Historische Wargames - Nieuws

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Historische Wargames - Nieuws

Berichtdoor Rensdyr » 26 jun 2020 11:09

Ik geloof dat er nog geen algemeen nieuwsdraadje was voor historische wargames, dus bij deze!

Te beginnen met: Infamy, infamy!
Infamy, infamy! is een nieuwe regelset van Too Fat Lardies, bekend van o.a. Chain of Command en Sharp Practice. Hieronder een paar key features.

Afbeelding

De setting is Rome (Late Republic & Early Empire) tegen de noordelijke barbaren (Britons, Gauls, Germanic Tribes). Latere boeken gaan dit uitbreiden in andere windrichtingen :)

Battles zijn large scale skirmishes (ongv. 40 tot 60 modellen) gebaseerd op activiteiten van de legers waar historisch gezien ook niet zo veel mannen bij betrokken waren. Kleine nederzettingen leegroven voor proviand etc.

Kaart activatie, gelinkt aan de leiders van de verschillende units.

Legers zijn asymmetrisch. Romeinen gebruiken andere technieken dan de barbaren, die op hun beurt ook weer van elkaar verschillen. Romeinen zijn getraind in drills die ze in staat stellen om bepaalde manoeuvres altijd (ook tijdens de activatie van de tegenstander) uit te voeren, zolang ze in het goede terrein staan. Barbaren gebruiken fervour waarmee ze een overweldigende charge kunnen opbouwen maar wat weg begint te sijpelen wanneer het gevecht langer duurt.

In de regels is een campaign system verwerkt waarmee je warlord beroemdheid dan wel beruchtheid op kan bouwen. Die bekendheid zorgt er dan weer voor dat je een kleine entourage aantrekt van figuren die je met bonussen bijstaan in het gevecht.

Al met al veel om naar uit te kijken denk ik!

Links:
Too Fat Lardies shoppe: https://toofatlardies.co.uk/product-category/infamy-infamy/
Opbouw van een Romeins leger: https://www.youtube.com/watch?v=uRGkNlhZadM
First look van Beasts of War: https://www.beastsofwar.com/featured/first-look-infamy-infamy-toofatlardies/

Afbeelding
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 265
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Re: Historische Wargames - Nieuws

Berichtdoor Guy » 26 jun 2020 11:19

Goed bezig Rens :thumbup: Hier staan de eerste Romeinen al in de primer :D
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Historische Wargames - Nieuws

Berichtdoor Amran » 26 jun 2020 11:21

Ziet er cool uit! Ik ben zeker te porren om een keer dat soort spellen te spelen!* :D


*Ik heb nog steeds redelijk ver ontwikkelde zeeslag regels.... :whistle:
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

Re: Historische Wargames - Nieuws

Berichtdoor henerius » 27 jun 2020 01:13

Too fat Lardies...

Chaotische manier van het spel presenteren, de speler mag het zelf uitzoeken.

Topic is interessant, de producenten vind ik zwaar minder.
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Historische Wargames - Nieuws

Berichtdoor Bobske » 27 jun 2020 05:46

Chaotische manier van het spel presenteren, de speler mag het zelf uitzoeken.



Ai, als ik dat hoor dan haak ik tegenwoordig al af.
Een goede step-by-step op YouTube hoort er tegenwoordig wel bij.
Je moet je fanbase wel op weg helpen
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Historische Wargames - Nieuws

Berichtdoor Rensdyr » 27 jun 2020 20:53

Chaotische manier van het spel presenteren, de speler mag het zelf uitzoeken.


Fair point!
Ik heb een beetje de hoop dat met elke release de regelsets beter worden :D Chain of Command vind ik toch wel goed te spelen in ieder geval, zeker als je na een paar potjes een beetje gevoel hebt gekregen voor hoe het speelt.

Een goede step-by-step op YouTube hoort er tegenwoordig wel bij.


Qua YouTube content zit je bij de Lardies wel goed tegenwoordig. Zeker de ideeën achter de regels komen goed naar voren. Of het in het boek ook zo duidelijk is kan ik nu nog niet zeggen :whistle:
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 265
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Re: Historische Wargames - Nieuws

Berichtdoor kingjayko » 27 jun 2020 21:24

Ik kan ook nog wel een duit in het zakje doen qua historisch nieuws. Warlord Games komt waarschijnlijk met een nieuwe editie voor SPQR, het Roman-era skirmish spel. Dit waarschijnlijk na backlash van de community vanwege de relatief slechte regels. Het is wat mij betreft wel een leuk spel, maar je moet er tegen kunnen dat je soms wat moet house-rulen vanwege een slechte balans.

De basisdoos is al een tijdje niet meer te kriigen, maar door het virus is er sindsdien geen update meer geweest helaas. We houden het in de gaten. :huh:
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Re: Historische Wargames - Nieuws

Berichtdoor Guy » 27 jun 2020 22:13

[quote="henerius"]Too fat Lardies...

Chaotische manier van het spel presenteren, de speler mag het zelf uitzoeken.

Topic is interessant, de producenten vind ik zwaar minder.[/quote]

Waar baseer je dat op Henny? Ik zal niet zeggen dat ik alle regelsets van Too Fat Lardies gespeeld heb en geweldig vind (daarvoor zijn er t ook te veel).
maar om dit nu zo af te serveren vind ik wel wat kort door de bocht. Met 'Chain of Command' en 'What a Tanker' heb ik wel wat ervaring en
dat zijn regelsets die ik steeds meer weet te waarderen. Let wel; TFL regelsets zijn bij uitstek niet geschikt om bijvoorbeeld toernooien mee te spelen; daar zijn ze inderdaad niet strak genoeg voor.
Nu ben ik natuurlijk ook wel bevooroordeeld: de ontwikkeling van Infamy, Infamy volg ik sinds januari, heb in februari een demo gezien bij Vapnartak in York,
volg de Lardie podcast en video's op de voet. De eerste kritieken in de 'wargames pers' zijn lovend; daarom zit hier binnenkort t regelboek in de brievenbus :wink: .
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Historische Wargames - Nieuws

Berichtdoor henerius » 28 jun 2020 19:58

Alle regelsetjes van Too Fat Lardies die ik tot nu toe gespeeld heb is er een tweak van spelers zelf nodig op een of andere manier. Chain of Command (good point Rens) lijkt daar een uitzondering op. What a tanker heb ik overigens niet gespeeld.

Ik heb meerdere mensen erover gesproken. Bij TFL ben je vaker wel dan niet aan het zoeken, een potje of 10 om het onder de knie te krijgen. Het niet kunnen vinden van regels en dus zelf regels erbij maken (houserules) lijkt ook een regel op zich te zijn. (je schrijft zelf al, de regels zijn niet strak genoeg, ik ga er even van uit dat we het zelfde bedoelen.)

Iedereen geeft de heren van TFL wel complimenten, want ze weten blijkbaar de sfeer van dergelijke spellen wel erg goed te pakken, waardoor de die-hards zich er toch aan wagen, maar ik ben na eigen ervaring en de gesprekken die ik heb gevoerd langzamerhand toch wel van mening dat ik geen nieuwe TFL spelletjes wil spelen.
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Historische Wargames - Nieuws

Berichtdoor Guy » 28 jun 2020 20:27

Dan begrijp ik goed waarom je niet enthousiast wordt van een nieuwe TFL release. Het zou goed kunnen dat Chain of Command een positieve uitzondering is en dat m.n. hun oudere regelsets wat rammelen en (te) veel ruimte overlaten voor interpretatie. Ik meen dat ze zelf bijvoorbeeld aangeven dat één van hun oude WO2 sets veel te ingewikkeld is.
M.b.t. complimenten en sfeer denk ik dat je de spijker op z'n kop slaat: binnen 't genre van historisch wargamen spreken ze een bepaald publiek aan, welk zich typisch niet zo bezig houdt met competitief spelen en de regels daardoor net wat minder belangrijk vinden.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Volgende

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten