Necromunda rules and questions

To boldly go where no one went before in a galaxy far far away or maybe this one in 20 years.
Alle andere toekomstig, wetenschappelijk, fantastische stoompunk gebeurtenissen...

Moderator: Skevan

Necromunda rules and questions

Berichtdoor Caladai Doomblade » 06 apr 2018 12:59

Ik heb nu een paar keer tegen Beastherder gespeeld, en met de plannen om een campaign te beginnen leek het me handig om de regels eens goed door te lezen. Zie elders voor de online verkrijgbare regel-samenvoeging die ergens te krijgen is. Tijdens het lezen kwam ik een aantal dingen tegen die we fout hebben gedaan, of die fout hadden kunnen gaan, of die ik de moeite waard vond om te benoemen ter lering en vermaak. Zie hier:

Dingen die ‘fout’ zijn gegaan:
- Een blast of flame template schiet niet om hoeken of door muren. Als er geen lijn is tussen ‘the centre of the blast’ of in geval van template ‘the firing model’ en het target wordt iemand niet geraakt.
- Een pupke met 2 wounds die verwond wordt door een damage 3 wapen verliest 2 wonden en krijgt dan een injury roll van 3 (drie) dice. Je verliest NIET eerst 1 wond en dan blijven er nog 2 damage over voor injury! Je rolt injury dice gelijk aan de damage van het wapen, geen modifiers.
- Schiet je langs je eigen pupkes (binnen 1" van de firing line) dan heb je kans dat je je eigen mensen raakt!

Hadden fout kunnen gaan:
- Een serious injury in combat leidt tot een automatische coup-de-grace, tenzij er nog een friendly model in combat met de vijand staat.
- Targetting: je moet op het closest visible target schieten, tenzij een ander doel makkelijker te raken is. Wil je dat niet, moet je een Cool test maken.

Leuk om te onthouden:
- Blast weapons (zoals grenades). Rol to-hit zoals normaal. Bij een mis rol je de scatter dice + D6. Rol je een HIT en een 1, dan gaat de blast af gecentreerd op het shooting model.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Necromunda rules and questions

Berichtdoor Beastherder » 06 apr 2018 13:31

[quote="Caladai Doomblade"]
- Een pupke met 2 wounds die verwond wordt door een damage 3 wapen verliest 2 wonden en krijgt dan een injury roll van 3 (drie) dice. Je verliest NIET eerst 1 wond en dan blijven er nog 2 damage over voor injury! Je rolt injury dice gelijk aan de damage van het wapen, geen modifiers.
[/quote]

You sure? :huh:

Wat is dan het nut van het hebben van 2 Wounds? :dunno:


Er zijn verder nog wel aardig wat rare fouten/typo's/onlogische dingen in de regels (wapens met verschillende statlines, onbruikbare wargear, etc.)
Ik zal er van het weekend wel s voor gaan zitten om ze op een rijtje te zetten zodat we ze kunnen 'house-rulen' voor er een campaign begint.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6132
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Necromunda rules and questions

Berichtdoor Caladai Doomblade » 06 apr 2018 17:36

Het nut van 2 wounds is dat de eerste wound je niks doet MITS het een damage 1 wapen is (en dat zijn toch verreweg de meeste)

Maar kijk het aub na in het 'echte' rulebook! :thumbup:
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Necromunda rules and questions

Berichtdoor Sjuu » 06 apr 2018 18:41

Uit het transcript! (pagina 22)

3. Inflict Damage
The target’s Wounds characteristic is reduced by the attacking weapon’s Damage value (or by 1 if the attack does not have a Damage value).
This reduction lasts for the rest of the battle,

--------- hier zit het!
if this reduces the target’s Wounds to 0 (or below),
the attacking player makes an Injury roll by rolling a number of Injury dice equal to the attacking weapon's Damage characteristic,
---------

and resolving each dice as follows:
<insert injury chart here>

Ook vanuit mij, check het ook in het GW rulebook alstublieft! :D
Legers die ik speel: Grey Knights, Lizardmen, Van Saar
Avatar gebruiker
Sjuu
Von Carstein in pettycoat
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 01 jan 2018 19:32

Re: Necromunda rules and questions

Berichtdoor Beastherder » 08 apr 2018 19:27

*Leest regelboek*
Urgh :dry:

Ja, oke
Technisch gezien staat het zo in het regelboek, maar het zit ook precies op die irritante scheiding van de Basic en Advanced regels, dus ik heb zo mn twijfels of het daadwerkelijk zo bedoeld is. :dunno:


Compleet bizar en onlogisch, dus zeker mijn eerste voorstel voor Huisregels om die te veranderen :yes:




Verder was het vandaag veel te mooi weer, en mijn ouders hebben een hele mooie tuin, de familie uitgenodigd, en witbier in de koelkast, dus het uitgebreid bestuderen van de regels ging niet heel erg vlot :whistle:

Zo uit mn hoofd kan ik alvast voorstellen:

- Sinds de uitgebreide wapenlijst PDF van de Eshers kunnen hun Juves wel Wargear nemen (en dus ook Grenades en Armour, die nu ook vallen onder Wargear)
Juves van andere Gangs mogen dat niet, maar het ligt voor de hand dat als zij ook een uitgebreidere wapenlijst krijgen dit zal veranderen.
Ik zeg alle Juves mogen Wargear

- Genestealer Cult Acolytes en Aberrants mogen geen Wargear, ook al zit daar de Extra Arm bij die alle Acolyte en Aberrant modellen hebben, en de Cult Icon, een stuk Wargear waarvan de regels specifiek zegt dat ie alleen gebruikt kan worden door Acolytes :roll:
Ik zeg GSC Acolytes mogen Wargear, en Aberrants beginnen met een Extra Arm als standaard.

- In de Chaos Cultist lijst staat de 'Club, maul or hammer' voor 25 creds. In de Trading Post van GW1 staat het zelfde wapens voor 5 creds.
Uiteraard moeten Chaos Cults dit ook voor 5 creds kunnen kopen (Anders kun je als Chaos speler gewoon beginne met onbewapende gangers, het geld sparen, bij je eerste pot zo snel mogelijk wegrennen en dan gewoon de wapens kopen in de Trading Post met 80% korting :roll: )

- In de Chaos Cult lijst staat de Heavy Stubber met een Ammo roll van 5+, terwijl die in alle andere publicaties 4+ is. (En ja, de prijs is het zelfde)
Een simpele typfout, en het hoort gewoon 4+ te zijn?

De Heavy Stubber heeft overigens ook Rapid Fire (2), net als in GW2 en de PDF, terwijl die in het hoofdregelboek en GW1 nog Rapid Fire (1) is.
Het word redelijk algemeen geaccepteerd dat de nieuwere Rapid Fire (2) correct is en een verbetering van een fout van de eerste boeken, maar dat is nooit officieel zo gezegd.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6132
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Necromunda rules and questions

Berichtdoor Beastherder » 08 apr 2018 20:18

De mensen van Yaktribe doen hun best om de grootste vragen te beantwoorden

Ik kan van harte aanraden om deze te downloaden
(moet je wel even lid worden, mocht je daar geen zin in hebben pm me je e-mail en dan stuur ik m wel door)

https://yaktribe.games/community/vault/the-necromunda-yaq.911/



Let wel, dit probeert alleen de regels te verduidelijken zoals ze geschreven zijn. Er zijn nog steeds onlogische/ongebalanceerde punten zoals hierboven waar hier niet naar gekeken word.

(Voorbeeld: een Hired Gun huur je voor 1 game, maar je moet wel al zn wapens betalen. Dit maakt ze compleet oninteressant want je kan veel beter dat geld uitgeven aan gewone gangers die je in alle komende games van de campaign kan gebruiken, maar dat is wat de regels zijn :dunno: )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6132
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Necromunda rules and questions

Berichtdoor Caladai Doomblade » 09 apr 2018 08:42

Dat is op zich het fijne aan die 'regels samenvatting', daar staan vaak de YAK-FAQ antwoorden ter verduidelijking bij. Zoals bij de Aberrants staat bij dat ze wargear mogen.

Wat we ook duidelijk moeten krijgen is wat een shock whip doet, want blijkbaar zijn er 2 hele verschillende profielen.

En ik stel voor om Gangs of Legend (gangs die nog niet uit zijn) geen special weapons te geven voor hun starting gang. Ze hebben nu allemaal meltaguns, plasmaguns etc. op hun equipment lijst staan, maar dat is totaal niet in lijn met het soort wapens dat de Goliaths, Escher en Orlocks mogen. GSC met hun mining laser laat ik even buiten beschouwing.

Ik ben het eens met al je voorstellen Beastherder.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Necromunda rules and questions

Berichtdoor Beastherder » 09 apr 2018 11:14

[quote="Caladai Doomblade"]
Wat we ook duidelijk moeten krijgen is wat een shock whip doet, want blijkbaar zijn er 2 hele verschillende profielen.

- Ja, in de latere lijst is ie zn Versatile kwijt (een 4" shooting attack)
Raar, want het was het enige wapen met die regel, dus die lijkt nu vrij zinloos. Meeste mensen lijken er van uit te gaan dat ie gewoon Versatile hoort te zijn.
Mij maakt het niet zo veel uit, want ik vind m in beide versies niet echt interessant en (veel belangrijker) ik vind het model vrij lelijk :wink:





En ik stel voor om Gangs of Legend (gangs die nog niet uit zijn) geen special weapons te geven voor hun starting gang. Ze hebben nu allemaal meltaguns, plasmaguns etc. op hun equipment lijst staan, maar dat is totaal niet in lijn met het soort wapens dat de Goliaths, Escher en Orlocks mogen. GSC met hun mining laser laat ik even buiten beschouwing.

- Die weet ik zo net nog niet.
De wapenlijsten van de nieuwe gangs zijn duidelijk gebaseerd op wat de modellen hebben, en die word gewoon groter als er meer uitkomt.
Kijk maar naar de nieuwe Esher wapenlijst. Daar staan nu ook gewoon plasmas, meltas, needle rifles etc. in, want daar heeft FW nu modellen voor. Reken maar dat die Goliaths dadelijk ook die heavy bolters en combimeltas mogen die we gezien hebben :dunno:
Het stomme is dus dat je moet wachten op de FW wapensets voor je je 'echte' equipment lijst krijgt, want "no models=no rules" :roll:
Sowieso alleen maar een keer issue voor een starting gang, want in de campaign zijn plasmas en meltas toch verkrijgbaar in de Trading Post
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6132
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Necromunda rules and questions

Berichtdoor Caladai Doomblade » 09 apr 2018 12:26

Ah, goed punt. Ik wist niet dat de Eschers nu ook dat soort special weapons mochten. Dan vind ik het allemaal prima.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Necromunda rules and questions

Berichtdoor Caladai Doomblade » 09 apr 2018 14:13

Ik heb een rules-sheet in elkaar gedraaid voor necromunda. Ik zal er in ieder geval 1 op de club leggen.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Volgende

Keer terug naar Andere SciFi Wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron