Zvezda heeft nieuwe FOW-compatible tankjes uitgebracht in hun serie goedkope bouwdoosjes
Voor 3,99 is het echt de moeite om te kijken wat je daar van kan gebruiken.
Ik heb er van alle 3 eentje mee naar huis genomen om te bestuderen en in elkaar te knutselen.
Net als de voorgaande setjes is de kwaliteit weer uitstekend. Detaillering doet niks onder voor Battlefront of Plastic Soldier.
M4A2 Sherman
De eerste die uitkwam, en toen hij net uit was heb ik op de club nog lopen zeuren dat Zvezda fout zat en dat het een M4A3 hoort te zijn.
Nu ik m gebouwd heb en wat research heb gedaan moet ik toegeven dat ik het fout had, het is idd een M4A2.
Het verschil zit m in de motor, dus het enige uiterlijke verschil zit in de kleppen en luiken achter op het motordek.
De M4A2 had een dieselmotor, in tegenstelling tot de andere sherman varianten.
Amerikaanse tankers wilden een ronkende benzinemotor, de Russen hadden veel liever diesels net als in hun T-34's
Bijna alle M4A2's zijn dan ook via het lend-lease programma in Rusland terecht gekomen (en dat verklaard ook waarom het Russische Zvezda juist deze variant heeft gekozen)
De egaal rechte pantserplaat op de voorkant van de romp maakt het een late M4A2, vanaf eind '44.
De lange loop, maar ook de constructie van de turret, maken duidelijk dat dit de versie met krachtigere 76mm kanon is.
De 'muzzle brake' op de loop is wat vreemd, want die zie je eigenlijk nooit bij M4A2/3's in WO2.
(Geen idee wat de juiste Nederlandse term is voor een muzzle brake Het is die bol met gaten aan het eind van de loop. Die zorgt dat een gedeelte van de explosieve gassen naar opzij en naar achteren worden afgekaatst en verminderd zo de terugslag)
De M4A3E8 'Easy Eight' was de eerste Sherman met zo'n muzzle brake en het is het grote herkenningspunt van dat type.
Na de oorlog zijn ze ook op andere Shermans geïnstalleerd, en het is natuurlijk mogelijk dat voor het eind van de oorlog in kleine getalen wat muzzle brakes op andere Shermans zijn gezet.
Om verwarring met Easy Eights te voorkomen zou ik m gewoon even er af snijden (zeker geen moeilijke operatie)
Geschikt voor:
- Late War Soviet Lend-Lease Tanklijst
- Late War US Tanklijsten
Gewoon 'count as' M4A3(76). Ik kan me niet voorstellen dat iemand moeilijk gaat doen over het feit dat de benzinedop op de verkeerde plaats zit.
De M4A3 met de platte voorkant werd geïntroduceerd in najaar '44, dus hij kan niet in Normandie-tijd lijsten, maar dus wel in de Ardennen/Remagen lijsten.
- Fate of a Nation Israel lijst
In '67 gebruikte Israel nog steeds verschillende soorten Shermans, waaronder ook deze onder de naam M1 Super Sherman.
De 'muzzle brake' mag je hier wél laten zitten
M3 Lee
Een echte Mid War tank
Het best bekend van de gevechten in Afrika, waar hij gebruikt werd door de Britten.
Het is de directe voorganger van de Sherman, en het DNA is duidelijk te zien in het loopwerk van de rupsbanden en de vorma van de koepel.
De opstelling van een HE kanon in de romp en een 2e AT kanon in een koepel was nogal onhandig, maar op dat punt in de oorlog waren de Britten blij met alles wat ze konden krijgen.
Zo gauw de veel practischere Sherman in grote getalen beschikbaar kwam werden de M3's dan ook meteen afgedankt. In Late War kom je ze niet meer tegen.
Door zn complexe vorm is het 1 van de meest ingewikkelde doosjes in deze serie, en ik ben wederom erg onder de indruk van hoe slim de kit is ontworpen.
Geschikt voor:
- Mid War Britten
Samen met de Stuart hieronder kan dit de basis vormen voor een heel voordelig MidWar leger
- Mid War Amerikanen
Ik weet het niet helemaal zeker (ik heb het Afrika boek niet), maar volgens mij hadden de Amerikanen toen ze in Afrika landden ook nog steeds M3's in gebruik.
Het zou kunnen zijn dat ze toch al helemaal op Shermans waren omgeschakeld.
- Mid War Soviets
Want ze werden ook naar Rusland verscheept.
M3A1 Stuart
De lichte compagnon van de Sherman.
De Stuart was betrouwbaar, snel en, toen hij werd geïntroduceerd, uitstekend bewapend.
Naarmate de oorlog vorderde zou het 37mm kanon steeds meer problemen krijgen om indruk te maken op andere tanks, en de rol van Stuarts werd steeds kleiner.
Althans in Europa. In de Pacific waren geen grote Duitse katten, en daar zou de Stuart tot het eind van de oorlog uitstekend zijn werk blijven doen.
Net als de Sherman werd de Stuart in grote getalen gebouwd en geleverd aan alle Geallieerde landen.
De eerste Stuarts (M3) hadden een verhoogde toren voor de commandant op de koepel. Deze wat latere versie (M3A1) heeft die niet meer.
Later zou de romp grondig worden herzien, met een duidelijk andere voorkant, en werd het de M5 Stuart, met in FoW 1 puntje meer pantser.
(M4 werd overgeslagen om verwarring met de Sherman te voorkomen)
Geschikt voor:
- Early War Britten
Eind '41 werden de eerste M3 Stuarts geleverd aan de Britten vechtend in Afrika, en dus nét op tijd om mee te mogen doen met Early War.
Dit zouden dus M3's moeten zijn ipv M3A1's, maar dat verschil zal voor de meeste mensen geen probleem zijn.
(Yeey, Stuarts in 'Caunter' camo )
- Mid War Alle Geallieerden
US, Britten, Soviets, Australiërs, Brazilianen, iedereen kreeg wel wat Stuarts van de VS
- Late War US/Brit
In '44 beginnen alle M3 Stuarts wel vervangen te worden door M5's, maar dat was een doorlopend proces.
In alle LW FoW lijsten die ik kon vinden staan alleen M5's, maar ik heb foto's van M3A1's in Normandie.
Ik zou er geen enkel probleem mee hebben als mensen dit model zouden willen gebruiken als "counts as" M5's.
- Late War Soviet
In de standaard T-34 lijst kun je M3A1's nemen in je Light Company.
Ik heb daar nu zelf T-70's voor.
Met Stuarts gaat het pantser een puntje naar beneden, maar het is niet alsof Armour 3 of 4 in Late War het verschil gaat maken.
Voor maar een paar puntjes meer krijgen ze een extra schot met het kanon (woehoe, geen ROF1 met Hen & Chicks) een extra machinegeweer met de optie voor nog een AA machinegeweer én ze zijn een stuk sneller.
....
Hmmm, ik geloof dat zojuist de hele winkelvoorraad is gereserveerd voor een héle belangrijke klant