Huisregels Mordheim

mordheim, frostgrave, elke ander nieuw GW friemel spel met skirmishers...

Moderator: theWoodcutter

Huisregels Mordheim

Berichtdoor Beastherder » 12 jun 2011 15:42

Hier volgen de regels voor de Mordheim League die loopt in Hive Novio.
We volgen de campaign-regels zoals die in het Mordheim boek worden uitgelegd. Dit betekent dat de league grotendeels zelfdragend zal zijn: de spelers spelen op de club hun gevechten onder elkaar, en iedereen houdt de voortgang van zijn eigen warband bij. Ik zal toch enkele (huis)regels introduceren om alles in goede banen te leiden.

-We maken gebruik van de regels zoals die zijn gepubliceerd in het Mordheim Rulebook, Annual 2002 en Empire in Flames, met de veranderingen zoals die te vinden zijn op de website van GW (Specialist Games->Mordheim->Resources). Let op: alleen deze regels dus. Er zijn in allerlei Town Cryers en Fanatic Magazines nog veel meer regels geweest, maar daar gaan we niet aan beginnen omdat ze onvindbaar / ingewikkeld / ongebalanceerd zijn.

Het (aangepaste) Mordheim Rulebook zonder de verhalen en Empire in Flames zijn zelfs volledig te downloaden.

- De volledige lijst van legale warbands voor deze campaign is dus:
Reiklanders, Middenheimers, Mariënburgers, Cult of the Possessed, Witch Hunters, Sisters of Sigmar, Undead, Skaven, Dwarf Treasure Hunters, Ostlander, Averlander, Kislevites, Beastmen, Carnival of Chaos, Orcs & Goblins.
Voor de mensen die zich afvragen “waar zijn de Elven gebleven?” het volgende citaat uit de officiële Errata: “The Elves are a special case. They have been deliberately left off the list as they are, in their current form, entirely inappropriate for Mordheim”

- Ieder clublid kan op ieder moment aansluiten bij de league, zolang hij een legale startende warband heeft. Een evt. achterstand op andere spelers word gecompenseerd door de ‘underdog’ regels van het spel.

- Een speler kan tegelijkertijd meerdere warbands in de league hebben, maar kan uiteraard dan niet tegen zichzelf vechten.

- Het is mooi als spelers proberen hun warband zo veel mogelijk WYSIWYG te houden, maar bij een steeds veranderende warband-samenstelling kan dit erg lastig zijn. Als een warband niet WYSIWYG is moet een speler zijn tegenstander daar voor het gevecht op duiden.

- Er word gebruik gemaakt van de meeste Optional Rules achter uit het hoofdregelboek, namelijk de uitgebreide Critical Hit tabellen, en de Escaping from Combat, Rewards of the Shadowlord en Mounted Warriors regels.
Alleen de Blackpowder Misfire regels worden dus niet gebruikt.

- Alleen gevechten gespeeld op de club tellen mee voor deze campaign. Er kan dus geen extra ervaring en/of geld verdiend worden door thuis te spelen, ook niet als er tegen andere deelnemers van deze campaign word gespeeld.

- Alle dobbel-rollen voor Advancement, Exploration, Rare Items, etc. moeten op de club gemaakt worden, onder toezicht van een ander clublid.

- Als een warband een rating van 300 of meer bereikt, kan er niet meer mee tegen andere warbands gevochten worden. Als er meerdere van dit soort ‘monsterwarbands’ ontstaan, komen deze warbands in hun eigen ‘Superleague’ waarin ze tegen elkaar kunnen spelen. (Spelers die boven de 300 komen kunnen uiteraard wel weer een andere warband beginnen en hiermee doorspelen)

- Een schild geeft een Armour Save van 5+, en dus een 4+ in combinatie met light armour en 3+ met heavy armour.

- Modellen die een Pistol kunnen gebruiken, kunnen ook automatisch een Duelling Pistol gebruiken

- Een spear Always Strikes First in in de eerste ronde van combat, zelfs tegen een tegenstander die charged (vervangt de normale Strike First regel)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6210
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Huisregels Mordheim

Berichtdoor vhati » 13 jun 2011 13:06

Ik ben de regels aan het doorlezen geweest en ik wil voorstellen om van de optionele regels alleen de crit tabellen en de escape from combat rules te gebruiken.

De rewards is alleen voor 1 specifieke warband, en dan nog is het heel erg random
de mounted warriors zijn erg duur en laat iedereen eerst maar eens de normale regels leren. maar deze heb ik de minste problemen mee
de gunpowder wapens, zijn al duurder, kunnen minder vaak schieten, dus in mijn ogen al compleet anders dan (kruis)bogen en throwing weapons. en ook hier heb ik zoiets van gebruik eerst de basisregels zodat mensen het spel kunnen leren.
(plus ik kan me voorstellen dat als iemand een hochland rifle koopt voor 200gc (160 met de voorgestelde reductie) en dan een 1 en nog een 1 rolt hij dat wel heel erg vervelend vind) een blackpowder themed army gaat het dan ook niet worden. dit is dus waar ik de meeste problemen mee heb

de eerste twee voegen in mijn ogen flavour toe voor iedereen en zijn erg simpel, de andere drie zijn in mijn ogen te specifiek/duur/oneerlijk. en veranderen het spel te veel, dat is misschien voor een campaign met veel beginnende spelers mijn belangrijkste bezwaar.

laat maar weten wat mensen er van vinden, anders overleggen we wel weer op een donderdag
Laatst bijgewerkt door vhati op 13 jun 2011 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt
I just got lost in thought. It was unfamiliar territory

Why? Just because I can

Painted? What's that?
Legers die ik speel: Eldar, Space Marines, Tau, Tyranids, Chaos Daemons, High Elves, Skaven
Avatar gebruiker
vhati
Four Ogres, all with nifty pigtails
 
Berichten: 164
Geregistreerd op: 29 sep 2007 16:48
Woonplaats: Out of My Mind

Re: Huisregels Mordheim

Berichtdoor vhati » 13 jun 2011 13:43

iets wat ik tegenkwam toen ik even bekeek wat andere mensen soms voor huisregels gebruikten is +1 save voor shields en bucklers om sword&board te promoten tov sword+dagger hoe denken de ervarener speler daarover?

ik weet dat beastherder armour nutteloos vindt misschien kan dit dat verbeteren? of anders hand weapon shield regels in close combat van de vorige editie?
Laatst bijgewerkt door vhati op 13 jun 2011 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt
I just got lost in thought. It was unfamiliar territory

Why? Just because I can

Painted? What's that?
Legers die ik speel: Eldar, Space Marines, Tau, Tyranids, Chaos Daemons, High Elves, Skaven
Avatar gebruiker
vhati
Four Ogres, all with nifty pigtails
 
Berichten: 164
Geregistreerd op: 29 sep 2007 16:48
Woonplaats: Out of My Mind

Re: Huisregels Mordheim

Berichtdoor henerius » 13 jun 2011 16:23

@ Whati.
3 dingetjes.

1-Het is een campaign. Als organisator/ campaign master stelt Beastherder de regels. Als deelnemer heb je 2 opties, ja, leuk ik doe mee of nee, geen zin ik doe niet mee.

2-Beastherder is er nooit op uit oneerlijk/duur/specifiek te zijn/te doen/te doen. Al die regels bevorderen het spelplezier van deze campaign. (geloof me; been there, seen that, done that) Het geheel is bij Beastherder in goede handen.

3- over je vraagje hoe denken ervaren spelers erover. Ik denk er het volgende over.
Stop met je onnodige zorgen te maken en kijk naar de sig van Beastherder. Die quote komt van mij af en ik zal die dan nog maar een keer herhalen.
-> Luister naar Beastherder..... Zeker als het over mordheim gaat.

Veel speelplezier gewenst tijdens deze campaign heren (en dame?)

mvg,

Henny
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1533
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Huisregels Mordheim

Berichtdoor Richard » 14 jun 2011 05:50

Speel je ook mee hennie?

Het maakt mij qua regels allemaal niet zoveel uit!
Ik vond het er leuk uit zien... en doe graag mee!
Afbeelding Afbeelding

WORKOUT FOR THE NEXT BATTLE !! Always use propper safety equipment
Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Avatar gebruiker
Richard
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 591
Geregistreerd op: 05 maart 2007 09:55
Woonplaats: nijmegen!

Re: Huisregels Mordheim

Berichtdoor henerius » 14 jun 2011 11:22

[quote="Richard"]Speel je ook mee hennie?


A zo spel je mijn naam niet.
B mij is ooit gezegd dat dit een vrij forum is. :hc:
C ik heb er heel eerlijk gezegd over na zitten denken. :huh: Echt! tenslotte is het een vrije campaign. :scratch: 2 of 3 donderdagen hiervoor vrijmaken... hmmmm :whistle: erg lang geleden, mordheim. :wub:
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1533
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Huisregels Mordheim

Berichtdoor Richard » 14 jun 2011 12:18

@ henerius
Sorry, voor de foute spelling... ik zal het bij je user-name houden.
Leuk dat je meespeelt! Hoe meer slachtoffers hoe meer exp! ( hoe meer zielen, hoe meer vreugde natuurlijk ook hoor :wink: )

Ik ben benieuwd hoe het allemaal speelt... zal vast wel leuk worden.
Ben het qua 1 ding wel met frank eens... maak t niet te moeilijk!
Afbeelding Afbeelding

WORKOUT FOR THE NEXT BATTLE !! Always use propper safety equipment
Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Avatar gebruiker
Richard
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 591
Geregistreerd op: 05 maart 2007 09:55
Woonplaats: nijmegen!

Re: Huisregels Mordheim

Berichtdoor Beastherder » 19 jun 2011 15:04

Zal ik maar even reageren, dan :)

[quote="vhati"]
De rewards is alleen voor 1 specifieke warband, en dan nog is het heel erg random

Yep, helemaal waar :yes: (hoewel, Beastmen en Nurgle mogen het ook)
Maar waarom is dat een reden om het niet toe te staan? :dunno:
Voor mensen die die warbands spelen is het toch een leuke, fluffy optie, en andere warbands kunnen het gewoon negeren en vergeten.
Dan is het nog de vraag of het slim is voor een speler die het kan om er gebruik van te maken (het is idd een enorme gok) maar ik zie geen enkele reden om het niet toe te staan als iemand het zou willen

[quote="vhati"]
de mounted warriors zijn erg duur en laat iedereen eerst maar eens de normale regels leren. maar deze heb ik de minste problemen mee

Eigenlijk zelfde redenatie als hier boven: het is idd zeer twijfelachtig of het slim is om op een paard rond te rijden in een geruïneerde stad, en paarden zijn idd erg duur, maar waarom zou ik spelers niet toestaan om het te doen als ze willen?
Zo heel ingewikkeld is het nou ook niet -_-

[quote="vhati"]
de gunpowder wapens, zijn al duurder, kunnen minder vaak schieten, dus in mijn ogen al compleet anders dan (kruis)bogen en throwing weapons. en ook hier heb ik zoiets van gebruik eerst de basisregels zodat mensen het spel kunnen leren.
(plus ik kan me voorstellen dat als iemand een hochland rifle koopt voor 200gc (160 met de voorgestelde reductie) en dan een 1 en nog een 1 rolt hij dat wel heel erg vervelend vind) een blackpowder themed army gaat het dan ook niet worden.

Belangrijk om te bedenken bij de stand van techniek in Mordheim is dat het zich afspeelt zo'n 1000 jaar voor de 'huidige' tijd in de Warhammer wereld, en, heel belangrijk, prijzen zijn gebaseerd op wat het 'in het echt' kost, niet op hoe goed het is.
Gunpowder wapens zijn dus een stuk minder geavanceerd, vandaar de om de andere beurt schieten en de hoge prijs. Enige onbetrouwbaarheid is dan ook nog wel fluffy ^_^
Eerlijk gezegd zie je door deze nadelen sowieso al heel weinig gunpowder in Mordheim, dus die misfire regel word echt maar heel zelden gebruikt (maar die ene keer dat het gebeurd geeft het heel veel extra 'smaak' aan een battle :yes: )

Oh, en als een warband zo wanstaltig rijk is geworden dat ie een Hochland Rifle kan betalen hoef je er echt geen medelijden mee te hebben :wink:


[quote="vhati"]iets wat ik tegenkwam toen ik even bekeek wat andere mensen soms voor huisregels gebruikten is +1 save voor shields en bucklers om sword&board te promoten tov sword+dagger hoe denken de ervarener speler daarover?
ik weet dat beastherder armour nutteloos vindt misschien kan dit dat verbeteren? of anders hand weapon shield regels in close combat van de vorige editie?

Ja, 1 van de bekende 'problemen' van Mordheim is dat het eigenlijk niet interessant is om in je 2e hand iets anders vast te houden dan een wapen.
In een interview met Gav Thorpe, de schrijver, heeft hij dat zelf onderkent, maar hij kon zelf ook geen alternatief verzinnen zonder de combat-mechaniek compleet te herschrijven.
Door een schild een 5+ save te geven worden ze wel een heel stuk interessanter, misschien een beetje té?
Moet ik nog even over nadenken :scratch:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6210
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen
Omhoog

Re: Huisregels Mordheim

Berichtdoor Beastherder » 03 jul 2011 14:15

Oke

Ik heb er s over nagedacht -_-

hoewel het idee van Frank zn Assssin die in zn gezicht word geblazen door een van zn eigen warplock pistols me erg grappig blijft lijken, zal ik de Blackpowder Misfire rules laten vallen.

Ook ben ik zelf erg benieuwd naar het effect van verbeterde schilden, dus de 5+ schilden wil ik best invoeren :yes:

De eerste post zal ik aanpassen en een geprinte versie komt donderdag in de clubkelder te hangen
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6210
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Huisregels Mordheim

Berichtdoor TROLL » 03 jul 2011 23:09

@ schilden verhaal.

Denk dat het een erg goed iets is,

De keuze voor een schild was simpel die nam je niet omdat het een hand in beslag nam waarmee gemept kon worden.

Nu het serieus meer defense geeft kan je er nog voor kiezen om er een te nemen. :)

Denk dat het een goede verandering is!
Legers die ik speel: Tomb Kings, Chaos Daemons, Legion: Imperial. Fallout Wasteland warfare
Avatar gebruiker
TROLL
Bandana Waddle Dee
 
Berichten: 1198
Geregistreerd op: 22 maart 2007 18:21
Woonplaats: Limbo

Volgende

Keer terug naar Skirmish en warband

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron