Ik heb nu een paar keer tegen Beastherder gespeeld, en met de plannen om een campaign te beginnen leek het me handig om de regels eens goed door te lezen. Zie elders voor de online verkrijgbare regel-samenvoeging die ergens te krijgen is. Tijdens het lezen kwam ik een aantal dingen tegen die we fout hebben gedaan, of die fout hadden kunnen gaan, of die ik de moeite waard vond om te benoemen ter lering en vermaak. Zie hier:
Dingen die ‘fout’ zijn gegaan:
- Een blast of flame template schiet niet om hoeken of door muren. Als er geen lijn is tussen ‘the centre of the blast’ of in geval van template ‘the firing model’ en het target wordt iemand niet geraakt.
- Een pupke met 2 wounds die verwond wordt door een damage 3 wapen verliest 2 wonden en krijgt dan een injury roll van 3 (drie) dice. Je verliest NIET eerst 1 wond en dan blijven er nog 2 damage over voor injury! Je rolt injury dice gelijk aan de damage van het wapen, geen modifiers.
- Schiet je langs je eigen pupkes (binnen 1" van de firing line) dan heb je kans dat je je eigen mensen raakt!
Hadden fout kunnen gaan:
- Een serious injury in combat leidt tot een automatische coup-de-grace, tenzij er nog een friendly model in combat met de vijand staat.
- Targetting: je moet op het closest visible target schieten, tenzij een ander doel makkelijker te raken is. Wil je dat niet, moet je een Cool test maken.
Leuk om te onthouden:
- Blast weapons (zoals grenades). Rol to-hit zoals normaal. Bij een mis rol je de scatter dice + D6. Rol je een HIT en een 1, dan gaat de blast af gecentreerd op het shooting model.