Warhammer 40, 000 Campaign 2008

Warhammer 40, 000 Campaign 2008

Berichtdoor Bob » 26 mei 2007 12:01

Hoi allemaal,

Ik ben druk bezig met de campaign.
Het is best een hoop werk maar..
Ik wil wel een campaigh neerzetten die we elk jaar weer kunnen oppakken, net als de WH campaign.

De WH map is natuurlijk fantastisch en veel makkelijker dan met kaartjes heen en weer te geven.
Met zijn allen op een wereld vechten is onzin in 40K dus William en ik zijn een sterren kaart aan het maken.

Deze kaart kunnen we dan ook voor iedere persoon vlaggetjes in steken En Ben wil er misschien wel een kast voor maken :)

Maar natuurlijk hebben we een stel regels nodig dus wat willen jullie?


Mijn ideeën

De wh campaign heeft

Beurten
Movement orders
Een plaats op de kaart van waaruit je beperkt kan aanvallen
Een vast aantal spelers
Veel verschillende legers
Legers die je kan opbouwen
Veel regels voor movement etc.

Dit heeft voor mij veel leuke aspecten maar ook een hoop nadelen.
Mijn idee is een campaign waar iedereen aan kan meedoen, jong/oud veteraan of nieuwe speler etc.
Waar je mag spelen tegen iedereen wanneer je wilt en zo vaak je wilt
Waar de score gerelativeert word, dus iemand die drie keer speelt en wint staat dan bv boven iemand die 10 keer speelt en 2 keer wint en 8 keer verliest.

Dus ik denk zo

Sterrenkaart
Iedereen begint met 0 punten /gebieden.
Je begint met FOC 1 HQ, 1 elite, 2 troops, 1 fast attack, 1 heavy support
Je kent een nit aan deze slots toe die je moet gebruiken maar de grote, equipment etc mag je zelf iedere keer bepalen
bv
HQ tyranid warriors
Elite Lictors
Troops genestealers en ripper swarm
fast attack Raveners
Heavy support Carnifex

Dan kan dus een leger zijn met 3 tyranid warriors 1 lictor, 10 genestealers, 3 ripper swarms , raveners en een cheap carnifex
of
6 tooled up warriors, geen lictors, tooled up 8 genestealers, 10 ripper swarms, 1 ravener en mega tooled up carnifex

je kiest een tegenstander
je kiest een gebied uit
winnaar krijgt het gebied

Winnaar en verliezer rollen beide op een tabel
tabel geeft weer of ze een extra FOC krijgen of special skills
een hele planeet veroveren geeft ook een bonus/skill


Verkregen FOC moet je ook weer benoemen en mag je zelf naar verlangen inzetten
bv ik verdien een hq en maak er een hive tyrant van
die kan ik mijn warriors laten vervangen, of met beide vechten etc.

specials moet je ook aan de foc verbinden
ik verdien bv een +1 Toughness en die geef ik aan de hive tyrant
die heeft dat dan voortaan elke battle
(dan kan ik hem zelf nog evt verbouwen door hem extra pantser te geven)

De campaign duurt gewoon heel het jaar!

Als jullie dit zo wat lijkt dan de volgende vragen:

1. Klinkt dit ok?

2.Willen jullie planeten met territoria of sterrenstelsels met planeten?
(laatste lijkt me logischer in 40k)

3.Vinden jullie de namen die de kaartjes nu hebben ok (de dierenriem) en dat we dan gewoon zeggen Aries 1 t/m 4 is het Aries stelsel of willen jullie elke planeet een naam geven bv Aries stelsel Terrax, Juoito, Marsum en Mercurio?
Bij dat laatste geef dan maar eens wat namen!

4. Wat voor skills/planeetbonussen willen jullie ?
(mij lijkt het leuk om de voordelen niet te groot te maken, dan blijft het leuk om tegen iemand te spelen)

5. willen jullie dat skills specials/ afgepakt kunnen worden en hoe dan
(planeetbonussen ku je natuurlijk verlzien als je een gebied van die planeet/sterrenstelsel verliest)


en spui allerlei ideen/vragen die je nog meer hebt
Dit is reserve Bobske.
Bob
Space Zoat in Tilea
 
Berichten: 126
Geregistreerd op: 11 okt 2008 23:02

Berichtdoor Taurgle » 26 mei 2007 12:35

Mooi werk, Bob, ziet er goed uit.
Een vraagje alleen:

[quote="Bobske"]specials moet je ook aan de foc verbinden
ik verdien bv een +1 Toughness en die geef ik aan de hive tyrant
die heeft dat dan voortaan elke battle
(dan kan ik hem zelf nog evt verbouwen door hem extra pantser te geven)

Houd dit in dat een gespendeerde special permanent is?
Dat zou in sommige situaties de spel balans kunnen verstoren vermoed ik.
Specials naar mijn idee zouden moeten functioneren als single-use kaarten, een soort van "Power-ups".

Over punt 5:
Het zou bijvoorbeeld leuk zijn inderdaad om wel iets te bedenken waarmee je kaarten van de tegenstander kan ontnemen naast de gebruikelijke routine.
Voorbeeld volgens mijn interpretatie:
Wij doen een battle, beide moeten een kaart inzetten (FOC kaart).
Ik weet dat jij een heavy support kaart heb en ik wil die graag hebben.
Ik zou bijvoorbeeld een special kunnen hebben waarmee ik jou opleg die FOC kaart in te zetten, waardoor ik na de battle die kaart van jou heb "ontnomen" (mits ik de battle win uiteraard).

Specials zouden dan de kaarten kunnen zijn die je ontvangt als bonus wanneer je bepaalde planeten of zelfs gebieden domineert.
Op die wijze krijgt iedereen altijd de FOC kaarten via normale battles, alleen de mensen die planeten/gebieden hebben krijgen bij de beurt waarin ze die claimen een speciale kaart, naast de kaart die verkregen wordt door het winnen van battles.
Taurgle
 

Berichtdoor shogun » 28 mei 2007 09:06

Yo Bob,

Ik zou zelf de winnaars niet extra belonen met het kiezen van een van de twee getrokken kaarten (zoals nu). Het moet juist voor de winnaars moeilijker worden om te blijven winnen. Hierdoor wordt het juist voor alle beginners makkelijker om "bij " te blijven. De speler de vanaf het begin aan het winnen is zal dit ook blijven doen omdat hij steeds alle leuken kaarten kan uitkiezen(heavy support 8) ).
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rudi XXL » 29 mei 2007 08:46

Niet compleet waar. Je moet je wel houden aan je parent armylist, dus je kan niet oneindig dingen in gaan zetten. Een normaal leger heeft max 3 heavy support, dus als je er 8 kaarten van hebt mag je er nog steeds maar 3 inzetten. Je 'koopt'eigenlijk je force organisation chart opties open met deze kaarten. Je kan ze daarmee ook kwijt raken. Het enige voordeel van 8 kaarten is dat je als je verliest, je niet al je extra supports kwijt rijkt.
Never use the term: I just need a 2 or more to...
Avatar gebruiker
Rudi XXL
Difficult terrain made from cork
 
Berichten: 354
Geregistreerd op: 15 maart 2006 21:33
Woonplaats: This is Terra ! [300 rip off]

Berichtdoor Bob » 29 mei 2007 12:40

Rudi die 8 was een smiley met grote ogen ;)
ik zie er wel wat in om het juist e winnaars moelijker te maken, wat jullie?
Dan blijft het ook moeilijk/spannend voor de goede spelers

En special kaartjes af kunne pakken lijkt me ook goed om er in te houden idd
maar niet dat je je tegenstander kan dwingen iets in te zetten, dat vind ik dan weer flauw
Dit is reserve Bobske.
Bob
Space Zoat in Tilea
 
Berichten: 126
Geregistreerd op: 11 okt 2008 23:02

Berichtdoor Rudi XXL » 29 mei 2007 15:23

Stomme smilies, ik ben al te oud voor die nieuwe msn smilie shit :P

Anywayz, we hebben pas 3x gespeeld voor de campaign, en meteen willen jullie het mij en william moeilijk gaan maken nu we bovenaan staan...wat is dat voor een kudstreek :P Ik snap het al hoor, jullie kunnen ons niet aan en willen ons kapot maken :P Maar daar steek ik dan wel even het spreekwoordelijke boltertje voor.



Een goed generaal is almachtig, in elk terrein, tegen elke tegenstander, en het dan opzettelijk verslappen van die persoon is gewoon stom. Feitelijk word je dus gestraft als je wint. De hele campagin opzet is het winnen van landjes en skills en zo je leger sterker te maken, maar als je ze dan ook daadwerkelijk in bezit hebt/krijgt (enige manier is om te winnen) dan word je op andere manieren tegengewerkt in de campaign :s Beetje wazig....
Never use the term: I just need a 2 or more to...
Avatar gebruiker
Rudi XXL
Difficult terrain made from cork
 
Berichten: 354
Geregistreerd op: 15 maart 2006 21:33
Woonplaats: This is Terra ! [300 rip off]

Berichtdoor shogun » 29 mei 2007 16:00

De Campaign is zo in elkaar gezet dat iedereen mee kan doen. Het nadeel alleen is dat niet iedereen al een "volwaardig" leger heeft. In een tournament gaan de winnaars en verliezers tegen elkaar om op die manier de balans te houden.

Ik heb bijvoorbeeld tegen thomas gespeeld met zijn Imperial Guard maar hij mist nog wat extra heavy fire power. Hij heeft deze modellen (nog) niet en het wordt moeilijker voor hem om sommige legers te verslaan. Ik heb een dikke chaos lord biker die "alleen" door veel heavy fire power neergehaald kan worden. het is daarom vrij makkelijk om in Close Combat te komen met zijn troops. Stel dat ik nu de heavy support kaart mag uitkiezen waardoor hij blijft zitten met de fast attack kaart, dan maakt dat zijn winkansen tegenover mij alleen maar kleiner.

Ik denk, Rudi dat je het niet moet zien als een straf dat je wint maar als een uitdaging om te blijven winnen. ;).

Je kunt moeilijk het argument gebruiken dat je toch gebonden bent aan de FOC en dat beiden spelers toch met dezelfde aantal punten tegen elkaar spelen, en dat het dus niet uitmaakt. Want als het echt niet uitmaakt, dan maakt het ook niet uit als de "zwakkere" een voordeel krijgen.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Taurgle » 29 mei 2007 17:22

Hmm goed te zien dat er rationeel en rustig gesproken kan worden over de campaign regels - dat getuigt van een goede club mentaliteit!!!

Wat betreft het uitkiezen van kaarten:
Beide spelers bepalen zelf welke inzet ze hanteren in een battle, dus heb je ook zelf in de hand wat je eventueel kan verliezen.
Dat dit in den beginne moeilijk is aangezien men nog weinig kaarten heeft kan ik helemaal inkomen, maar een speler die 10 maal achter elkaar wint door geluk of goed spelen (of beide :P) eindigt uiteindelijk toch met 10 extra kaarten.
Dat is zoals de regels het momenteel dicteren.

Dat er een balans gezocht moet worden is uiteraard goed, maar ik denk niet dat het in het belonings systeem verder te behalen is.
Het is naar een spelwinnaar toe ook niet eerlijk om zijn verdiensten te reduceren simpelweg omdat deze persoon het goed doet.
Winnen is verdienen zeg maar.
Wat er bijvoorbeeld ingevoerd zou kunnen worden is dat je per battle niet meer als 1 bonus kaart mag spelen - hetzij een special of een FOC.
Het is maar een suggestie, maar dat zou best helpen.
In het geval van mijn voorstel beperk je een persoon met vele bonussen niet - hij heeft namelijk een enorme variateit aan keuzes die hij per battle kan invoeren waar een speler met minder extra's dit niet heeft.
Het verschaft in elk geval perspectief wat betreft het aanpassen van je lijst voor het leger waar je tegen moet spelen.
Stel dat je nu mijn voorstel voor punt 5 daarin betrekt, dan kunnen de minder sterk spelende spelers toch op hun beurt weer een poging doen de door hun gewenste kaarten binnen te halen.

In het geval van de battle tussen Rick en Thomas:
Ik weet niet zeker hoeveel punten er met Thomas gespeeld werd (1000 dacht ik), maar al ben ik helemaal voor special characters (ik heb zelf namelijk een Farsight themed list zo nu en dan) ik ben persoonlijk ook voor de restrictie dat zulke special characters binnen een campaign niet onder de 1500 punten gespeeld mogen worden.

Dit is tevens ook een regel met de meeste officiele special characters meen ik.

80.000.987 EDITS: Inhoudelijk even beter geformuleerd :D
Taurgle
 

Berichtdoor Atze » 29 mei 2007 17:43

Ik dag zo van laat ik ook maar iets van mezelf horen ^^

Zo te horen is het "probleem" dus het feit dat een paar mensen willen dat de winnaar al het "goeie" toekomt, terwijl de andere zeggen dat je de winnaars iets of wat moet "afremmen". Als we nou zoiest doen als een muntje opgooien aan het begin van de battle om te bepalen wie aan het eind van de battle een kaart mag kiezen? (een hele flauwe en misschien zelfs wel onnodig idee, maar je weet maar nooit... :P ) Op deze manier hebben de winnaar en de verliezer kans op het kiezen van een kaart, de rest van de battle zal dan gewoon verder gaan en de winnaar krijgt gewoon zijn rechtmatig toegekomen land-kaartje.

Over het feit van die sterke characters...Williams idee over het inzetten in battles over de 1500 punten is opzich nie zo'n slecht idee, maar dat kan de speler wel ernstig belemmeren als die character de "ruggengraat" van z'n hele leger is...Misschien is het gewoon een slim idee om hier samen als tegenstanders uit te komen, dat kunnen we toch wel verwachten in onze club :)

Maarja, dit is hoe ik erover denk :P
Ik hoor 't wel als er nieuwe regels komen :P
Legers die ik speel: nog te bepalen...
Avatar gebruiker
Atze
Halfling disguised as Tzeentch
 
Berichten: 234
Geregistreerd op: 15 okt 2006 14:03
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Rudi XXL » 29 mei 2007 17:53

Een paar puntjes van mij:

1. Ik ben totaal tegen enig special character in welke vorm dan ook. Zelfbouw of codex approved. Een campaing is met skirmisch battles, en daar rennen geen heroes/enemies of the imperium in rond. Je kan het wellicht een x afspreken voor een scenario, maar met een opgefokte character rondjes rennen tegen een 'normaal' leger vind ik persoonlijk not done.

2. De uitdaging in het spelen vind ik prima, maar het is onlogisch om mensen te benadelen als ze winnen. Stel dat ik 2 heavy support bij elkaar win, en ik wil ze inzetten, maar omdat ik zoveel gewonnen heb moet ik 200 punten minder fielden als mijn tegenstander. Weg is je voordeel, want die 200 punten waren net die extra heavy support die ik gewonnen heb.

3. Het argument dat iemand niet een compleet leger heeft om uit te kiezen vind ik ronduit zwak. Ik zelf heb met mijn space marines ook maar pcies 1500 punten. Dit is mijn toernooi leger. Je kan met elkaar afspreken hoeveel punten je wilt spelen. Iemand die dus minder te kiezen heeft moet dus een kleiner punten aantal afspreken en ook een kleinere tafel pakken. Dit in tegenstelling tot nuttloos je units upgraden om ze maar op te krikken in punten.

4. Wil je per se iemand de kans geven om een ander leger te verslaan, maak dan a la kolonisten v catan kaartjes met ''assassination attempt: 1 enemy HQ does not take part in the following battle'' of '' Sabotage: one enemy vehicle starts the game in reserve''. Je mag dan max 1 kaart spelen per battle, en ze zijn 1 use only. Dan kan je tactische besluitenen nemen of je wel of niet deze dingen wilt inzetten. Dan heeft ook iedereen er wat aan, en niet de 'mindere' spelers.

5. Mindere spelers, nog zo iets. De bedoeling is, naar mijn idee, dat je buiten de lol, nieuwe (mindere) spelers het spelletje leert. Persoonlijk heb ik william al het een en ander uitgelegd en verteld. Dat pakt ie ook goed op, en gebruikt ie in de volgende battle. Mijn vorige battle tegen hem, heb ik hem telkens op zijn fouten gewezen en geholpen om zijn tactiek en inzicht te verbeteren. Dit zijn dingen waar je je op moet concentreren ipv wie er uiteindelijk wint. Zelfs toen ik hem vertelde hoe hij beter zn tactiek zou kunnen aanpakken massacre ik hem nog. Een goede speler is zelfs als ie zijn tegenstander verteld wat ie gaat doen nog in het voordeel. Kaartjes veranderen er niks aan. Tips, die tot het zelfde inzicht leiden daarintegen wel....
Never use the term: I just need a 2 or more to...
Avatar gebruiker
Rudi XXL
Difficult terrain made from cork
 
Berichten: 354
Geregistreerd op: 15 maart 2006 21:33
Woonplaats: This is Terra ! [300 rip off]

Volgende

Keer terug naar Campaigns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron