Frank's Koude Oorlog

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Beastherder » 13 aug 2017 21:51

Al sinds het uitkomen van Team Yankee ben ik in de verleiding geweest om er aan te beginnen.
Vooral dat Koude Oorlog Soviet materiaal vind ik toch erg fascinerend.

De eerste lijsten uit het basisboek waren wat beperkt.
De uitbreidingen die volgden waren een stuk uitgebreider

De Oost-Duitsers sprongen er uit, met hun opgepimpte T-55's ^_^

Afbeelding

Ik wilde er nog niet vol voor gaan, want ik wist dat er een uitgebreide Russisch boek aan zou komen
Wat als die nou allemaal hippe speeltjes zouden krijgen die ik met de Duitsers niet kan gebruiken?

Dat Russische boek is er nu, maar er staat niet genoeg in om mij van de Oost-Duisters af te houden


Langzaam maar wat spullen aangeschaft :whistle:

Afbeelding


T-72's zullen de harde kern van het leger vormen
Afbeelding


BMP-1's voor de infanterie
Afbeelding



En spotgoedkope BRDM pantserwagens voor verkenning, AA en AT
Afbeelding
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Beastherder » 20 aug 2017 20:02

Eerste test-model van een zvezda T-72

Afbeelding
Afbeelding

Dat camo-schema is erg cool, maar ik ben nog niet erg zeker van de kleur groen (op basis van Vallejo 'NATO green' primer)
Die lijkt wat te licht in vergelijking met het groen van Oost-Duitse tanks

[rimg]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/T-55AM2B_at_Panzermuseum_Munster.jpg[/rimg]


Op het werk hadden we nog een mooie 1:72 T-55 met Oost-Duitse markeringen waar ik een 2e kleur groen op geprobeerd heb (nu op basis van Vallejo 'UK Bronze Green' primer)

Afbeelding
Afbeelding

Dat lijkt al beter
Op naar het volgende test-model om te kijken of de camo er goed uit ziet op deze groen
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Bobske » 20 aug 2017 22:00

camo is idd erg cool :tu:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3912
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Beastherder » 03 sep 2017 19:47

Eerste T-55's van Plastic Soldier Company in elkaar geplakt

Afbeelding
Afbeelding

T-55AM2 variant, oftewel een T-55 volgeplakt met extra bits om m een beetje met de moderne tijd mee te laten gaan
Vergelijk maar met de 'oer' T-55 van hierboven


Mooie set, en geeft ook opties voor veel andere varianten van deze belangrijke tank

[rimg]http://www.beastsofwar.com/wp-content/uploads/2017/04/Soviet-T55AM2B-Assembly-Guide.jpg[/rimg]
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Caladai Doomblade » 04 sep 2017 06:51

Ik moet zeggen dat ik het toch weer knap vind van PSC hoeveel verschillende varianten ze op 1 sprue hebben weten te maken. Echt heel slim van ze. Meestal zijn het er een stuk of 3, maar als de verschillen beperkt zijn kun je veel kanten op met zo'n model natuurlijk. Goed geanticipeerd op de varianten die wellicht nog komen voor Team Yankee! :worship:
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Beastherder » 04 sep 2017 12:48

En niet alleen Team Yankee

De T55 is zo'n veelgebruikte tank dat ie zo'n beetje te gebruiken is voor ieder conflict na WO2.
Alleen al van Battlefront zelf zit de T55 in legerlijsten voor Vietnam oorlog (NVA) en de 6-Daagse Oorlog (Egypte)
En dan zijn er nog de games van andere makers

BF heeft echt een kans laten liggen om niet zelf eerder met een plastic kit te komen
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Beastherder » 10 sep 2017 18:46

[quote="Beastherder"]
Op naar het volgende test-model om te kijken of de camo er goed uit ziet op deze groen


het 2e test-model, dus -_-

Afbeelding
Afbeelding

Ter vergelijking

Afbeelding

Zou niet durven zeggen welke 'mooier' is, maar de nieuwe donkerder groen lijkt duidelijk wel beter op het groen van de museum Oost-Duitse tanks :yes:
Die zal het gaan worden
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Caladai Doomblade » 11 sep 2017 07:21

Netjes hoor. Ik vind persoonlijk de lichtere groen 'mooier', omdat het contrast net iets zachter is, maar natuurgetrouw is veel belangrijker. Het zijn geen ferrarri's of vrouwen, dus mooi is sowieso een relatief begrip B) .
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Beastherder » 22 okt 2017 15:21

Afgelopen donderdag eerste pot Koude Oorlog gezien
http://hivenovio.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=3748&sid=5c61a371f4b42671d59df29921fa78ca
Chaim speelde, maar ik heb behoorlijk actief aan de zijlijn gestaan om alles te observeren.
Het speelde heel leuk.
Veel voelde als FoW, natuurlijk, maar er zitten meer dan genoeg aparte dingen tussen om het zijn eigen unieke smaak te geven (guided missiles, helicopters, etc) en het ziet er geweldig uit natuurlijk B)

Stom toevallig was ook die middag mijn 2e bult T55's binnen gekomen :grijns:
Het universum probeerde me duidelijk iets te vertellen, dus ik heb ook maar meteen een 2e doos T72's gekocht :whistle:
Samen met al het spul dat ik al heb is dat echt ruim voldoende voor een serieus leger

Afbeelding

Tijd om (tussen al mijn andere projecten door :roll: ) flink te gaan plakken en een legerlijst in elkaar te draaien
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Beastherder » 22 okt 2017 16:38

Afgelopen donderdag ook flink lopen praten over de verschillende tanks, en in al mijn nerdigheid heb ik maar besloten om het allemaal eens op te schrijven.
Dus bij deze uw gratis geschiedenisles in de vorm van mijn

Korte samenvatting van de ontwikkeling van Soviet tanks na WOII

Het begint allemaal met de T-44

Afbeelding
Dit is de tank die in ’43 werd ontwikkelt om de T-34 te vervangen, die ondertussen overklast begon te worden door de nieuwste Duitse tanks.

Een nieuwe torsie-vering, een groter 85mm kanon, wat meer pantser, een krachtigere motor, een efficiëntere vierkante romp, en, in een stap die ieder tank ontwerp later zal volgen, het romp-machinegeweer en het bijbehorende bemanningslid verdwijnt. Alles samen geeft dat een tank die op alle punten de T-34 overklast zonder zijn beroemde mobiliteit in te leveren.
Omschakelen naar grootschalige productie zal echter niet zo snel gaan, en als tussenoplossing werd er ook gewerkt aan het bewapenen van de T-34 met hetzelfde 85mm kanon. De koepel van de T-44 werd op een practisch onaangepaste T-34 romp gezet, en de resulterende T-34/85 was een groot succes.

Al die fabrieken die al T-34’s maakten konden zonder hapering grote aantallen blijven produceren. De T-44 was duidelijk een betere tank, maar de Russen gingen zoals gewoonlijk voor kwantiteit over kwaliteit en de T-34/85 was ‘goed genoeg’ om de oorlog te winnen.
De T-44 werd slechts in (relatief) kleine hoeveelheden geproduceerd, en zou nooit in WO2 worden ingezet.


Toen de oorlog eenmaal was gewonnen werd het toch echt tijd om de T-34 te vervangen, en het T-44 ontwerp werd weer tevoorschijn gehaald. De wereld was verder vooruit gegaan, dus het kanon moest weer wat groter, het pantser wat dikker, en die halve bolvorm voor de koepel van de IS-3 was (na een paar vroege series met nog een T-34-achtige koepel) ook een goed idee. Samen resulteert dit in de:


T-54/55

Afbeelding

(Het verschil tussen de T-54 en T-55 is zo klein dat ze over het algemeen als 1 type worden aangeduid, voor het gemak noem ik ze nu allemaal T-55 -_- )
De T-55 is in essentie het beste van alle Soviet tanks uit WOII: de mobiliteit van de T-34, de bescherming van de IS-series, en het kanon van de SU-100.
De techniek is puur WOII, lekker simpel en goedkoop, maar voor zn tijd (1947) zeer effectief.
Dit maakte de tank ook heel aantrekkelijk voor buitenlandse klanten (Zowel hun Warschau-pact Oostblok geallieerden als armere Derde Wereld landen), zeker ook omdat zn simpele constructie en techniek de tank makkelijk in gebruik maakte voor bemanning met een lage opleiding.

De Soviets bouwden de T-55 in enorme aantallen, voor zowel eigen gebruik als export, en hij werd ook gebouwd in andere landen als Tsjechië, Polen en China.
(De Tsjechische tanks zijn blijkbaar degene die je wilt hebben, met een betere bouwkwaliteit dan de Russische tanks)
Schattingen lopen uiteen van 80,000 tot 100,000+ (strakke administratie is niet altijd het sterkste punt van de producerende landen en zeker niet van hun klanten) en daarmee is het verreweg de meest geproduceerde tank ooit.
Ondanks zijn leeftijd rijden er nog steeds duizenden rond in tientallen landen.
De T-55 is de rechtstreekse aanleiding voor de ontwikkeling van de tanks als de M-60, Chieftain en Leopard. Toen de Westerse landen in ’56 voor het eerst een T-54 in handen kregen kwamen ze er achter dat hun tanks van dat moment (M48, Centurion) niet goed genoeg waren.
Door de jaren heen zijn er zowel door de Russen als andere gebruikers verschillende upgrades gemaakt, van simpel tot zeer uitgebreid.
Heel indrukwekkend is de lijst van varianten en gebruikers, die is gewoon eindeloos
https://en.wikipedia.org/wiki/T-54/T-55_operators_and_variants
De T-55AM2 zoals we die nu zien bij Flames of War Oost-Duitsers is een Tsjechische variant, met een verbeterde motor, pantser, electronica, etc. maar wel nog steeds hetzelfde kanon als de SU-100 van 40+ jaar eerder.
Zelfs nu nog zijn er bedrijven die upgrade pakketen aanbieden voor al die Afrikaanse dictators die wat moderns willen, maar nog geen zin hebben om hun T-55’s weg te gooien
https://en.wikipedia.org/wiki/T-55AGM





Hierna volgde in 1961 de T-62

Afbeelding

In essentie een verbeterde T-55, met een groter kanon en een algemene verfijning van de groffere elementen van de T-55.
Het grotere kanon was de eerste ter wereld met gladde loop en APFSDS munitie, een echte blik op de toekomst want dit zou gevolgd worden door bijna alle andere tanks, en maakte een verlenging van het chassis noodzakelijk.
Heel mooi, maar met een bijna dubbel prijskaartje dachten al die buitenlandse klanten “Doe ons maar gewoon wat van die T-55’s
Toen er nieuwere munitie beschikbaar kwam voor het kanon van de T-55 werd het grote voordeel van de T-62, grotere vuurkracht, ook nog eens een stuk kleiner.
Ook bij de Soviets was de T-62 nooit bedoeld als de vervanger van de T-55, maar eerder de tank voor de elite doorbraak eenheden, met de T-55 voor de grote bulk.
Met 22,000+ stuks geproduceerd komt het niet in de buurt van de T-55, maar dat is nog steeds ruim meer dan iedere vergelijkbare Westerse tank.
Gemoderniseerde T-62M’s zouden nog tot in de jaren 90 onderdeel zijn van het Russische arsenaal.
Toen de Soviets hun T-62’s gingen vervangen voor nieuwere tanks kwamen ze voor een schijntje op de wereldmarkt, en nu kun je ze dus ook vinden op alle andere delen van de wereld (evt. ook weer met upgrades)





Een echte revolutie kwam een paar jaar later (1964) met de

T-64

Afbeelding

Deze tank was echt hyper-modern en introduceerde een automatisch laadsysteem voor het kanon en reduceerde zo de nu traditionele 4-man tank bemanning (commandant, chauffeur, schutter, lader) naar 3.
Dit maakte het mogelijk om de hele tank extreem klein en vooral laag te maken, en legde de basis voor alle volgende Soviet tank-ontwerpen.
Al dat moderne en revolutionaire zorgde er ook voor dat er een flinke prijs aan de tank hing, en het geheel behoorlijk complex in onderhoud was.
Dat waren niet de dingen waar al die trouwe T-55 klanten op zaten te wachten, en de T-64 zou in de Koude Oorlog tijd alleen gebruikt worden door de Russen.
Al gauw werd er dus gevraagd om een simpelere tank, ook omdat de Soviet industrie nooit genoeg van de complexe T-64 kon produceren om hun enorme legers te voorzien.
Dit liep vertraging op, omdat de ontwerper van de T-64 heel wat politieke vrienden had en er slecht tegen kon dat iemand durfde te suggereren dat zijn geniale, perfecte ontwerp enige nadelen had.
Via een politieke omweg werd er uiteindelijk gewerkt aan een ‘mobilisatie’ versie van de T-64, oftewel een versimpelde versie die in grote getalen gemaakt kon worden als het oorlog zou worden.
Uiteindelijk zou deze versie een compleet nieuwe tank worden en gewoon in massa-productie gaan als de:






T-72
Afbeelding

Deze tank behield het idee van de automatische lader en het bijbehorende lage profiel van de T-64 (van buitenaf lijken ze heel veel op elkaar) en combineerde het met plannen voor een verbeterde T-62 die al op de planken lag. Dit maakte alles veel minder complex, zowel qua constructie als voor onderhoud.
De prestaties van de T-72 waren, zoals te verwachten, slechter als de T-64, maar voor een fractie van de prijs was dit de opvolger van de T-55 waar al die buitenlandse klanten op zaten te wachten. :yes:
Net als de T-55 verkochten de Soviets de T-72 aan de hele wereld en werd hij ook weer in andere landen (na)gemaakt.

Met meer dan 25,000 stuks is het de op 1 na meest geproduceerde tank van na WOII (nr.1 is uiteraard de T-55)
Vanaf eind jaren 70 was de T-72 de meest voorkomende tank van de Soviets en hun Oostblok bondgenoten.
Export modellen en modellen gemaakt door andere landen misten vaak wat geavanceerde kenmerken in vergelijking met de Soviet modellen, zoals composiet pantser.

De Soviets hadden hun T-64’s ingedeeld bij hun elite doorbraak tank divisies, en de T-72 bij de bulk van de Motor-Infantrie, terwijl bv. Oost-Duitsland de T-72 bij de elite tank eenheden had en opgewaardeerde T-55’s bij de infantrie.
Ook de T-72 heeft heel wat upgrade programma’s gehad in de tussentijd, en is nog steeds de meest gebruikte tank ter wereld.





Ondertussen werd de T-64 ook verder geëvolueerd en dit leidde tot de

T-80
Afbeelding
In essentie een T-64 met een veel krachtigere turbine motor (zoals ook gebruikt in de M1 Abrams) en andere aanpassingen die mogelijk werden door nieuwe techniek.
De nieuwe motor geeft de T-80 een enorme snelheid: bijna 90 km/u op de weg is schijnbaar mogelijk, en dat zijn echt Formule 1 snelheden voor een tank. :o
Een enorm brandstofverbruik is wel een belangrijk nadeel dat de Soviets bereid waren te accepteren.

Net als de T-64 was dit weer een complexe tank, bedoeld voor de elite front-eenheden.
In productie sinds 1976, ten tijde van de fictieve Team Yankee oorlog in 1985 waren er 1900 stuks in dienst bij de Soviets, voornamelijk gestationeerd in Europa
In de Soviet tijd werd de T-80 niet geëxporteerd naar andere landen, maar sinds de val van het Soviet rijk is de T-80 ook buiten Rusland verkocht.
Eerste gevechts-ervaring met de T-80 kwam in de oorlog in Tsjetsjenië in de jaren ’90. Daar bleek de T-80 veel kwetsbaarder was voor catastrofale interne explosies dan verwacht, en de schuld daarvoor werd gelegd bij de turbine motor. Andere bronnen geven de schuld aan de munitie opslag. Nieuwere T-80’s worden nu geproduceerd met hoogwaardige diesel motoren.

De Soviets in Team Yankee hebben op dit moment de T-64M en T-72, terwijl de Oost-Duitsers de T-72 en de T-55AM2 hebben.
De T-80 en ook nog de T-62 horen zeker thuis bij een historisch verantwoord Soviet leger in 1985.
Hopelijk zien we die nog eens bij andere uitbreidingen. -_-

Met het val van het IJzeren Gordijn en het einde van de Koude Oorlog was er bij alle grote landen opeens niet zo veel geld meer beschikbaar voor grote militaire innovatie.
De Russen kwamen midden jaren ’90 nog met de T-90, maar dat was in feite niet meer dan een opgepimpte T-72 met een nieuw nummer bedacht door de marketing afdeling.
Ook de Westerse landen rijden nog rond in gemoderniseerde Abrams, Leopards en Challlengers, allemaal ontwerpen die nog stammen uit de late jaren ‘70 :huh:



Maar in 2015 zagen we de eerste, echte nieuwe tank in lange tijd*:

T-14 Armata
Afbeelding
Gloednieuw en topgeheim, dus er is nog heel veel onbekend.
Gebouwd met Stealth technologie en een actieve verdediging: een automatisch systeem detecteert inkomende projectielen (raketten én zelfs kanonskogels) en schiet ze uit de lucht.
Het meest opvallende is dat de koepel volledig onbemand is. Daar zitten alleen de wapens met automatische laders en heel veel high-tech sensoren, terwijl de bemanning in een afgeschermde ruimte in de romp zit.
Heel prettig voor de overlevingskansen voor de bemanning natuurlijk, maar er zijn ook kritieken.
Als bij een T-64/72 de automatische lader kapot gaat is het nog steeds mogelijk om het kanon met de hand te laden. Dit gaat extreem onhandig in de krappe koepel van die tanks, maar het kan tenminste wel. Een mechanisch mankement in de koepel van de T-14 zal voor de bemanning onmogelijk zijn om op te lossen zonder de gevechtszone te verlaten. Ook zijn er meer dan genoeg tank-experts die menen dat ongeacht hoeveel hippe sensors en camera’s je hebt, er geen beter alternatief is voor een goed overzicht dan je hoofd naar buiten te steken en zelf te kijken. Een T-14 commandant mist die mogelijkheid.
Om er achter te komen wie er gelijk heeft zullen we moeten wachten op de volgende grote oorlog, dus misschien is het maar beter dat we het nooit zullen weten. -_-


*Ik negeer hier de Japanse Type 10
Deze kleine maar indrukwekkende tank is gemaakt voor de Japanse zelfverdediging en wordt niet geëxporteerd naar andere landen, en zal dus geen grote internationale invloed hebben. Mocht de situatie met Noord-Korea echt helemaal uit de klauwen lopen kan dat misschien wel veranderen. :unsure:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Volgende

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten