Hieronder een kort verslag.
Scenario gegenereerd volgens het eerste hoofdstuk van het Book of Battles, waarbij je steeds uit zes opties kunt kiezen voor terrain placement, deployment, game length ,victory conditions, special rules.
Resultaat:
- Rens mocht een aantal terreinstukken plaatsen en ik mocht kiezen waar te deployen
- diagonale deployment zones
- spel duurt tot er een Warlord sneuvelt, of anders maximaal 6 beurten
- Special rule: Night fighting -> units die buiten 4" van vrienden raken worden bang in het donker en daarmee minder effectief
- Massacre points tellen om te bepalen wie gewonnen heeft; m.a.w. wie het meeste doodmaakt wint. Als een unit gewiped wordt d.m.v. shooting krijgt de eigenaar van die unit +1VP (dit moedigt close combat aan)
Na deployment/beurt 1: de battle lines tegenover elkaar, met een bos waar de Welsh graag in zullen vertoeven
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
De Vikingen mogen beginnen en starten met 3 Saga dice, m.u.v. een kleine reshuffle doen ze niet veel. De 'Odin' ability wordt aangezet -> als een Viking unit wordt beschoten, wordt de eenheid die op hen schiet meteen daarna 'Exhausted', wat inhoudt dat zij een volgende beurt eerst een 'Rest' actie moeten doen voordat ze verder kunnen.
De Welsh verplaatsen zich naar hun natuurlijke habitat
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
De volgende beurten zien de Vikingen voorzichtig iets verder naar voren komen, waarbij ze hun best doen om zolang mogelijk uit Javelin range te blijven. Hier zijn de Vikingen waarschijnlijk te voorzichtig.
Meer agressie kan echter ook voor overextensie zorgen; met 5 Saga dice ligt er net niet genoeg op het bord om 2 units aan te laten vallen.
1 unit sturen betekend dat die in de beurt van de Welsh geïsoleerd staat en dan waarschijnlijk in een speldenkussen wordt veranderd.
De Welsh verplaatsen zich tussen de bomen en bereiden zich voor om het Javelins te laten regenen.
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
De Vikingen gaan toch voor de aanval; een unit Warriors valt de Welsh' Warriors naast het bos aan. Enkele Vikingen gaan middels de 'Valhalla'-ability de vijand te lijf zonder oog voor eigen lijfsbehoud.
Achteraf eentje te veel; maar 3 man over, dus ook voor de Vikingen een Saga dice minder
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
De volgende beurt doen de Welsh waar ze goed in zijn; 'hit & run' aanvallen waarbij met Javelins gegooid wordt. 9 Viking Warriors sneuvelen, wat voor de Vikingen betekend dat alleen de Warlord en z'n Hearthguards nog combat effective zijn (boogschutters die op de flank hangen niet meegeteld). De Welshmen zijn in het centrum nu duidelijk in de meerderheid, de overwinning lijkt ver weg. De Viking Hearthguards vallen hun collega's uit Wales aan, met als resultaat dat aan beide kanten 4 man sneuvelen. Omdat ze niet de overhand hebben weten te krijgen moeten de Vikingen zich na de combat 4" terug trekken.
Tegenover het bos staan nu nog 6 Vikingen, inclusief de Warlord.
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Vervolgens gebeurt er een hoop: het geluk laat de Welshmen in de steek en hun Javelins weten niks te raken. Opgelucht en een beetje verbaasd vallen de laatse 4 Viking Hearthguard de Warriors aan die het bos zijn uitgekomen. Er vallen rake klappen (flink geholpen door Saga-abilities en Fatigue op de Warriors) en de Warriors worden in de pan gehakt.
Om niet onder te doen voor z'n lijfwachten, valt Wilhelm Wilhelmson de Welsh' Hearthguards aan en dat viertal valt ten prooi aan zijn bijl. Er volgt een combat met Cadfael ap Talfryn, waarbij de kemphanen elkaar weten uit te putten, maar geen van beide weet de beslissende klap uit te delen. Wilhelm valt 4" inch terug richting zijn lijfwachten.
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
De clash tussen de Warlords gaat door, waarbij Cadfael ap Talfry het gevecht nu naar Wilhelm Wilhelmson brengt. De Viking heeft nu het voordeel dat hij nog wel Hearthguards bij zich heeft; 2 werpen zich voor hun leider om hem te beschermen. Cadfael valt terug naar zijn boogschutters
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Wilhelm heft nog een keer zijn bijl en charged Cadfael. Zijn laatste lijfwacht volgt hem trouw.
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Odin en Thor moeten hem goed gezind zijn, want vrijwel alle attacks zijn raak! Nu is t aan de God van de Welsh om dat te helpen evenaren met armour saves (in combat save je op 5+)! Cadfael mag maximaal 3 saves falen om in leven te blijven.
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
1 save te weinig! Cadfael stort ter aarde; hij wordt snel via het bos weggevoerd door zijn manschappen.
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Met het sneuvelen van Cadfael ap Talfry is de slag voorbij, die toevallig ook 6 beurten geduurd heeft. Na het tellen van de Massacre Points is de einduitslag 6-1 in het voordeel van de Vikingen.
Terugkijkend waren de Vikingen in de eerste helft van de slag te afwachtend, waardoor de Welsh aan het begin van de tweede helft de zo gevreesde hit&run aanvallen konden uitvoeren.
Met het verlies van 9 Warriors in één beurt zag het er vervolgens somber uit voor de Vikingen. Dat de volgende beurt de javelins massaal misten was echt een keerpunt.
Dat de dice gods hen vervolgens goed gezind waren maakte de Hearthguards en Wilhelm in combat zeer effectief. Vikingen zijn al sterk in close combat; dat + de relatieve zwakte in combat van de Welsh + hete dice maakte het resultaat ronduit spectaculair. Het is in ieder geval goed voor de reputatie van de Viking Warlord
Verder was de 'Odin' ability (als een Viking unit wordt beschoten, wordt de eenheid die op hen schiet meteen daarna 'Exhausted', wat inhoudt dat zij een volgende beurt eerst een 'Rest' actie moeten doen voordat ze verder kunnen) heel effectief. Het was voor de Vikingen de enige manier om zichzelf in zekere zin tegen de javelins te beschermen. De Welsh' units die ermee te maken kregen, werden door 'Exhaustion' tegelijkertijd kwetsbaarder en tijdelijk minder gevaarlijk.