LaSalle 2

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

LaSalle 2

Berichtdoor Rensdyr » 14 maart 2021 20:39

Van het weekend heb ik met Guy LaSalle 2 uitgeprobeerd, een nieuwe regelset voor Napoleontische slagen op bataljons niveau.

In dit scenario vallen de Fransen met een kleine overmacht de linker flank van de Oostenrijks-Russische linies aan. De Franse omtrekkende beweging is al in gang gezet en zodoende mogen ze wat verder de tafel op deployen. Uiteindelijk bleek dat ik voor dit scenario precies genoeg troepen in huis heb, dus de volledige collectie staat op tafel (in meer of minder geschilderde mate). Voor een eerste keer spelen vond ik de regels erg makkelijk op te pakken, binnen een paar uur hadden we de slag gespeeld.

Toen de Fransen over de rechter flank met de infanterie optrokken troffen ze daar de Russische kurassiers aan, die in de eerste beurt al vanuit de reserve konden worden opgesteld. De Franse cavalerie liet op zich wachten, waardoor de Russen de overhand kregen in het centrum. Een enkel battalion Fransen wist echter lang stand houden, tot uiteindelijk hun cavalerie brigades verschenen. De slag liep toen helaas al op zijn einde en er was voor de Fransen geen tijd meer om de objectives te veroveren.

Na deze eerste pot ben ik erg enthousiast over de regels! Wat met name aanspreekt is dat het goed te spelen is met dit aantal units op deze tafel grootte en dat de regels erg strak geschreven zijn. Ze zijn simpel en abstract op sommige punten, maar wel met veel momenten waarop je moeilijke keuzes moet maken. Dit geeft in ieder geval een grote stimulans aan mijn motivatie om Napoleonics te schilderen :grijns:


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 264
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Re: LaSalle 2

Berichtdoor Amran » 14 maart 2021 20:42

Die tafel ziet er goed uit! Hoe lang was dit potje? :)
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

Re: LaSalle 2

Berichtdoor Johan » 15 maart 2021 09:16

Wat voor schaal is dit? 28mm?
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

Re: LaSalle 2

Berichtdoor Rensdyr » 15 maart 2021 09:22

Thx!
We begonnen tussen 1 en half 2 denk ik, klokslag 5 waren we klaar. Nu moesten we af en toe nog wel wat regels opzoeken, volgende potjes zullen wel wat sneller gaan.

Jep, 28mm. De meeste modellen zijn van Perry miniatures, een paar units van Victrix. Op de Russische cavalerie en de kanonnen na is alles in plastic.
De Perry's hebben al wat previews laten zien van Russische cavalerie in plastic, dus daar zit ik op te wachten. :grijns:
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 264
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Re: LaSalle 2

Berichtdoor Guy » 15 maart 2021 10:09

Mooi verslag Rens :thumbup: Ben het volledig eens wat betreft de regelset, het mechanisme met 'momentum/activatiepunten' en de optie om je tegenstanders beurt te onderbreken (en daarna zelf weer onderbroken te worden) is een interessante vondst en maakt dat je continu keuzes moet maken.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: LaSalle 2

Berichtdoor Rensdyr » 18 apr 2021 10:39

Gisteren weer een battle LaSalle 2 gespeeld.

De Fransen gaan met een deel van hun troepen in de aanval terwijl ze wachten op versterkingen die vanaf hun rechterflank zullen komen.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Oostenrijkers verdedigen de linkerflank, tegenover hen de helft van een Franse infanteriebrigade ondersteund door huzaren.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De andere helft van de Franse infanterie zet druk op de Russische rechterflank, waar ze stoicijnse grenadiers tegenover zich vinden.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De Oostenrijkers marcheren naar voren om de huzaren onder vuur te nemen die de artillerie bedreigen.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Dan verschijnt de tweede Franse infanteriebrigade op de verre linkerflank van de Russisch-Oostenrijkse linies.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Twee Russische bataljons versterken de linkerflank, waar ze een van de Franse bataljons in een handgemeen verslaan. Ook de Russische cavalerie wordt ingezet in het centrum en op de linkerflank. Voor de Fransen is het nu wachten tot hun zware cavaleriebrigade verschijnt. In beide battles die we tot nu toe gespeeld hebben zijn het notoire laatkomers!
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De lange gevechten eisen hun tol van de infanterie aan beide kanten en één voor één smelten de bataljons weg. De Russische cavalerie probeert door te breken naar de Franse achterhoede, maar het lukt hen niet om de artillerie te verdrijven. De late komst van de Franse kurassiers beslists de slag uiteindelijk in het voordeel van de Fransen die aan het einde van de dag de meeste strategische punten in handen hebben. Wederom weer een erg leuke battle!
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 264
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Re: LaSalle 2

Berichtdoor Johan » 18 apr 2021 12:25

Ziet er erg leuk uit heren. Als de corona regels het een keer toestaan zou ik graag een keer komen buurten tijdens een battle om te kijken of het ook iets voor mij is.
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

Re: LaSalle 2

Berichtdoor Joost-FOW » 20 apr 2021 19:47

mooi verslag en aanstekelijk ... ziet er super uit :tu:
Legers die ik speel: • Flames of War - WWII •Team Yankee WWIII •epic battles ACW
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails
 
Berichten: 153
Geregistreerd op: 08 maart 2021 15:38
Woonplaats: weurt


Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron