Een review voor 10th ed.

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

Een review voor 10th ed.

Berichtdoor Derlo1 » 21 jun 2023 16:57

Ik heb eergister mijn eerste potje 40k 10th ed. gespeeld. (En gewonnen)

Het spel is een verademing na de overdaad aan regels in 9th. Het spel was aan het einde van de run gewoon niet meer leuk en er werden grappen gemaakt dat je een minor in accountancy nodig had om 40k te kunnen spelen.
10th geeft verbetering op vrijwel alle grote nadelen die 9th had. Het spel is simpeler te begrijpen en verloopt sneller en gestroomlijnder. De regels/datasheets/points zijn zelfs GRATIS VERKRIJGBAAR ONLINE!!! (Wat natuurlijk de kans niet wegneemt dat GW de boel finaal weet te verpesten de komende jaren…)

De missions zijn ietwat ingewikkeld, maar 100% de moeite waard voor de dynamiek van het spel. Ik ben begonnen met de simpelste missions te kiezen en dan wijkt het weinig af van 9th. (Maar ik ben altijd al van mening geweest dat het spelen met secondary’s nogal ondergewaardeerd is)
Het leader/squad systeem werkt fantastisch en zorgt voor tactische keuzes in listbuilding. Er zijn characters die units hele leuke abilities of buffs geven en units die speciaal een leader kunnen snipen ongeacht of hij een squad lead. Tevens verminderd dit systeem het micromanagement van het plaatsen van models binnen aura’s waardoor het spel zelf vlotter en relaxter verloopt.

Ik heb met Orks tegen Thousand Sons gespeeld. Het spel kwam balanced over. (Voor een relaxed potje tussen vrienden iig.) Er waren momenten waarbij een misser bij de charge van de Orks of een betere worp bij een shooting attack van de Sons het potje een totaal andere winnaar hadden kunnen bezorgen. Het ging voor ons dus gelijk op.
We zijn dit potje af en toe vergeten om battle schock tests te doen, dus het is me nog ietwat onduidelijk in hoeverre deze het spel dan wel positief of negatief beïnvloeden.

Het enige echte minpunt is de afwezigheid van punten voor wapens. Ik heb het gevoel dat in plaats van een afweging maken welk wapen je de punten waard vind er nu gewoon suboptimale en superieure versies van je models zijn. Dat squads nu fixed aantallen hebben in plaats van points per model vond ik daarentegen totaal niet storend.

Over het algemeen ben ik dus heel positief over 10th. Het is makkelijker om te leren als nieuwe speler en je komt er ook heel vlot in als je 9th hebt gespeeld. Vooral gaan spelen dus. :thumbup:
Legers die ik speel: 40k: Space marines, Orks. Middle-earth: Minas Tirith, Mordor.
Derlo1
Tau kung-fu master
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 09 nov 2020 11:41

Re: Een review voor 10th ed.

Berichtdoor Bobske » 22 jun 2023 06:06

Over het algemeen ben ik dus heel positief over 10th. Het is makkelijker om te leren als nieuwe speler en je komt er ook heel vlot in als je 9th hebt gespeeld. Vooral gaan spelen dus.


Dank je voor de duidelijke en heldere review Wouter. Spelen gaat z.s.m. gebeuren (zodra ik de nieuwe mini's heb :grijns: ).
En ik zal ook mijn ervaringen hier neer zetten.
Klinkt goed. Ik kom snel je Orks ook opeten :hc: :yes:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3934
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Een review voor 10th ed.

Berichtdoor Rick » 23 jun 2023 12:51

Gisteren ook het eerste potje 10e gespeeld. Samen met Jeroen. 1000 punten aan Thousand sons vs Adaptus Custodes. Meteen weer een hoop geleerd, want ik had de regels wel gelezen, maar alle implicaties van die regels had ik nog niet op een rijtje.

Om mee te beginnen regels zijn compacter en universeler. Dit is denk ik het grootste pluspunt wat de 10e editie met zich mee brengt. Wapens werken met allerlei universele keywords, die vrij makkelijk te begrijpen zijn. De stratagems zijn opgeschoond en niet meer zo sterk (voor zover ik kan zien na 1 potje). En de speciale abilities die units hebben worden eigenlijk ook over meerdere units over meerdere facties gebruikt. Ik denk niet dat er op dit moment een speciale regel is die maar 1 unit heeft. De vraag is of dit natuurlijk blijft als straks de codexen uit gaan komen.

Over het algemeen speelt het nog steeds als 40k. Ik bedoel er is veel veranderd qua regels, maar het voelt nog steeds als 40k. Met het verschil dat je minder regels en stratagems moet onthouden. Aan de andere kant, het kan ook nog steeds heel dodelijk zijn, waardoor het na 2 beurten klaar is. En ik had gehoopt dat dat een stuk minder zou zijn geworden. Misschien moet ik meer vehicles spelen, want die zouden steviger zijn deze editie of misschien moet ik niet tegen Custodes spelen, aangezien dat een vrij uiterste factie is, maar units verdwijnen nog steeds vrij snel van tafel. (bij mij tenminste niet bij mijn tegenstander :P )

Het list building gedeelte is naar mijn mening wel iets te simplistisch geworden. Ik had graag nog wel iets meer keuzes gehad in wargear en wapens opties, maar eerlijk gezegd verwacht ik daarvan dat een gedeelte nog wel terug gaat komen in de codexen. Ik heb namelijk het gevoel dat deze indexen een beetje afgeraffeld zijn, zodat ze iets hadden voor tijdens de release van 10e edition. Daarnaast staan er nog best een aantal fouten in of inconsistenties, die wel met iets meer tijd voorkomen hadden kunnen worden. Verder nog de leader keyword. De abilities delen tussen de leider en de unit werkt prima en is ook leuk. Het is alleen niet echt een keuze, want je zet z'n character in een unit, anders betaal je punten voor regels die je niet gebruikt en kan je character door iedereen beschoten worden. En bij de Thousand Sons is je keuze van in welke unit je hem plaats zeer beperkt (zo goed als altijd heb je maar 1 unit waar hij in mag). Verder zijn er rare dingen met keywords en leaders. Die worden namelijk gedeeld over de hele unit. Dus je hele unit is een character en in mijn geval een psyker.

Als Thousand Sons speler moet ik het ook nog even hebben over de Psychic fase. Of het ontbreken daarvan. Ik ben het er mee eens dat die fase weg is. Het was een fase waar veel facties en legers niets mee deden. Het nadeel is dat de psychic powers wel, voor mij in ieder geval, een stuk minder speciaal voelen. Het is nu meer een fluff reden geworden waarom sommige modellen bepaalde special abilities of wapens hebben. Er zijn nog wel wat regels die interacteren met de psychic keyword, maar er zit weinig verschil tussen psychic wapens en andere wapens.

Verder hebben wij de missie die achter in het regelboek staat gespeeld, maar aangezien het potje na beurt 2 voorbij was, hebben we de missie niet echt gespeeld, dus daar kan ik niet veel over zeggen. Hetzelfde geld voor battle shock. Dit is niet voorgekomen in onze battle, want de units waren gewoon weg, voordat ze een test hoefde te maken. Mijn gevoel zegt dat in het algemeen battle shock niet zoveel gaat doen, units zijn al weg of irrelevant tegen de tijd dat ze een battle shock test falen. Enige uitzondering hierop zijn legers die best wel gefocused zijn op battle shock. Die kunnen vaak deze testen ook al eerder forceren.

Het potje zelf nog even. Ik heb meteen geleerd dat je je hele leger in deep strike mag zetten, als iedere unit deep strike heeft. Dit is namelijk wat de Custodus deden (er bleven 2 units van 4 Prosecutors op tafel staan). Dat hele leger kwam dus beurt 1 op 9inch afstand op tafel en begon te schieten en te chargen. Gelukkig faalden hij nog bijna al zijn charges, maar nu had ik bijna geen tijd om te schieten. En ik had een vrij shooty list mee genomen. In mijn beurt ging het toen ook nog niet goed. Mijn dobbels waren ondermaats, waardoor ik amper schade kon uitdelen. Waarschijnlijk had ik het nog wel tactischer kunnen spelen, maar het was het eerste potje. Eerst even de regels leren.

En dan nu op naar het volgende potje en een paar offers aan Tzeentch brengen.
Legers die ik speel: 2000pts Tau Empire, Wild West Exodus: The Union, Holy order of men & The Watchers
Avatar gebruiker
Rick
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 314
Geregistreerd op: 08 maart 2010 20:20
Woonplaats: Nijmegen

Re: Een review voor 10th ed.

Berichtdoor Bobske » 24 jun 2023 08:53

dank je Rick, ik ben steeds benieuwder
Tot mijn schade de regels nog niet gelezen, stukjes.
(ik ben een old school lees-op-papier man)
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3934
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland


Keer terug naar WH 40.000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron