40k regel vraagjes

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

40k regel vraagjes

Berichtdoor Markeus Calgar » 07 jan 2009 15:35

Subject says it all

1) In het space marine army book staat op pagina 80 de vindicator met de beschrijving van de demolisher cannon. Als type staat er: Ordnance 1
Op pagina 144 staat echter in de summary: Ordnance 1, Barrage. Ik heb op de GW site geen errata kunnen vinden, dus welke is et nou? :dunno:
(Persoonlijk vind ik dat ie gezien de magere arc die de demolisher cannon kan maken geen barrage zou mogen maar goed...)

2) Hoe werkt Hit and Run en dan met name de initiative test (pag 75 van de kleine versie)? Moet je zelf een test nemen of is het een roll-off net als bij sweeping advance? (Ik zou me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat het moeilijker is van snelle tegenstanders te disengagen)
Bijvoorbeeld in deze situatie die zich in mijn laatste battle voordeed: 2 orc deffkoptas zijn gecharged door een space marine assault squad van 5 man. Er zijn geen casualties. De koptas willen nu weg om in de beurt van de orcspeler te schieten en terug te chargen. Wat moet er nu allemaal gebeuren?
(Fun fact: Mijn maat (de orcspeler) stelde deze vraag in Zwolle bij de judges van een toernooi dat we aan het bekijken waren. Hun antwoord was: "Ow, ze mogen gewoon weg!". Hierop vroeg ik hoe dat dan zat met die initiative test, waarop zij antwoordden: "Euh... initiative test...?" :td:)

Ik hoop dat jullie uitleg kunnen geven.
Markeus Calgar
 

Berichtdoor shogun » 07 jan 2009 16:30

1: zo te zien een stomme copy-paste fout van GW. Demolischer is nooit een Barrage weapon geweest en zal het nu ook niet zijn...

2: het is hetzelfde als met sweeping dus beide spelers gooien een D6+Initiative en als de tegenstander hetzelfde of meer gooit dan blijf je staan.. EDIT: dit is niet juist, ik hou er niet van om in andermans posts te typen maar om verwarring te voorkomen doe ik het toch maar. Juiste antwoord staat onder. Caladai Doomblade

De meeste judges weten geen hol trouwens...
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Furios666 » 07 jan 2009 16:43

Zou wel feest zijn als ie Barrage is :D

Maar helaas...summaries tellen eigenlijk nooit. Dus altijd van de unit-description uitgaan.
Legers die ik speel: Kings of War: Empire of Dust, Varangur; WH40k: Space Marines, Militarum Tempestus
Avatar gebruiker
Furios666
Elf on a hot tin roof
 
Berichten: 719
Geregistreerd op: 17 maart 2006 12:53
Woonplaats: Arcen

Berichtdoor Caladai Doomblade » 07 jan 2009 16:58

Vraag 1: zie Shogun's antwoord.

Vraag 2 heeft Shogun helaas ongelijk:

In het rulebook staat duidelijk bij de hit & run special rule:
'the unit using the hit & run ability must take an Initiative test' en later: 'no sweeping advance rolls are made'

Je rolt dus 1 D6, en als je gelijk aan of onder het initiative van de unit (meerderheid in geval van mixed initiative) rolt dan bewegen ze 3D6 weg in een richting naar keuze. Je tegenstander mag, als hij niet meer in combat staat, een consolidate move maken.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Berichtdoor shogun » 07 jan 2009 19:18

[quote="shogun"]EDIT: dit is niet juist, ik hou er niet van om in andermans posts te typen maar om verwarring te voorkomen doe ik het toch maar. Juiste antwoord staat onder. Caladai Doomblade



Mijn antwoord is niet onjuist... ik bedoel dat de Initiative test hetzelfde gaat als bij sweeping in tegenstelling tot het antwoord van de judge. Ik zeg niet dat de tegenstander ook daadwerkelijk mag sweepen. Zou ook een beetje raar zijn als een Ork met Initiative 2 vrijwillig zou gaan rennen...

ALs je dit wil benadrukken dan kun je toch gewoon replyen ipv editen. Mijn antwoord is niet fout.. misschien onvolledig, maar niet fout.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Caladai Doomblade » 07 jan 2009 19:30

Mijn excuses als ik het nog steeds verkeerd lees, ik ben ook maar een mens, maar een unit die hit & run wil gebruiken probeert gelijk of onder zijn Initiative te rollen, als dat lukt dan rennen ze succesvol weg. Dus niet:
[quote="shogun"]2: het is hetzelfde als met sweeping dus beide spelers gooien een D6+Initiative en als de tegenstander hetzelfde of meer gooit dan blijf je staan..

Het enige dat de tegenstander eventueel rolt is voor de afstand van zijn consolidate move.

Ik kan ook fout hebben hoor, maar volgens mij staat het precies zo in het boek zoals ik het zei... :dunno:
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Berichtdoor Benman » 07 jan 2009 19:42

Psies, Caladai zegt het goed. Shoguns uitleg is toch echt fout. De unit die een 'hit and run' wil doen , moet eerst een Initiative Test doen.
Initiative Test = lager of gelijk aan je Initiative gooien met 1D6.
Slaagt de test dan beweeg je maximaal 3D6 in eender welke richting.
[quote="Beastherder"]Damn, Ben, ik haat je[/quote]
Legers die ik speel: FOW: Germans Late War
Avatar gebruiker
Benman
BOFH
 
Berichten: 1437
Geregistreerd op: 11 maart 2006 22:17
Woonplaats: Malta

Berichtdoor shogun » 07 jan 2009 20:53

Initiative Test = lager of gelijk aan je Initiative gooien met 1D6.


waar staat dit in het rulebook? Staat dit dan in de FAQ? Het gehele begrip zegt me niks en het enigste wat ik me kon bedenken is dat dit dezelfde test is als met sweeping (Initiative tegen elkaar gooien). Al staat dit er inderdaad ook niet duidelijk.

Omdat bij 'Hit en Run' staat dat er geen sweeping advance volgt ging ik er van uit dat de unit gewoon blijft staan indien de tegenstander gelijk of hoger gooit.


Sorry ik heb het gevonden!!! het is inderdaad een characteristic test (zie blz 8). excuses voor de verwarring..heb nog nooit een dergelijke test gedaan en was me volledig onbekend.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Bobske » 07 jan 2009 23:22

Heren, of moet ik jongens zeggen.
We zijn toch allemaal volwassenen, dus ik zou zeggen ga niet in andermans posts editen en geen welles nietes spelletjes spelen.
Iedereen groot gelijk dat ze het een speler goed willen aanleren en ook grot gelijk als je vraagt Waar staat het?

Quote dan gewoon het grote boek
100% duidelijk
p75
Hit & Run

Units with this ability that are locked in combat may choose to leave close combat at the end of the Assault phase. The unit using the hit & run ability must take an Initiative test. If the test is failed nothing happens and the models remain locked in combat. If the test is passed, the unit breaks from combat and immediately moves up to 3D6"in a straight line in any direction, ignoring the units they are locked with. No sweeping advance rolls are made. Enemy units that are no longer locked in combat may consolidate. A hit&run move is not slowed by difficult terrain, but is affected by dangerous terrain. It may not be used to move into contact with the enemy. If there are units with this rule on both siede, roll-off to determine who goes first and then alternate disengaging them. If the last of these ends up no longer in combat, it consolidates instead.

What een Initiative test is staat op pag.8
Characteristic tests
During a battle a model might have tot take a test on one of its chracteristics, commonly its Strength, Toughness or Initiative. For example it might have to test its Toughness tot resist the effects of a lethal gas.

In order tot take the test, roll a D6. To succeed, you must score equal to or lower than the value of the characteristic involved. Note that if a 6 is rolled, then the model automatically fails the test regardless of the characteristics value or any other modifier that might apply, and conversely a 1 is always a succes.

Of course, if a model has to take a test for one of its chracteristics with a value of 0, it automatically fails.

EDIT (eigen post ;) Deze judge begint nu aan de 3e keer het rulebook aandachtig door te lezen met markeerstift en gaat dat nog een 4ekeer doen voor het toernooi, inclusief alle errata. Be afraid
Ik heb ook bijna elke week een potje gespeeld sinds de 5th dus ervaring is ook aanwezig :P
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Berichtdoor Markeus Calgar » 08 jan 2009 01:35

Kijk, heerlijk helder heineken! (Ja ik weet t, dat is gevaarlijk om onder de rivieren te zeggen, maar Aap noot mies nu toch echt helder :drunk:)
Wederom bedankt voor de zeer snelle reacties, echt super!
Markeus Calgar
 

Volgende

Keer terug naar WH 40.000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron