40k regel vraagjes

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Caladai Doomblade » 25 sep 2018 12:06

Voor close combat zijn er 2 problemen: je moet in de buurt komen van een model met movement 10-12, en met een screen van infantry er om heen kom je er helemaal niet. En om met 10 terminators tegen een knight te gaan staan klinkt leuk, maar met 21 attacks met powerfists doe je gemiddeld nog geen 9 wounds. Dat weegt niet op tegen de moeite die je moet doen om uberhaubt in combat te komen.

Hoe dan ook. Laat mij 600 punten van een leger zien die beter zijn dan een knight castellan, zonder stratagems te noemen. I dare you. :wink:
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor shogun » 25 sep 2018 13:19

[quote="brammo1991"] Ik denk dat close combat de beste manier is om knights kapot te maken, aangezien ze daar gren invul tegen hebben. Daardoor worden thunderhammers, chainfists en meltapistols eng.[/quote]

En daarom hebben veel lijsten blood angel jump pack thunderhammer captains. Stratagems en psychic powers zorgen er voor dat de thunderhammers zo hard doorkomen dat knights een dikke klap krijgen.

[quote="Caladai Doomblade"]Voor close combat zijn er 2 problemen: je moet in de buurt komen van een model met movement 10-12, en met een screen van infantry er om heen kom je er helemaal niet. En om met 10 terminators tegen een knight te gaan staan klinkt leuk, maar met 21 attacks met powerfists doe je gemiddeld nog geen 9 wounds. Dat weegt niet op tegen de moeite die je moet doen om uberhaubt in combat te komen.[/quote]

Terminators zijn niet een heel goed voorbeeld van anti-knight close combat unit. Er is niemand die terminators gebruikt in een toernooi. Oh wacht, bijna niemand (kuch bob, kuch bob).. :thumbup:

[quote="Caladai Doomblade"]Hoe dan ook. Laat mij 600 punten van een leger zien die beter zijn dan een knight castellan, zonder stratagems te noemen. I dare you. :wink:[/quote] "Beter" is heel relatief en moeilijk vergelijken in een vacuum van louter 600 punten. In mijn toernooilijst had ik een farseer met doom + warlock met jinx en 25 mandrakes. Deze combi kost ongeveer 600 punten en kan ik effectief gebruiken om een castellan neer te halen. Maar de armylijst die een castellan heeft + 2 extra knights en 3 jetbike custodus captains is meteen moeilijker in het totale plaatje van 2000 punten toernooilijst. Ik kan de castellan dan misschien wel dood krijgen en eventueel de andere knights hinderen met sacrifice units maar die drie custodes jetbikes komen dan nog steeds hard door en begint het hele leger af te brokkelen.

Daarbij heeft mijn 600 punten combi het moeilijker tegen een astra militarum leger waarbij het voor mij minder waardevol is om 2 hell hounds neer te halen met deze combi ten opzichte van een 600 punten castellan.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Caladai Doomblade » 25 sep 2018 14:05

Ik begrijp dat je die 600 normaal in een leger moet zien. Ik bedoel met 'beter' dus: net zo effectief en multifunctioneel als een knight. Want laten we wel wezen, een knight werkt tegen bijna alles prima, en is voor elk leger een grote opgave.

Overigens heb ik niks tegen de modellen, ze zijn fantastisch. Ik wil er gewoonweg niet tegen spelen omdat ik graag oorlogje speel en niet 'giant robot combat'. Er is maar weinig lol te beleven in een pot met een knight, want OF je krijgt hem niet dood en dan heb je het gevoel dat je geen kans had, OF je krijgt hem wel dood omdat je een anti-knight leger hebt en heeft de knight-speler het gevoel dat hij geen kans had. Het hele potje draait dan om dat ene model, de rest is niet meer interessant.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Johan » 25 sep 2018 15:21

[quote="Caladai Doomblade"]Het hele potje draait dan om dat ene model, de rest is niet meer interessant.[/quote]

Dat lijkt mij een juiste conclusie als 1 leger maar 4 models op tafel heeft staan. :wink: Of je haalt in je eerste beurt een knight neer of die knights halen jou neer. Rock, Paper, Scissors lijkt ook een aardige vergelijking. Maar in mijn beleving is het hele spel wel ongeveer zo. Elk leger is wel weer ergens goed in of ergens niet goed in. Knights zijn slecht in veel objectives halen i.d.d.

Nog drie army's waar Knights niet erg goed tegen zijn. Legers met veel invul saves. (dark eldar, harlequin) legers met -1 of -2 to hit (eldar bijv.) Knights hebben namelijk weinig shoten om hun klus te klaren, dus als een groot deel ook nog eens niet doorkomt... Ook Tau lijsten met veel Hammerheads en Riptides doen het goed. Ik zag een tijd terug nog een batrep met een Tau lijst die zo 2 knights per beurt van het bord af schoot. Overigens denk ik dat Dark Angels zo'n beetje de slechtste opties hebben tegen Knights momenteel. (sorry) :td:

Knights zijn zeker erg sterk, ze winnen niet voor niks veel toernooien. Maar OP? Wellicht de Castellan maar de geruchten zijn dat die hard generved gaat worden.
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor shogun » 25 sep 2018 15:41

Ja, maar het probleem zit em dan ook in de combinatie van meerdere knights met andere units die de zwaktes compenseren. Mijn Aeldari leger heeft een leuke maar uitdagende toolbox waarmee ik veel legers (inclusief knights) 'aan' kan, maar dit leger heeft een beurt 5 nodig om er een solide win uit te slepen. Op het toernooi is het moeilijk voor 'niet'-knight legers om te komen tot beurt 5 als ze spelen tegen andere 'niet' knight legers. Zelfs met 3uur battles.

Daarom speel ik het komende GT met een tyranid/GSC horde leger dat probeert te scoren op objectives. Wat mij betreft de beste kans op een toernooi-win zonder zelf knights te spelen.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor brammo1991 » 25 sep 2018 16:37

knights zijn behoorlijk goed, maar ze zijn ook lekker simpel en volgen de rule of cool dat maakt ze leuk.
Daarnaast is het een verademing om met 3 models een potje 40k te spelen ipv een horde, maar dat is een kwestie van smaak.


[quote="Caladai Doomblade"]Hoe dan ook. Laat mij 600 punten van een leger zien die beter zijn dan een knight castellan, zonder stratagems te noemen. I dare you. [/quote]

Persoonlijk vind de ad-mech harder dan knights, ze schieten enorm hard, zeker met de kastalan robots (BS/WS 4+ T7, W6, 3+/5++ (met 6++ mortal wounds pingpong shield)), die 18 keer een S6 ap-2 no cover save trucjes uithalen. Zeker voor de 110 punten die ze per stuk kosten. Het enige nadeel aan die bots is hun 4+BS, maar goed, voor 550 punten heb je 30 wounds aan dudes staan die per ronde 90 schoten lossen.

pew pew pew :cheese:
Legers die ik speel: Necron, Grey knights, Ad-Mech, Imperial Knights, Assassins
Avatar gebruiker
brammo1991
Kirby
 
Berichten: 945
Geregistreerd op: 11 aug 2012 23:22

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Caladai Doomblade » 25 sep 2018 17:01

Ja, die zijn eng. Maar hebben wel een zwakte, ze zijn namelijk slecht in melee en zijn echt uitgeschakeld als ze in melee komen.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Johan » 25 sep 2018 17:27

Die zwaktes bij de Kastalans en ook Las predators zijn inderdaad duidelijker aanwezig dan bij knights, maar niet elke lijst kan er op inspelen. Niet elk army heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid degelijke melee units mee te nemen. Bij IG zijn de opties erg beperkt en zelf je ze meestal niet meenemen, bij Tau zijn de opties zelfs afwezig.

Uiteindelijk komt het er toch op neer een lijst te bouwen die kans maakt tegen de meeste andere lijsten. Knights hebben wellicht weinig zwaktes, maar als je tegen een lijst speelt die inspeelt op 1 van die zwaktes (bijv. massive model spam) dan maak je meteen ook erg weinig kans. Terwijl je met een meer gebalanceerde lijst tegen elke tegenstander wel hard je best moet doen, maar wel ook tegen elke lijst een echte kans maakt.

Persoonlijk vind ik het ook niet erg fijn om legers te spelen die een enorm hoog model count hebben. Heb je misschien 3 uur op een potje te spelen en dan duurt je movement phase alleen al dik een half uur. :zzz:
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor shogun » 25 sep 2018 20:25

Het probleem is dat knights nog steeds flexibel zijn doordat ze uit close combat mogen fall backen (infantry) en daarna weer schieten en chargen. gooi daar 3 custodes jetbike captains bij met 12 x bskill 2 bolter schoten (rapid fire) en die combinatie is genoeg om ook veel hordes uit te dunnen. Maar 3 knights + 3 custodes jetbikes kan het weer moeilijker hebben tegen een lijst met 4 knights, maar de lijst van 4 knights kan het juist weer moeilijker krijgen met hordes.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Johan » 27 sep 2018 11:36

En zo blijft het theorie craften om een lijst te krijgen die overal wel tegen werkt. Ik speel nu met de gedachten voor 3 grote knights waarvan 2 met avanger gatling en 2 hellverins. 24 S6 en gemiddeld 16 S7 plus gemiddeld 8 S7 van de castellan. Waarschijnlijk nog niet genoeg vs hordes maar komt tenminste een redelijk eind.
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

VorigeVolgende

Keer terug naar WH 40.000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron