8th Army en Afrika Korps - Bolt Action

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

8th Army en Afrika Korps - Bolt Action

Berichtdoor henerius » 13 jan 2019 17:03

Sinds een maandje of twee ben ik aan het rommelen met Bolt Action.

Interesse gaat uit naar early war en het spelen van scenarios. De lijsten van Bolt Action schijnen redelijk te mixen te zijn, dus "what if's" kun je blijkbaar spelen, maar een Tiger is gewoon niet te doen voor Light AT guns.
Dus in Utrecht zijn ze begonnen met een desert campaign, tijdsperiode 2 jaar; vanaf het moment dan Rommel in Afrika arriveert tot en met Tunesië.

Ben begonnen met schilderen en heb op de club laten vallen dat ik ermee wilde beginnen, waarop Rens en Guy aangaven het spel en de periode ook te spelen. Leuk!
Hieronder mijn eerste gepiensel.

Vanilla plastic, metal en resin
Afbeelding
Geschilderd, maar nog niet gebased
Afbeelding
Geschilderd en gebased
Afbeelding

Gebased en uitgebreid met meer teams, tanks en infantrie.
Afbeelding
Afbeelding
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Henny's 8th Army Bolt Action

Berichtdoor henerius » 13 jan 2019 17:05

Verslagje zoals ik het geschreven heb op Facebook.

Zoals reeds een keer eerder vermeld, afgelopen donderdag heb ik een eerste pot Bolt Action gespeeld met elk 600 punten. We waren te gast op de spellen avond van Hive Novio te Nijmegen.
Laurens van Vliet (Zze German)
HQ - 103 pts
090 pts 1st Lieutenant Veteran+
013 pts 1 Veteran with a rifle.
1st Section - 112 pts
104 pts 8 man section veteran
005 pts LMG
003 pts SMG
2nd Section - 112 pts
104 pts 8 man section veteran
005 pts LMG
003 pts SMG
3rd Section - 109 pts
104 pts 8 man section veteran
005 pts LMG
Support
114 pts 1 sdkfz 222 Veteran
050 pts 1 MMG Regular
Henny Dings (The British)
HQ - 88 pts
075 pts 1st Lieutenant Regular+
013 pts 1 Regular with SMG
st Section - 120 pts
100 pts 10 man section regular
020 pts LMG
2nd Section - 120 pts
100 pts 10 man section regular
020 pts LMG
3rd Section - 120 pts
100 pts 10 man section regular
020 pts LMG
Support
M3 Stuart - 135 pts

Hoewel de troepen Regular en Veteran zijn was het duidelijk dat beide commandanten dat niet waren, inexperienced to say the least.

Beide gevechtsgroepen stormen het veld op om de tegenstander het veld te ontzeggen. De ruïnes van onschatbare waarde vooral als enige fatsoenlijke uitkijk punt over het omliggende terrein. Ideaal voor anti-tank guns om het omliggende terrein te beheersen.

Na wat initiele schermutselingen tussen de SdKfz222 en de MMG vs 2 Infantry sections barst het geweld goed los op het moment dat de Stuart zich ermee gaat bemoeien. De Infantry sections aan de Duitse rechterflank trekken zich terug naar het centrum en in navolging geeft de Britse commandant dezelfde orders. Op de Britse rechterflank trekt een sectie Duitse veterans op en overleven daar een spervuur aan schoten van infantrie secties en de Stuart light tank. Ondanks dit spervuur weten deze veteranen te overleven en zelfs 2 stormlopen van Britse regulars te overleven. Na een fel gevecht ziet de Britse commandant dat het slecht af gaat lopen zo en kiest het hazenpad, helaas te laat. De Duitse veterans weten de Britse commandant te achterhalen en op de Stuart na zijn de Britten gesneuveld of gevangen genomen.

Erg leuke eerste battle met de 1st edition rules. volgende battle met 2nd edition rules (aangezien het boek natuurlijk de dag na de battle pas arriveert.)

Bedankt Laurens Van Vliet en Guy Ernes voor deze battle en de mental support. Doen we vaker
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Conclusies van de eerste battle:
-erin vliegen met infantrie is erg ouderwets. Als je dat al zou willen, zorg dat ze getraint zijn, want anders krijgen ze gewoon billenkoek.
-Een spel leren gaat toch echt het best als je de huidige regelset hebt.
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Henny's 8th Army Bolt Action

Berichtdoor henerius » 13 jan 2019 17:10

Foto’s van tweede battle met Rens.
De Britten
Afbeelding
De Duitsers
Afbeelding

De slag was een behoorlijk saaie affaire, zowel ik als Rens waren wat voorzichtiger dan vorige keer. Rens laat een infantry section oprukken naar het midden, die sectie schiet ik meteen aan flarden en stuur ik terug, waarna Rens er voor kiest om een gebouw in te vluchten. De linies schuiven naar voren, de tanks wisselen schoten uit, maar op het einde is het een draw.

Afbeelding
Afbeelding

Na deze battle heb ik besloten om zelf scenery in elkaar te prutsen voor Desert Warfare.
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Henny's 8th Army Bolt Action

Berichtdoor Beastherder » 13 jan 2019 17:29

Yeey, Perry modellen :thumbup:

Mooi spul, hoor ^_^



De slag was een behoorlijk saaie affaire, zowel ik als Rens waren wat voorzichtiger dan vorige keer. Rens laat een infantry section oprukken naar het midden, die sectie schiet ik meteen aan flarden en stuur ik terug, waarna Rens er voor kiest om een gebouw in te vluchten. De linies schuiven naar voren, de tanks wisselen schoten uit, maar op het einde is het een draw.


Woestijn wordt natuurlijk gedefinieerd door veel open terrein, maakt het voor infanterie erg gevaarlijk om rond te lopen.
Oorlogen in de woestijn worden dan al snel gedomineerd door de tanks.

Bolt Action komt beter tot zn recht in Franse Bocage ^_^

Misschien meer gebouwen om een gevecht rond een dorp te krijgen?
Dat geeft de infanterie weer een belangrijke rol.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Henny's 8th Army Bolt Action

Berichtdoor henerius » 13 jan 2019 17:43

Yeey, Perry modellen :thumbup:

Mooi spul, hoor ^_^

Jup it is indeed. Uit een doos perry's kun je ook bijna 40 man infantry halen erg indrukwekkend.


De slag was een behoorlijk saaie affaire, zowel ik als Rens waren wat voorzichtiger dan vorige keer. Rens laat een infantry section oprukken naar het midden, die sectie schiet ik meteen aan flarden en stuur ik terug, waarna Rens er voor kiest om een gebouw in te vluchten. De linies schuiven naar voren, de tanks wisselen schoten uit, maar op het einde is het een draw.


Woestijn wordt natuurlijk gedefinieerd door veel open terrein, maakt het voor infanterie erg gevaarlijk om rond te lopen.
Oorlogen in de woestijn worden dan al snel gedomineerd door de tanks.

Bolt Action komt beter tot zn recht in Franse Bocage ^_^

Misschien meer gebouwen om een gevecht rond een dorp te krijgen?
Dat geeft de infanterie weer een belangrijke rol.


-In de desert lijstjes in het desert campaign boek staat bijna overal bij (elke infantrie unit or artillery unit moet zijn eigen transport of trekkend voertuig hebben) Je bent in desert warfare erg afhankelijk van gemotoriseerd transport.
-Verder zijn er regels om hull down te gaan.
-en er zijn terrein regels voor de woestijn. Wadi's, verlagingen in het terrein los zand, etc.
-Als je met voertuigen gaat rijden creëren die stof wolken en die tellen als smoke screens.

Met deze aanpassingen is het erg leuk om desert te spelen. hoewel we de eerste battle met het nieuwe terrein iets te scheutig met terrein hebben gestrooid.
Laatst bijgewerkt door henerius op 13 jan 2019 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Henny's 8th Army Bolt Action

Berichtdoor henerius » 13 jan 2019 17:48

We kwamen er tijdens het zoeken in de kast achter dat de Hive desert terrein heeft voor SciFi of voor Fantasy. Om toch wat meer variatie te krijgen ben ik thuis aan de slag gegaan met scenery van Amera plastic mouldings http://www.amera.co.uk/ Van deze firma heb ik al een aantal eilanden in 1/1200 formaat en het bleek dat ze ook een groot aantal dingen produceren die handig zijn voor in een scenery-kist als je desert wilt spelen.

Amera Eilanden geschilderd door Skevan Rats
Afbeelding

De heuvels compleet naakt. het geheim van de smid en dan erg vlot drybrushen voor een resultaat waar je op kan spellen.
De vlokjes groen met het pinset lopen poten, ik dacht dat 4 uur tops dan is het klaar, maar plantjes in de plantsoenen poten koste me nog eens 2 uur. :dry: Prut scenery... Maar wel een desert tafel binnen erg korte tijd gemaakt. :grijns:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de tafel zoals ik hem neergezet heb voor de pot Bolt Action tegen Guy.
Afbeelding

Woestijn matje staat op het wenslijstje.
Laatst bijgewerkt door henerius op 13 jan 2019 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Henny's 8th Army Bolt Action

Berichtdoor henerius » 13 jan 2019 17:55

Battle report operation “Sonnenblume”
Nu heb ik een geschilderd leger en is mijn tegenstander van de 4e Januari ook een engelsman speler, dus helaas een report met een ongeschilderd (duits) leger.
Scenario is sectors, waarbij de legers elkaar van het veld proberen te verdrijven en terrein winst te boeken.
British Infantry Brigade platoon (Guy)
1st Lieutenant
1(free) artillery observer
3 Sections, LMG en AT grenades.
1 MMG
1 Med Mortar team
1 AT Rifle Team
1 Lt AT Gun
1 25 pdr Lt Howitzer
1 Matilda II Infantry tank
1 Marmon Herrington armoured car

DAK Panzer Division Platoon (Henny)
1PZII F Command tank
2 PZIIIE Lt tanks
1 StugIII self propelled Light Howitzer
1 Hauptman (captain)
2 Sections with LMG, SMG
2 Trucks
1 MMG

Zowel ik als Guy hebben onze tanks-armoured car in reserve gezet. Initieel bombardement. Guy verliest zijn free observer aan artillery en zijn officier verliest een assistent aan granaat vuur.

Beurt 1 de duitsers verliezen een MMG en de Britten een compleet squad.
Beurt 2 Reserves, 3 tanks… die willen niet de tafel op, tjuu! De reserves van Guy flanken en komen dus pas een beurtje later. Mijn troepjes proberen glorieus buiten schot te blijven.
Beurt 3 de Panzers arriveren om meteen de eenzame Stug die dapper alleen op de britten staat te schieten te ondersteunen. Guy krijgt zijn Matilda op tafel, maar zijn armoured car weigert even dienst. Zand is lastig met zulke karretjes.
Guy en ik spelen overigens met desert climate regeltjes, dus karretjes en tankjes veroorzaken stofwolken tijdens het rond crossen.
Beurt 4, mijn beide panzer III´s beginnen op de Matilda te schieten en de Matilda vuurt vrolijk terug, alles mis. Het britse Armoured karretje weigert nog steeds het veld op te rijden terwijl de duitse armour wel begint met een opmars
Beurt 5, het is de eerste battle en zowel de PzIII´s en de Matilda blijven mis schieten (zenuwen weet u) De PzII en de StugIII weten wel schade te doen, maar niet om te vernietigen, dus geen gescoorde Victory points.
Beurt 6, Matilda is aangeschoten en immobile gemaakt terwijl mijn beide PzIIIE´s geen krasje op de verf krijgen, enige teleurstelling is er wel als een van mijn Opel Blitzen sneuvelt onder infantry vuur van de flank
Scenario In short a kill is a VP, unit in a neutral sector is a VP and a unit in the opponents sector is 3 VP.
Einde beurt 6 een dobbel rol van 2 beeindigd het spel
Guy 8 victory points en Henny 9 victory points.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Conclusie 1, woestijn met veel terrein voelt niet als woestijn.
Conclusie 2, 3 zakken met watten is lachwekkend veel, als je echter 5 beurten later bijna door de tweede zak heen bent is het een redelijke hoeveelheid.
Conclusie 3, objectives geven een heel andere manier van denken en spelen dan wanneer het alleen maar ‘bashen’is op een tegenstander.
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Henny's 8th Army Bolt Action

Berichtdoor henerius » 19 jan 2019 18:08

Battle report Mission “Manhunt”

Om een lang verhaal kort te maken, het is best handig om voor aanvang en voor opstellen van je troepen een scenario door te lezen. Meer nog dan ik dacht.

Beurt 1
De duitsers komen in beurt 1 met hun eerste wave opzetten en de engelsen geplaagd door het voorbereidende bombardement doen er vrij weinig tegen. In de veronderstelling dan de duitsers uiteindelijk van alle kanten zullen komen zet ik een squad aan de verre rand van mijn basis neer.

Beurt 2
Wederom mogen de duitsers als eerste de tafel op en die maken meteen een tangbeweging richting het centrum, richting mijn officier. Ik ben verder nog niet in paniek ofzo dus begin van alle kanten die mogelijk zijn de tafel op te rijden en te schieten waar ik kan. Enigszins voorzichtig begin ik daarmee aan de buitenste randen om niet te dicht op de duitsers te belanden
Halfweg beurt 2, een ideaal moment om het scenario eens goed te lezen… de officier moet tijdens close combat buiten gevecht gesteld worden. Goed dan… mijn troepen staan aan de andere kant van de duitse linies en moeten door de duitsers heen om hem te beschermen. Nu is er tijd voor paniek…

Beurt 3
Mijn officier en een squad duitsers staan dicht op elkaar gepakt en de eerste dice kan de battle bepalen. En het is een duitse… assault op de officier en einde battle.


De meest ludiek manier (by far) dat ik ooit een scenario verloren heb (en terecht)
Carlo der Kinderen hartstikke leuke pot, het verder spelen en kijken waar de slachting eindigt was zeker nog entertaining. Top!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Henny's 8th Army Bolt Action

Berichtdoor henerius » 27 jan 2019 14:38

Battle report Mission “Double envelopment”
Guy voert het commando bij het commonwealth en ik zelf voer het commando over het DAK.
Double envelopment betekent dat beide legers naar de andere kant moeten om dat terrain te `claimen`.
1 victory point for a destroyed unit
2 victory points for a unit in the enemy end zone.
3 victory points for a unit that leaves the opposite table edge.

Deployment
Aangezien ik de Panzer divisie variant van de DAK lijsten gebruik heb ik een redelijk snel leger, alles moet een transport hebben of in ieder geval ergens bij passen. 3 infantrie secties met elk een Opel Blitz en de commander kan daarbij zitten.
Ik deploy als eerste mijn commandant en de tanks. Guy zet op in het kamp dat zich aan zijn kant bevind. Één PzIII zet ik in het centrum op om een bedreiging te vormen voor de troepen van Guy in diens kamp en voornamelijk voor alles wat wat te snel wil oversteken naar de overkant. Verder is het plan mijn troepen aan mijn rechterflank te concentreren en daar erdoor te drukken of gewoon zo snel mogelijk naar de overkant te racen en de tafel af te crossen. Tenslotte levert dat de meeste Victory point op.
Turn 1
De reserves komen allen netjes de tafel opgereden. In deze woestijn omstandigheden betekent dat al snel een bult stof dat rond dwarrelt. Net als vorige keer levert het nog wat gegiechel op, want het is wel een bult watten wat je nodig hebt, maar het begint langzaam te wennen 3 zakken watten per battle nodig te hebben. Guy laat al zijn tropen arriveren tegenover het mijne. Een Mathilda tank, gepantserde auto, recce carrier en een troep infantry met MMG erbij om mijn tanks en truckjes tegen te houden. In het centrum begint mijn PzIII om de anti tank gun van Guy te beschieten. Van alles wat Guy daar heeft is dat het gevaarlijkst en zijn infantry doet dat wat ik verwacht. Tiptoe naar voren omdat er een PZIII staat die eigenlijk niet in hen geinteresseerd is.
Turn 2
Nu breekt het gevecht pas echt los. De Mathilda immobilised mijn PzIII op de rechterflank, als antwoord schiet ik met mijn PzII de gepantserde auto van Guy aan de vaantjes. In het centrum stappen 2 van infantrie secties uit en die bewegen naar de bosjes om de recce carrier twee pins en een down order dice te bezorgen. Mijn truck gaan in de terug uit en manouvreren zich om een dash over het veld te kunnen maken richting overkant. Mijn Hauptmann blijft de grootste groep krijgers volgen terwijl guy’s Lieutenant zijn troepen in een gecechtsluw stuk naar voren spoort.
Turn 3
Guy en ik blijven onze troepen over het veld heen stuwen. Mijn trucks jagen de woestijn door, waarna er een door een infantry sectie van Guy aan de vaantjes geschoten word, de sectie aan boord moet uitstappen en zoekt een plekje waardoor die snel naar de overkant kan. De recce carrier word aangevallen door een infantry sectie van mij en word vernietigd, de PzII vernietigt het MMG team van Guy die achter de recce carrier en de Mathilda aan rent Guy brengt ondertussen zijn artillery observer in stelling en vraagt een barrage af op mijn infantry sectie in het centrum.. oeps.
Turn 4
Begin beurt 4 geen artillery barrage, hoeza! Wel mag Guy de barrage ‘verplaatsen’ naar een ander punt op het slagveld. De PzIII (immobilised, maar zijn turret is functioneel) en de Mathilda blijven op elkaar schieten en missen. Mijn eerste units razen aan Guy’s kant van het veld.
Turn 5
Een zuchtje wind blast alle stof over het slagveld, we moeten alle stofwolkjes 5 inch verplaatsen, hierdoor komt de flank van mijn nog rijdende PzIII vrij en probeert Guy die te beschieten, gelukkig left de PzIII verder en race ik hem de tafel af. De artillerie barrage land op mijn twee infantry secties die er nog staan, Guy killed van alle 10 man er 7, maar zowel de infantrie als der Hauptmann overleven het. Met 6 pinmarkers!! Lukt het me om de infantrie sectie die er staat in beweging te krijgen en het veld af te krijgen. Het meest opvallende is dat mij stilstaande light anti tank gun in PZIII turret het EINDELIJK lukt om de Mathilda lek te schieten.
Turn 6
Mijn units zijn al van het veld af, of immobilised/vernietigd op het veld achtergebleven. Guy beweegt zijn laatste troepen van het veld af en aangezien er alleen nog maar brandende wrakken en een paar artillery units op het veld staan besluiten we niet te rollen voor beurt 7
De victory points: 28 voor DAK en 19 voor 8th Army. Axis Victory
Een mooi en erg amusante pot Bolt Action Guy! Dank!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Henny's 8th Army Bolt Action

Berichtdoor henerius » 27 jan 2019 14:41

Kleine update op het schilder departement.

Bijna, bijna.
ALs alle voertuigen af zijn dan is het Britse 8ste leger wat mij betreft prima uitgerust voor de woestijn campaign. Vroege en midden oorlog, armoured division, commonwealth infantry division het is dan allemaal mogelijk. Daarna beginnen we is aan de DAK. ^_^ Als ik ook niet afgeleid word door een ander project... eekhoorntje!!! :whistle:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Volgende

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron