Hier volgen de regels voor de Mordheim League die loopt in Hive Novio.
We volgen de campaign-regels zoals die in het Mordheim boek worden uitgelegd. Dit betekent dat de league grotendeels zelfdragend zal zijn: de spelers spelen op de club hun gevechten onder elkaar, en iedereen houdt de voortgang van zijn eigen warband bij. Ik zal toch enkele (huis)regels introduceren om alles in goede banen te leiden.
-We maken gebruik van de regels zoals die zijn gepubliceerd in het Mordheim Rulebook, Annual 2002 en Empire in Flames, met de veranderingen zoals die te vinden zijn op de website van GW (Specialist Games->Mordheim->Resources). Let op: alleen deze regels dus. Er zijn in allerlei Town Cryers en Fanatic Magazines nog veel meer regels geweest, maar daar gaan we niet aan beginnen omdat ze onvindbaar / ingewikkeld / ongebalanceerd zijn.
Het (aangepaste) Mordheim Rulebook zonder de verhalen en Empire in Flames zijn zelfs volledig te downloaden.
- De volledige lijst van legale warbands voor deze campaign is dus:
Reiklanders, Middenheimers, Mariënburgers, Cult of the Possessed, Witch Hunters, Sisters of Sigmar, Undead, Skaven, Dwarf Treasure Hunters, Ostlander, Averlander, Kislevites, Beastmen, Carnival of Chaos, Orcs & Goblins.
Voor de mensen die zich afvragen “waar zijn de Elven gebleven?” het volgende citaat uit de officiële Errata: “The Elves are a special case. They have been deliberately left off the list as they are, in their current form, entirely inappropriate for Mordheim”
- Ieder clublid kan op ieder moment aansluiten bij de league, zolang hij een legale startende warband heeft. Een evt. achterstand op andere spelers word gecompenseerd door de ‘underdog’ regels van het spel.
- Een speler kan tegelijkertijd meerdere warbands in de league hebben, maar kan uiteraard dan niet tegen zichzelf vechten.
- Het is mooi als spelers proberen hun warband zo veel mogelijk WYSIWYG te houden, maar bij een steeds veranderende warband-samenstelling kan dit erg lastig zijn. Als een warband niet WYSIWYG is moet een speler zijn tegenstander daar voor het gevecht op duiden.
- Er word gebruik gemaakt van de meeste Optional Rules achter uit het hoofdregelboek, namelijk de uitgebreide Critical Hit tabellen, en de Escaping from Combat, Rewards of the Shadowlord en Mounted Warriors regels.
Alleen de Blackpowder Misfire regels worden dus niet gebruikt.
- Alleen gevechten gespeeld op de club tellen mee voor deze campaign. Er kan dus geen extra ervaring en/of geld verdiend worden door thuis te spelen, ook niet als er tegen andere deelnemers van deze campaign word gespeeld.
- Alle dobbel-rollen voor Advancement, Exploration, Rare Items, etc. moeten op de club gemaakt worden, onder toezicht van een ander clublid.
- Als een warband een rating van 300 of meer bereikt, kan er niet meer mee tegen andere warbands gevochten worden. Als er meerdere van dit soort ‘monsterwarbands’ ontstaan, komen deze warbands in hun eigen ‘Superleague’ waarin ze tegen elkaar kunnen spelen. (Spelers die boven de 300 komen kunnen uiteraard wel weer een andere warband beginnen en hiermee doorspelen)
- Een schild geeft een Armour Save van 5+, en dus een 4+ in combinatie met light armour en 3+ met heavy armour.
- Modellen die een Pistol kunnen gebruiken, kunnen ook automatisch een Duelling Pistol gebruiken
- Een spear Always Strikes First in in de eerste ronde van combat, zelfs tegen een tegenstander die charged (vervangt de normale Strike First regel)