Vraagje over de kas

Vraagje over de kas

Berichtdoor vhati » 21 apr 2010 13:00

Goed ik heb de kas eens doorgebladerd, en kwam de opmerking tegen dat we wel snel naar beneden gingen van richard en de opmerking van bob dat daar dan een post over gemaakt moest worden. Nu heeft Richard dit nog niet gedaan dus ik dacht laat ik het maar eens doen. Ik focus nu op de periode na Henerius omdat tijdens die vergadering bob nieuwe penningmeester is geworden en we als club besloten om wat met het geld te doen op de rekening van de club.

Zover ik de informatie kan vinden uit deze post is de eerste post van bob als penningmeester 16/6/2009 en was het saldo 324.86
inkomsten in de post zijn
93.15 euro voor oude miniaturen
260 euro aan contributie
46 euro van de golden griphon
11 euro voor verschillende codexen
15 euro voor battlefleet gothic
39 euro voor white dwarfs
2.50 euro voor demons and damsels
dit samen opgeteld is volgens de calculator van mijn computer 791.55

het huidige saldo op de rekening is 121.65

uigaven over de laatste 10 maanden zijn dan (laten we jaar zeggen voor het gemak) 669.86
uitgaven die ik heb gevonden heb ik in de volgende categorien onderverdeeld:
fantasy rulebook: 45
Koffie en thee op de club: 83,43
terrein, verf, lijm: de rest en komt dan neer op (669.86-45-83.43=) 541.43

Om samen te vatten
saldo van de club is 121.65
afgelopen jaar is 669.86 uitgegeven waarvan 541.43 aan terrein
Laatst bijgewerkt door vhati op 21 apr 2010 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt
I just got lost in thought. It was unfamiliar territory

Why? Just because I can

Painted? What's that?
Legers die ik speel: Eldar, Space Marines, Tau, Tyranids, Chaos Daemons, High Elves, Skaven
Avatar gebruiker
vhati
Four Ogres, all with nifty pigtails
 
Berichten: 164
Geregistreerd op: 29 sep 2007 16:48
Woonplaats: Out of My Mind

Re: Vraagje over de kas

Berichtdoor vhati » 21 apr 2010 13:18

Overige feiten:

over 5 maanden gaat de nieuwe contributie komen tot die tijd geen andere inkomsten verwacht.( of zie ik dat verkeerd?)
De release van een nieuwe fantasy editie is bevestigd voor juli, hier zal de club een regelboek van kopen (mijn schatting is dat het weer 45 euro zal gaan kosten) dus dat zal beteken dat we 76.65 euro in kas over houden.

Nu vind ik dat we als club best een reserve mogen hebben, zie vorige wfb boek wat 'verdwenen' is en we moesten oplossen. mijn idee van een veilige buffer is 100 euro, waar we op dit moment al onder zitten.

Deze buffer is in mijn ogen nodig voor:
'verdwenen' boeken, noodoplossing voor terrein van d&d, mocht er iets kapot gaan en bijgekocht moeten worden gaat dat iig nog, gelukkig is dit jaar dit niet nodig geweest, maar mocht er vocht in de platen zijn gekomen moeten we dit wel zonder al te veel problemen op kunnen lossen en hebben we geld nodig. de koffie en thee zullen ook wel een keer op zijn en bijgekocht moeten worden etc.

En persoonlijke opmerking over het kopen van terrein 540 euro in een jaar tijd is meer dan voldoende (te veel in mijn ogen), zorg als club dat dit terrein dan ook af komt voordat je iets nieuws er nog bij haalt. Volgens mij als je de kelder volbouwd met tafels kom je er aan 10, dus 10 van elk systeem is 20 tafels met terrein is ook meer dan voldoende. Volgens mij is er ook nog genoeg te schilderen / knutselen aan terrein dat we hebben dus ik zie dan ook geen reden om extra te kopen.

Waar zie ik dan graag geld uitgegeven aan worden -> regelboeken zoals bijvoorbeeld de nieuwe battle missions, of planetstrike en misschien komt er nog wel iets soortgelijks van fantasy, weten wij veel. maar dat is misschien iets voor een clubvergadering.

punt van dit alles is dat we 670 euro uit hebben gegeven in 1 jaar tijd waarvan 540 aan terrein, mijn mening is dat we even moeten stoppen met kopen kopen kopen, en even rustig aan moeten doen. Een grote buffer hebben we niet nodig, naar mijn mening is 100 euro in kas houden genoeg, maar een buffer hebben we zeker nodig.

nu ben ik benieuwd naar wat anderen hier van vinden, dus mensen geef jullie mening

(de getallen komen uit het kas-topic dus zijn na te zoeken,)
I just got lost in thought. It was unfamiliar territory

Why? Just because I can

Painted? What's that?
Legers die ik speel: Eldar, Space Marines, Tau, Tyranids, Chaos Daemons, High Elves, Skaven
Avatar gebruiker
vhati
Four Ogres, all with nifty pigtails
 
Berichten: 164
Geregistreerd op: 29 sep 2007 16:48
Woonplaats: Out of My Mind

Re: Vraagje over de kas

Berichtdoor Richard » 21 apr 2010 13:34

Hej frank,

Goed om te zien dat jij zo snel na ons gesprek actie hebt ondernomen.
Gisteravond hebben wij uitgebreid zitten kletsen over de bovenstaande onderwerpen. En dit zijn de punten waar wij samen op zijn gekomen.
Het valt mij op dat het geld nog sneller is uitgegeven dan ik dacht :o Ik wist dat de kas snel daalde, maar dacht dat dat in 2 jaar gebeurt was...
niet in 10 maanden!
Dat maakt de schok iets groter.

Maargoed, gedane zaken nemen geen keer.
Maar aangezien ons budget nu de bodem begint te bereiken, lijkt het me inderdaad erg belangrijker om kritisch naar onze uitgaven te gaan kijken.
Ik denk dat we eens moeten uitzoeken hoe we weer een bedrag in kas kunnen krijgen. Nu de nieuwe fantasy editie uitkomt, is het toch wel prettig om als club een rulebook te kunnen kopen. En daarmee is het budget er dan ongeveer wel door. :huh:

Geen "investeringen" meer voor toernooien mogelijk, het budget is weg. Alles zal eerst uit eigen zak moeten komen... en hopelijk quitte draaien. Anders is het pech!

Ik ben het inderdaad met frank eens, dat we best wat mogen bezuinigen op terrein. Naar mijn idee, is het hebben van 10 dozen van elk speltype genoeg. Meer dan 10 tafels passen er namelijk inderdaad niet in de kelder.
Hierdoor kunnen we ons richten op het verfraaien van deze 10 tafels, waar dan ook daadwerkelijk op gespeeld word. Nu zijn er een aantal tafels niet erg mooi in vergelijking met de anderen ( lees de: Mona-toetjes-tau-tafel ). ( Sorry voor de maker ).
Het lijkt mij een goed plan, om eerst deze tafels af te maken!

Verder weet ik eigenlijk niet wat ik hier op moet zeggen. Naar mijn idee geeft frank namelijk een hele mooie samenvatting van de situatie. Wat naar onze mening toch best een probleem kan worden.

Graag zou ik de mening van anderen hierover horen!

groetjes,
Richard
Afbeelding Afbeelding

WORKOUT FOR THE NEXT BATTLE !! Always use propper safety equipment
Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Avatar gebruiker
Richard
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 591
Geregistreerd op: 05 maart 2007 09:55
Woonplaats: nijmegen!

Re: Vraagje over de kas

Berichtdoor theWoodcutter » 21 apr 2010 14:11

Oke, mijn 2 centjes dan.
Als je goed (terug)kijkt, zie je dat het maximale saldo ongeveer 328 euro was, waarna er een flinke brok afging voor terrein, gevolgd door stijgen ivm contributies voor 2009/2010. Maar hoger dan dat is het nooit geweest natuurlijk. Als er maar 1 keer per jaar inkomsten zijn, zal het ook wel zo blijven. Tegen de 300 euro op zijn hoogst dan. Ik denk dat Bob het wat dat betreft best goed doet.

Ik denk dat de kas inderdaad wel ietsjes voller zou mogen zijn, maar met 50 euro in kas en geen uitgaven, redden we het ook wel tot de volgende contributieronde. Het terrein is natuurlijk nodig voor het grote toernooi, dat is voorbij, dus nu kan er weer even rustig aan gedaan worden.
Daarbij is terugschroeven naar 10 tafels/dozen van elk geen optie, als we een groot toernooi willen blijven houden. Maar dat kan natuurlijk altijd ter discussie gesteld worden in de clubvergadering.

Overigens vermoed ik dat we voorlopig geen terrein meer nodig hebben en ja dan is het geld een reserve. Wil je daar 300 euro voor in kas houden? Als het echt nodig is om veel te vervangen, kan er altijd nog wat geregeld worden (hoop ik) met de meer kapitaalkrachtige leden van de club. ^_^ Of een andere leuke geldverwerfactie (koekjes verkopen :wub: )
Science is made up of so many things that appear obvious after they are explained.
Pardot Kynes
Miniaturen schilderen eerste zaterdag van de maand? Zie https://djonijmegen.nl/jongeren/warhammer-scenery/
Legers die ik speel: WHFB: DoC/WoC/Skaven;Bretonnia BP; WH 40K:DA; AT; FoW: Finns, WGoA: Tethru, SAGA:Scots, Jomsvikings, Anglo-Saxons
Avatar gebruiker
theWoodcutter
Mastah
 
Berichten: 867
Geregistreerd op: 24 apr 2008 15:54
Woonplaats: Ceuclum

Re: Vraagje over de kas

Berichtdoor Skevan » 21 apr 2010 14:54

Tja , geld uitgeven aan terein. Denk dat dit wel nodig was gezien het feit dat we terrein nodig hadden voor D&D. Kopen was de snelste manier, want er zijn er geloof ik altijd maar een paar die aan het terrein werken(petje af, (ik ben er niet een van)) en zij kunnen ook niet alles doen, zat nog wat terrein met beschadigingen. Ik zou zeggen, neem wat werk over van de terreinmakers en dan zal er misschien ook minder geld worden uitgegeven aan kant en klaar terrein
With Ate by his side come hot from hell, Shall in these confines with a monarch's voice
Cry 'Havoc,' and let slip the dogs of war;That this foul deed shall smell above the earth
With carrion men, groaning for burial.
Avatar gebruiker
Skevan
BOFH
 
Berichten: 1168
Geregistreerd op: 16 maart 2006 19:27

Re: Vraagje over de kas

Berichtdoor vhati » 21 apr 2010 15:00

ow dit is ook geen commentaar op bob hoor, en natuurlijk heeft er nooit 700 euro op de rekening gestaan. De club heeft op de clubvergadering besloten om meer geld uit te gven en dat hebben we ook gedaan. Wat wel blijkt uit deze cijfers is dat er afgelopen jaar 670 euro is uitgegeven aan spullen, waarvan 540 aan terrein. Dit vind ik persoonlijk erg veel, te veel. we hadden ook 2 tot 3 jaar hiermee kunnen doen

En mijn mening is dat we 100 euro op de rekening moeten hebben staan als buffer, maar dat valt naruurlijk over te discusieren :yes:

Maar zoals ik zei, ik ben benieuwd wat mensen van dit 'jaaroverzicht' vinden, wat mensen als voldoende buffer zien, etc

ps
het is dan ook geen kritiek op bob zijn functioneren

*edit*
wat me nu ook te binnen schiet is dat er al 2 jaar voldoende terrein is voor het toernooi, wat hier en daar nog wat opgeleukt moest worden (anders konden we het niet organiseren toch?) Dus het argument om 540 aan terrein uit te geven omdat we nog niet genoeg hadden is ook een beetje ontkracht in mijn ogen.

Ik vind het prima dat wat terrein is gekocht, en nee ook ik help niet mee met terrein schilderen, en ja respect voor de mensen die dat doen, maar moet je die mensen dan niet eerst wat dingen af laten maken ipv ze nog meer dingen te doen te geven?

edit 2

@joost
bob is tot penningmeester gekozen in die vergadering, dus vandaar dat het over 'de periode bob' gaat, is ook ongeveer begin van kas-topic dus is meer toeval, is zeker niet bedoelt als commentaar op bob :wink:
Laatst bijgewerkt door vhati op 21 apr 2010 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt
I just got lost in thought. It was unfamiliar territory

Why? Just because I can

Painted? What's that?
Legers die ik speel: Eldar, Space Marines, Tau, Tyranids, Chaos Daemons, High Elves, Skaven
Avatar gebruiker
vhati
Four Ogres, all with nifty pigtails
 
Berichten: 164
Geregistreerd op: 29 sep 2007 16:48
Woonplaats: Out of My Mind

Re: Vraagje over de kas

Berichtdoor theWoodcutter » 21 apr 2010 15:07

@Frank: Echter, en die nuancering miste ik, zo komen de eerste twee posts van jou en Richard niet helemaal over. Vooral door het aanhalen van het feit dat het pas sinds de komst van Bob als penningmeester is. Hoe jullie posts overkomen is misschien wel belangrijker dan wat jij er mee bedoelt. Duidelijkheid is zo'n beetje les 1 van communicatie 101. ^_^
Science is made up of so many things that appear obvious after they are explained.
Pardot Kynes
Miniaturen schilderen eerste zaterdag van de maand? Zie https://djonijmegen.nl/jongeren/warhammer-scenery/
Legers die ik speel: WHFB: DoC/WoC/Skaven;Bretonnia BP; WH 40K:DA; AT; FoW: Finns, WGoA: Tethru, SAGA:Scots, Jomsvikings, Anglo-Saxons
Avatar gebruiker
theWoodcutter
Mastah
 
Berichten: 867
Geregistreerd op: 24 apr 2008 15:54
Woonplaats: Ceuclum

Re: Vraagje over de kas

Berichtdoor Richard » 21 apr 2010 16:02

Hmm, nu ik het zo terug lees komt het inderdaad nogal aanvallend over.
Mijn excuses daarvoor.

Sorry voor iedereen die zich aangevallen voelt, of heeft gevoeld. Ik had niet de intentie om iemand te beledigen.

Toch denk ik wel, dat we hier een belangrijk issue te pakken hebben.
Hopelijk komen er nog iets meer reacties!
Afbeelding Afbeelding

WORKOUT FOR THE NEXT BATTLE !! Always use propper safety equipment
Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Avatar gebruiker
Richard
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 591
Geregistreerd op: 05 maart 2007 09:55
Woonplaats: nijmegen!

Re: Vraagje over de kas

Berichtdoor Benman » 21 apr 2010 17:03

Enige wat ik daarover kan zeggen is dat het misschien wat veel geld is, desalnietemin is het uitgegeven aan kwalitatief goed terrein. Terrein dat we zeker nodig hebben (gehad) voor D&D. Zonder dat aangekochte terrein hadden we die tafels nooit gevuld gehad ..... simple as that. -_-

Kritiek op het aan terrein uitgegeven geld mag best. Ik roep dan wel gelijk daarop: ZELF MEE BOUWEN EN SCHILDEREN!! dan kost het minder. En laat het een keer niet over aan de vijf man die het wél doen. :yes: :P

En ja, ook ik ben voor duidelijkheid wat betreft financieën maar dat doet Bob hardstikke goed. Ben het er wel mee eens dat een reserve van 100 Euro wel okee is.
[quote="Beastherder"]Damn, Ben, ik haat je[/quote]
Legers die ik speel: FOW: Germans Late War
Avatar gebruiker
Benman
BOFH
 
Berichten: 1437
Geregistreerd op: 11 maart 2006 22:17
Woonplaats: Malta

Re: Vraagje over de kas

Berichtdoor henerius » 21 apr 2010 17:32

ik moet hier even een duitje bijgooien. ik was als oud penningmeester geen terrein bouwer, daarbij is Bob dat wel. Het is heel simpel als je iets voor het algemeen goed van de club wil doen. (campaign organiseren of what ever) dan ondersteun je dat als penningmeester zijnde. Nu Bob zelf de kas runt kan ie er bij terrein bouwen vaart achter zetten en ik geef hem geen ongelijk (zijn er mensen geremd tijdens het organiseren van.... door geldgebrek/ gebrek aan ondersteuning?).

Over het algemeen is het geld allemaal aan goede kwaliteit dingen besteed zover als ik kan nalezen... maar dat het in een rapper tempo ging dan wat bij mij het geval was.. tja, ik zit wat ver weg niet waar :whistle: , maar Hive is en blijft een non profit organisatie, het geld mag ook wel een keer op gaan. -_- Zolang we maar geen schuld opbouwen en er gewoon duidelijk gecommuniceerd word zal het best wel in orde zijn en blijven. (en laten we eerlijk zijn; Bob is een stuk duidelijker dan ik, dus dat zit wel snor)


Ik moet frank echter gelijk geven een reserve "opbouwen" en onderhouden is geen verkeerde zaak, misschien zelfs een wijsheid. En met 100 euro zou je daar een mooi bedrag voor hebben. B)
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Volgende

Keer terug naar Losse oude topics / Archief

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron