Nieuwe Zvezda 1:100

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Nieuwe Zvezda 1:100

Berichtdoor Beastherder » 05 nov 2015 11:49

Zvezda heeft nieuwe FOW-compatible tankjes uitgebracht in hun serie goedkope bouwdoosjes
Voor 3,99 is het echt de moeite om te kijken wat je daar van kan gebruiken. :yes:

Ik heb er van alle 3 eentje mee naar huis genomen om te bestuderen en in elkaar te knutselen.

Net als de voorgaande setjes is de kwaliteit weer uitstekend. Detaillering doet niks onder voor Battlefront of Plastic Soldier.

Afbeelding
M4A2 Sherman

De eerste die uitkwam, en toen hij net uit was heb ik op de club nog lopen zeuren dat Zvezda fout zat en dat het een M4A3 hoort te zijn.
Nu ik m gebouwd heb en wat research heb gedaan moet ik toegeven dat ik het fout had, het is idd een M4A2. :bloos:

Het verschil zit m in de motor, dus het enige uiterlijke verschil zit in de kleppen en luiken achter op het motordek.
De M4A2 had een dieselmotor, in tegenstelling tot de andere sherman varianten.
Amerikaanse tankers wilden een ronkende benzinemotor, de Russen hadden veel liever diesels net als in hun T-34's
Bijna alle M4A2's zijn dan ook via het lend-lease programma in Rusland terecht gekomen (en dat verklaard ook waarom het Russische Zvezda juist deze variant heeft gekozen)

De egaal rechte pantserplaat op de voorkant van de romp maakt het een late M4A2, vanaf eind '44.

De lange loop, maar ook de constructie van de turret, maken duidelijk dat dit de versie met krachtigere 76mm kanon is.

De 'muzzle brake' op de loop is wat vreemd, want die zie je eigenlijk nooit bij M4A2/3's in WO2.
(Geen idee wat de juiste Nederlandse term is voor een muzzle brake :dunno: Het is die bol met gaten aan het eind van de loop. Die zorgt dat een gedeelte van de explosieve gassen naar opzij en naar achteren worden afgekaatst en verminderd zo de terugslag)

De M4A3E8 'Easy Eight' was de eerste Sherman met zo'n muzzle brake en het is het grote herkenningspunt van dat type.
Na de oorlog zijn ze ook op andere Shermans geïnstalleerd, en het is natuurlijk mogelijk dat voor het eind van de oorlog in kleine getalen wat muzzle brakes op andere Shermans zijn gezet.
Om verwarring met Easy Eights te voorkomen zou ik m gewoon even er af snijden (zeker geen moeilijke operatie)

Geschikt voor:

- Late War Soviet Lend-Lease Tanklijst

- Late War US Tanklijsten
Gewoon 'count as' M4A3(76). Ik kan me niet voorstellen dat iemand moeilijk gaat doen over het feit dat de benzinedop op de verkeerde plaats zit.
De M4A3 met de platte voorkant werd geïntroduceerd in najaar '44, dus hij kan niet in Normandie-tijd lijsten, maar dus wel in de Ardennen/Remagen lijsten.

- Fate of a Nation Israel lijst
In '67 gebruikte Israel nog steeds verschillende soorten Shermans, waaronder ook deze onder de naam M1 Super Sherman.
De 'muzzle brake' mag je hier wél laten zitten :D



Afbeelding
M3 Lee

Een echte Mid War tank
Het best bekend van de gevechten in Afrika, waar hij gebruikt werd door de Britten.

Het is de directe voorganger van de Sherman, en het DNA is duidelijk te zien in het loopwerk van de rupsbanden en de vorma van de koepel.
De opstelling van een HE kanon in de romp en een 2e AT kanon in een koepel was nogal onhandig, maar op dat punt in de oorlog waren de Britten blij met alles wat ze konden krijgen.
Zo gauw de veel practischere Sherman in grote getalen beschikbaar kwam werden de M3's dan ook meteen afgedankt. In Late War kom je ze niet meer tegen.

Door zn complexe vorm is het 1 van de meest ingewikkelde doosjes in deze serie, en ik ben wederom erg onder de indruk van hoe slim de kit is ontworpen.

Geschikt voor:

- Mid War Britten
Samen met de Stuart hieronder kan dit de basis vormen voor een heel voordelig MidWar leger :yes:

- Mid War Amerikanen
Ik weet het niet helemaal zeker (ik heb het Afrika boek niet), maar volgens mij hadden de Amerikanen toen ze in Afrika landden ook nog steeds M3's in gebruik.
Het zou kunnen zijn dat ze toch al helemaal op Shermans waren omgeschakeld.

- Mid War Soviets
Want ze werden ook naar Rusland verscheept.




Afbeelding
M3A1 Stuart

De lichte compagnon van de Sherman.
De Stuart was betrouwbaar, snel en, toen hij werd geïntroduceerd, uitstekend bewapend.

Naarmate de oorlog vorderde zou het 37mm kanon steeds meer problemen krijgen om indruk te maken op andere tanks, en de rol van Stuarts werd steeds kleiner.
Althans in Europa. In de Pacific waren geen grote Duitse katten, en daar zou de Stuart tot het eind van de oorlog uitstekend zijn werk blijven doen.

Net als de Sherman werd de Stuart in grote getalen gebouwd en geleverd aan alle Geallieerde landen.

De eerste Stuarts (M3) hadden een verhoogde toren voor de commandant op de koepel. Deze wat latere versie (M3A1) heeft die niet meer.
Later zou de romp grondig worden herzien, met een duidelijk andere voorkant, en werd het de M5 Stuart, met in FoW 1 puntje meer pantser.
(M4 werd overgeslagen om verwarring met de Sherman te voorkomen)

Geschikt voor:

- Early War Britten
Eind '41 werden de eerste M3 Stuarts geleverd aan de Britten vechtend in Afrika, en dus nét op tijd om mee te mogen doen met Early War.
Dit zouden dus M3's moeten zijn ipv M3A1's, maar dat verschil zal voor de meeste mensen geen probleem zijn.
(Yeey, Stuarts in 'Caunter' camo )

- Mid War Alle Geallieerden
US, Britten, Soviets, Australiërs, Brazilianen, iedereen kreeg wel wat Stuarts van de VS :)

- Late War US/Brit
In '44 beginnen alle M3 Stuarts wel vervangen te worden door M5's, maar dat was een doorlopend proces.
In alle LW FoW lijsten die ik kon vinden staan alleen M5's, maar ik heb foto's van M3A1's in Normandie.
Ik zou er geen enkel probleem mee hebben als mensen dit model zouden willen gebruiken als "counts as" M5's.

- Late War Soviet
In de standaard T-34 lijst kun je M3A1's nemen in je Light Company.

Ik heb daar nu zelf T-70's voor.
Met Stuarts gaat het pantser een puntje naar beneden, maar het is niet alsof Armour 3 of 4 in Late War het verschil gaat maken.
Voor maar een paar puntjes meer krijgen ze een extra schot met het kanon (woehoe, geen ROF1 met Hen & Chicks) een extra machinegeweer met de optie voor nog een AA machinegeweer én ze zijn een stuk sneller. :scratch:

....

Hmmm, ik geloof dat zojuist de hele winkelvoorraad is gereserveerd voor een héle belangrijke klant ;)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Nieuwe Zvezda 1:100

Berichtdoor Caladai Doomblade » 05 nov 2015 16:11

Hip, zo worden de sherman lijsten nog betaalbaarder dan ze al waren. Als ze nu ook nog Cromwells gaan uitbrengen dan ben ik verkocht. (maar dat zal wel niet)

Die sherman is dus ook prima bruikbaar voor iedereen die graag een 'Fury' diorama wil maken.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Nieuwe Zvezda 1:100

Berichtdoor Beastherder » 05 nov 2015 17:47

[quote="Caladai Doomblade"]
Die sherman is dus ook prima bruikbaar voor iedereen die graag een 'Fury' diorama wil maken.


Helaas, 'Fury' is een Easy Eight, deze niet :nono:
(Ander vering systeem -_- )

1 van zn 4 vriendjes waarmee ze samen op die Tiger afstormen was wel van dit type :yes:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Nieuwe Zvezda 1:100

Berichtdoor Beastherder » 27 dec 2015 16:30

Meer nieuws van Zvezda binnen gekregen de afgelopen week

Groot en klein, oftewel Tiger en T-60

Afbeelding


T-60 is een Russische lichte tank uit het begin van de oorlog
Klein dingetje met slechts 2 man crew, bewapent met een 2cm kanon en een machinegeweer.
Niet heel erg heftig allemaal, maar een leuke goedkope optie in een Barbarossa lijst.

In Late War kom je ze niet meer tegen, misschien nog in Mid War?

Het is de rechtstreekse voorloper van de T-70 die ik in mijn leger heb, en de familiegelijkenis is erg duidelijk
Duidelijk het kleine broertje *schattig* ^_^

Afbeelding
Afbeelding
Motor zit aan de zijkant, vandaar de koepel uit het midden :D


De Tiger is een grote jongen, en kost daarom 8 euro ipv de 3,50 die de meeste dozen uit de Zvezda collectie kosten :(
Nog steeds goedkoper dan een FoW tank, maar nauwelijks goedkoper dan 1 van PlasticSoldier (als je hun set van 4 per stuk berekent)
Hij is ook wel duidelijk minder gedetailleerd dan beide concurrenten

Het is een vroege productie versie, herkenbaar aan de commandantskoepel en de 2 koplampen aan de zijkanten (later werd dat 1 lamp in het midden)
Opvallend is ook het luchtfiltersysteem, dat bedoeld was voor woestijn-gebruik

vergelijkings foto's met een FoW Tiger die ik nog had liggen

Afbeelding
Afbeelding

Zvezda Tiger is duidelijk een stuk kaler, maar dat komt gedeeltelijk ook omdat het een vroeg-productie versie is vergeleken met een laat-productie versie
Die van Zvezda lijkt ook een stukje lager
Ik heb ze niet opgemeten, dus ik weet niet welke accuraat is :dunno:

Heb je even snel 1 Tiger nodig is ie nog steeds interessant, maar heb je er meerdere nodig zou ik toch bij PSC kijken :yes:
En wil je Zimmerit coating dan zul je toch bij Battlefront moeten blijven

(Zimmerit is een pasta die Duitsers op hun tanks smeerden om ze te beschermen tegen magnetische mijnen. In principe werd die in de fabriek aangebracht op iedere tank geproduceerd tussen Dec.'43 en Okt.'44. Het geeft dat geribbelde effect aan modellen, maar is niet aanwezig op PSC tanks :( )
https://en.wikipedia.org/wiki/Zimmerit
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Nieuwe Zvezda 1:100

Berichtdoor Beastherder » 14 feb 2016 18:06

Nieuwe Zvezda Catalogus in handen gehad, en er staan weer interessante aankondigingen in voor de FoW spelers :yes:

Ze staan nog niet bij Zvezda op de site, dus ik heb maar mn telefoon gebruikt om wat foto's te maken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heel benieuwd naar de kwaliteit
Hopelijk was de tegenvallende Tiger maar tijdelijk en is dit alles goed bruikbaar

Die Su152 en ISu152 missen nog bij mn Russen ^_^
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Nieuwe Zvezda 1:100

Berichtdoor Johan » 15 feb 2016 11:24

wauw, laat me weten wanneer ze binnen zijn. erg benieuwd naar de jadgpanther en jadtiger
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

Re: Nieuwe Zvezda 1:100

Berichtdoor kaleith » 15 feb 2016 12:48

de SU- assault guns lijken erg interessant- de T-34/85 heeft zvezda iirc al in dozen van 5-10 beschikbaar, maar daarvan weet ik effe niet hoe goed de cast is.
Legers die ik speel: Fantasy:Dark Elves, Vampire Counts 40k: Death Korps of Krieg Flames of War: Soviets Mordheim: Undead,Druchii (rebalanced dark elves)
kaleith
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 344
Geregistreerd op: 13 okt 2013 15:28
Woonplaats: Nijmegen

Re: Nieuwe Zvezda 1:100

Berichtdoor Beastherder » 15 feb 2016 12:52

Zo gauw er meer nieuws is laat ik het hier weten

dit zijn de aankondigingen van heel 2016 dus het kan zomaar zijn dat sommige dingen pas in maart 2017 uitkomen -_-

de su-100, su-152 en elefant schijnen als eerste uit te komen
'1e kwartaal' volgens de importeur
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Nieuwe Zvezda 1:100

Berichtdoor Beastherder » 22 apr 2016 10:10

Zvezda heeft 2 nieuwe FoW-compatibele doosjes uitgebracht

Om te beginnen een SU-100

Afbeelding

De eerste echte Late War tank van Zvezda (productie begon in '44) dus erg interessant

Een echte tank-killer, met een enorm kanon.
1 van de weinige dingen met een goede kans om door de grote duitse tanks heen te komen.


Vergelijking met mijn Battlefront SU-100 (nog de resin/metaal versie, niet de nieuwe plastics) laat zien dat ze practisch gelijk zijn in formaat
BF lijkt iets langer, maar dat verschil zit alleen in de spatborden. De romp is dezelfde maat
Qua detail doet het ook niets voor elkaar onder :nono:
De loop van het Zvezda model is dunner, maar ik heb het idee dat die van BF wat oversized is. Maakt het ook interessant om de loop in te korten om er zo een SU-85M van te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Voor een fractie van de prijs van BF zijn dit dus héél interessante modellen voor iedere Soviet speler :yes:

Ik heb zelf net mn unit van 5 SU-100's geschilderd, dus voor mij is het te laat
(Maar ik kan natuurlijk gaan werken aan een SU lijst :scratch: :wink: )




2e is een I-16 Ishak vliegtuigje

Afbeelding

Toen dit vliegtuig voor het eerst gebouwd werd, begin jaren 30, was het een hypermodern toestel.
Een enkele, lage vleugel, een gesloten cockpit, goede wendbaarheid en een hele goede snelheid.
(De gesloten cockpit was echter van zo'n slechte kwaliteit dat de meeste piloten hem verwijderden, vandaar de open cockpit mét pilootje van dit model)
Helaas voor hem was de tweede helft van de jaren 30 een periode met een revolutionaire ontwikkeling in vliegtuig technologie.
Tegen de tijd dat WO2 uitbrak werd de I-16 op practisch alle punten volledig overklast door zn tegenstanders.
Meer dan 40% van alle I-16's aan het Europese front sneuvelden in de eerste 48 uur van Operatie Babarossa. :o
Desondanks zouden de Russen de I-16 nog tot '43 in dienst houden

Duidelijk geen Late War dus, maar zeker wel in te zetten in Early
De Soviet lijst in Barbarossa kan zn dubbeldekker-broer, de I-15 Chaika, nemen als Air Support. Dit is een prima alternatief model daarvoor :yes:
(Er was ook een grond-aanval variant met raketten en bommen, dus ook dat is geen probleem)

Het is echt maar een minuscuul klein vliegtuigje
Ter vergelijking naast mijn Sturmovik (ja, ze zijn echt in dezelfde schaal)

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind m bijzonder lief en schattig :wub: Ik zou bijna een Early War Soviet leger beginnen alleen om m in te kunnen zetten. :harhar:




Beide modellen kosten 3,79

Dat is iets duurder dan de 3,50 die de Zvezda doosjes tot nu toe kostten
Alle nieuwe dozen die ik binnen krijg zullen deze prijs krijgen :(

Heb je dus nog iets nodig van Zvezda en je wilt 30 cent besparen wees er dan snel bij :wink:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Nieuwe Zvezda 1:100

Berichtdoor Beastherder » 10 jul 2016 16:35

Al een paar weken uit, maar nog geen kans gezien een foto te posten

Zvezda SU-152

Afbeelding


Als je echt zeker wilt zijn dat wat je raakt ook echt dood gaat... :D


1 van de grootste kanonnen ooit op een tank gezet, de 152mm howitzer
(De Sturmtiger telt niet mee, dat is een raketwerper :wink: )
Bunker Buster, 1+ Firepower, AT 13 B)
Wel maar Rate of Fire van 1, wat een groot nadeel kan zijn

Niet te verwarren met de ISU-152, wat het zelfde kanon in een zelfde constructie is op een IS-chassis ipv een KV-chassis.
ISU-152 en SU-152 zien er bijna exact hetzelfde uit, maar de SU heeft een stuk minder pantser.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Volgende

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron