Early war vs late war vs mid

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Early war vs late war vs mid

Berichtdoor Max » 09 jun 2019 11:13

Wat word hier het meest speeld en wat is het verschil tussen de early mid en late war?
Legers die ik speel: Warhammer 40k: Ultramarines, ynnari, aeldari. Warhammer killteam: harlequins, drukhari
Max
Halfling disguised as Tzeentch
 
Berichten: 236
Geregistreerd op: 01 jul 2018 14:31

Re: Early war vs late war vs mid

Berichtdoor Caladai Doomblade » 09 jun 2019 11:57

Mid war is echt een ander spel met andere regels. Early en late hebben volgens mij dezelfde regels. Er wordt volgens mij het meest late war gespeeld, vanwege de coole en I conische units. Maar veel mensen hebben ook een early war lijst (ik niet echt)
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2677
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: Early war vs late war vs mid

Berichtdoor Beastherder » 09 jun 2019 13:30

Mid war is echt een ander spel met andere regels.


:huh:
Erm, nee :nono: het gebruikt allemaal de Flames of War regels.

In de jaren voor de introductie van v4 (nu 2 jaar geleden) concentreerde Battlefront zich op releases voor Late War en Early War.
Sinds de nieuwe editie hebben ze zich alleen bezig gehouden met Mid War.

Nou is de MidWar periode historisch erg belangrijk, dus goed dat dat weer wat aandacht kreeg, maar verreweg de meeste FOW spelers hebben een Late War leger.
De overstap naar de nieuwe v4 editie werd voor Late War spelers niet al te makkelijk gemaakt en viel samen met de terugkeer van GW naar vergane glorie (nieuwe editie 40k, Killteam, Necromunda, etc.) waardoor veel FoW spelers, zoals de meeste spelers bij ons op de club, de overstap naar v4 aan zich voorbij lieten gaan. :dunno:

De Normandië game afgelopen donderdag werd dan ook gespeeld met de v3 regels, omdat dat de regels zijn die we nog kennen -_-

Vandaar misschien de indruk dat de v4 regels puur voor Mid War zijn en de v3 regels voor Late en Early War, maar dat is niet hoe het zit.

Sinds deze week is Battlefront (eindelijk :roll: ) begonnen met het uitbrengen van nieuwe legerboeken voor Late War in v4
https://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=6359
Dus kan FoW beginnen met het terugwinnen van al die Late War spelers die ze zijn kwijt geraakt...

Nu terug naar de originele vraag:

Wat word hier het meest speeld en wat is het verschil tussen de early mid en late war?

Late War is verreweg de meest gespeelde periode :yes:
(of liever gezegd was, want voor afgelopen donderdag was het al een hele tijd geleden dat we een FOW pot gezien hadden op de club)

Early War is de periode 1939-41
Mid War is 1942-43
Late War is 1944-45

De splitsing is belangrijk omdat de ontwikkeling van wapens tijdens WO2 zo snel ging. Een Early War leger kan niet spelen tegen een Late War leger omdat ze bv geen enkel wapen zouden hebben dat zelfs maar een gemiddelde Late War tank zou kunnen uitschakelen.

Early War bevat de Duitse invasies van Polen, Frankrijk en de rest van West-Europa, de Duitse aanval op Rusland en de eerste gevechten in Noord-Afrika.
Tanks en andere wapens in Early War zijn veel minder krachtig dan ze later in de oorlog zullen worden, waardoor je een echt andere speelstijl krijgt.

Mid War heeft de belangrijke slagen die het einde betekende van Duits succes. Stalingrad en Kursk op het Oostfront, El Alamein in Afrika, etc.

Late War heeft de operaties die (in het Westen) het meest bekend zijn. Landingen van Normandië, Market Garden, Ardennen offensief etc. en heeft het meest geavanceerde 'speelgoed': Königstigers, Jagdpanthers etc. voor de Duitsers, Pershings, Cromwells en IS-2's voor de Geallieerden.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Early war vs late war vs mid

Berichtdoor kingjayko » 09 jun 2019 13:49

Precies wat Beastherder zegt. :tu: Toen ik zelf interesse kreeg in FoW kwam net V4 uit, en heb toen de El Alamein starterdoos gekocht. Ik wil zelf de Desert Rats uitbreiden, maar aangezien de meeste mensen op de club een Late war lijst hebben, moet ik daar eigenlijk ook eens naar kijken. British Airborne misschien? :huh:

Zou natuurlijk leuk zijn als er meer mensen op de club iets met V4 gaan doen, na de GW revival krijgen we nu wel de FoW renaissance. B)
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Re: Early war vs late war vs mid

Berichtdoor Beastherder » 09 jun 2019 17:25

Ik kan niet ontkennen dat het na afgelopen donderdag ook bij mij wel weer kriebelt ^_^

Britse Airborne is natuurlijk een super-cool leger, dus ga vooral je gang.

Het is wel jammer dat in de lange-termijn Late War planning van BF ( https://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=6359 ) voorlopig nog geen Market Garden boeken zitten :dunno:
Als eigenaar van 3 MG gethematiseerde leger ben ik het daar uiteraard niet mee eens :dry:



Ik ben er ook nog uit of ik v4 nou zo'n verbetering vind van v3 :scratch:

Ik mis mn staff team, command team, observers en truck transports bij mn artillerie, en de oude regels voor air support waren ook veel logischer....
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Early war vs late war vs mid

Berichtdoor kingjayko » 09 jun 2019 17:41

Tja, zoals ik het zie, is het een beetje vergelijkbaar met Fantasy en AoS. Fantasy was goed, maar wel een bakbeest qua regels. AoS daarentegen is wat simpeler, maar wel eenvoudiger in te stappen voor nieuwe spelers. Nu heb ik zelf nooit V3 gespeeld, maar kan me voorstellen dat het iets vergelijkbaars zal zijn.

Ik mis mn staff team, command team, observers en truck transports bij mn artillerie, en de oude regels voor air support waren ook veel logischer....


Volgens mij zijn er nog steeds observers toch? In mijn Desert Rats boek heb ik de optie om één Honey als Observer Unit in te zetten voor bij de 25pdr artillerie. B)
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Re: Early war vs late war vs mid

Berichtdoor Beastherder » 09 jun 2019 18:21

Ja, 1 observer

Max, voor je hele leger.


Als ik bij mn v3 Duitsers een unit artillerie, wat mortieren en misschien een Infanterie Geschutz meeneem zwerven er zo 10 Observers over de tafel ^_^
Gaf prachtige subplots in een battle, met 2 Duitse observer teams die een Amerikaans observer team assaulten voor die mooie positie in de kerktoren :grijns:

Zorgde ook voor een subtiel, maar belangrijk, verschil in speelstijl tussen verschillende landen.
Duitsers hebben heel veel observers, want goed georganiseerd en zo.
Russen hebben heel weinig of zelfs geen observers en worden zo gedwongen om hun artillerie veel directer aan het front te gebruiken zodat ze zelf de vijand kunnen zien.
Amerikanen hebben ook niet veel observers, maar dat komt omdat alle platoon commanders de beschikking hebben over goede radio's (zeker niet standaard in andere legers van WO2) en dus allemaal zélf kunnen spotten voor artillerie. B)
Oh, wat heb ik een lol gehad met mijn US Airborne met max artillerie plus spotter vliegtuig ^_^
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Early war vs late war vs mid

Berichtdoor kingjayko » 09 jun 2019 18:53

Ja goed, als je het zo vertelt, klinkt dat wel spannender natuurlijk. :yes: Maar goed, misschien komt dat nog. Tot die tijd vermaak ik me prima door m'n tankjes rond te laten crossen. Ik weet wel wat ik komende donderdag wil spelen. :grijns:
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Re: Early war vs late war vs mid

Berichtdoor Rensdyr » 09 jun 2019 22:12

Om hier ook maar even een duit in het zakje te doen, ik heb wel twee mid-war legertjes (Desert Rats & Afrika Korps), dus daar is zeker ook animo voor! :grijns:

V4 heb ik nooit gespeeld, en ook V3 was al weer een hele tijd geleden, maar ook hier kriebelt het wel weer, dus ik ben er wel voor in om versie 4 een keer uit te proberen!
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 264
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Re: Early war vs late war vs mid

Berichtdoor kingjayko » 10 jun 2019 21:30

Ik zal komende donderdag de El Alamein doos eens meenemen, voor als mensen een snel potje V4 willen zien/spelen. :)
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Volgende

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten