Return of the Wolf - of blikken mennekes?

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

Return of the Wolf - of blikken mennekes?

Berichtdoor Dragorius » 15 aug 2016 10:58

Hallo forum.

Ja, waar zal ik beginnen. Ik heb het hobby-virus alweer tijden flink te pakken (met name Kings of War maar ook andere games) en ook 40K roept weer naar mij en mijn collectie.

Het lastige vind ik echter dat er nogal wat veranderd lijkt te zijn en zeker als het gaat om de samenstellingen van de legers. Als ik 40K bekijk in deze tijd dan zie ik vooral enorme figuren lijkt het wel.
Is dat dus ook echt de nieuwe norm? Dat je in potjes van zeg 1000-1500 punten rekening moet houden met van die semi-titans en andere grote gemeneriken? :dunno:

Wat zou een goede stap terug in het 40K universum zijn? Voor de beeldvorming; ik ben gestopt toen de Necrons hun fluff-overhaul kregen (en in mijn ogen er karaktermoord op ze werd gepleegd).
Wat ik dus nog heb is een berg Necron Warriors, Destroyers, Flayed Ones en Monoliths (en een Pylon).
Van Space Marines heb ik voornamelijk Space Wolves en een zooi vanilla Marines met wat bijbehorende voertuigen.

Ik zie alleen even door de vele bomen het bos niet meer, ook omdat ik hoor dat er mogelijk weer een aanpassing/verandering aan zit te komen.

Kort gezegd; wie helpt deze terugkerend noob wat op weg? :grijns:
In Space, There Is Only Binary... :P
Avatar gebruiker
Dragorius
Conservative Tzeentch worshipper
 
Berichten: 100
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:40
Woonplaats: Fsssht ... Ik ben een Lictor!

Re: Return of the Wolf - of blikken mennekes?

Berichtdoor TROLL » 15 aug 2016 11:50

GW focust heel erg op de grotere modellen omdat dit de duurdere kits zijn en het spel geeft de mogelijkheid om deze dingen in te zetten en er misbruik van te maken (goh..) Je kunt heel simpel aangeven dat je deze modellen niet hebt en er in kleine battles ook niet tegen wil spelen. Op de club zijn er naar mijn idee geen spelers die hier een probleem mee hebben. (sterker nog, ik denk dat de meeste er hetzelfde over denken)

In dat geval kun je op redelijk dezelfde wijze beginnen zoals je in het verleden ook deed. Ik zal proberen de "grote" verschillen te duiden.

Force organisation
Je kunt nu kiezen uit twee standaard manieren van je leger bouwen. Dit zijn unbound en battleforged (als ik t goed zeg) De eerste geeft je de volledige vrijheid in welke miniaturen je van je leger wilt inzetten. De tweede komt overeen met de oude Force organisation chart. Hierbij hebben troop choices "objective secured". (claimen van een objective ook al is een tegenstander ook binnen bereik van het objective) 1HQ en 2 troop choices vormen hiervan de basis. Omdat de scenario's in het spel veelal gaan om objectives is dit een serieuze afweging.

Verder bieden veel boeken aparte formaties die penalties en bonussen hebben die om fluff redenen interessant zijn en natuurlijk misbruikt kunnen worden. Hierover zijn de meningen verdeeld maar door de heftige investering in punten worden deze formaties vaak pas op hogere punten echt inzetbaar.

Unit types
Sinds je "vertrek" uit wh40K zijn er flyers en knights bijgekomen en hebben psykers een eigen fase.

Flyers zijn inmiddels redelijk geaccepteerd en vormen een interessante aanvulling op battles. Niet per definitie een powerplay optie omdat het een investering is kwa punten en niet 100% betrouwbaar.

Knights vormen de nieuwe powerhouses van GW. Deze hebben duidelijk een grote invloed op games. Ook hier een heftige investering kwa punten.

Psykers hebben een eigen fase (denk aan de magicphase van WHFB) hoewel ik Eldar speel en regelmatig psykers field kan ik hier geen goede mening over geven of het overpowered kan zijn of niet. In mijn beleving is het een leuke toevoeging.

Tanks e.d.
Het beschadigen van tanks gaat iets anders met hullpoints (wounds) en het definitief opblazen is wat moeilijker.

Daarnaast zijn er legio andere special rules voor units die nieuw zijn of veranderd zijn. Te veel om op in te gaan en niet dusdanig belangrijk hier te benoemen.

Opnieuw beginnen met de door jou genoemde legers zou wat mij betreft gewoon starten met:
1HQ en 2 troops en dan units naar flavor en tactische gebruik. (te zware focus op één ding, betekend een gat ergens anders etc. etc.)
Legers die ik speel: WHFB: Hordes of chaos, WH40K: Space Wolves, Fallout Wasteland warfare, StarWars Legion: Seperatists, AoS: KruleBoyz
Avatar gebruiker
TROLL
Bandana Waddle Dee
 
Berichten: 1196
Geregistreerd op: 22 maart 2007 18:21
Woonplaats: Limbo

Re: Return of the Wolf - of blikken mennekes?

Berichtdoor blaze unlimited » 15 aug 2016 13:09

Warhammer 30k! xD
Legers die ik speel: Dark Angels, Chaos Spacemarines, Blood Angels, Orks, 30k World Eaters
blaze unlimited
Giant with an inferiority complex
 
Berichten: 276
Geregistreerd op: 19 jan 2014 17:18

Re: Return of the Wolf - of blikken mennekes?

Berichtdoor Dragorius » 15 aug 2016 13:16

Als ik dan bijvoorbeeld de regels en statlines van de Wulfen lees dan denk ik bij mezelf: Dat moet echt een vreselijke overpowerede unit zijn.

En in theorie zou je dus met dat Unbounded, een compleet Wulfen leger kunnen inzetten? Bizar.

Ik ga me er eens verder in verdiepen, dank voor de toelichting. Die Knights zijn inderdaad eng zeg, waar komen die fluffwise ineens vandaan dan?
In Space, There Is Only Binary... :P
Avatar gebruiker
Dragorius
Conservative Tzeentch worshipper
 
Berichten: 100
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:40
Woonplaats: Fsssht ... Ik ben een Lictor!

Re: Return of the Wolf - of blikken mennekes?

Berichtdoor mathijs97 » 15 aug 2016 13:46

fluffwise zijn knights er altijd al geweest. in bijvoorbeeld het horus heresy boek mechanicum komen een aantal knights voor.
Legers die ik speel: 30k: World Eaters & Ultramar Auxillia Mordheim: Beastmen Black Powder: Östenreich
Avatar gebruiker
mathijs97
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 328
Geregistreerd op: 02 okt 2011 16:14
Woonplaats: Den Bosch

Re: Return of the Wolf - of blikken mennekes?

Berichtdoor Beastherder » 15 aug 2016 14:02

Die jeugd van tegenwoordig
Horus Heresy Mechanicum (2008) is nou niet bepaald 'er altijd geweest' :harhar:


Alleen fluff van voor 1995 is natuurlijk echt 'old school' :opa:


Maar de Knights bestaan idd al veel langer
Lang, lang geleden (begin jaren 90) bestonden ze al voor Epic

Afbeelding


Maar tussen 1994 en 2008 werden ze eigenlijk nooit meer genoemd in de fluff, en dus was iedereen zo'n beetje vergeten dat ze bestonden toen GW er weer mee kwam
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Return of the Wolf - of blikken mennekes?

Berichtdoor Terentius » 15 aug 2016 14:52

[quote="Dragorius"]Als ik dan bijvoorbeeld de regels en statlines van de Wulfen lees dan denk ik bij mezelf: Dat moet echt een vreselijke overpowerede unit zijn.


Gezien het een close combat unit is, zal dat wel meevallen. In de huidige 40K editie (7de editie) en de vorige editie (6de editie) is de krachtsverhouding duidelijk overgegaan naar schieten i.p.v meppen. Dat is in tegenstelling tot de editie waar je gestopt was (5de editie), waar er veel gevallen waren waar melee sterker was (of zelfs duidelijk overpowered).

Het zal ongetwijfeld overpowered lijken in vergelijking met oudere edities, omdat in elke nieuwe editie van een codex alles weer sterker moet worden. Zo doet GW zaken. In vergelijking met andere codexen van dezelfde editie zullen die units echter over het algemeen niet zo sterk zijn.

[quote="Dragorius"]Wat ik dus nog heb is een berg Necron Warriors, Destroyers, Flayed Ones en Monoliths (en een Pylon).


Ben geen Necrons expert, maar vanzelfsprekend na die fluff-overhaul hebben de Necrons een hoop nieuwe units erbij gekregen die je wellicht zult moeten overwegen te kopen om echt een goed gebalanceerd leger te krijgen. Daarnaast hebben de codexen in recente jaren meer interne balans gekregen, wat betekent dat elke unit wel fatsoenlijk te gebruiken is. Zelfs Flayed Ones.

Een laatste punt is de compleet nieuwe manier om een leger te vormen, wat de "Decurion style detachment" genoemd wordt, omdat de meest recente Necron codex voor het eerst deze manier toevoegde. Inmiddels bezitten de meeste codexen deze speciale detachment. Hierbij volg je een soort van flow-chart waar je je leger maakt uit een combinatie van formaties. Je begint met een core, vaak bestaande uit specifieke units van voornamelijk Troops, en mag dan een aantal auxiliaries kiezen. Als beloning voor deze restricties krijgt het hele leger en elke formatie in dat leger speciale regels. Hier is een voorbeeld voor de Orks:

[rimg]http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/3239/6194/original.jpg[/rimg]
...
Legers die ik speel: Chaos Space Marines & Dark Eldar
Avatar gebruiker
Terentius
Hormagaunts
 
Berichten: 764
Geregistreerd op: 16 nov 2011 14:56

Re: Return of the Wolf - of blikken mennekes?

Berichtdoor kaleith » 16 aug 2016 22:25

Zolang je genoeg antitank meeneemt is het meeste van de grote modellen vrij snel in de kniëen te krijgen. Flyers moet je wel dedicated dingen voor meenemen meestal, maar iedereen kan aan goedkope antiair komen met een Aegis fortificatie met AA gun, of hun eigen flyers. Plus de verdediging van de meeste flyers is maar matig en hun aanvalskracht valt ook meestal erg mee.
Legers die ik speel: Fantasy:Dark Elves, Vampire Counts 40k: Death Korps of Krieg Flames of War: Soviets Mordheim: Undead,Druchii (rebalanced dark elves)
kaleith
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 344
Geregistreerd op: 13 okt 2013 15:28
Woonplaats: Nijmegen

Re: Return of the Wolf - of blikken mennekes?

Berichtdoor shogun » 16 aug 2016 23:28

[quote="Dragorius"]Als ik dan bijvoorbeeld de regels en statlines van de Wulfen lees dan denk ik bij mezelf: Dat moet echt een vreselijke overpowerede unit zijn.

En in theorie zou je dus met dat Unbounded, een compleet Wulfen leger kunnen inzetten? Bizar.


Bizar? wil je Bizar..?:

1850 punten

Primary detachment

-dark angel CAD

HQ1: Sammael
Troop1: 5 scouts
Troop2: 5 scouts
LOW: Azrael -warlord)

Secondary detachment -librarius conclave

HQ2: Tigurius
HQ3: librarian, bike, lvl2, force axe
HQ4: librarian, bike, lvl2, forceaxe
HQ5: librarian, bike, lvl2, force axe
HQ6: librarian, bike, lvl2, force axe

Total -605

Tertiary detachment -wyrdstorm brotherhood

HQ7: rune priest, helm of durfast, runic axe, jump pack
HQ8: rune priest, runic axe, jump pack
HQ9: rune priest, runic axe, jump pack
HQ10: rune priest, runic axe, jump pack

Total -320

Quarternary formation -wolfkin formation

FA1: 10 fenrisian Wolves
FA2: 10 fenrisian Wolves
FA3: 10 fenrisian Wolves
FA4: 10 fenrisian Wolves
FA5: 10 fenrisian Wolves


De wolfen kunnen samen 1 unit vormen van 50 en alle characters kunnen hierbij joinen zodat je een superunit krijgt die met de juiste psychic powers en bonussen:

- S8 instant death force axen met tank/monster hunter
- 3++ invuln save met reroll
- 4+ feel no pain en/of invisiblity (unit kan alleen geraakt worden op een 6+/snap shots).
- hit and run, dus ze kunnen uit close combat ontsnappen.
- runepriesten kunnen elk met een D6 S7 psychic power schieten.

Met andere woorden: je kunt het bij 40k behoorlijk heftig maken en als je gewoon een beetje lekker wil spelen dan moet je gelijkgezinden 40k spelers vinden zodat de legerlijsten een beetje op hetzelfde niveau zitten. Ik zou dan een beetje balans zoeken tussen anti-infantry/anti tank en shooting en (counter) close combat. Wat je altijd moet hebben zijn 'bewegelijke' units. Dit heb je nodig om objectives te claimen en maakt het spel sowieso interessanter.

[quote="TROLL"] Dit zijn unbound en battleforged (als ik t goed zeg) De eerste geeft je de volledige vrijheid in welke miniaturen je van je leger wilt inzetten....


let wel op dat je nog steeds gebonden bent aan specifieke beperkingen ten aanzien van units/formaties. Bijvoorbeeld: een "unique" model blijft uniek en maar niet gedupliceerd worden.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen
Omhoog

Re: Return of the Wolf - of blikken mennekes?

Berichtdoor Beastherder » 17 aug 2016 21:50

En de prijs voor meest kazige baard gaat naar...... :grijns:


maar serieus, GW heeft het idee van balans in 40k al lang laten gaan
er staan nog steeds punten in de lijsten, maar met al die codexen, sub-codexen, campagne supplementen met allemaal weer nieuwe formaties is het 1 grote chaos

gelukkig zijn er nog steeds mensen die gewoon een coole pot willen spelen met fluffy legers :yes:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Volgende

Keer terug naar WH 40.000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten