Saga Numaga

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: Saga Numaga

Berichtdoor henerius » 16 feb 2021 18:22

na twee verlies partijen zou ik de eerste plek niet durven claimen. :huh:
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Johan » 16 feb 2021 18:58

[quote="henerius"]na twee verlies partijen zou ik de eerste plek niet durven claimen. :huh:[/quote]

Ik denk dat Guy doelt op de behaalde xp. Rens en Henny hebben er 11-12 wat betekend dat wij minimaal tie gaan staan met Guy en er waarschijnlijk overheen gaan.

Winsten worden bijgehouden en vereeuwigd op de kaart van Rens. :thumbup:
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Beastherder » 17 feb 2021 11:06

Je leert heel veel van verliezen, dus meer experience points :wink:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Johan » 17 feb 2021 16:31

[quote="Beastherder"]Je leert heel veel van verliezen, dus meer experience points :wink:[/quote]

Zeg Frank. Ga jij je eens meedoen met de start van de tweede ronde!! :wink: I.p.v. een beetje lopen miepen vanaf de zijlijn. :whistle:
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Guy » 17 feb 2021 21:32

[quote="Johan"][quote="henerius"]na twee verlies partijen zou ik de eerste plek niet durven claimen. :huh:[/quote]

Ik denk dat Guy doelt op de behaalde xp. Rens en Henny hebben er 11-12 wat betekend dat wij minimaal tie gaan staan met Guy en er waarschijnlijk overheen gaan.

Winsten worden bijgehouden en vereeuwigd op de kaart van Rens. :thumbup:[/quote]

Johan verwoordt het prima :thumbup:

@Frank: come and join us, you know you want to :P
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Rensdyr » 20 feb 2021 17:47

De volgende slag is weer gestreden, Johans tweede pot en mijn derde. Normandiers tegen Welsh in het scenario Feasting and Pillaging. In de scenario krijg je punten voor het veroveren en afvoeren van de objectives en voor het in leven houden van je warband.

De legers stellen zich op. De Normandiers plaatsen hun cavalerie op de flanken en zware infanterie met levies in het midden. De Welsh gaan voor een lijn warriors met daar achter de hearthguard en boogschutters op de rechterflank.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Beducht voor de snelle paarden besluit Cadfael ap Talfryn zijn warband snel naar voren te sturen om de objectives te grijpen. De Normandiers reageren met groepen ruiters die oprukken naar de flanken van de Welsh.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Beide zijden komen niet ongehavend uit de strijd. Een eenheid Welshe warriors is behoorlijk uitgedund door het langeafstandsvuur van de Normandiers, waarna de ruiters de rest van de eenheid wegvegen. Na een tegenaanval zijn de ruiters echter verslagen en komen de Welshe hearthguard naar voren om het middelste objective te claimen.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Vertraagd door de zware objectives die de Welsh mee moeten slepen trekken ze zich langzaam terug naar de tafelrand. Inmiddels komt de Normandische warlord zich ook met het strijdgewoel bemoeien en jaagt de Welshe hearthguard op.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De warlord en hearthguard in een gevecht tot de dood. De Normandische warlord overleeft het gevecht, maar is aan het einde van zijn krachten. Een eenzame Welshe warrior ziet nu zijn kans schoon en bestormt de uitgeputte warlord. Ondanks zijn vermoeidheid is de warlord een geduchte tegenstander en de eenzame warrior overleeft het niet. Met zijn laatste slag weet hij echter wel de warlord uit te schakelen.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Uiteindelijk is de Welshe warlord Cadfael ap Talfryn de enige die een objective succesvol van tafel weet te dragen. Van zijn warband is dan niet veel meer over en de Normandiers winnen de slag.

Tactische overwegingen:
- De objectives snel grijpen is niet altijd voordelig omdat het je bewegingsmogelijkheden erg beperkt. De Normandiers kunnen hun paarden niet inzetten om de objectives snel af te voeren omdat ze nog een extra penalty krijgen. Met dat in het achterhoofd hadden de Welsh wat rustiger op kunnen trekken.
- Doordat je in dit scenario ver van elkaar af begint was er de mogelijkheid om een paar beurten gratis movement activaties te maken, zogenaamde 'manouvers', voorwaarde daarvoor is beginnen en eindigen buiten 12" van de tegenstander. De dobbelstenen die je op deze manier overhoudt kun je gebruiken om alvast een paar abilities op je battleboard te activeren. Zo begin je goed voorbereid aan de strijd! (al zal een slimme tegenstander dat natuurlijk ook doen :wink: )
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 265
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Guy » 20 feb 2021 19:23

Leuk verslag Rens :thumbup: Ook leuk om de Fatigue tokens in actie te zien :D .
De tactische overwegingen moet ik proberen te onthouden voor als de Vikingen een keer in dit scenario terecht komen.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Johan » 22 feb 2021 08:37

Leuk al die foto's! :thumbup:

Mijn tactische overwegingen:

- Welsh doen veel schade zolang zijn de voorwaarden van een aanval kunnen betalen. Niet veel overleefd 8 ranged attacks van een groep hearthguard en 16 attacks in close combat. Andersom als zij gecharged worden gaat er heel snel, heel veel liggen. Dat ik redelijk wat paarden op het bord had werkte dus erg in mijn voordeel. (ook al zijn warriors op paard ook erg fragiel.)
- Alleen paarden meenemen naar een game met objectives gaat niet werken. Wel kun je met paarden goed de weg blokkeren en snelle objective grabbers achter de broek aanzitten.
- Zorg dat je tegenstander niet te snel en teveel de objectives naar zijn kant van het bord kan dragen. Anders gaat het heel snel, heel fout.
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Guy » 09 maart 2021 21:00

De afgelopen dagen hebben zich weer Saga veldslagen voltrokken, waarmee ronde 1 compleet is en ronde 2 van start is gegaan.

Qua XP ziet de stand er na ronde 1 als volgt uit:
Johan: 15 XP
Guy: 12 XP
Henny: 11 XP
Rens: 11 XP

Johan's Warlord is op dit moment 'the man to beat' :rohan:
Naar eigen zeggen zijn de Normandiërs niet altijd even dapper, maar sluw des te meer :parbleu:

Henny en ik hebben al een battle gespeeld voor ronde 2, waarbij de Anglo-Saxons de Vikingen van het slagveld hebben verdreven.
Ze konden echter niet voorkomen dat de plunderaars er met 2 koeien vandoor gingen
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Saga Numaga

Berichtdoor Johan » 11 maart 2021 09:45

Misschien ook fijn om een overzicht van "gekochte" traits te maken in de eerste post? Dan komen mensen ook niet voor (veel) verassingen te staan.
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

VorigeVolgende

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten