » 20 jul 2020 22:03

Oh wauw, meer Romeinen, ik ben fan! :grijns: De regels zullen in ieder geval beter zijn dan die van SPQR, waar het zelf invullen van gaten regelmatig nodig is. It's not a bug, it's a feature... :x

Die toren vind ik helemaal te gek, graag meer! :thumbup:
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Re: Rommelen met Romeinen

Berichtdoor Beastherder » 20 jul 2020 22:39

destijds geïnspireerd door Frank/Beastherder die met Romeinen voor Warhammer Ancient Battles bezig was.

Ik heb die Romeinen hier nog steeds liggen, net als een hele stapel ongeschilderde Kelten.
Je weet wel, voor later.... :wink:

Het ziet er alvast heel goed uit, zeker het terrein :tu:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Rommelen met Romeinen

Berichtdoor Amran » 21 jul 2020 09:24

Oeh, hou ons hiervan op de hoogte! Het ziet er cool uit hoor :thumbup:
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

Re: Rommelen met Romeinen

Berichtdoor Rensdyr » 21 jul 2020 11:39

Heel gaaf. De toren en de huisjes zien er ook top uit!

Het spelletje ging behoorlijk soepel inderdaad.
Hier onder nog een paar foto's van de slag.

De bossen van Germania.
Afbeelding

De Romeinen beginnen aan hun reisje langs de Rijn, waar ze de eerste Germaanse ambush tegenkomen.
Afbeelding

De twee grote formaties van beide kanten raken in gevecht. Doordat de Romeinen niet de volle breedte van hun formatie kunnen benutten krijgen de Germanen de overhand en wordt de slag hier uiteindelijk beslist.
Afbeelding

Na een kleine zoektocht kwam ik in een doosje ook nog een twintigtal ongeschilderde Germanen tegen.. :whistle:
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 264
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Re: Rommelen met Romeinen

Berichtdoor Guy » 21 jul 2020 20:49

Thanks for the comments gentlemen :D
De foto's zijn goed gelukt Rens :grijns: De legionairs zijn uit op revanche :banging: En superhip dat je nog wat verdwaalde Germanen hebt gevonden B) B)
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Rommelen met Romeinen

Berichtdoor Guy » 27 jul 2020 18:46

Update met Romeinse versterkingen. De eerste hulptroepen in de vorm van Auxiliary Archers is af. Gedipt in Armypainter Dark Tone en daarna
voorzien van een extra highlight. De dip is voor de metalen pupkes gelijk een degelijke vernislaag
Afbeelding

De volgende mannen staan ook klaar voor een lik verf. Plastic Auxilia van Warlord Games; deze worden niet gedipt, maar krijgen
de behandeling van basiskleur-wash-highlight.
Afbeelding

Ook wat movement trays geschilderd en van static grass voorzien. Deze movement trays zijn voor Romeinse troepen, met nette ranks e.d.
Voor de barbaren heb ik zogenaamde 'mob' trays, zodat ze er minder georganiseerd uitzien
Afbeelding
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Rommelen met Romeinen

Berichtdoor Thunderboy » 27 jul 2020 21:38

Mooi hoor!
Speel:
40k: Necrons
Dropzone & Dropfleet commander (demo op verzoek kan altijd)
IA: Tau, Navy
Kill team: Nids & Necrons
Legers die ik speel: Dropzone commander: UCM en Scourge
Thunderboy
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 343
Geregistreerd op: 08 nov 2013 15:35

Volgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron