Ancients

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: Ancients

Berichtdoor Furios666 » 06 mei 2019 18:00

Ligt een klein beetje aan de definitie, maar doorgaans zit er wel een groot verschil in. Vroeg Romeins is volgens mij republikeins en die hadden aanzienlijk andere strijders dan ten tijde van Marius en Ceasar (midden Romeins) of laat Romeins tot aan het Byzantijnse rijk. Midden zijn de klassieke Romeinse soldaten, laat is weer een mix van eenheden, minder goed getraind, vaak ook weer met speren ipv korte zwaarden en pilums...

Dit was al best kort, maar toch, er zit wel verschil in. Ik heb m'n boeken alleen in de opslag liggen voor goede voorbeelden, wellicht dat Beastherder wel het e.e.a. beter paraat heeft :dunno:
Legers die ik speel: Kings of War: Empire of Dust, Varangur; WH40k: Space Marines, Militarum Tempestus
Avatar gebruiker
Furios666
Elf on a hot tin roof
 
Berichten: 719
Geregistreerd op: 17 maart 2006 12:53
Woonplaats: Arcen

Re: Ancients

Berichtdoor henerius » 07 mei 2019 11:33

Ik snap je punt ook zonder dat je de boeken uit de opslag haalt :D
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Ancients

Berichtdoor Beastherder » 07 mei 2019 12:01

wellicht dat Beastherder wel het e.e.a. beter paraat heeft


Pffff, zet mij maar weer voor het blok :unsure:
:wink:

Het ligt er helemaal aan wat je verstaat onder 'vroeg' en 'laat' Romeins.
Je praat over een periode van bijna 1000 jaar, dus er is nogal wat variatie.

Even heel vlug.
Het Romeinse leger wordt meestal verdeeld in de volgende periodes:
(jaartallen zijn uiteraard zeer ruw en er zijn lange overgangsperiodes van de ene stijl naar de andere)

"Early Republican" 600v.Chr. - 300v.Chr.
Het allereerste begin van de stadstaat Rome. Het Romeinen vechten zo'n beetje als Griekse Hoplieten.
Niet zo interessant, en er zijn dus geen wargame modellen van.

"Mid-Republican" 300v.Chr. - 80v.Chr
De eerste Legioenen. Romeinse burgers doen militaire dienst en worden verdeeld naar vermogen en leeftijd in verschillende klasse: Velites, Hastati, Principes, Triarii
Ovale schilden, pilum werpsperen en gladius zwaarden.
Dit is het leger ten tijde van de oorlog met Carthago (Hannibal, olifanten, dat spul)
https://www.victrixlimited.com/collections/roman-ancients/products/romes-legions-of-teh-republic-ii-in-pectoral-armour-plus-velites-and-command



"Late Republican" 80v.Chr. - 30v.Chr.
Burgers met dienstplicht zijn vervangen door beroepssoldaten. Romeinse legionnairs vechten als zware infanterie, andere rollen worden vervuld door plaatselijke auxillaries.
Ovale schilden, pilum werpsperen en gladius zwaarden, nu met meer chainmail.
Leger ten tijde van Julius Caesar.
https://store.warlordgames.com/collections/late-republican-romans/products/caesarian-romans-with-gladius


"Early Imperial" 30v.Chr. - 200/300 n.Chr.
Tijd van de eerste keizers, hoogtepunt van de Romeinse macht.
Organisatie blijft redelijk hetzelfde als hiervoor, maar nu met meer gesegmenteerd plaat-pantser en vierkante schilden.
Misschien wel de meest iconische 'look' van Romeinen.
https://www.victrixlimited.com/collections/roman-ancients/products/early-imperial-roman-legionaries-advancing?variant=34256642189


"Late Imperial" 300+n.Chr.
Afname van de Romeinse macht, dus wat meer chaotisch en lastiger te pakken in 1 'look'.
Romeinse rijk gesplitst in Oost en West, Romeinen worden christelijk.
Gesegmenteerd pantser is verdwenen, en ook chainmail is zeldzamer. Veel meer 'barbaren' in het Romeinse leger (germanen, vandalen, etc.) die met hun eigen voorkeur de traditionele Romeinse vechtstijl laten verdwijnen.
Ronde/ovale schilden, lange zwaarden, pilum werpspeer begint te verdwijnen.
https://www.grippingbeast.co.uk/GBP09_Late_Roman_Infantry_Plastic_44--product--5328.html
https://www.grippingbeast.co.uk/Late_Roman_Infantry--category--109.html

De Saga regels zijn voor die hele late Romeinen, echt op het eind van het Romeinse rijk, vechtend tegen Hunnen, Picten Saksen (en de Britten van koning Arthur!)
https://www.grippingbeast.co.uk/Romans--category--404.html
Early Imperial Romeinen zijn dan toch een hele andere look, met veel te veel pantser op de meeste modellen.
Vreemd genoeg lijken vroegere Mid-Republican modellen dan juist beter op hun plaats.

Uiteraard zal voor een uitprobeer-potje niemand hier problemen hebben met wat 'count as' modellen, zolang maar duidelijk is wat alles moet vorstellen.
Ik heb mensen Saga zien spelen met oude Warhammer High Elves en dwergen :wink:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Ancients

Berichtdoor henerius » 07 mei 2019 12:46

Saga heeft een fantasy suplement uitgebracht. Dwergen en elven zijn niet zo vreemd meer :nono: .

Maar goed, terug naar punt één. Kun je met Saga ancients spelen: niet zoals je zou wensen, lees ik hier boven.

De inbreng van Frank is wederom fenomenaal :grijns: Je zou zeggen dat de aan studie geschiedenis gespendeerde tijd niet voor niets is geweest.
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Ancients

Berichtdoor Furios666 » 07 mei 2019 12:52

Dank Frank! Ik wist dat je me niet zou teleurstellen :grijns: :thumbup:
Legers die ik speel: Kings of War: Empire of Dust, Varangur; WH40k: Space Marines, Militarum Tempestus
Avatar gebruiker
Furios666
Elf on a hot tin roof
 
Berichten: 719
Geregistreerd op: 17 maart 2006 12:53
Woonplaats: Arcen

Vorige

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron