Frank's Bad Guys

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: Frank's Bad Guys

Berichtdoor Leandertje » 28 aug 2019 13:56

zo, net weer eens het hele topic doorgelezen.

blijft indrukwekkend!
"If you can remain calm in a time where everyone else panics, then you have probably not understood the extent of the problem."
Legers die ik speel: IRON WARRIORS
Avatar gebruiker
Leandertje
Tittilating Pink
 
Berichten: 649
Geregistreerd op: 26 jun 2008 14:32

Re: Frank's Bad Guys

Berichtdoor Beastherder » 20 okt 2019 19:26

Er wordt weer FOW gespeeld op de club, dus na 2,5 jaar weer de inspriratie om wat modellen af te maken.

Al tijden terug in de primer gezet, maar nu eindelijk klaar:

Ferdinands

Niet mijn eerste keus voor een tank, maar ik had er toch al 1 liggen van Zvezda en voor een paar Euro is dat toch heel veel punten ^_^

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik citeer mezelf uit het Zvezda modellen topic
Een tank met een behoorlijk interessante geschiedenis

Voor de ontwikkeling van de Tiger tank werden 2 concurrerende ontwerpen ingediend, door Porsche en Henschel
Het Porsche ontwerp had 2 motoren, die electrische generatoren aandreven die dan weer 2 electromotoren aandreven.
Zo'n hybride systeem was zn tijd natuurlijk ver vooruit, maar de techniek van de jaren '40 was gewoon nog niet ver genoeg.
Het geheel was te complex, onbetrouwbaar, niet bepaald zuinig met de brandstof en werd dan ook afgekeurd ten voordeel van het Henschel ontwerp, wat de Tiger werd zoals we die allemaal kennen.
Mr. Porsche was echter zo overtuigt van de superioriteit van zijn ontwerp dat hij zijn fabriek alvast liet beginnen met productie voordat de beslissing bekend werd gemaakt.
Porsche zat dus met zo'n 90 gebouwde chassis 's waar geen Tiger van gemaakt konden worden. :roll:
Zonde om weg te gooien, dus ze maakten er wat anders van.
Je zet er een grote gepantserde bak achterop, zet er een joekel van een kanon in, en je hebt een zware Tank Killer.
Ze werden Ferdinands genoemd, naar hun ontwerper Ferdinand Porsche, en ingezet op het Oostfront, net op tijd voor Kursk

De voordelen waren vrij duidelijk, want met zn zware pantser en grote kanon kon de Ferdinand de zwaarste Russische tanks uitschakelen voordat ze in bereik waren om iets terug te doen.
De nadelen waren echter ook vrij duidelijk. De onbetrouwbare aandrijving en grote dorst voor benzine waardoor het model was afgekeurd bleven natuurlijk. Er was echter ook geen wapen naast het anti-tank kanon, en er was zeer slecht zicht naar buiten.
Dit maakte de tank extreem kwetsbaar voor aanvallen van infantrie.

Eind '43 werden alle 48 overlevende Ferdinands van het front gehaald en omgebouwd.
De commandant kreeg een koepel zodat ie om zich heen kon kijken zonder zn kop naar buiten te steken, en de radioman kreeg een machinegeweer om de infantrie van zich af te houden.
Het is een raadsel waarom de oorspronkelijke ontwerpers deze simpele aanpassingen niet meteen hadden kunnen bedenken :dunno:
De omgebouwde tanks kregen een nieuwe naam: de Elefant

Dit model is dus een Ferdinand van voor de verbouwing, en dus een echte Mid War tank
Wil je m inzetten voor Late War zou je m moeten converten met een MG in de front en een koepel van een StuG of andere tank
(Of je zet m gewoon zo in. Met zn opvallende profiel is ie zeker niet te verwarren met iets anders ^_^ )



En mijn Panzers hebben al jaren een tekort aan luchtafweer, dus deze stonden ook al een tijd klaar.
Wirbelwinds, een Panzer IV met de koepel vervangen door een quad 20mm luchtafweergeschut.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Open constructie, dus wat extra aandacht voor de crew
Afbeelding

Duitsers hadden een enorme diversiteit aan luchtafweer voertuigen, maar ik heb weinig zin om die allemaal aan te moeten schaffen om alle verschillende lijsten te kunnen spelen.
Gekozen voor de Wirbelwind, want die ziet er het coolst uit en kan redelijk worden gebruikt als 'count as' voor veel andere AA voertuigen.
Bijna alle anderen hebben hetzelfde chassis (Mobelwagen, Ostwind) of de zelfde bewapening (Sd.Kfz.10/4)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Bad Guys

Berichtdoor Caladai Doomblade » 21 okt 2019 07:38

Wow, netjes man. Die quads zien er ook echt vet uit! De ferdinands zijn een beetje 'kaal' vind ik. Iets aan stowage misschien? Met decals zal het ook wel al beter zijn trouwens. :tu: :tu:
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Frank's Bad Guys

Berichtdoor Beastherder » 21 okt 2019 13:36

Die Ferdinands zijn eigenlijk alleen geschilderd omdat ik ze toch nog had liggen en een andere camo wilde proberen.
Niet de bedoeling om daar meer tijd in te steken.

De meeste foto's die je vind van Ferdinands zijn ze ook erg kaal.
Weinig stowage en zelden met markeringen.
(Het is niet alsof je die vorm snel zal verwarren met iets anders)
Vond ik genoeg excuus om het lekker zo te laten ;)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Bad Guys

Berichtdoor Beastherder » 19 jul 2020 17:26

En dan eindelijk ook mijn 2e unit Panzer IV's maar s afgemaakt :grijns:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met 2 units en een hq kan ik nu eindelijk ook s een Duitse tanklijst spelen.
Heb ik maar 10 jaar en 2 edities voor nodig gehad :laugh:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Bad Guys

Berichtdoor Bobske » 19 jul 2020 19:02

Heb ik maar 10 jaar en 2 edities voor nodig gehad


Patience is a virtue
en dan zien ze er wel tof uit :worship:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Frank's Bad Guys

Berichtdoor Johan » 21 jul 2020 18:08

Beter laat dan nooit! :tu:
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Bad Guys

Berichtdoor Beastherder » 16 aug 2020 16:54

En dan nu: Tigers B)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vierkant, dik en lelijk (naar mijn mening) maar toch de meest iconische Duitse tank, dus die kan niet missen in de verzameling.

2 HQ tanks en een peleton (Zug) van 3
Samen met de 3 Tigers die ik al had geeft dat ook de basis van een all-Tiger lijst (HQ + 2 'troop' choices)

Afbeelding

Voor wie de nummering van Duitse tanks niet kent:
Eerste cijfer is Kompanie, dit zijn dus tanks van de 2e Kompanie.
Tweede cijfer is peleton (Zug), met 0 voor voor de Kompanie leiding.
Derde cijfer is de individuele tank, met het laagste nummer voor de peleton leider.

200 is dus de baas, 201 de second in command
211 is de leider van de eerste Zug, 231 is de leider van de derde Zug.

1e Kompanie is gereserveerd voor Königstigers :grijns:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Bad Guys

Berichtdoor Joost-FOW » 12 maart 2021 12:03

ik heb je topic door gekeken , al een keer eerder maar nu alles (niet 100% gelezen)
erg handig voor info en ziet er op en top super uit ... :worship:
Legers die ik speel: • Flames of War - WWII •Team Yankee WWIII •epic battles ACW
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails
 
Berichten: 153
Geregistreerd op: 08 maart 2021 15:38
Woonplaats: weurt

Vorige

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron