Idee: House Rules

Warhammer Age of Sigmar, Kings of War, 9th Age

Moderator: theWoodcutter

Idee: House Rules

Berichtdoor Richard » 11 apr 2011 12:16

Hallo mede fantasy spelers,

Sinds de release van de nieuwe warhammer editie ( 8th ) hoor ik overal om mij heen, en ook uit mijzelf, een hoop
geklaag over verschillende veranderingen in het spel.

"Warhammer shooty armies kunnen niet meer winnen, tenzij je templates hebt".
"Magic domineert het hele spel!"
en de bijbehorende: "Wat?!? mag ik geen look-out-sir roll voor die spell maken? :o "
en: "Crap! kan ik die spreuk nu niet meer tegenhouden? zelfs niet met mijn eigen dubbel 6?"
"2 grote monsters is veeel te kazig!".
"Victory points scoren is niet meer te doen!".
"De nieuwe victory-points tabel is sucky!" enz en... :(

Daarom ben ik van mening, dat wij zelf misschien maar moeten doen, wat GW niet kan. Namelijk ons spelletje leuk houden.
Hoe staan jullie tegenover het maken van een set eigen huisregels, die een aantal van de grote problemen in het spel oplappen? :dunno:
En mochten jullie het een goed idee vinden, wat zou je dan veranderd willen zien? :yes:

Ik wil zelf best wat regels hiervoor gaan schrijven... Maar als er geen animo voor is, ga ik er niet aan beginnen.

Let me know!
Afbeelding Afbeelding

WORKOUT FOR THE NEXT BATTLE !! Always use propper safety equipment
Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Avatar gebruiker
Richard
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 591
Geregistreerd op: 05 maart 2007 09:55
Woonplaats: nijmegen!

Re: Idee: House Rules

Berichtdoor Chris » 11 apr 2011 13:02

Een aantal dingen zijn heel goed onderling op te lossen. Bv 2 hydra's spelen alleen op afspraak, zodat de tegenstander iets soortgelijks kan doen. Beetje hetzelfde als met named characters.
Magic huisregels zou erg goed zijn. In ieder geval look out sir voor de unit killers, maar jouw idee van dubbel 6 dispel countered irresistable force vind ik ook zeker wat hebben. En power scroll bannen.
Shooting scorend maken kan denk ik alleen door units die nog niet compleet kapot zijn ook scorend te maken. Dat hoeft niet 1 kill = punten te zijn, maar iets als ten minste 75% van unit kapot is 50% van punten waard ofzo.
Table quarters weer meetellen is denk ik ook een meerwaarde. Dan kun je tenminste iets met kleine unitjes doen, ipv dat alles maar meteen in hordes moet.
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Avatar gebruiker
Chris
Lord Lion-O
 
Berichten: 1313
Geregistreerd op: 27 aug 2010 14:22
Woonplaats: Hannover

Re: Idee: House Rules

Berichtdoor TROLL » 11 apr 2011 14:04

hmm het idee van house rules is opzich goed, maar er moet dan wel serieus en lang over gepraat worden.

want aan elke rule zitten ook nadelen verbonden.

En unit specifieke dingen als geen 2 hydras zijn oneerlijk, dan zou het elke rare moeten bevatten boven een aantal punten (stel voor boven 120)

Ik stel voor om hier tijdens de club avond een kleine vergadering van te maken.
Legers die ik speel: WHFB: Hordes of chaos, WH40K: Space Wolves, Fallout Wasteland warfare, StarWars Legion: Seperatists, AoS: KruleBoyz
Avatar gebruiker
TROLL
Bandana Waddle Dee
 
Berichten: 1196
Geregistreerd op: 22 maart 2007 18:21
Woonplaats: Limbo

Re: Idee: House Rules

Berichtdoor Atze » 11 apr 2011 14:22

Ik wist niet dat de nieuwe editie zo bedroevend was?
Dat is wel echt balen...
Ik denk dat eigen regels dan opzich best een goed idee is, maar zoals troll hierboven zegt, wel goed over praten, want elk leger lijkt me dan toch z'n eigen idee te hebben.
Eigen regels dus iig zoveel mogelijk beperken en bijvoorbeeld voor een battle wel duidelijk zeggen dat je het HiveNovio aangepaste regelpakket gebruikt?
Legers die ik speel: nog te bepalen...
Avatar gebruiker
Atze
Halfling disguised as Tzeentch
 
Berichten: 234
Geregistreerd op: 15 okt 2006 14:03
Woonplaats: Nijmegen

Re: Idee: House Rules

Berichtdoor Richard » 11 apr 2011 14:27

Ik zat aan de volgende dingen te denken:

Rares:
Alle rares, van 150 of meer punten, max 1 keer.

Hierdoor kunnen cheap rares ( eagles, bolt throwers ) gewoon 2x mee genomen worden.
Maar de "monsters" kunnen maar 1x zoals Abominations, hydra's, doom wheels, units van 3 salamanders.
Dat lost het meeste op.

Magic:
Dubbel 6 op dispell-roll overruled irrisistible force.
én Look-out sir voor unit killers

Hierdoor worden de belachelijke spells, als dwellers from bellow, iets minder overpowered.
Power scroll word iets minder krachtig, doordat hij met een klein kansje geblokkeerd kan worden.
Misschien is dit nog niet genoeg om magic te ballanceren... maar het maakt de verdediger iig iets minder machteloos.

Victory-tabel:
Ik ben er helemaal voor om een oude tabel weer in te voeren.... Waarbij je niet alleen loss/draw/win kunt halen.

De huidige tabel, geeft alleen een victory als je 2x de punten van je tegenstander hebt...
Als de tegenstander een paar puntjes haalt ( bijv. met lore of death, 2 a 3 characters snipen ) of een paar warmachines vangen....
Word het praktisch altijd een draw.... SAAI!

Punten scoren:
Wederom zou ik teruggrijpen op de oude regels ( daarvan weten we dat ze werken ) 50% of meer stuk... is 50% van de punten!

Hierdoor krijg je niet, dat tegenstanders hun laatste mannetje zich achter een rotsblok verstopt... en daarmee 100% vd punten denied.
( gisteren een unit van 40 man gemold... maar 1 ontsnapte... dat is niet leuk )
én vluchtende units, die nog op de kaart staan leveren WEL victory points op ( of 50%? )
Hierdoor zit een close combat leger... dat al 4 beurten aan de wandel is... niet in de laatste beurt de tegenstander met zijn complete leger vluchten voor de charge.... Nu is het namelijk erg verleidelijk om daarmee je tegenstander alle punten te ontzeggen.


Over regels moet inderdaad uitgebreid gesproken worden. Maar ik denk dat een meerderheid-idee doorslag moet geven.
Want reken erop... 3 spelers, hebben 3 verschillende meningen.
Maar het hoeft natuurlijk niet bindend te zijn.
Als jij met je tegenstander van tevoren af spreekt de huisregels wel/niet te gebruiken... omzeilen we het probleem een beetje.
Afbeelding Afbeelding

WORKOUT FOR THE NEXT BATTLE !! Always use propper safety equipment
Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Avatar gebruiker
Richard
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 591
Geregistreerd op: 05 maart 2007 09:55
Woonplaats: nijmegen!

Re: Idee: House Rules

Berichtdoor Richard » 11 apr 2011 14:31

@ atze

Wat heet bedroevend. Met de nieuwe regels is er een hoop veranderd... veel ten goede.
Bijvoorbeeld is: het spel veel meer "random"... wat voor beginnende spelers een groot voordeel is ( of eigenlijk... ervaring word minder nuttig ).

Maar er zijn gewoon ook wat dingen, die erg gemakkelijk te misbruiken zijn. Waar veel spelers zich genadeloos aan ergeren ( ikzelf iig ).
Daarom denk ik dat het goed is er eens kritisch naar te kijken.
Afbeelding Afbeelding

WORKOUT FOR THE NEXT BATTLE !! Always use propper safety equipment
Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Avatar gebruiker
Richard
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 591
Geregistreerd op: 05 maart 2007 09:55
Woonplaats: nijmegen!

Re: Idee: House Rules

Berichtdoor Chris » 11 apr 2011 14:34

Mischien was ik onduidelijk. Ik bedoelde juist dat spul als niet 2 hydra's beter onderling dan als house rule opgelost kan worden. Die zijn namelijk lang zo gamebreaking niet als bepaalde spreuken. Dit is niet op te vangen in houserules zonder het tot een eigen boekwerk te laten komen. Wat ik persoonlijk meestal met tegenstanders afspreek is hoe hard we de lijst maken. "Fluffy uitprobeer lijst dus geen dubbel hydra aub." Meer in die trant.
Het lijkt me sowieso handiger om een aantal optionele regels te maken, dan verplichte houserules. Zoals bv al eerder genoemd:
"Unit killer spells allow a los roll for characters"
"50% Victory points are earned for units that are atleast 75% destroyed."
Die dan nummeren en mensen zelf laten kijken welke ze wel of niet volgens willen spelen.
Edit na Richard z'n post: of idd max 1ps van 150p of meer.
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Avatar gebruiker
Chris
Lord Lion-O
 
Berichten: 1313
Geregistreerd op: 27 aug 2010 14:22
Woonplaats: Hannover

Re: Idee: House Rules

Berichtdoor Beastherder » 11 apr 2011 14:39

Lijkt mij allemaal een uitstekend idee :tu:

Misschien dat ik dan ook nog s dat nieuwe Wahammer uit wil proberen -_-
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Idee: House Rules

Berichtdoor Richard » 11 apr 2011 14:39

huis-regels moeten in ieder geval optioneel zijn...
En optimale huisregels zijn niet een boekwerk. Ik denk zelf, dat met een handvol regels ( 6 a 7 ) de grootste problemen ondervangen kunnen worden.

Toch denk ik wel, dat het goed is om het huisregel-pakt een vaste set te maken. Hierdoor is het handiger afspreken.
Gebruiken we huisregels? JA/NEE... en dan weet iedereen wat er gespeeld word.
Eventueel kan je zelf natuurlijk een regel weglaten of toevoegen, als je het er niet mee eens bent.
Afbeelding Afbeelding

WORKOUT FOR THE NEXT BATTLE !! Always use propper safety equipment
Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Avatar gebruiker
Richard
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 591
Geregistreerd op: 05 maart 2007 09:55
Woonplaats: nijmegen!

Re: Idee: House Rules

Berichtdoor Chris » 11 apr 2011 14:42

Met het boekwerk bedoelde ik elk leger specifiek gaan compen. Maar jouw voorstel van max 1 rare van 150p of meer zou ook moeten werken. Ik was mijn reply al aan het tikken toen jij jouw voorstel postte, dus die las ik erna pas, vandaar de rare opzet.
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Avatar gebruiker
Chris
Lord Lion-O
 
Berichten: 1313
Geregistreerd op: 27 aug 2010 14:22
Woonplaats: Hannover

Volgende

Keer terug naar Mass Battles

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: drava, Nick en 1 gast