Overwatch HOUSE RULES topic

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

Overwatch HOUSE RULES topic

Berichtdoor Caladai Doomblade » 18 jul 2016 14:36

Moet niet zo moeilijk zijn om daar een house-rule van te maken. Belangrijkste is dat elk leger de optie heeft om er gebruik van te maken.

Eerste idee:
- If a unit suffers a number of HITS from shooting weapons equal or more than it's leadership characteristic, each model halves the number of shots it can fire on Overwatch (rounding DOWN)

Dus, een SM unit moet 8 hits van shooting krijgen om zijn overwatch te halveren.

Betere ideeen? :thumbup:
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Bob gaat gamen

Berichtdoor kaleith » 18 jul 2016 19:31

Weet niet of dat ok is tegen dingen zoals termagant/guard blobs of punisher cannons (zo, 20 schoten voor 75 pts), maar is een idee wat zeker de overweging waard is. Pinning wapens die dit doen lijkt me zeker een goed idee gezien Pinning al lang niet meer is wat het ooit was.
Legers die ik speel: Fantasy:Dark Elves, Vampire Counts 40k: Death Korps of Krieg Flames of War: Soviets Mordheim: Undead,Druchii (rebalanced dark elves)
kaleith
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 344
Geregistreerd op: 13 okt 2013 15:28
Woonplaats: Nijmegen

Re: Bob gaat gamen

Berichtdoor Beastherder » 18 jul 2016 19:58

Mijn eerste suggestie zou zijn om er een nieuw topic voor te maken, voordat Bob's afspraken topic volledig ontspoord :wink:

Het idee om het te koppelen aan het gebruik van cover saves vind ik heel aardig (want fluffy)
Terminators doen niet aan bukken, dus worden ook niet ge-pinned :D

Wat meteen leidt naar het grootste probleem, namelijk dat sommige units er meer last van zulen hebben dan anderen, dus je krijgt balans problemen.
Nou hoor ik wel vaker dat het met de balans in 40k toch al niet zo strak zit, dus hoe groot dat probleem zal zijn..... :dunno:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Bob gaat gamen

Berichtdoor Terentius » 18 jul 2016 20:08

[quote="Beastherder"]Mijn eerste suggestie zou zijn om er een nieuw topic voor te maken, voordat Bob's afspraken topic volledig ontspoord :wink:


Discussie zou eventueel hier weer verder gezet kunnen worden:

http://www.hivenovio.nl/forum/viewtopic ... df3#p54239

EDIT: Discussie kan hier gewoon verder.
...
Legers die ik speel: Chaos Space Marines & Dark Eldar
Avatar gebruiker
Terentius
Hormagaunts
 
Berichten: 764
Geregistreerd op: 16 nov 2011 14:56

Re: Overwatch HOUSE RULES topic

Berichtdoor Caladai Doomblade » 19 jul 2016 08:51

Andere opties die minder afhankelijk is van wat voor unit je probeert te 'pinnen':

1: Elk shooting wapen kan gebruikt worden om een unit te pinnen:
Elke unit met een shooting weapon kan kiezen om 'covering fire' te geven. Dit zijn snap shots, behalve template/blast wapens. Voor template en blast wapens die covering fire willen geven wordt elk model onder de template op een rol van een 6 geraakt. (er wordt minder goed gemikt, maar meer aandacht besteed aan de hoeveelheid vuur/shells/missiles). Aan het eind van de shooting phase moet elke unit die minstens 1 hit heeft gekregen van covering fire een 'pinning test' maken. Elke hit van covering fire geeft een -1 modifier. Elke hit met een template weapon, barrage weapon of pinning weapon geeft een -2 penalty.

2: Template, barrage, frag grenades (daar zijn ze voor) en pinning wapens kunnen overwatch voorkomen:
Een unit die 1 of meer unsaved wounds krijgt van een template, barrage of pinning wapen mag geen overwatch schieten in de volgende assault phase. (of moet testen met -1 per wound suffered?)

3: Koppelen aan cover save (thanks Beastherder!):
Een unit die 1 of meer cover saves maakt (halen of falen) mag geen overwatch schieten. Cover save proberen = niet overwatch schieten.

Optie 3 is misschien de makkelijkste om te proberen, maar het betekend (dankzij de hoeveelheid space marines) dat je AP3 wapens mee moet nemen om de meeste tegenstanders te laten duiken. Dat is voor sommige legers moeilijker dan voor andere. Realistisch gezien zal een space marine inderdaad niet zo snel bukken als er wat lasgun schoten of frag grenades om hem heen vliegen.

Fluff-wise zou ik het liefst voor een variant van optie 1 gaan, hoewel die nu wat ingewikkelder is (kan misschien gestroomlijnder?). Covering fire met in het bijzonder template/torrent, barrage en pinning wapens is de meeste 'realistische' variant voor mijn gevoel.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Overwatch HOUSE RULES topic

Berichtdoor Bobske » 19 jul 2016 10:14

Ehm.. ik blijf het onhandig vinden om weer extra regels te gaan maken
Overwatch bestond voor deze edities ook niet
Ja heel lang geleden maar toen was het: Unit op overwatch zetten en hij mag in de beurt van de tegenstander schieten als er iets in zijn zichtveld kwam.
Dat was tactisch en remde het spel niet af, unit schoot op ander tijdstip.

Dus gewoon afschaffen overwatch en klaar.
Niemand er last van, niemand er profijt van, balans. :thumbup: :harhar:

En realisme, het is een spel.
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3915
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Overwatch HOUSE RULES topic

Berichtdoor Caladai Doomblade » 20 jul 2016 07:45

[quote="Bobske"]
Overwatch bestond voor deze edities ook niet
Ja heel lang geleden maar toen was het: Unit op overwatch zetten en hij mag in de beurt van de tegenstander schieten als er iets in zijn zichtveld kwam.
Dat was tactisch en remde het spel niet af, unit schoot op ander tijdstip..


Mee eens Bob, ik zou het liefst de 2nd edition overwatch regels terugzien. Maar ik denk dat bepaalde spelers (Tau / Eldar) daar niet zo blij mee zullen zijn. Het waren hele goede regels die weinig extra werk waren en een hoop dynamiek aan het spel toevoegden.

Overwatch is er om shooting units een kleine kans te geven voordat ze gecharged worden door een unit die ze niet hebben kunnen zien (en dus niet hebben kunnen beschieten). Ik vind dat een goed iets. Ik vond overwatch ook niet echt bepalend in onze laatste game.

___ anyway ___

Wat ik mis in 40K is iets dat de shooting phase en de assault phase verbindt. Overwatch geeft defensieve legers een kans om een assault een halt toe te roepen met shooting, maar omdat het niets kost (het is 'extra' shooting) is het ergens niet helemaal eerlijk voor assaulting troops. Ik zou het tof vinden als er in de shooting phase een optie is om je assault voor te bereiden. Je moet er dan wel moeite in steken.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Overwatch HOUSE RULES topic

Berichtdoor Bobske » 20 jul 2016 09:12

Ik vond overwatch ook niet echt bepalend in onze laatste game.



Dat komt ook omdat het SM vs SM was. Het gaat er vooral om dat door Overwatch schieten nog beter is geworden en daardoor een hoop close combat units veel minder waard zijn.
bv genestealers T4 5+ save 2 Attacks base. chargen 10 marines, 20 schoten 3 raak, en je kunt er 1,5 weg halen. Dat zijn meestal de attacks die de doorslag geven in cc.

Voorstel dus:
Overwatch: During your turnyou place an overwatch marker at a unit. This unit may not move, shoot, run or charge this turn (may use psychic powers)
Any time in the opponents turn, but before resolving close combat, you may interupt to have this unit perform a shooting attack. (remove the Overwacth marker after schooting or before close combat)


Waarom mag de unit niks, (realistich: ze moeten alert zijn en zich klaar maken om te vuren) Ik zit nog een beetje met de movement phase. Maar het moet je ook wel wat kosten en zo moet je ook vooruit denken, tactischer.
Anders wordt het ook zo van, oh ik zie niks, of ik kan niks dan moven maar en op overwatch.

Waarom tot de close combat phase. Anders kun je aan het eind van de beurt zeggen, oh ik ben niet gecharged, alles is voorbij, dan schiet ik nog even. Of ik heb gewonne met cc, ze rennen weg, dan schiet ik nog even ergens op.
Zo kan de tegenstander ook het risico inschatten om te chargen ondanks overwatch, of een unit chargen om te zorgen dat ze niet ergens ander op schieten met overwatch.

Is het wat?
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3915
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Overwatch HOUSE RULES topic

Berichtdoor Caladai Doomblade » 20 jul 2016 13:20

Ik vind dit bijna perfect. :thumbup:

Ik denk wel dat je de overwatch shooting attack moet beperken tot 'end of movement phase' en 'end of shooting phase'. Op die momenten kun je er voor kiezen om je overwatch te gebruiken.

Dat voorkomt dat je (zoals vroeger) iemands movement halverwege kunt afbreken om op zijn tank te schieten die van de ene cover naar de andere cover rijdt of met zijn infantry van bos naar bos loopt maar ertussen wordt neergemaaid. Als je dit wel wilt kunnen doen vind ik niet dat dat met FULL Balistic skill zou moeten, eerder met snap shots.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Overwatch HOUSE RULES topic

Berichtdoor Terentius » 20 jul 2016 14:17

[quote="Bobske"]Is het wat?


Vind dat persoonlijk veel te sterk. Wat is dan precies het nadeel om een eenheid in Overwatch te zetten vs. een assault-geörienteerd leger, als die eenheid toch niet van plan was te bewegen of te chargen? Je wilt dan (bijna) altijd tot het einde van je tegenstander's Movement Phase wachten om te schieten aangezien zijn leger komt toch wel dichterbij komt, wat dus in meer slachtoffers resulteert (zeker als je wapens nét buiten range zijn). Ik denk dat het ten minste "end of shooting phase" moet zijn zodat je tegenstander er nog redelijk op kan reageren, maar tegen een assault-geörienteerd leger boeit dat zelfs weinig. Je maakt het dan een te simpele tactische beslissing als je het mij vraagt.

[quote="Caladai Doomblade"]Als je dit wel wilt kunnen doen vind ik niet dat dat met FULL Balistic skill zou moeten, eerder met snap shots.


Inderdaad, maar Snap Shots vind ik dan weer te slap. Misschien is een BS penalty beter?

Ben zelf een voorstander van dit:

[...]

In 40K 2nd Edition, the concept of "overwatch" allowed the non-phasing player to shoot with a unit against any moving target in range during the phasing player's turn simply by witholding the unit's movement and fire in his own turn. The result was entire armies going on overwatch and decimating the enemy as it moved into range [...] The following is a much more restricted form of overwatch, aptly named, "Modified Overwatch," which provides a degree of opportunity fire without unduly unbalancing the game.

During a player's turn he may attempt to give "overwatch" (OW) orders to any unit by passing a Leadership test for that unit [...] If the test is successful, the unit may go on overwatch. If unsuccessful, the unit moves, shoots, and assaults normally for that turn (in other words, failing this test does not penalize the unit in any way, other than preventing it from going on OW).

A unit on OW that wishes to retain its OW status may not move, shoot, or assault in its own turn. A unit that performs any of the above actions at any time forfeits its OW status. Thus a unit on OW that is forced to fallback or move for any reason such as tank shock, loses its OW status.

A unit on OW may shoot at any single enemy unit that declares an assault against it in the enemy's Assault phase, prior to moving the enemy models into base to base contact (the enemy player must declare which units are assaulting and make their assault distance rolls, if applicable, prior to shooting with the unit on OW). An OW unit fires at full strength as if it were stationary. Enemy models which begin the assault phase out of LOF cannot be targeted. Enemy units or models in cover still retain the benefits of the cover when a unit on OW fires on them. [...]

Once a unit on OW fires at an assaulting enemy unit, it loses OW status and is treated normally for the rest of the turn (i.e. it defends normally in any assault against it).

This rule does not unduly unbalance the game and simply defers firing until the enemy Assault phase, against only those units that declare an assault against a unit on overwatch. Thus, commanders defending a prepared position have some recourse against the "uberassault" tactics the current rules [*] allow, but really do not gain much advantage otherwise, as the potential for wasting an entire turn of inactivity is real indeed if the unit on OW is not assaulted by an enemy unit!


Bron: http://www.darkmillennia.net/assets/houseRules.htm

[*] verwijst naar 4de editie, meen ik.
...
Legers die ik speel: Chaos Space Marines & Dark Eldar
Avatar gebruiker
Terentius
Hormagaunts
 
Berichten: 764
Geregistreerd op: 16 nov 2011 14:56
Omhoog

Volgende

Keer terug naar WH 40.000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten