USSR cossacks

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: USSR cossacks

Berichtdoor Beastherder » 22 jan 2017 17:09

Problemen met het vliegtuig kan ik me goed voorstellen voor die lijst.

Als een infantrie leger zal je altijd vrij dicht op je tegenstander staan, zowel in de aanval als verdediging, en dan word die minimum afstand idd al snel een probleem.

Gewone artillerie is misschien een betere vriend voor je 'footsloggers'

Vliegtuig werkt beter voor een 'shooty' leger dat zn tegenstander meer op afstand houd.
Mijn Russische tanks hebben goede ervaring met hun Sturmovik :yes:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: USSR cossacks

Berichtdoor kaleith » 02 maart 2017 15:36

Ik was vorig weekend naar Zwolle, voor de tweede keer, voor een 1625 punten Late War toernooi.

Mijn lijst:

Hero Engineer Sappers (Fearless Veteran Infantry, Always Attacks against Infantry)
HQ+battalion kommisar
Engineers (7 Pioneer SMG 6 (Pioneer Panzerfaust SMG of Mortar of HMG))
Engineers (7 Pioneer SMG 6 (Pioneer Panzerfaust SMG of Mortar of HMG))
Spetznaz (3 bases recce+infiltrate)
Hero SU-76M (2 stuks, Fearless Trained)
Hero Katyusha's(2 stuks met extra crew, Fearless Trained)
Engineer Flamethrowers (3 bases@ROF4, forced attach)
ZIS-2's (4 stuks)

6 platoons. Als ik moet aanvallen deploy ik de eerste drie platoons plus flamethrowers en maak ik mijn infiltrate om zsm bij de tegenstander te zijn, om dan in assault te komen ivm al mijn assault special rules en FV-ness. Op de verdediging deploy ik ipv de spetz de ZIS-2's, ingegraven Veteran GtG infantry sitzkrieg met goeie counter-assault mogelijkheden. De katyusha's pinnen enemy artillery of infantry. Vaak kies ik voor mijn engineer teams 6 keer panzerfaust (tegen tank lijsten) of 5 panzerfaust/1mortar (voor twee extra pinning templates die er ook voor zorgen dat mijn tegenstander ze moet afjagen voor een platoon kill). Tegen Half-track lijsten was het plan om een bak HMG's neer te zetten, maar deze kwam ik niet tegen.

Game 1:

Encounter (fair fight) tegen KG peiper (King Tigers)

Mijn tegenstander had niet op tijd zijn hongaren binnen gekregen en speelde dus een backup lijst, bestaande uit 5 FT King Tigers en 3 Pumas.

Tafel: klein dorp in het midden, matige bossen en graanvelden eromheen. Objectives vrij symmetrisch , midden en rechts bij beide spelers.

Deployment: hij deployt op de achterlijn zijn 5 KT's. Ik deploy mijn twee units sappers en zet mn unit ZIS'2s op een objective.

We spelen de eerste drie beurten in 5 minuten uit, ik ren naar voren en hij schiet. Hij schiet in totaal 5 bases casualties, wat mij Quality of Quantity op mn grote unit kost.
Beurt 4 komen zijn pumas opdagen en doublen naar de objective die net buiten zicht is van mn ZIS-2's.

Als mijn reserves hier niet op de goeie kant scatterden zou het aan een paar verdwaalde ZIS schoten liggen om de Puma's te slopen in 1 beurt. Dit deden ze echter wel, en mijn SU-76M's kwamen op de objective in de flank van de Puma's te staan. Hierbij schoten de ZIS-2's compleet mis, maar schoten de SU's 4 hits en dus was de unit puma's weg. Hierna werden de SU-76M's wel opgeruimd door langeafstandsschoten van de King Tigers (stom want ik had geen flankschoten nodig tegen de Puma's- AT9 tegen Front 2.)

Beurt 5 kwam ik in assault range. Ik haal de Smoke Pots voor beide units, maar mijn linker unit word desondanks door 2 KT's teruggeduwd met 5 hits. Aan de rechter kant weet een flamethrower 2 KT's te raken dus haal ik de assault ondanks defensive fire. Na een korte, bloedige assault zijn er in mijn unit nog 5 bases over en is er 1 KT gevlucht, 2 destroyed. Mijn tegenstander krijgt het niet meer voor elkaar om voor mijn beurt weer op de objective te kunnen staan of om morale te forceren op mijn 5-man unit (woo veteran+infantry saves!), dus ik win 5-2.

Game 2:

Fighting Withdrawal
Tegen: een Reluctant Veteran always defend halftrack lijst (met RT support en een CV Jagdpanther). Twee grote units half track infantry, een unit van 4 88's,een unit van 3 nebs, HQ +2iC King Tigers, en Sporadic straaljager (Me87?)

Tafel: desert tafel, dorp in het midden, relatief karige cover aan de zijkanten. Objectives staan verdeeld, midden

Deployment: hij deployt een unit infantry per flank, de 88's op de firing lane door het midden, zijn CiC KTin het midden, 2iC op de rechter flank, nebs midden achter,JT in Ambush. Ik deploy Katy's op de linkerflank, SU76M's in het midden achter een muurtje, ZIS-2's rechts van het midden, een unit sappers in het midden, een unit sappers op de rechterflank en de spetz ertussenin.

Turn 1: Ik infiltrate de rechterspets naar zijn rechterflank in terrain cover, want hij deployde ver naar voren dus kon ik alleen naar cover infiltraten. Deze infiltrate geeft hem de eerste beurt , maar dat is in dit scenario alleen maar handig (want hij moet dan eerder platoons verwijderen). In zijn eerste beurt komt het vliegtuig opdagen, maar mist mijn Katy's. Zijn nebelwerfers beschieten mijn middelste unit sappers en ZIS-2's, en pinnen de Sappers. Hij Ambusht de JT op de rechterflank achter cover.

In mijn beurt 1 unpinnen de Sappers niet, ondanks aanmoediging van de 1iC en de Kommisar. Ik schiet wat halftracks aan puin of bailed, ik pin wat nebs met de Katy's, ik pin de rechterflank infantry met mijn enkele mortars en kill ondanks de 6+ firepower en reroll succesful hits een team. Ik assault op de rechterflank zijn unit infantry, haal Smoke Pots, en sla 1 base af, waarna ik de combat wint omdat hij zijn Reluctant morale niet haalt. Ik consolidate het palmenbos in.

Turn 2: Hij probeert dingen te unpinnen wat niet lukt (die 5+ van Reluctant is echt problematisch op infantry) en zijn bailed Half-tracks stappen ook niet weer in. Hij schiet wat stands sappers af, bombardeert mijn katy's met zn vliegtuig en sloopt er eentje.

Ik unpin de Sapper unit, verplaats mijn SU's omdat ze geen targets meer hebben, en sta klaar in assault positie voor ronde 2. Mijn ZIS's schieten nog een halftrack en een team infantry weg, mijn mortars pinnen zijn 88's en falen infantry te slopen. Ik SMG de unit op de rechterflank helemaal onder en maak 2 casualties, waarnaa ik assault en nog 2 casualties maak. Hij faalt zijn morale weer en zijn bailed half-track wordt captured, waarna hij zijn platoon morale faalt en de unit weg is. Ik consolidate het palmenbos terug in.

Turn 3: Hij moet een unit verwijderen, en trekt zijn unit Nebs terug gezien ze niet unpinnen en al niks deden. Zijn beurt is een hoop geschiet zonder veel resultaat buiten de Kanone die in zn command KT zit, die met zn ROF3 drie ZIS2's in 1 beurt uitschakelt. Hij unpint niks, wat een herhalend patroon is deze game.

Tot turn 6 loop ik op zijn rechter objective af met mijn Engineers en pin ik zijn andere units. Ik assault op beurt 5 zijn JT van de objective af (4 2's to hit met AT6 :/), maar beurt 6 haalt hij de objective weg.Gelukkig had ik hiervoor gepland, en staat 1 van mijn teams op 10" van de middenste onbewaakte objective, en loopt binnen range op mijn beurt 6. Op zijn beurt 7 verwijdert hij zijn 88's (2 RoF 1 schoten schieten niet op), en doet hij een poging om die ene base van de objective af te schieten. Zijn command KT mist zijn machine gun schoten (yay veterans!), zijn 2iC KT en JT kunnen door hit allocation alleen maar teams raken die niet mijn claimende team zijn, omdat er een muurtje tussen dat team en zijn tanks staan,dankuwel bulletproof cover hit allocation regels! Omdat hij wel mijn katyusha's gesloopt heeft (vliegtuig plus Sole Survivor faal) is dit een 5-2 victory!

Game 3:

Hasty Attack

Tegen:
Westfalen infantryspam. combinatie van RC Volkssturm en FT SSers. Twee units volks, drie units SS, een unit Pz4/Pz3's, een unit bombardment PaK's, 4 88's, en nog wat spul wat niet op tafel kwam.

Tafel: winter tafel met redelijk wat bos en heuvels, plus wat huisjes her en der. zijn objective staat in het midden, mijn objectives worden op bijna beide hoeken geplaatst.

Deployment: hij deployt een unit SS op het midden, de volks 1 op beide buitenkanten van objectives, en zijn unit paks over de hele achterlijn (6 Veteran guns hebben een erg grote deploy area als je m uitrekt!). Zijn unit Pz4/3's Immediate Ambushen in het midden. Ik deploy een unit sappers midden en links samen met de Spets, en verwijder de voor mij rechtse objective.

Ik Infiltrate mijn grote unit het bos bij het midden in (hij deployde ver naar achter dus was buiten 8"), en hij krijgt ook de eerste beurt! (tegenstanders zijn goed in 6 rollen vandaag). In dit scenario is dit echter wel zeker in mijn nadeel. Ik laat van de infiltrerende unit de mortar thuis, zodat deze de volks op de rechterflank kan gaan pinnen.

Turn 1: Hij rijdt zijn Pz4's binnen assault range, en schiet dan met alles wat binnen range is op mijn grote unit Sappers in het bos. Hij sloopt ondanks de belachelijke to-hit twee bases, maar besluit niet te assaulten want 3 panzerfaust schoten.

In mijn turn 1 pin ik met mijn mortars zijn Volks en SS, en Assault ik dmv sneaking up on tanks (daadwerkelijk useful deze game!) met Smoke Pots veilig. Ik sloop twee PZ4's, en de 2 Pz3's rennen weg- goed begin.

In zijn turn 2 schiet hij redelijk wat bases van mijn grote unit weg, en rijdt hij de tanks tot achter de SS.de volks op de rechterflank beginnen hun mars naar de linkerflank.

In mijn beurt pin ik de rechter volks en maak ik wat slachtoffers op de linker en rechter volks dmv de mortars en krijg ik mijn Katyusha's binnen. Ik assault een base SS, defensive fire sloopt twee bases maar ik haal het , sla prompt de observer en twee teams SS dood, waarna hij "vlucht" door in zn putjes te blijven zitten op meer dan 4" afstand.

In zijn beurt drie komt gelijk nog een platoon SS op precies de linkerflank opdagen (Scattered reserves komen deze game voor hem allemaal perfect binnen). Er staan nu 3 platoons in de weg voor de linker objective, plus de tanks. Het wordt voor mij lastig. Hij schiet ook ruim de helft van mijn grote unit in een beurt weg door een hoop gefaalde infantry saves.

in mijn beurt 3 komen mijn ZIS's en SU's opdagen, rijden naar voor. In mijn shooting schiet ik met deze nieuwe reserves de unit Pz's 1 dood 1 bailed, waarna deze van het veld rennen. Ik Pin ook nog de middenste SS en zijn PaKs. Ik poog een assault te doen op de volks, maar krijg ondanks pinned Volks en SS plus Smoke Pots 5 hits tegen me in Defensive Fire en moet afbreken. Mijn flamethrower bases waren ook 1" buiten bereik deze beurt.

In zijn beurt 4 komen de 88's opdagen op de linkerflank, unpint hij de meeste units muv de PaK's en loopt hij de rechter volks tot ongeveer het midden. De combinatie van Paks,88's en een bak infantry schieten mijn grote unit aan gort, deze bestaat nu nog uit die enkele achtergelaten mortar. Ook verlies ik nog wat aan mijn linker unit Engineers.

In mijn beurt vergeet ik dommerwijs te assaulten met mijn linker unit Engineers. Ik pin wel beide Volks en de middelste SS weer met mijn mortars en Katy's, en schiet nog wat bases Volks af met mijn SU's en ZIS's. Mijn SU76M's boggen op een hekje, ondanks wide tracks, want ik gooi 4 1en.

In zijn beurt 5 schiet hij mijn unit SU76M's kapot met zijn 88's, en schiet hij nog twee bases Engineers dood. zijn volks op het midden unpinnen niet. Hij krijgt nog een reserve op de rechterflank die niet meer relevant voor de game is.

In mijn beurt schiet ik weer wat units pinned plus een casualty+test op zijn volks links (die hij haalt), en assault ik met mijn unit Engineers de volks+SS. de objective gaat er vanwege tijdsredenen niet meer in zitten, maar als ik de volks sloop heb ik nog een extra puntje. Ik kom door de defensive Fire heen dankzij Smoke Pots, en sla alle op 1 na Volks bases weg. Hij haalt zijn counterattack alleen voor zijn SS, dus de Volks breekt af. Hier gooien we morale en Sole Survivor voor de resterende team Volks, die deze faalt. Door tijd maken we de assault niet af (ik was hem minimaal aan het winnen maar de 88's stonden ook nog op de objective), en verlies ik 3-4.

Uiteindelijk 4de van het toernooi geworden, net buiten de prijzen (best General was een Allied speler). Wel nog met korting een extra unit ZIS-2's (bruikbaar in Vistula-Oder of als 8 ZIS-3's in V4) en een ISU-122 erbij aan kunnen schaffen, plus eindelijk een template en regelboek voor mezelf.

Leuk toernooi, met weer flink wat leermomentjes. de FV Sapper lijst is erg leuk als je boven de 1500 speelt omdat je dan daadwerkelijk support kan pakken, en tanks zijn opeens compleet niet eng meer, wat je als russen normaalderwijs helemaal niet hebt. Echt een dedicated Assault lijst. MVP's waren de twee teams mortars die in 2 van de 3 games meer units pinned kregen dan de verwachting was. Helaas de flamethrowers maar een keer kunnen gebruiken, maar de dreiging was al dermate dat mijn tegenstander ze focuste en ze gaven me op belangrijke punten net Quality of Quantity op Veteran Smoke-supported assaults (ie: 30 schots gemiddeld nodig in Defensive Fire om de assault tegen te houden)
Legers die ik speel: Fantasy:Dark Elves, Vampire Counts 40k: Death Korps of Krieg Flames of War: Soviets Mordheim: Undead,Druchii (rebalanced dark elves)
kaleith
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 344
Geregistreerd op: 13 okt 2013 15:28
Woonplaats: Nijmegen

Re: USSR cossacks

Berichtdoor kaleith » 03 apr 2017 21:18

Ik was twee weken terug naar het Late War toernooi in Odijk, en na een drie kwartier door Odijk rond te dwalen (de 9292 kaart was foutief, en de eerste persoon die ik om hulp vroeg stuurde me de verkeerde kant op…) kwam ik uiteindelijk nog net op tijd aan. Net na V4 uitkwam, maar nog wel V3.

Ik speelde de volgende lijst:
Strelkovy Vistula-Oder
1500 pts, Fearless Trained
HQ+battalion kommisar + 2 45mm obr 1942
Strelkovy (3 platoons of which 1 SMG and 3 bases Panzerfaust SMG, kommisar)
Strelkovy (3 platoons of which 1 SMG and 3 bases Panzerfaust SMG, kommisar)
Strelkovy Regimental Gun Company 4 76mm field gun
4 ZIS-2’s
4 ZIS-2’s
2 Katyusha’s met extra crew.

Strategie van deze lijst is vrij simpel, op defense ben ingegraven met genoeg antitank om flink vervelend te zijn, 8 ZIS-2’s is toch wel even slikken voor Pz4, StuG’s, of zwaardere dingen die assault in willen komen. Bij de aanval zijn er twee units die goedkoop tegenstanders infantry pinnen (want dat is de meeste lijsten die ik aanval) waarna ik met bases plus wat firepower van de AT guns de assault in moet zetten, en hoop op unit attritie mensen van de objectives af te schoppen.

Game 1:

Counterattack
Tegen Westfalen SS, precies dezelfde tegenstander en lijst die ik in Zwolle als laatste tegenkwam! Kans op revanche voor die 3-4 loss?
Twee units volks, drie units SS, een unit Pz4/Pz3's, een unit bombardment PaK's, 4 88's, een unit mortars en wat recce.

Tafel: Cityfight. Een erg grote stad, met aan een kant nog een stukje akker en bos.
Hij wint de rolloff omdat ik een 1 gooi,en kiest om te verdedigen.
Hij deployt zijn objective in een bos, ik deploy de objective midden op een straat buiten de stad.

Deployment: Ik loop hier tegen het probleem aan dat in dit scenario je deployment area vrij klein is als attacker en geen reserves aanwezig zijn- ik kan mijn ZIS-2’s dus niet goed neerzetten gezien ik iedere vierkante centimeter deployment zone gebruik. Mijn tegenstander zet zijn PAK’s op de achterlijn neer zoals altijd, zijn mortars in het midden, zijn 88’s op de voor mij linkerobjective, een squad SS en volks op de linker objective en een squad volks die naar de rechter objective gaat rennen. Hij heeft zijn andere twee units SS en recce in reserves, en zijn Pz’s in Ambush.

Turn 1: ik probeer uit mijn death trap deployment zone uit te komen en spreid me verder uit. Ik voer niet veel uit, maar krijg wel wonder boven wonder een van de PAK observers in de kerktoren dood met rifle fire. Een van mijn ZIS-2 heb ik in een bos moeten opstellen en faalt zijn bogging check.

In zijn turn 1 bombardeerd hij flink wat schade met zn PAK’s en mortars, en rent met zijn volks at the double naar de rechter objective. Hij popt ambush op zijn Pz’s op mijn rechterflank en begint met MG fire tegen me gooien.

Turn 2: ik zie dat mijn ZIS-2’s niet bij de Pz’s kunnen komen binnen 4 beurten, dus moet ik het maar met de 2 45mm’s doen. Ik check een hoop huizen, assault de observer van de mortars die wegrent nadat ik mijn twee attacks mis die in range staan. Mijn schoten doen bijster weinig. Mij ZIS-2 unbogt niet. Echt ser kommisar, hij zit muurvast! Ik pin wel zijn 88’s, welke voor de hele game pinned blijven ondanks 1iC rerolls. Blijkbaar zijn de luftwaffe helden al uit de lucht geschoten.

In zijn turn 2 krijg weer redelijk wat schoten over me heen maar dit keer nauwelijks damage door de huizen. De Pz’s gaan voor de aanval en gaan richting mijn rechterflank-flank, om mijn 76mms en 45mm’s te gaan snipen. Hierbij valt al de eerste 76mm. Mijn ZIS-2’s leiden zware verliezen tegen de mortars omdat ze naar voren aan het bewegen zijn.

Turn 3: ik beweeg me door de huizen heen, volgende beurt in assault range van de SS op mijn linkerflank. Ik krijg eindelijk mijn 45mm’s in line of fire van de Pz’s. Mijn ZIS-2 unbogt weer niet.
Ik doe flink wat schoten de deur uit, maar krijg een enkele casualty omdat mijn tegenstander ook in huizen zit. Ik bail een Pz3 maar deze stapt op de eerste gelegenheid weer in.

In zijn turn 3 bereikt hij met de volks de objective om in te graven en krijgt hij twee units SS bij de objective uit reserves. Zijn Pz’s schieten de platoon commander en 2 van de overgebleven 3 76mms weg, en ik verlies overal flink wat bases- ik heb ook nog maar 2 ZIS-2’s over, waarvan die ene nog steeds bogged is. Het lijkt nu erg problematisch te worden.

Turn 4: Ik ga voor de assault op de SS om tenminste nog 1 platoon dood te krijgen. Mijn ZIS-2 unbogt weer niet! Volgens mij proberen ze onder naar voren lopen uit te komen gezien de meeste ZIS-2’s nu door de gehaktmolen zijn gehaald. Mijn shooting is erg un-eventful, ik krijg net niet de pin op zijn SS, ookal gooide ik er 25 dice tegenaan. Mijn assault gaat door, sloopt 2 bases, en mijn tegenstander besluit zich terug te trekken naar zijn Volks, omdat daar ook de 88’s en een LMG in defensive fire kunnen schieten.

In zijn turn 4 probeert hij met de Pz’s mijn overgebleven twee guns van de rechterflank op te ruimen. Het lukt hem de 45mm te slopen, maar de enkele 76mm blijft staan dankzij de gun shield en wat erg goeie 5+ saves. Op dit punt zijn we 10 mins voor time dus kan ik hoogstens nog puntjes afsnoepen van zijn 6-1 victory.

Turn 5: De kommisar heeft genoeg van het gehannes van de ZIS-2, en zegt dat ze of de gun deze beurt vrij krijgen, of dat hij andere mensen regelt voor de gun (for you, 10 others). Prompt unbogt de gun. Ik zet me klaar om de SS te gaan assaulten. Ik sloop een Pz4 commander met mn 45mm, en ga de assault in. Door goeie positionering krijg ik minder defensive fire op mn dak, met nog 1 base die met Quality of Quantity geeft, en sla ik nog twee bases weg, waarop mijn tegenstander verder terug rent naar de objective. Ze halen hun morale voor onder ½ unit strenght, dus 6-1 loss.

Maar wacht, de toernooiregels zijn hier iets anders! Omdat de organisator een hekel had aan al die automatische wins van infantryspam lijsten, dus defenders winnen alleen als ze daadwerkelijk tot beurt 6 komen. Dus is dit een 1-1 draw! Voornamelijk door veel dice geluk dat die ene 76mm en die twee ZIS-2’s het overleefden.

Game 2:
Hasty Attack
Tegen: SS Niederlande, een speler die terug is van een lange hiatus van flames. Hij heeft 2 keer 5 SS Fearless Vets, wat Schrecks, een unit nebelwerfers, een unit van 3 panthers, een unit van 4 PaK’s, en wat lichte voertuigen (of wirbels of pumas, niet 100% zeker meer), allemaal FV.

Tafel: wintertafel, vrij open met een spoorlijn recht door het midden. Hij verdedigt omdat hij de rolloff wint, omdat ik weer een 1 gooi. Go Dice! Objectives worden vrij standaard verdeeld Rechts Links Midden, ik pak de rechter objective weg.

Deployment: hij kan maar 3 platoons deployen, deployt een SS op beide objectives plus zn HQ, en nebelwerfers midden achter.
Ik deploy mijn twee strelkblobs over de hele breedte van de tafel, twee diep, en zet mijn katyusha’s op de achterlijn.

Turn 1: ik ren naar voren, hij schiet. Niet zoveel casualties want de spoorlijn vangt de meeste klappen voor mijn linkerflank strelk. Mijn Katyusha’s rangen niet in.

Turn 2: ik krijg mijn 76mm’s, die wat naar voren lopen zodat ze volgende beurt kunnen bombarden. Ik At the Double mijn rechterstrelk, waardoor deze net achter de spoorlijn kunnen verstoppen. Yay voor bulletproof cover! Aan de linkerkant Assault ik zijn eerste unit SS die wat huizen aan het verdedigen waren. Deze assault lukt, en er vallen bij hem twee casualties, bij mij 3, voor hij zijn morale faalt en naar het bos bij de objective retreat. Ik consolidate tot op de objective.

In zijn turn 2 schiet hij op mijn double-strelk met veel maar ondanks veel hits helpt die spoorlijn zodat ik maar een enkele casualty heb. Op mijn linkerflank rent hij met zijn SS het bos verder in zodat ik niet op hem kan schieten, dit vind ik een speelfout want nu heb ik eigenlijk vrij spel wat de objective betreft. Hij zet wel de nebelwerfer platoon commander op de objective zodat hij niet automatisch verliest.

Turn 3:Ik krijg beide units ZIS-2’s. Ik zet alles een hoop naar voren. Mijn rechterstrelk kan niet niet assaulten deze beurt. Op mijn linkerflank assault ik de platoon command makkelijk hoewel ik wel een base verlies op de verdediging. Ik sta weer uncontested op de objective.

In zijn turn 3 komt zijn delayed reserve 3 Panthers. We vergeten hier voor scattered te rollen, dus eigenlijk heb ik hier gewonnen omdat zijn panthers op mijn rechterflank kwamen, niet op de linker objective. Hij zet zijn SS links naar voren op de bosrand voor firepower, maar is uit range voor assault. Zijn panthers, echter, zijn wel klaar voor assault. Door flink wat pew pew verlies ik hier flink bases, maar niet genoeg om van de objective af geschoten te worden. De assault van de panthers is hier dus allesbepalend, want als deze retreaten of niet de strelkovy ver genoeg wegduwen is het dus game. In defensive fire kan een van mijn Fausts schieten, en raakt prompt een Panther, welke direct ontploft. In de eerste ronde assault slaat hij twee bases weg. In mijn counterattack sla ik voornamelijk mis, maar 1 check forceer ik toch. Hij counterattackt en slaat mijn Faust dude dood. Ik counterattack en kom in range met mijn tweede faust, welke een panther bailt omdat mijn tegenstander een 5 gooit. Hij faalt zijn counterattack, en dus is het 6-1 victory voor mij!

Mijn tegenstander had hier ook nog een tactisch foutje in mijn mening door niet op mijn claimende unit te schieten met zijn Nebs, maar op mijn rechter unit. Want hij probeerde te voorkomen dat ik de middenste objective kon assaulten. Maar als hij de ss van de middelste objective wat had teruggetrokken dan had dit niet gehoeven.

Game 3:
Dust Up

Tegen: Trained Panthers. 2xpanthers plus HQ panther, nebs, wirbels, gepanzerte panzerpanzerpanzers in halftracks, reccex2 (iirc 2 pumas) en nog een kleine unit iets.
Tafel: dorpje in de heuvels ( bij deze Kursk 2 gedoopt). Objectives zijn op een diagonale lijn neergezet, het is snel duidelijk dat voor beide spelers het onzin is voor de achtersten te gaan, dus wordt het om de voorste twee in het dorp. Eentje staat op een plein wat ik onder controle heb, eentje achter een huizenrij waar de panthers beginnen.

Deployment: Fair Fight, en ik krijg de eerste beurt omdat ik eerder klaar ben met deployen van de helft van mijn leger ( wat pure onzin is als je naar tijd kijkt, 2 strelkovy deployen duurt toch wel 10 minuten, 7 panthers 7 halftracks 3 nebs beduidend minder). Ik deploy twee strelkovy en een unit ZIS-2’s op en om het plein tot aan achter mijn deploymentzone, welke weer vol is maar dit keer beter uitgespreid tegen de nebelwerfers. Hij deployt de nebels achterin zijn objective, de panthers bij zijn voorste objective, en de panzerpanzerpanzers op de weg naar mijn plein.

Turn 1: Ik loop met een hoop strelk naar voren, en graaf in met de stilstaande strelk en ZIS-2’s. Mijn observer faalt zijn roll om een huis te clearen met een 1, maar de meeste andere teams clearen hun huizen- het plein is nu omringd met russen in huizen.

Zijn Turn 1 rennen zijn panzerpanzerpanzerpanzers richting het plein (maar komen nog net niet aan), zijn panthers rijden naar mijn rechterflank en openen het vuur op mijn gun teams, maar doen geen schade door dug in en een paar goeie saves. Zijn nebs pinnen de ZIS-2’s en een strelk, maar doen geen schade.

Turn 2: mijn observer probeert weer het huis in te komen, en rolt weer een 1. Het is het enige niet-bezette huis op dit plein op dit moment. Voor de rest graaft de overige strelk zich in, of beweegt zich niet voor de komende storm. Gone to Ground op alles!

Zijn Turn 2, zijn panthers beginnen aan een flankmaneuver naar mijn rechter”flank”, omdat dat buiten bereik van mijn ZIS is. De panzerpanzerpanzerpanzerpanzer rijden het plein op, waar mijn observer nu staat te huilen. De machinegeweren ratelen, maar iedereen op het plein is prima. Aan mijn rechterkant gaat er door pantherschoten toch wat bases kapot (degene die zich pas deze beurt hadden ingegraven). De nebs pakken wat bases infantry weg op de linkerstrelk en pinnen de ZIS weer.

Turn 3: ik krijg mijn ZIS-2’s uit reserves, deze staan op de weg naar het plein.Mijn observer probeert weer het gebouw binnen te komen, om weg te komen van de aanstormende halftracks, maar durft het op een 1 toch niet aan. Misschien spookt het in dat huis? Mijn platoon command loopt naar zijn nebelwerfer observer om hem te assaulten, terwijl de rest van de ZIS de straat op loopt om de zichtbare Panther commander te beschieten. In shooting schieten de ZIS-2s op de flank twee hits op de commander (side 6 tegen AT 11), maar rollt mijn tegenstander 5 en 6 en faal ik mijn firepower op de 5. Duidelijk heeft deze Panther ace geleerd hoe zijn tank te anglen! Ik schiet met wat infantry en een 45mm tegen de panzerpanzerpanzerpanzerpanzerpanzers , maar doe alleen een bail met rifle fire, welke gelijk opgelost word door mounted infantry regel. In assault val ik zijn observer aan, mis, en hij counterattackt mij en slaat mijn platoon commander dood. Hierna valt hij terug, en mijn guns mogen niks want gun-teams.

In zijn turn 3 krijgt hij geen reserves, en krijgt zijn panthers in de “flank” van mijn rechter strelkovy. Zijn panzer^7 stappen uit (maar laten hun halftracks op het bord door duitse regels) en bereiden zich voor op de assault. In shooting snipet de nebelwerfers weer een base, en ratelen de panzer^8 de observer plat en schieten ze nog een team af van de strelkovy, welke ze pinnen. De panthers schieten op de strelkovy, en slopen met hun main guns toch twee bases. Dit is genoeg om hem het vertrouwen te geven om de assaults te verkondigen, want mijn rechterflank Panzerfausts kunnen geen defensive fire doen of in de eerste ronde combat slaan. Eerst vallen de panzer^9 aan, maar worden door bakken met defensive teruggeworpen met flinke casualties op de infantry.4 van de 7 bases leven nog, plus alle 7 halftracks, maar de halftracks tellen niet mee voor platoon morale. De panther assault gaat door door geen effectieve defensive fire, en sloopt in de eerste ronde combat drie bases! Mijn counterattack is snel, gelukkig, en de Faust red het net naar combat doordat de panthers vooruit zijn gekomen door het slopen van alle 3 teams. Ik sla een kill met de faust en een bail met een random team. Hij counterattackt, slaat nog een base dood, waarna de panzerfaust hem opblaast. De bailed panther is automatisch captured, en ik stap zoveel mogelijk terug naar trenches, maar dit lukt niet helemaal. Op de run away move proberen wat infantry het spookhuis binnen te komen maar zij gooien ook beide een 1. Blijkbaar was de observer niet de enige die spoken zag!

Turn 4: Ik krijg mijn 76mm’s uit reserves, welke naar zijn nebs toe lopen om die proberen te beschieten. Ik graaf in met de strelk maar faal. Ik schiet met de achterste twee ZIS bij de objective op de infantry, maar mis, en met SMG spam sloop ik een van de infantry die niet ver genoeg weggerend waren, maar de panzer^10 halen hun morale, onder vrolijk “Deutschland über alles” gezang. Mijn ZIS-2 op de linkerflank schieten nu met hun volle 9 schoten, en de commander-panther sterft een pijnlijke dood aan 5 pens plus een glance. De laatste ZIS schiet op de observer en schiet hem overhoop! De 76mm’s schieten op de nebs, maar missen.

Zijn turn 4 schiet hij wat van de niet-ingegraven strelk om, zodat deze rechtse unit tot 15 bases valt- 1 ronde Quality, ik zal er gebruik van moeten maken! Hij valt nogmaals mijn objective aan met de panzer^11, en dit keer komt hij in contact omdat ik pinned ben door de machinegun spam! Hij heeft alleen wel pech, en sloopt met 3 attacks 1 base, en mijn counterattack sloopt er 2, waarna ze morale falen en weer terug naar hun halftracks mogen lopen. Hierna haalt hij met de laatste base morale weer- echte doorzetters!

Mijn turn 5 krijg ik mijn Katyusha’s, die niks meer gaan doen eigenlijk- het is bijna tijd en het enige wat ze zouden kunnen is de nebs irriteren. Mijn rechter strelk ruikt bloed en loopt vol op de Panthers af voor een assault, met een paar gaten zodat de ZIS-2’s op de panthers kunnen schieten.
In shooting schiet ik met de 76mm’s 2 nebs en hun commander weg, maar halen ze hun morale. Verder schiet ik met mijn linker strelk en ZIS-2s de laatste stand infantry weg, waardoor de halftracks van tafel verwijderd worden. Aan de rechterflank schiet de voorste ZIS (de enige met Volley Fire) een panther bailed, en opeens kan ik niet meer tegengehouden worden op defensive fire door die ene 15de base. Hij schiet nog wel twee bases af, waardoor mijn morale point dichtbij komt.Mijn assault heeft alleen wel een faust in range, welke een panther sloopt. Hij faalt gelijk morale en rent weg met zijn overgebleven Panther, maar haalt zijn platoon morale check. Ik ren terug naar mijn trenches, hopende dat de beurt erna de wirbels me niet helemaal van kant maken, maar ik red het niet met de meeste van mijn troepen.

Op zijn turn 5 krijgt hij reserves, de Wirbels die bij mijn rechterflank op komen dagen. Hij schiet wat met zijn nebs, maar sloopt alleen een ZIS-2 van het middenstuk. De wirbels en de panther schieten mij tot morale op de rechterflank, maar deze hoop is voor hem gelijk op de eerste dobbelsteen voorbij, want ik haal de morale gelijk.
Op mijn beurt doen vanwege tijd maar het belangrijke alleen, de 76mm’s missen alles op de nebs, de ZIS-2’s op de weg zien de enige panther en schieten hem bailed! Deze morale test wordt gefaald, waardoor hij nu op tafel 2 units heeft en 3 destroyed, 1iC dood, geen 2iC, dus hij faalt automatisch company morale! Gezien ik geen volledige units kwijtgeraakt ben, is dit dus een 6-1 victory!

Dit brengt mijn totaal op 1 draw 2 wins met 13 punten, wat een dobbelsteen oplevert tussen mij en de andere soviet strelkovy speler, die ook 13 punten heeft op dezelfde manier. Hij gooit een 2, gezien mijn geluk met gooien dacht ik dat dat een 1 ging worden maar gelukkig het is een 3. Dit betekent een tweede plaats, met mijn eerste medaille en een diceofwar Totenkopf dice set!



Afbeelding
Legers die ik speel: Fantasy:Dark Elves, Vampire Counts 40k: Death Korps of Krieg Flames of War: Soviets Mordheim: Undead,Druchii (rebalanced dark elves)
kaleith
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 344
Geregistreerd op: 13 okt 2013 15:28
Woonplaats: Nijmegen

Re: USSR cossacks

Berichtdoor Johan » 04 apr 2017 18:19

Nice Rick. Gefeliciteerd!
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

Re: USSR cossacks

Berichtdoor kaleith » 20 nov 2017 12:07

Kort verslagje van het toernooi te utrecht gisteren, thema "battle of the Bulge":

Ik speelde 2. Panzer met de modellen die ik bij elkaar gewonnen heb op vorige toernooien.

Confident Veteran met Spearhead op de Aufklärung, dus daarom was mijn stratagem "always attack"

HQ: Pz4 J
Combat Platoons:
4 Pz4 J
3 Panthers
3 platoons Aufklärung in sdfz 250/1 met een extra half track en een Tank-hunter team
Support platoons:
StuG platoon met 2 StuG G en 1 StuH (early)
Volks Rocket Battery (Reluctant Trained) 3 15cm Nebelwerfers
Foto: Afbeelding

Detailfotos staan op mijn blog. Een erg standaard unit lijst, geen vreemde trucjes naast de Aufklärung die me spearhead geeft. In V4 is de 2. panzer de mogelijkheid kwijtgeraakt om met hun Panthers te spearheaden, omdat spearhead nu AoE is en je dus een recce unit dient te nemen voor de Spearhead, tenzij je Peiper heet.


Ronde 1:

Counter-Attack tegen britse infantry spam

Bord was een grote weg in de vorm van een uitgerekte >--< over de lengte, plus een flinke hoeveelheid bos, graanvelden plus een muur aan een kant van de X.

Zijn leger was: Hq plus drie units infantry met ieder een mortar en een PIAT, een unit medium mortars, een unit howitzers, een unit 6-ponders, een unit M10's en een unit shermans met een firefly.

Deze match was vrij kort, ik spearheadde naar de objective en stond er op beurt 1 op. Helaas kon je deze missie pas winnen na beurt 5, dus bleef ik op de objective hangen en schoot ik zijn tank-reserves aan gort en assaultte ik zijn infantry met mijn infantry meermaals succesvol (StuH smoke! MVP) . Door een domme plaatsfout was er op beurt 5 een 1" plek binnen 4" van de objective die niet volstond met mijn tanks, dus kreeg hij daar zijn twee stands HQ in en op begin beurt 6 was het time. 2-1 draw voor mij omdat ik zijn shermans en een unit infantry dood gekregen had, en hij had alleen mijn nebels dood. Zijn M10+Sherman ambush op turn 2 had pech en schoot allemaal mis op de in cover staande Panthers, Pz4's en StuG's. Als ik een random tank 1 inch naar voren gezet had was dat een 8-1 win geweest >.>

Ronde 2:

Breaktrough tegen Amerikaanse Cavalry Recon.

Bord: Een dorpje in het midden, met een rivier over de korte kant van het bord. Aan de kanten wat bos.

Zijn lijst was een extreem vervelende verzameling van goedkope extreem moeilijk te raken units: combat platoons waren cavalry recon jeeps/armored cars, honderdduizend .50's, een platoon stuarts, Priests, een batterij howitsers, een grote platoon infantry met halftracks erbij, een unit hellcats, plus nog wat light tanks vol met .50's.

Ik had mijn infantry als reserves ingezet, wat naderhand een niet zo slimme keuze was- als die unit geassault had op de infantry die de rivier objective verdedigde was ik daar doorgebroken.

In de eerste beurten rijd ik naar voren en begin met op zijn op de objective staande infantry in te schieten. Dit had een extreem matig resultaat over de komende 4 beurten, en de stuarts ambushten mijn nebels kapot en zorgden ervoor dat ik mijn StuG platoon een paar beurten weg moest trekken om ze uit te schakelen. Mijn verassings-infantry werd na aankomst helemaal de grond in geschoten door de light tanks omdat .50's prima door halftracks heen schieten. Ik probeer nog wanhopige assaults met tanks de infantry in. Initieel ging dat nog ok- iedereen miste alles en hij faalde zijn eerste motivation twee keer, dus hij werd bijna van de objective af geduwd. Alleen begonnen mijn tanks toen te boggen in het terrein en begonnen de bazookas niet te missen, waardoor letterlijk al mijn tanks bailed raakten in 1 beurt en hij ze de beurt daarna allemaal capturede (Muv de 3 panzer 4's die al overhoop geschoten waren door zijn hellcats) 1-8 loss want ik had alleen zijn stuarts dood.

Ronde 3:
Free-for-all

Tegen britse Shermanspam

Bord: een grote rivier over de lengte, met zo goed als geen cover en wat wegen. Bossen op de extreme randjes.

Tegenstanders lijst: 3 units shermans met fireflies, plus 2 HQ shermans. Twee units lichte artillery guns en een unit Recce voertuigjes.


Ronde 1 ging het hier al helemaal fout. Door semi-indirect fire verlies ik gelijk mijn hele Pz4 platoon en een StuG, de nebelwerfers zijn pinned en unpinnen de hele game niet door een van de arty units, en mijn panthers en halftracks zijn gesmoked. Mijn return fire doet helemaal niks want ik raak op 7's door het falen van Blitz orders- mijn StuG's maken gelukkig wel zijn recce dood. Tweede turn is de tweede StuG ook pleite, mijn halftrack unit is gehalveerd plus een panther pleite. Ik weet door dobbelgeluk nog een assault te krijgen met de overige twee Panthers op zijn arty guns en er eentje te slopen, maar de beurt 3 verlies ik op company morale omdat ik letterlijk alleen nog een bailed panther en 3 pinned nebelwerfers over heb. 1-8 loss

Ik zie hier niet zoveel wat ik hier beter had kunnen doen- Hoogstens mijn halftracks sneller naar zijn Shermans toe voor een assault, maar de defensive fire daarvoor was extreem pover geweest zonder smoke (de nebs waren altijd pinned, de StuH schoot constant smoke mis). Denk dat dat gewoon een tafel plus lijst combo was waar mijn lijst gewoon niet zoveel tegen kon.

Glashard verloren dus ( de troostprijs gemist met 1 punt!), maar was wel leuk want een elite 2 orders per unit leger speelt toch echt heel anders dan russen. Probleem was wel dat ik in deze lijst moeite had met defensive fire verwijderen en infanterie verwijderen. Als ik een assault had, ging dat extreem goed en ik was super mobiel. Misschien volgende keer Peiper voor FT als ik de rest van mijn Panthers en StuG's af heb? Mn halftracks inzetten als mortars/pioneers/assault guns dankzij de PSC kit? Er zijn in ieder geval legio opties.
Legers die ik speel: Fantasy:Dark Elves, Vampire Counts 40k: Death Korps of Krieg Flames of War: Soviets Mordheim: Undead,Druchii (rebalanced dark elves)
kaleith
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 344
Geregistreerd op: 13 okt 2013 15:28
Woonplaats: Nijmegen

Re: USSR cossacks

Berichtdoor Caladai Doomblade » 20 nov 2017 13:09

Een pover resultaat, zeker ten opzichte van wat we van je gewend zijn...

Is duitsers ook gewoon moeilijker te spelen denk je, of dat niet?

In ieder geval leuk dat het gezellig was, dat is toch het belangrijkst! Halftrack mortars zijn trouwens erg prima. Goedkope smoke en een extra unit. De assault guns ben ik niet zo weg van, je wordt er door verleid om op tanks te schieten, en dat kunnen ze eigenlijk niet, en voor infantry hebben ze te weinig schoten. Leuke ambush unit als je ze in de zijkant van een tankunit kan krijgen, maar daarna gaan ze gewoon dood.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: USSR cossacks

Berichtdoor kaleith » 23 nov 2017 20:03

Ik denk dat ik deze stijl van leger gewoon helemaal niet gewend ben, en teveel in de russische attritiestijl aan het spelen was. Samen met een aantal speel en deploy fouten heeft me dit de kop gekost, plus deze keer had ik ook gewoon iedere keer goeie tegenstanders (2 van mijn tegenstanders kwamen in de top 4), terwijl ik op vorige toernooien nog af en toe iemand tegen me kreeg waarbij ik hem de regels nog aan het uitleggen was. Ik merk wel dat het iets is waar ik wel mee verder wil gewoon om het goed te kunnen.

Nu had ik het idee opgevat om n legertje recon halftracks/pumas de mobilitiet en GtG uit te gaan buiten, maar dat mag eerst ns wachten tot ik daadwerkelijk de rest van mijn duitsers assembled heb :) Zal daar eerst ns proberen Peiper van te maken- van CV naar FT met meer spearhead (ging goed, spearhead) en gewoon meer tanks (stugs, stuhs, panthers), want daar heb ik de modellen al voor. Misschien de Aufklärung vervangen door halftrack mortars, want ik merkte dat een template toch vrij povertjes was tegen ingegraven infanterie. Aan de andere hand, die unit aufklärungs heeft me wel flinke assault kills opgeleverd- als de tegenstander maar 1 PIAT heeft is Mounted Assault in deze editie vaak een hele of bijna hele unitwipe, plus infanterie kunnen makkelijker die bazookanesten opruimen. In ieder geval goed om mee verder te proberen.

Verder moest ik mezelf er ook constant aan herinneren om mn dubbele orders te doen als ik dat mocht- moet natuurlijk wel gebruikmaken van mn extra movement waar ik punten voor betaald heb.
Legers die ik speel: Fantasy:Dark Elves, Vampire Counts 40k: Death Korps of Krieg Flames of War: Soviets Mordheim: Undead,Druchii (rebalanced dark elves)
kaleith
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 344
Geregistreerd op: 13 okt 2013 15:28
Woonplaats: Nijmegen

Vorige

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron