Schaal vergelijking van Lotr modellen

Heb je een kleurige Chaos Dwarf, een polychrome Peasant of een grijze Grey Knight te tonen? Lekker aan het kleien, hakken en plakken geweest?
Laat zien, laat zien!

Moderator: Beastherder

Schaal vergelijking van Lotr modellen

Berichtdoor Amran » 21 mei 2020 14:59

Volgens mij is dit het goede deel van het forum! :unsure:

Titel van de post zegt alles eigenlijk wel: ik ben benieuwd hoe de lord of the rings miniatures er uit zien naast andere modellen.
In het bijzonder (kijkt Beastherder aan) ben ik benieuwd hoeveel groter of kleiner dan fireforge ze zijn.
Het internet vertelde me 25mm schaal, maar ook 28mm, en een filmpje suggereerde dat ze zo groot als de fireforge miniatures zijn (die 28mm zijn).

Hulp is welkom!
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Amran
Prozac of Khorne

Re: Schaal vergelijking van Lotr modellen

Berichtdoor Beastherder » 22 mei 2020 16:39

Ik word hier aan het werk gezet :P

Zal kijken of ik vanavond wat mini's bij elkaar kan verzamelen voor wat foto's.

De termen 25mm/28mm/32mm zijn altijd erg verwarrend.
Het zijn nou eenmaal niet erg 'wetenschappelijke' schalen (zoals een echte schaal als 1:50 of 1:72) en vaak bedoelen mensen er verschillende dingen mee (is het 28mm tot de top van het hoofd, of 28mm tot de ogen)

Ik vermoed dat dit van oudsher expres werd gedaan door modelmakers om zich niet vast te leggen aan een exacte schaal.
Modellen werden met de hand gesculpt en een lichte variatie in schaal was dan onvermijdelijk.

En dan heb je de bekende 'scale creep' waarbij de modellen steeds indrukwekkender en gedetailleerder worden, maar stiekum ook steeds een beetje groter.
Vooral GW is hier heel erg schuldig aan :yes:
Nu de modellen bij hun allemaal uit de computer komen lijkt de schaal van een standaard mens redelijk gestabiliseerd, maar is toch zeker een kop of meer groter dan waar ze ooit mee begonnen zijn.

Ander probleem is de zogenaamde 'Heroic Scale' overdrijving van proporties die je ziet in veel wargaming modellen, om ze beter herkenbaar te maken op de tafel.
Veelal grotere hoofden, handen en wapens dan puur realistisch is.

Fireforge volgt redelijk de 'standaard' wargaming schaal van klassiek Warhammer (veelal nog steeds 28mm genoemd) met een zekere mate van Heroic Scale, vergelijkbaar met Bolt Action, Frostgrave en heel veel anderen.
LOTR modellen zijn veel meer realistisch qua verhoudingen.

Ik vermoed, zonder ze naast elkaar neergezet te hebben, dat ze mischien een iets kleiner zijn, maar vooral veel smaller.
Ik kan me voorstellen dat mensen dit dan 25mm noemen, om het te onderscheiden.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Flesh Tearers, Night Lords, KillTeam Tau, Necromunda en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 23 mei 2020 09:13

Vooruit dan, wat vergelijkingsfoto's

Ik weet dat je specifiek gevraagd had voor vergelijking met FireForge, maar daar had ik er niet zo veel van in handbereik.
De 2 zombies zijn conversies op basis van effe Sergeants, dus dat geeft ook een idee
Afbeelding
V.L.N.R. FireForge, Gripping Beast, LOTR, FireForge, Perry
(grijze FireF model heeft geen base, dus die moet je nog 1 of 2 mm hoger voorstellen)

LOTR modellen zijn dus iets kleiner, maar niet zo veel. Het verschil zit m vooral in de verhoudingen.
Hun hoofd is bijna de helft zo groot.

En ook wat paardjes, voor de volledigheid
Afbeelding
V.L.N.R. Perry, LOTR, FireForge, LOTR

Ik zeg dat ze niet zullen misstaan op hetzelfde slagveld, maar misschien niet in dezelfde unit. -_-

En als toegift, omdat ik toch bezig was, ook even een voorbeeld van Scale Creep ^_^
Afbeelding
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Flesh Tearers, Night Lords, KillTeam Tau, Necromunda en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Amran » 23 mei 2020 10:06

Geweldig Frank! :thumbup:
Dit is inderdaad waar ik naar zocht. Precies, niet in dezelfde eenheid, maar het valt nog wel mee... somewhat :dunno:

Met orks is het verschil sowieso minder opvallend, en laat Mordor nou zijn waar mijn... *kuch* oog op valt. :harhar:

Dank voor de foto's!
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Amran
Prozac of Khorne

Keer terug naar Schilderen en Converteren