Saga Numaga

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Saga Numaga

Berichtdoor Guy » 13 sep 2020 10:22

Anno Domini 899; Alfred, our lord and king, is no more. The almighty God has taken one of his most pious sons from our lands to join him in heaven.
The death of the king leaves a gaping hole which needs to be filled. As the Aeldormen of Wessex make for Wintancaester to decide on the matter of succession, trouble stirs across the land.
With no centralised control and the regional nobles distracted by politics, opportunists seek to make the most of the temporary power vacuum. Neighbours jealously eye up each other’s lands and possessions, coveting the riches which now seem within arm’s reach. Old scores and ancient feuds are settled with axe and sword. Raiders scour the borders, stealing cattle and whatever else they can carry. Brave men rise to fight these pillagers and bandits, to protect hearth and home.
In this time of turmoil and uncertainty, the people look to powerful men for protection and prosperity. It falls upon these men to answer this call, and start a story which will be told for years to come. So, the saga begins......


And at the beginning, we zoom in a small piece of the British Isles, where trouble is afoot....
Kaart handmade by Rens B)
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Wie schrijven mee aan de Saga Numaga? We hebben 4 machtige Warlords die de strijd aangaan:
Henny met Anglo-Saxons (24XP)
Johan met Normans (29XP)
Rens met Welshmen (24XP)
Guy met Vikingen (24XP)


Met deze schat aan Experience zijn de volgende Traits gekocht:
- Johan- Hugo le Sage: Wisdom I & II
- Rens- Cadfael ap Talfryn: Tenacity I & Renown I
- Henny: Tenacity I & II
- Guy - Wilhelm Wilhelmson: Tenacity I & II & III

Als iemand later nog wil aansluiten, stuur dan een pb/appje/e-mail naar Rens of ondergetekende, dan kijken we hoe we dat inpassen.

Insteek is dat de Saga in ieder geval in 1 (en hopelijk meerdere) ronde(s) geschreven gaat worden. Een ronde is in dit geval een serie battles waarbij we allemaal een keer tegen elkaar spelen.
Met het huidige aantal deelnemers betekend dat 3 battles per persoon. De tijd om een battle te spelen is twee weken, wat betekend dat we 6 weken nodig hebben om een ronde te voltooien.
Als we tot de conclusie komen dat dit tempo te hoog/laag ligt, kunnen we het tempo aanpassen. Wanneer we meer deelnemers krijgen, wordt het principe van 1 x tegen elke tegenstanders spelen in dezelfde rond losgelaten,
om te voorkomen dat een ronde te lang gaat duren. In dat geval maken we een speelschema zodat niet steeds dezelfde tegenstanders elkaar treffen. Alles uiteraard voor zover het in de dan geldende coronaregels past.

Grootte van de Warbands ziet er voor ronde 1 als volgt uit:
- Battle 1: 4 punten
- Battle 2: 5 punten
- Battle 3: 6 punten
Op deze manier kan iedereen z'n Warband en de spelregels leren kennen, zonder meteen een volledige Warband te moeten aansturen.
Voor rondes na rond 1 zijn de Warbands 6 punten groot.

Hieronder een overzicht van regels voor het samenstellen van je Warband, als aanvulling op de standaard regels:
- huurlingen zijn toegestaan
- geen 'Special Characters' (denk aan Alfred the Great, William the Conquerer enz.)
- geen 'magic items' (een War banner mag wel)
- je mag de samenstelling van je Warband tussen de battles in veranderen

De campaignregels zijn te vinden in het Saga Book of Battles. Een kopie kan desgevraagd worden opgestuurd, hiervoor melden bij ondergetekende

Hieronder een link naar een 'flipthrough' van Saga 2 door Wargames Illustrated


How to play:
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor henerius » 13 sep 2020 10:58

Ja! Heb nog geen warband, maar of dat nu echt eem probleem is :dunno:
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Rensdyr » 13 sep 2020 13:18

Ja! Heb nog geen warband, maar of dat nu echt eem probleem is :dunno:


Nice!

Hier nog wat meer informatie over het samenstellen van een leger in Saga.
In Saga bestaat een standaard leger uit 6 punten. Die punten geef je uit aan verschillende units. Voor één punt kun je de volgende units kopen:
Unit hearthguard (4 modellen), de meest elite troepen.
Unit warriors (8 modellen), de 'standaard' krijger.
Unit levies (12 modellen), de opgeroepen boeren of slaven van matige kwaliteit.

Een voorbeeld lijst kan bestaan uit: Warlord (gratis), 2x hearthguard (8 modellen), 3x warriors (24 modellen), 1x levies (12 modellen). Per factie zitten er kleine verschillen in de hoe de verschillende units uitgerust zijn. Sommige facties kunnen hun units ook mounted kopen, zoals Normandiers. Die upgrade van voetvolk naar ruiters is meestal gratis.

De campagne zal er waarschijnlijk zo uit zien dat je warlord tijdens de verschillende potjes experience points verdiend waarmee special rules gekocht kunnen worden. Wellicht is het leuk om ter afsluiting van de campaign een multiplayer battle te spelen.
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 264
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Beastherder » 13 sep 2020 16:40

Heel aantal jaren terug met veel plezier wat aangerommeld met Saga (toen nog 1e editie)

Viking warband heb ik nog wel ergens liggen. :hiho:
Ik had ook nog een begin met een Normandische warband gemaakt, maar dat zal wat dieper graven worden.....
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Amran » 13 sep 2020 21:14

Ik heb interesse! :thumbup:

Ik heb ook, absoluut geen één model voor het spel :dunno:

Noch de regels, noch dobbelstenen... Tsja
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Beastherder » 14 sep 2020 07:51

Ik heb ook, absoluut geen één model voor het spel :dunno:

Ik zie hier toch een heel topic vól met 'count as' Normandiërs :wink:

viewtopic.php?f=11&t=3890&start=0
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Guy » 14 sep 2020 19:19

@ Erwin: wat Frank zegt; dat leger heb je al :D :tu:
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor henerius » 15 sep 2020 22:39

Welke era mag ik aan denken?

Viking? Normans zijn al een stukkie later... of mixen we gewoon?

Anglo danes lijkt leuk, maar rus... :wub: ach ja kislevites...
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Amran » 16 sep 2020 08:03

Kislevites! :grijns:

De 'coolste' (if you pardon the pun) factie die ik nooit heb kunnen kopen/spelen :snif:

EDIT: Hmmm, misschien heb ik inderdaad wel gewoon een leger. Alleen de bases zijn verkeerd dan.
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Rensdyr » 16 sep 2020 09:55

Het is het handigst als we voor de Age of Vikings gaan, daarvoor hebben Guy en ik in ieder geval al alle spullen in huis.
De 12 facties die in deze era speelbaar zijn zijn:

Anglo-Saxon: Large units
Welsh: Skirmish / Hit & Run
Normans: Shooting + Cavalry
Vikings: Aggressive / Melee
Anglo-Danish: Defensive / Apply fatigue to the enemy
The Last Romans: Lots of shooters with a few melee units
Norse-Gaels: Aggressive
Irish: Skirmish / Shooting
Pagan Rus: Defensive / Control
Scots: Defensive
Carolingians: Reactive (abilities in opponents turn)
Jomsvikings: Defensive / Aggressive (wrath)

Wat mij betreft is het ook prima om 'count as' legers te gebruiken, al zou ik echte fantasy elementen wel weglaten.
Zelf heb ik het idee om m'n Welsh uit te breiden naar een Anglo-Dane of eventueel Norse-Gael warband. Een andere optie die ik overweeg, als we het niet zo nauw nemen met het tijdsframe, is om Baron's War miniaturen te gebruiken als Normans.

Verschillende basing methodes zijn niet perse een probleem (al zijn ronde bases voor skirmish games natuurlijk altijd mooier :whistle:). Het enige is dat je warlord een minimum base size moet hebben, zo uit m'n hoofd is dat 4cm.

Als er toch nog nieuwe legers ingekocht worden kan het wel de moeite waard zijn om te kijken of je sets kan delen. Plastic Victrix vikingen komen bijvoorbeeld met 60 modellen, meer dan je er waarschijnlijk nodig zult hebben.
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 264
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Volgende

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron