Lorenzo's Grossdeutschland Panzergrenadiers

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Lorenzo's Grossdeutschland Panzergrenadiers

Berichtdoor Caladai Doomblade » 01 nov 2014 21:52

Momenteel nog niet bestaand, maar na het intro-potje van afgelopen donderdag zit er een redelijke kans in dat ik me in het FoW oorlogsgeweld ga storten. Even wat research gedaan, en aangezien ik Gepanzerte Panzergrenadiers uit het Grey Wolf boek wil gaan gebruiken kom ik al snel uit bij de Grossdeutschland divisie. Panzer-Grenadier-Regiment Grossdeutschland dus, late-war, oost-front. http://en.wikipedia.org/wiki/Panzer-Grenadier-Division_Gro%C3%9Fdeutschland
Het regiment staat onder commando van Karl Lorenz.

Het is nog een beetje afhankelijk van wat ik van Skevan over kan kopen en wat ik verder kan vinden aan tweede-hands pupkes hoe de echte start van een leger er uit komt te zien, maar na een paar pogingen om legerlijsten te maken kom ik voor een relatief makkelijk start-legertje uit op het volgende:

HQ:
commander SMG en 2ic SMG met panzerknackers in halftracks.

Combat platoons (DUUR in punten)
Platoon 1: command SMG met panzerknacker en 4 MG teams, in 3 halftracks
Platoon 2: command SMG met panzerknacker en 4 MG teams, in 3 halftracks
Heavy platoon: command SMG in halftrack en 2 HMG teams in 1 halftrack

Weapons Platoons
Anti-tank platoon: command SMG en 2 PaK40 teams
Intantry gun platoon: command SMG, observer rifle, Motorcycle and sidecar, 2x 7.5cm IeIG18 Guns

Regimental support
2x Kfz251/16 FLAMM (hoera! flamethrower half-tracks!)

Divisional support
3 StuG IV
5 Panzer IV H

Dit geeft me in ieder geval van alles wat, en door de 5 panzer IV's kom ik aan de 1500 punten, en via plastic soldier company zijn ze goed te betalen en volgens mij altijd bruikbaar. De flamethrower half-tracks was de belangrijkste reden om deze lijst te spelen. Alleen de IeIG18 guns twijfel ik nog wel echt over, maar van de andere kant zijn ze lekker veelzijdig en kunnen ze rookgordijnen leggen dus voor 70 punten kan ik niet klagen.

We zullen zien wat ik van Skevan kan krijgen, en dan gaan we eens kijken of ik schilderen ook kan waarderen, en dan kijken of we bovenstaande leger in de bestelling kunnen gooien.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Lorenzo's Grossdeutschland Panzergrenadiers

Berichtdoor Caladai Doomblade » 04 nov 2014 21:00

Oke, het gaat iets makkelijker en iets anders dan ik dacht.

Morgen ga ik een Sturmkompanie ophalen die ik op de kop heb getikt, en een regelboek (altijd handig!). Samen met Skevan's infantry platoon, pak40's en Stugs heb ik dan voor een paar tientjes een dikke 1000 punten bij elkaar. Alleen, nog geen enkel armoured transport. Dus: Gepanzerte Panzergrenadiers gaan nog even on hold tot ik dit hoopje geschilderd heb en wat potjes heb kunnen spelen. Dan zien we wel weer verder als ik iets meer ervaring heb en kan ik mijn huidige lege spaarrekening eerst eens even spekken. Zodra ik alles is huis heb heb ik het volgende legertje bij elkaar:

1250 punten Sturmkompanie:
Afbeelding

Misschien een beetje eenzijdig en veel infantry, en drie snipers is misschien niet super briljant, maar het lijkt me best lachen om mee te spelen. 3 grote platoons met extra panzer-schrecks attached en wat long-range anti-tank tegen het pantser-geweld, en snipers om tegenstanders te pinnen zodat ik in de buurt kan komen met mijn MG squads. Maar eerst maar eens schilderen.... Want daar ben ik zo'n held in... :whistle:
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Lorenzo's Grossdeutschland Panzergrenadiers

Berichtdoor Guy » 05 nov 2014 12:15

Bitten by the FoW-bug :thumbup: :grijns:

Heel aardige lijst die je daar hebt. Panzerschreck teams toevoegen aan je Sturm Platoons is inderdaad een prima plan :tu: . Op termijn een
paar MG42's aanschaffen en vervolgens te 'combat attachen' is ook prettig.

Bij de meeste Flames of War missies is het interessant om een even aantal peletons te hebben in verband met reserves.
Wanneer met reserves wordt gespeeld dien je minimaal de helft van je peletons in reserve te plaatsen. Minimaal de helft houdt in
dat er omhoog wordt afgerond in geval van een oneven aantal peletons. Met de huidige lijst zou je 3 van de 5 peletons in reserve moeten
plaatsen, wat niet in je voordeel is. Voor nu is het niet zo'n punt, je kunt natuurlijk gewoon een missie uitkiezen zonder reserves.
Mocht je in de toekomst willen uitbreiden, dan kun je in een 1500 pts lijst voor de punten die je nu overhebt mooi dat 6e peleton toevoegen.
Indien je je huidige lijst aan wilt passen, zou ik persoonlijk 2 snipers proberen in te ruilen voor een klein peleton verkenners (in bijvoorbeeld pantserauto's).
Zo heb je 6 peletons en de mogelijkheid om de Reconnaissance regels te gebruiken, wat handig is bij het verhinder van hinderlagen e.d.

Mocht je op een gegeven moment besluiten te investeren in gepantserd transport, kijk dan eens bij 'the Plastic Soldier Company' (PSC).
Hun voertuigen zijn van prima kwaliteit en vriendelijk geprijsd. Over hun infanterie ben ik minder te spreken.
Bij Subcultures in Utrecht en Vliegeruit in Maastricht kun je PSC in de online shop bestellen
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Lorenzo's Grossdeutschland Panzergrenadiers

Berichtdoor Caladai Doomblade » 06 nov 2014 08:26

Alright, gisteren een Sturmkompanie en een regelboek opgehaald. Gratis een artillery template en het boekje 'know your enemy' er bij gekregen. Super tof :thumbup:

Gisteravond maar meteen door de pupkes heen zitten kijken, en :x wat zijn ze toch eigenlijk klein. :disturbed: Komend weekend dus maar eens een hele kleine kwast tevoorschijn toveren om wat te gaan penselen. Volgens mij heb ik voorlopig in ieder geval genoeg panzerfaust, sniper en panzerschreck modellen. Met 16 Panzerfausts, 3 snipers en 3 Panzerschreck teams is zo'n Sturmkompanie een echte 'special weapon box'.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Lorenzo's Grossdeutschland Panzergrenadiers

Berichtdoor Beastherder » 08 nov 2014 20:57

Goed om te zien dat er verder gewerkt word na die demo-game :D


Die eerste lijst ziet er prima uit, als ik daar commentaar op zou geven:
5 Panzer IV's is misschien wat veel, 3 of 4 is waarschijnlijk net zo efficient
Die punten kun je dan besteden aan Panzerfausts (heel wat beter dan panzerknackers :yes: ) en wat meer Flamm-halftracks, want een unit van 2 is wel erg kwetsbaar

Maar das allemaal niet meer van toepassing, want er is een nieuwe lijst ^_^

Die Sturm Company ken ik zo niet (het GreyWolf-boek is nog een groot gapend gat in mijn Fow boek verzameling)
Met MG infantrie zien ze er zo uit als PanzerGrenadier, maar hebben ze verder nog andere bijzonderheden?

3 Snipers is echt overkill, zeker voor 1250pts
Ze werken alleen tegen infantrie, dus tegen een tank-leger zijn het sowieso verspilde punten
1 zo'n sniper kan een hele vervelende stoorzender zijn, maar 3 hebben maar weinig meerwaarde
Als je de modellen hebt, gewoon schilderen voor als je ze een keer kan gebruiken
Mocht je ze toch wel een keer kunnen inzetten tegen een laag-Motivation puur-infantrie leger lach je je dood natuurlijk (die Reluctant Schotten van Guy zullen een rothekel aan ze hebben :grijns: )

3 Panzerschrecks is wel erg lekker, zijn maar weinig lijsten die er zo veel mogen meenemen
Verdeel ze over je infantrie, en samen met de PzFausts is echt geen enkele tank die die jongens komt lastig vallen

Uiteraard mis je nog mortieren, machinegeweren, artillerie.....
Ik snap dat dit gewoon een lijst is van de modellen die je hebt, maar er zijn dus nog ruim genoeg uitbreidmogelijkheden
Gooi er wat halftracks bij, en je hebt ook meteen je Gepanzerte Panzergrenadiers :yes:



Als je wat hints of tips wilt voor het schilderen, dan help ik je graag natuurlijk
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Lorenzo's Grossdeutschland Panzergrenadiers

Berichtdoor Caladai Doomblade » 20 nov 2014 13:14

Nou Frank, die hints en tips van jou zijn altijd welkom.

Ik zit vooral in mijn maag met de kleur voor mijn tanks. In eerste instantie wou ik ze grijs maken, maar dat is volgens mij alleen voor early war. Een ander alternatief is hetzelfde groen als mijn infantry, maar ik weet eigenlijk niet wat de duitsers deden met hun tanks. Ik heb niet zo veel zin in heel ingewikkelde camouflage patronen, maar 1 kleur is misschien wat weinig? of kan dat ook?

In ieder geval hier 2 plaatjes van mijn infantry tot nu toe:
Afbeelding
Afbeelding
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Lorenzo's Grossdeutschland Panzergrenadiers

Berichtdoor Beastherder » 20 nov 2014 17:21

[quote="Caladai Doomblade"]Ik heb niet zo veel zin in heel ingewikkelde camouflage patronen


Had je geen Duitsers moeten nemen :P


maar zonder gekheid, je mag ze alle kleuren geven die je zelf wilt natuurlijk, en laat de historische correctheid maar andere mensen over :harhar:



De Duitsers hadden in het begin van de oorlog idd die grijze kleur

Afbeelding

Werkt misschien in een donker duits bos, maar op de russische steppes of de afrikaanse woestijn is het een vreselijk onlogische kleur. Vanaf '43 (exacte datum zou ik moeten opzoeken) werden alle voertuigen en kanonnen vanaf fabriek geleverd in donker geel, en werd bevolen om al het grijze materiaal wat nog in het veld was om te spuiten naar de nieuwe kleur.
(uiteraard duurde het wel even voor dat dit gebeurd was, aan het front heb je wel wat anders aan je hoofd dan het omspuiten van je auto, maar vanaf '44 zal dat grijs wel echt zijn uitgestorven)

Afbeelding

Vervolgens kreeg iedere eenheid een paar kilo bruin en groen pigment om er camouflage op te smeren.
Het idee is dat de eenheden zelf het beste kunnen beoordelen welke kleuren het beste van toepassing zijn.
Door dit geïmproviseer is er dus geen enkele standaard in schema's met deze kleuren. Strepen, stippen, vlekken, alleen bruin, alleen groen, vage vlekken, harde lijnen, voor alles is wel een voorbeeld te vinden

Afbeelding
Afbeelding

Wil je het dus historisch correct hebben, heb je een gele basis nodig (Vallejo Dark Yellow of Middlestone) met evt iets van camo daar over heen



Foto's van de pupkes zijn nog wat te klein om details te zien, maar de basis lijkt erg goed gelukt :yes:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Lorenzo's Grossdeutschland Panzergrenadiers

Berichtdoor Caladai Doomblade » 21 nov 2014 08:51

@Beastherder: Thanks voor het advies.

Ik denk dat ik mijn tanks, ondanks de aanbieding van Skevan om ze te spuiten, toch zelf ga proberen te schilderen. Dat individuele vind ik wel lachen, en ik wil in de toekomst waarschijnlijk nog meer tanks schilderen en dan wil ik het ook zelf kunnen doen zonder dat ze dan opeens heel verschillend geschilderd zijn. Een gele basecoat met groen en bruin wordt het. Eens kijken hoe dat uitpakt.


Gisteren mijn eerste pot met mijn eigen Duitsers gespeeld, en bijna gewonnen (we zijn voor die tijd gestopt, maar het zag er naar uit dat ik het ging winnen :thumbup: . Het was een hele interessante battle tegen Mick, onder de capabele leiding van Guy, met Guy's Britten. Ik had zelf 4 MG platoons van 4 bases, 3 panzerschrecks, 2 snipers, en 3 StuG IV's. Mick had 8 shermans (2 fireflies) en een sherman commander en 2iC, 4 25-pounder artillery en een platoon infantry (9 bases geloof ik?).

Mede dankzij mijn snipers die de artillery goed wisten te pinnen en geluk met mijn panzerschreck firepower rolls wist ik via de linkerflank met bijna al mijn infantery op te rukken en me door 4 van Mick's Shermans heen te vechten naar het objective dat verdedigt werd door de 25-pounders. Er gingen best wat manschaft verloren maar uiteindelijk wisten er genoeg door te breken om het objective te claimen.

Aan de andere flank werd Mick tegengehouden door een kleine unit infantery en mijn StuGs, de StuG's hebben de hele battle erover gedaan om 3 Shermans te slopen, maar hebben zelf wel alles overleefd :whistle:

Een leuke en vooral ook hele spannende battle. Het had vaak anders kunnen lopen.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Lorenzo's Grossdeutschland Panzergrenadiers

Berichtdoor Caladai Doomblade » 21 nov 2014 09:17

Geleerd van de battle:

Infantry bases per platoon markeren is een MUST. Ik kon ze echt moeilijk uit elkaar houden... :disturbed:
Assaulten met Veterans werkt :thumbup:
Assaulten op tanks met veel machinegeweren is pijnlijk :td:
3 StuG's en een paar panzerschrecks is niet genoeg AT :nono:
Veel infantry werkt, maar ze zijn best wel traag. :zzz:

Dus op mijn wishlist:
- AT guns
- Iets wat Smoke kan neerleggen om assaulten iets minder pijnlijk te maken
- Eventueel transports voor mijn troops.

Ik ga denk ik voor een infantry gun IeI18 en daarna snel voor een lading halftracks.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Lorenzo's Grossdeutschland Panzergrenadiers

Berichtdoor Caladai Doomblade » 23 nov 2014 16:07

Hierbij wat foto's van het eerste eerste platoon dat echt af is, en mijn eerste tank.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Volgende

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron