waar te beginnen?

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

waar te beginnen?

Berichtdoor mathijs97 » 03 nov 2014 13:38

ik wil om er een beetje variatie te krijgen beginnen met FOW.
nu is mijn vraag waar kan ik het best beginnen?
heb geen flauw idee welke natie ik wil gaan spelen maar vind de duitsers en engelsen tot nu toe er erg gaaf uit zien.
Legers die ik speel: 30k: World Eaters & Ultramar Auxillia Mordheim: Beastmen Black Powder: Östenreich
Avatar gebruiker
mathijs97
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 328
Geregistreerd op: 02 okt 2011 16:14
Woonplaats: Den Bosch

Re: waar te beginnen?

Berichtdoor Skevan » 03 nov 2014 14:06

Ik zou zeggen op dit moment kijk naar een late war leger.
Welk leger is echt je eigen voorkeur, maar ik zou zeggen praat met frank die kan je vertellen over de voor en nadelen van de diverse legers.

Als je voor engelse airborn kiest laat het me effe weten, dan heb ik misschien nog wel wat voor je.
With Ate by his side come hot from hell, Shall in these confines with a monarch's voice
Cry 'Havoc,' and let slip the dogs of war;That this foul deed shall smell above the earth
With carrion men, groaning for burial.
Avatar gebruiker
Skevan
BOFH
 
Berichten: 1168
Geregistreerd op: 16 maart 2006 19:27

Re: waar te beginnen?

Berichtdoor Lert » 03 nov 2014 14:44

IDD, zoals Skevan al zei, ga voor late war. Dat wordt veruit het meeste gespeeld op de club, alhoewel early war er ook in begint te komen.

Wat natie betreft, ik denk dat we alle belangrijke 'spelers' al wel hebben zo ongeveer, dus is het echt 100% van je eigen smaak afhankelijk. En, IDD, Frank is onze 'FoW God', hij zou je veel meer kunnen vertellen en je aan spullen helpen.
Thousands of feet march to the beat, it's an army on the march. Long way, from home, paying the price in young men's lives
What's the price of a mile?
Legers die ik speel: Ingeblikte duistertjes (FOW), dronken russen (Bolt action en ook FOW)
Lert
Some guy in Mousillon ... smelling funny
 
Berichten: 144
Geregistreerd op: 09 jun 2011 20:05

Re: waar te beginnen?

Berichtdoor mathijs97 » 03 nov 2014 16:54

dan zal ik aankomende donderdag even rondvragen op de club bij de FOW spelers.
Legers die ik speel: 30k: World Eaters & Ultramar Auxillia Mordheim: Beastmen Black Powder: Östenreich
Avatar gebruiker
mathijs97
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 328
Geregistreerd op: 02 okt 2011 16:14
Woonplaats: Den Bosch

Re: waar te beginnen?

Berichtdoor Beastherder » 08 nov 2014 19:28

[quote="Lert"]Frank is onze 'FoW God'


:bloos:

Denk dat dat toch wel wat te veel eer is, maar ik waardeer het sentiment :wink:

Qua regels is Guy toch echt ons meest ervaren speler, die gaat ook naar toernooien en zo


Enniewees... waar te beginnen

Flink rondsnuffelen op de FOW website is een aardig begin

Het is hier boven al genoemd, maar iets wat voor FOW nieuwelingen soms wat lastig is, is het onderscheid in de verschillende tijdsperiodes: Early '39-'41, Mid '42-'43 en Late '44-'45 voor WO2 (er zijn ook WO1, een Vietnam en Israel'67 varianten, maar die zijn wat 'niche' en laat ik maar even buiten beschouwing)

Afbeelding

Er is een enorm verschil tussen de gebruikte wapens aan het begin van de oorlog en op het eind (denk Pz.II vs KoningsTiger van hierboven :D ) dus de oorlog is in 3 periodes ingedeeld om het maken van puntenwaardes realistisch te maken.
Simpel gezegd kan een legerlijst uit de ene periode niet spelen tegen 1 uit de andere periode, want de puntenwaardes zouden compleet scheef zijn, en een 'Early' leger zou bv geen enkel wapen kunnen hebben wat een 'Late' tank kan uitschakelen

Dit neemt niet weg dat sommige modellen wel bruikbaar zijn voor verschillende periodes
Een tank uit '42 kan goed nog in '44 hebben rondgereden, alleen zal je er in het spel een hele andere puntenwaarde voor betalen


Zoals gezegd, Late War is verreweg het populairst, met alle beroemde veldslagen als Normandie en Market Garden, en alle hippe speeltjes als KoningsTigers en Pershings

Je hebt dan nog steeds tientallen legerlijsten om uit te kiezen, van heel algemeen tot extreem gespecificeerd
Denk: 'een Duits SS infantrie-leger' of 'Kampfgruppe Spindler van de 10e SS Divisie op 20 september rond Arnhem ten tijde van Market Garden' B)

Er zijn grote verschillen tussen de speelstijlen van Tank-legers en Infantrie-legers, en ook zeker tussen de verschillende landen

Wat je daar in zou willen kiezen is natuurlijk heel erg smaak-gebonden, en zeker iets om goed over na te denken


Als je een keer een potje wilt spelen ter introductie kan ik je daar wel mee helpen
Ik heb zelf meerdere legers en kan dus beide partijen leveren :yes:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6143
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: waar te beginnen?

Berichtdoor mathijs97 » 08 nov 2014 21:01

@Beastherder:
zou zeker fijn zijn!
heb zelf weinig kennis van eenheden uit die tijd, maar weet wel wat van de "normale wapens" toen (gogogo nat geo).
wanneer zou je kunnen? ik heb aankomende do een 40k battle maar daarna kan ik in principe elke do.
Legers die ik speel: 30k: World Eaters & Ultramar Auxillia Mordheim: Beastmen Black Powder: Östenreich
Avatar gebruiker
mathijs97
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 328
Geregistreerd op: 02 okt 2011 16:14
Woonplaats: Den Bosch

Re: waar te beginnen?

Berichtdoor Beastherder » 08 nov 2014 21:13

Ik kan in principe ook wel iedere donderdag, dus de donderdag na aanstaande? (das dus de 20e November)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6143
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: waar te beginnen?

Berichtdoor mathijs97 » 08 nov 2014 23:01

is goed, moet ik nog iets meebrengen?
dobblestenen ofzo?
Legers die ik speel: 30k: World Eaters & Ultramar Auxillia Mordheim: Beastmen Black Powder: Östenreich
Avatar gebruiker
mathijs97
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 328
Geregistreerd op: 02 okt 2011 16:14
Woonplaats: Den Bosch

Re: waar te beginnen?

Berichtdoor Beastherder » 11 nov 2014 15:40

Nee, ik heb alles wel of het is op de club aanwezig
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6143
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen


Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron