Battle report operation “Sonnenblume”
Nu heb ik een geschilderd leger en is mijn tegenstander van de 4e Januari ook een engelsman speler, dus helaas een report met een ongeschilderd (duits) leger.
Scenario is sectors, waarbij de legers elkaar van het veld proberen te verdrijven en terrein winst te boeken.
British Infantry Brigade platoon (Guy)
1st Lieutenant
1(free) artillery observer
3 Sections, LMG en AT grenades.
1 MMG
1 Med Mortar team
1 AT Rifle Team
1 Lt AT Gun
1 25 pdr Lt Howitzer
1 Matilda II Infantry tank
1 Marmon Herrington armoured car
DAK Panzer Division Platoon (Henny)
1PZII F Command tank
2 PZIIIE Lt tanks
1 StugIII self propelled Light Howitzer
1 Hauptman (captain)
2 Sections with LMG, SMG
2 Trucks
1 MMG
Zowel ik als Guy hebben onze tanks-armoured car in reserve gezet. Initieel bombardement. Guy verliest zijn free observer aan artillery en zijn officier verliest een assistent aan granaat vuur.
Beurt 1 de duitsers verliezen een MMG en de Britten een compleet squad.
Beurt 2 Reserves, 3 tanks… die willen niet de tafel op, tjuu! De reserves van Guy flanken en komen dus pas een beurtje later. Mijn troepjes proberen glorieus buiten schot te blijven.
Beurt 3 de Panzers arriveren om meteen de eenzame Stug die dapper alleen op de britten staat te schieten te ondersteunen. Guy krijgt zijn Matilda op tafel, maar zijn armoured car weigert even dienst. Zand is lastig met zulke karretjes.
Guy en ik spelen overigens met desert climate regeltjes, dus karretjes en tankjes veroorzaken stofwolken tijdens het rond crossen.
Beurt 4, mijn beide panzer III´s beginnen op de Matilda te schieten en de Matilda vuurt vrolijk terug, alles mis. Het britse Armoured karretje weigert nog steeds het veld op te rijden terwijl de duitse armour wel begint met een opmars
Beurt 5, het is de eerste battle en zowel de PzIII´s en de Matilda blijven mis schieten (zenuwen weet u) De PzII en de StugIII weten wel schade te doen, maar niet om te vernietigen, dus geen gescoorde Victory points.
Beurt 6, Matilda is aangeschoten en immobile gemaakt terwijl mijn beide PzIIIE´s geen krasje op de verf krijgen, enige teleurstelling is er wel als een van mijn Opel Blitzen sneuvelt onder infantry vuur van de flank
Scenario In short a kill is a VP, unit in a neutral sector is a VP and a unit in the opponents sector is 3 VP.
Einde beurt 6 een dobbel rol van 2 beeindigd het spel
Guy 8 victory points en Henny 9 victory points.
Conclusie 1, woestijn met veel terrein voelt niet als woestijn.
Conclusie 2, 3 zakken met watten is lachwekkend veel, als je echter 5 beurten later bijna door de tweede zak heen bent is het een redelijke hoeveelheid.
Conclusie 3, objectives geven een heel andere manier van denken en spelen dan wanneer het alleen maar ‘bashen’is op een tegenstander.
Don't cry because it's over, smile because it happened.