8th ervaring, tips, vragen etc.

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

Re: 8th ervaring, tips, vragen etc.

Berichtdoor shogun » 24 jun 2017 09:43

Persoonlijk denk ik dat de 'ruin's' regels niet zo zijn geschreven als dat ze het bedoelen.

Je hebt de algemene regel dat je +1 cover krijgt als je volledig in cover staat.

Maar bij ruin's terrain staat specifiek:

" Infantry units on ruins receive the benefit of cover. Other units only receive the benefit of cover if at least 50% of every model is actually obscured from the point of view of the shooting unit. "

De vraag is of 'ruin's' de non-infantry units een uitzondering geeft op de algemene 'je moet volledig in cover staan om een coversave te krijgen'-regel.

Ik denk dat ze dit nog gaan toelichten in de FAQ en anders moet je weer grote terreinstukken gaan bouwen. Veel spelers die al wat 8ste editie potjes op hun naam hebben geven ook aan dat het leuker (en eerlijker) is om op een tafel te spelen met veel grote terreinstukken. Anders is het weer gewoon een 'schiet elkaar van de tafel' potje.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: 8th ervaring, tips, vragen etc.

Berichtdoor Caladai Doomblade » 27 okt 2017 14:27

Gisteravond wat discussie en zoekwerk gehad over de FAQ, specifiek over de 'modifiers komen na re-rolls' regel.

Ik weet niet meer precies wie wat ook alweer gezegd heeft, maar het leek me handig om het hier nog even voor iedereen neer te zetten:

Modifiers komen pas NA re-rolls. Dit speelt meestal bij 'to-hit' rolls, waarbij heavy weapons, advance met assault weapons, stealth suits, etc. modifiers geven en een hoop characters juist re-rolls geven.

Rol dus to hit met je standaard ballistic skill. Re-roll wat je mag re-rollen (bij re-roll failed to hit rolls dus 1-en en 2-en met BS3+ bijvoorbeeld). Nadat je alle rolls en re-rolls gemaakt hebt doe je de modifiers op de dobbelstenen en haal je weg wat mis is.

12 Plasmacannon schoten met BS3+ op stealthsuits, na bewogen te hebben, binnen range van een re-roll all failed to hit rolls character:

12 schoten: 1, 1, 2, 2, 3, 3, 4, 4, 5, 5, 6, 6 gerold (precies gemiddeld dus)
BS 3+, dus 1 en 2 re-rollen: wordt 1, 3, 4, 6
Resultaat: 1, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 6, 6, 6
Dan de modifiers. -1 voor moven met heavy weapons en -1 voor stealthsuits: (alles onder de 1 wordt een 1)
1, 1, 1, 1, 2, 2, 2, 3, 3, 4, 4, 4
3+ is raak, dus 5 hits, 7 mis.

Modifiers kunnen er dus nog steeds voor zorgen dat je bijvoorbeeld niet dood gaat aan plasma (door +1 to hit te geven). In bovenstaand voorbeeld gaan er dus ook 4 man dood als je de plasmacannons op overcharge had afgeschoten, want de rol is uiteindelijk 4 enen.

Modifiers komen dus NIET na dingen als 'een 1 to hit is dood', 'een 6+ to wound doet een mortal wound', etc.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: 8th ervaring, tips, vragen etc.

Berichtdoor Rudi XXL » 28 okt 2017 06:50

Ik vind dit een onnodig gecompliceerde regel. Zoals je zegt zijn er veel chars en andere army rules (alpha legion) die impact hebben op de rol. Gewoon modefiers op- en aftrekken is in mijn mening veel sneller. Ook plasma die overheat met -modefiers is vreemd in mijn beleving. Omdat ik een enemy niet goed kan zien of omdat ik bewogen heb zou mijn plasma ineens sneller overheaten ?! (Immers een plasma overheat nu ook op een 2, die na de -1 als 1 telt). Veel logischer vind ik het om naturel 1’s als overheat te zien.

Met deze regels ga ik mijn Hellblasters dus 1 voor 1 rollen als ik ze super charge. Immers, elk model heeft 2 shots (binnen 15” en assault plasma sowieso). Als ik alles tegelijk rol en ik behaal uiteindelijk 3 1-en dan gaan er 3 dood. Als ik ze los rol en 1 model met 2 attacks rolt na modefiers 2x een 1, dan gaan er maar 2 dood. Duurt veel langer maar kan voor mij stukken voordeliger zijn qua models.
Never use the term: I just need a 2 or more to...
Avatar gebruiker
Rudi XXL
Difficult terrain made from cork
 
Berichten: 354
Geregistreerd op: 15 maart 2006 21:33
Woonplaats: This is Terra ! [300 rip off]

Re: 8th ervaring, tips, vragen etc.

Berichtdoor Caladai Doomblade » 28 okt 2017 07:54

Het is niet gecompliceerd, maar het is anders dan je gewend bent. Wij zijn net als alle wargamers gewend dat een - 2 to hit betekend dat je bij bs3 een 5+ moet rollen, maar dat is nooit zo geweest in warhammer. Modifiers zijn altijd op de dobbelstenen van toepassing geweest. Een 3+ to hit met een - 2 modifier blijft een 3+. De modifier geldt voor de 4 die je rolt op de dobbelsteen, dat is al 8 edities 40k en 9 edities fantasy zo.

Je moet, zoals ik boven aangeef, anders gaan rollen. Eerst alles rollen zonder modifiers, en dan de modifiers op de rol toepassen. Niet gecompliceerd, wel anders dan je gewend bent. Omdat iedereen het zich verkeerd heeft aangeleerd.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: 8th ervaring, tips, vragen etc.

Berichtdoor Furios666 » 28 okt 2017 08:34

het is eigenlijk gewoon minder gecompliceerd. Zonder na te denken over modifiers kun je rollen en re-rollen en dan kijken wat het resultaat is. Eigenlijk zo raar nog niet.

En als we in 40k op zoek gaan naar logica dan kun je net zo goed niet gaan spelen, want er zijn nog nooit volledig logische regels geweest. Zo is een vehicle niet in cover als hij achter een gebouw staat maar je wel een pixel ervan kan zien :dry:

Gewoon mee dealen, misschien moet je het risico op overchargen niet nemen als je (-) modifiers krijgt. Je hebt tegenwoordig die optie die je vroegah niet had.
Legers die ik speel: Kings of War: Empire of Dust, Varangur; WH40k: Space Marines, Militarum Tempestus
Avatar gebruiker
Furios666
Elf on a hot tin roof
 
Berichten: 719
Geregistreerd op: 17 maart 2006 12:53
Woonplaats: Arcen

Re: 8th ervaring, tips, vragen etc.

Berichtdoor Beastherder » 28 okt 2017 09:02

[quote="Rudi XXL"]
Met deze regels ga ik mijn Hellblasters dus 1 voor 1 rollen als ik ze super charge. Immers, elk model heeft 2 shots (binnen 15” en assault plasma sowieso). Als ik alles tegelijk rol en ik behaal uiteindelijk 3 1-en dan gaan er 3 dood. Als ik ze los rol en 1 model met 2 attacks rolt na modefiers 2x een 1, dan gaan er maar 2 dood. Duurt veel langer maar kan voor mij stukken voordeliger zijn qua models.


Dat is ook hoe het in de regels staat :yes:
De shooting regels zijn allemaal zo geschreven dat je ieder wapen en iedere save apart rolt, pas op het eind staat er een kleine alinea dat je dobbels tegelijkertijd kan rollen 'als het niet uit maakt'
Met plasma die 2 schoten doen kan het uitmaken, dus rol je ze apart -_-


Schiet je een overheated plasma met een -1 modifier ga je idd dood op een 1 én 2

Als je een fluff-reden wilt: De schutter moet zich harder concentreren op het raken van zo'n lastig doelwit, en kan dus minder goed de toleranties van zn wapen in de gaten houden :wink:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: 8th ervaring, tips, vragen etc.

Berichtdoor Caladai Doomblade » 28 okt 2017 09:46

Of voor de fluff; de schutter vuurt meer schoten af op een doelwit dat hij minder makkelijk kan raken, dus meer kans op overheat. Rapid fire 1 betekent namelijk niet dat een marine 2 bolts afschiet op half range, maar dat die hele clip die hij er doorheen jaagt meer kans heeft om te raken.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: 8th ervaring, tips, vragen etc.

Berichtdoor Caladai Doomblade » 05 maart 2018 14:24

Naar aanleiding van het toernooi gisteren, kwamen de character targetting regels weer eens naar boven. Om duidelijkheid te verschaffen, hier de (huidige) regels:

Officiele regel, na errata:
'An enemy CHARACTER with a wound characteristic of less than 10 can only be chosen as a target in the Shooting phase if it is both visible to the firer and it is the closest enemy model to the firer. This means that if any other enemy model is closer, whether it is visible or not, then the enemy CHARACTER cannot be targeted.'

FAQ's:
Q: If a model cannot shoot at the closest
visible enemy unit for some reason (e.g.
it is within 1" of one of your units) but
the next closest visible enemy unit is a
Character, can that model then target
the character?
A: No.

Q: Can a unit fire Overwatch at a Character if, when it
declares its charge at them, there are other visible enemy models
that are closer?
A: Yes.

Q: How does the Ever Vigilant Stratagem interact with
Characters with a Wounds characteristic of less than 10? Can Ever Vigilant allow a unit to target such a Character who arrives as reinforcements even if they are not the closest enemy unit?
A: No, unless they shoot weapons that can target
Characters even if they are not the closest enemy unit.
Mocht er onenigheid zijn, shooting dat niet in de shooting phase plaatsvind, zoals stratagems als Auspex Scan of Deathwing Assault, volgt de normale CHARACTER targetting regels.

Bovenstaande lijkt me duidelijk en niet voor discussie vatbaar. Enjoy.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: 8th ervaring, tips, vragen etc.

Berichtdoor shogun » 05 maart 2018 15:58

Ook goed om te weten voor spelers die nog in de oude editie 'assault rules' blijven hangen:

Multi-assault pile in

een multi assault claimen betekend niet dat je met alle gekozen enemy units in close combat moet komen, je mag zelf kiezen welke je assault binnen je assault range.

"Closest enemy unit" betekend niet dat je in een rechte lijn moet chargen. Je bent vrij om te bewegen zoals je wil en je kunt met een bocht om je closest enemy model bewegen zolang je maar dichterbij eindigt. Stel ik charge met een dikke ovale MC-base dan eindig ik mijn charge binnen 1 inch van een enemy model (niet base to base!). Daarna mag ik een pile in doen van 3 inch en zorg ik er voor dat ik aan de achterkant van het enemy model uitkom (base to base dus dichterbij) en met mijn base binnen 1 inch van een ander enemy unit kom en deze ook lock in close combat. Iedereen die dit weet charged nooit base to base met een model maar alleen binnen 1 inch zodat het model nog een pile in kan doen.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: 8th ervaring, tips, vragen etc.

Berichtdoor Caladai Doomblade » 05 maart 2018 17:31

Yep, de assault regels met pile-in en consolidate bieden veel tactische opties!

Belangrijk om te onthouden is wel dat geen deel van het model of de base verder mag bewegen dan de move (3" in geval van pile-in). Dus een grote ovale base 3" naar voren moven mag, maar de base daar ook nog bij draaien mag niet. Je moet dus wel binnen 4" van een vijand beginnen om hem in combat te kunnen krijgen. Maar daar heb je de 'lange-route-charge-move' dus voor!

Er staat op Frontline Gaming een mooi artikel over de finesse van de assault phase:
https://www.frontlinegaming.org/2017/10 ... e-tactics/
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Vorige

Keer terug naar WH 40.000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten