Helpdesk vraagje Internet aansluiting Coax

Kwebbel over de kleur van je onderbroek (die van mij is vandaag grijs) of de grootte van een bijzonder omvangrijke tulp in je tuin. Of over iets anders. Begin gewoon een Word Association Thread!
Voorheen ook wel bekend als hive cafe

Moderators: Bobske, Skevan

Helpdesk vraagje Internet aansluiting Coax

Berichtdoor shogun » 20 jul 2020 12:15

Heb even een helpdeskvraagje betreft mijn internetaansluiting, en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mijn Internetaansluiting / modem (ziggo) zit al aangesloten met een splitter op de 'coax' aansluiting die door het hele huis gaan. Aangezien op bepaalde plekken in het huis de wifi slecht is en ik geen zin heb om een aparte kabel door het huis te trekken, vraag ik me af of het wenselijk is om dit via de 'coax' te laten lopen. Ik weet dat dit kan, maar ik snap alleen niet helemaal wat ik hiervoor nodig heb als ik ga zoeken op internet. Je hebt wel een soort adapters maar dat is meer iets voor TV dan puur internet volgens mij..

Een alternatief is nog om een Wifi booster aan te schaffen maar die is ook gevoelig voor andere signalen.

Ik heb hier zelf geen verstand van maar misschien iemand anders wel? :hc:
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Helpdesk vraagje Internet aansluiting Coax

Berichtdoor Roland » 20 jul 2020 17:40

Ik heb het zo nog nooit gedaan over de coax door mijn huis heen maar even snel gegoogled en zie dit soort adapters https://www.klusspullen.nl/c/26097/netw ... -over-coax. Volgens mij wil je aan de andere kant dan toch nog een tweede router of hotspot aanleggen voor je wifi. Een Mesh router (moet je ziggo moden/router dat ook ondersteunen is een oplossing of gewoon een hotspot, zie hieronder).

Je hebt er dan twee nodig volgens mij. Eentje die je aan je router koppelt en dus terug naar je coax voert en de coax aan de andere kant in je huis ook eentje die het weer terug zet naar UTP voor je CAT kabels naar dus je hotspot/router.

Ander alternatief is om over je stroomnetwerk te werken. Dan hoef je ook geen nieuwe kabels te trekken. Je moet daarbij wel even opletten aangezien je twee types hebt. Eentje die alleen op dezelfde stroom-groep kan of die een andere type die ook over je hoofdschakelaar lopen en dus eigenlijk je hele huis zal voorzien (tenzij je in mijn huis woont met twee hoofdschakelaars :dry: )

Persoonlijk ben ik fan van hotspots en heb er twee in huis liggen die ik wel vanuit mijn router heb bekabeld. Heb een vrij diepe tuin en wilde achterin ook goede wifi. Dat heb ik (nou ja, moet het nog aanleggen... is allemaal in bestelling) met kabels en dus een hotspot gedaan.

Ik heb twee van deze jongens liggen: https://www.amazon.nl/Ubiquiti-Netwerke ... uage=nl_NL kunnen een beetje lastig zijn met opzetten (beetje voor de nerds onder ons) maar werken verder echt fantastisch!

Let uiteraard op bij routers, switches, hotspots of whatever wat de snelheid is. Bij Wifi signaal let op de 2.4Ghz snelheid die ze halen en laat je niet verleiden door de 5Ghz die vaak veel sneller is en ze standaard mee zullen adverteren. Verschil is dat de 5Ghz vaak voor heel kort bij is (denk aan je Google Chromecast bij je TV en je router die ernaast staat). Irritante is dat als je bijvoorbeeld een wifi printer hebt je echt op de 2.4 of 5ghz moet zitten met bv. je telefoon/laptop en je printer. Anders werkt het weer niet...
Snelheid even afstemmen op je Ziggo abbonoment natuurlijk. Zelf heb ik glasvezel en dus 1Gbit up-/download. Maar goed, dat haal je niet met Ziggo.

CAT kabels altijd minimaal CAT-5e gebruiken trouwens. CAT-6 of CAT-6e kan ook maar is wat overdreven voor ziggo netwerken.

Over die Mesh oplossing hoor ik ook wisselende geluiden. Maar denk dat jou ziggo moden/router dit niet zal ondersteunen.


Kort gezegd het zou dan zou kunnen werken:

Ziggo netwerk > Coax je huis in > Ziggo modem/router + wifi > CAT-5e kabel > Coax-convertor locatie 1 > Coax-convertor locatie 2 > CAT 5e kabel > Hotspot (met dus wifi)
het kan ook zo:
Ziggo netwerk > Coax je huis in > Ziggo modem/router + wifi > CAT-5e kabel > Stroom-convertor locatie 1 > Stroom-convertor locatie 2 > CAT 5e kabel > Hotspot (met dus wifi)
of
Ziggo netwerk > Coax je huis in > Ziggo modem/router + wifi > CAT-5e kabel > Stroom-convertor locatie 1 > Stroom-convertor locatie 2 (met wifi)
of
Ziggo netwerk > Coax je huis in > Ziggo modem/router + wifi > CAT-5e kabel > Hotspot (met dus wifi)

ik heb:
Provider netwerk > Glasvezel > Glasvezel convertor UTP > CAT-6e kabel > Router + wifi > CAT-6e kabel > Switch > CAT-6e kabels > Hotspot 1 & Hotspot 2
Legers die ik speel: 40K Space Marines. 40K Kill Team. ASOIAF Greyjoy. Necormunda/Gang Wars Orlock & Esher. Last Days Zombie Apocalypse, Gaslands
Avatar gebruiker
Roland
Ogre with nifty pigtails
 
Berichten: 159
Geregistreerd op: 04 jun 2020 21:34
Woonplaats: Cuijk

Re: Helpdesk vraagje Internet aansluiting Coax

Berichtdoor shogun » 21 jul 2020 06:39

Bedankt voor de info!

Ik ga eens kijken... :tu:
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Helpdesk vraagje Internet aansluiting Coax

Berichtdoor Furios666 » 21 jul 2020 12:03

Kleine toevoeging voor de zekerheid, maar bij Ziggo moet je eerst aansluiten op de ziggo modem anders werkt het internet niet. Dus vóór de ziggo-modem splitsen heeft geen zin, behalve als je er nog een ziggo modem op aansluit.
Legers die ik speel: Kings of War: Empire of Dust, Varangur; WH40k: Space Marines, Militarum Tempestus
Avatar gebruiker
Furios666
Elf on a hot tin roof
 
Berichten: 719
Geregistreerd op: 17 maart 2006 12:53
Woonplaats: Arcen

Re: Helpdesk vraagje Internet aansluiting Coax

Berichtdoor shogun » 23 jul 2020 16:55

Bedankt voor de tip! :tu:
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Helpdesk vraagje Internet aansluiting Coax

Berichtdoor Rudi XXL » 30 jul 2020 15:25

Ik heb een Devolo systeem wat via de stroomkabels in je huis loopt. Werkt prima.
Never use the term: I just need a 2 or more to...
Avatar gebruiker
Rudi XXL
Difficult terrain made from cork
 
Berichten: 354
Geregistreerd op: 15 maart 2006 21:33
Woonplaats: This is Terra ! [300 rip off]


Keer terug naar De kroeg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten