Forth Eorlingas! (Riannes LOTR blog)

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Forth Eorlingas! (Riannes LOTR blog)

Berichtdoor Rianne327 » 06 jan 2020 22:20

Hallo luitjes,

Ik wil graag een blog starten over mijn nieuwste avontuur in miniaturenland: Lord of the Rings! Of Middle Earth: Strategy Battle Game, zoals het tegenwoordig heet. Ik heb de Battle of the Pelennor Fields doos gekregen en dus heb ik sindsdien zowel een Mordor leger als ook een Rohan leger. :rohan: Het doel van dit blog is om te laten zien hoe ik beide legers opbouw, hoe ik ze verf en welke regels in het spel van toepassing zijn. Hopelijk kan ik er binnenkort ook wat battle reports in gooien. En uiteindelijk wil ik natuurlijk geverfde legers laten zien, maar dat zal nog even duren. :wink:

Om te beginnen: ik heb ook The Kind of the Dead erbij gekregen, aangezien er ook Warriors of the Dead in de doos zitten. Die is echter niet alleen deze keer, hij neemt namelijk nog twee heralds mee! Eentje heb ik vandaag in elkaar gezet:
Afbeelding

Het verschil met de oude Warriors of the Dead (die in de doos zitten) is erg groot. Deze modellen zijn erg dynamisch en 'luchtig', ben benieuwd hoe ze er geschilderd uitzien! Ik ga ze trouwens gewoon met Hexwraith Flame doen, niet heel spannend. Wel ga ik bij deze legers meer moeite steken in de bases, dus ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe dat uit gaat pakken. En door met deze modellen te beginnen lijkt het meteen alsof ik al heel wat af heb. B)
#KampfSchwester
Legers die ik speel: Stormcast Eternals, Hosts of Slaanesh, Disciples of Tzeentch, Dead of Dunharrow, Rohan
Avatar gebruiker
Rianne327
Conservative Tzeentch worshipper
 
Berichten: 101
Geregistreerd op: 04 jan 2019 20:54
Woonplaats: Nijmegen

Re: Forth Eorlingas! (Riannes LOTR blog)

Berichtdoor Beastherder » 07 jan 2020 10:59

Heel benieuwd wat je er van gaat maken
Misschien ook maar s mijn LotR spul een keer tevoorschijn halen om je te helpen met die battle reports :tu:

De technische vooruitgang van GW plastics in de 15(?) jaar sinds de meerderheid van de LotR modellen zijn gemaakt is idd schokkend als je ze naast elkaar ziet :o
(en ja, de Army of the Dead schildert heerlijk makkelijk en snel :wink: )


Wel ga ik bij deze legers meer moeite steken in de bases

Als je gaat voor de Pelennor Fields is er genoeg referentie materiaal te vinden op het net
https://www.filmquest.co/locations/visit-the-pelennor-fields/
https://geekdad.com/2014/09/lord-of-the-rings-new-zealand/
Meest opvallende is dat het zeker geen groen grasveldje is :nono:
Dor en bruin is wat je wilt

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Forth Eorlingas! (Riannes LOTR blog)

Berichtdoor brammo1991 » 08 jan 2020 07:23

Stel je wilt nog meer Roharim schilderen, dan hebben we nog een doos liggen :whistle:
Legers die ik speel: Necron, Grey knights, Ad-Mech, Imperial Knights, Assassins
Avatar gebruiker
brammo1991
Kirby
 
Berichten: 945
Geregistreerd op: 11 aug 2012 23:22

Re: Forth Eorlingas! (Riannes LOTR blog)

Berichtdoor Rianne327 » 12 jan 2020 12:30

Heel benieuwd wat je er van gaat maken
Misschien ook maar s mijn LotR spul een keer tevoorschijn halen om je te helpen met die battle reports :tu:



Lijkt me erg leuk! :laugh: Welke legers heb je allemaal? En het zal ook zeker helpen om een regelveteraan erbij te hebben. :hc: Ik weet niet precies wat er qua regels allemaal is veranderd, maar daar komen we wel uit.

Super bedankt voor dat reference materiaal! Ik heb al nieuw gras gekocht, dat lijkt hier een beetje op, hoewel het misschien nog wat te groen is. Misschien kan ik het mixen met wat meer bruinkleurig gras.

Stel je wilt nog meer Roharim schilderen, dan hebben we nog een doos liggen :whistle:


I know, maar ik maak eerst even een begin aan mijn eigen mannetjes. Dan heb ik daarna tenminste een idee van wat ik aan het doen ben haha.

Vanavond speel ik waarschijnlijk eindelijk de grote battle van de Pelennor Fields tegen Rik, aangezien ik de modellen uit de doos eindelijk allemaal in elkaar heb staan. Battle report volgt! :poke:
#KampfSchwester
Legers die ik speel: Stormcast Eternals, Hosts of Slaanesh, Disciples of Tzeentch, Dead of Dunharrow, Rohan
Avatar gebruiker
Rianne327
Conservative Tzeentch worshipper
 
Berichten: 101
Geregistreerd op: 04 jan 2019 20:54
Woonplaats: Nijmegen

Re: Forth Eorlingas! (Riannes LOTR blog)

Berichtdoor Beastherder » 12 jan 2020 16:21

Welke legers heb je allemaal? En het zal ook zeker helpen om een regelveteraan erbij te hebben.

"Back in the day" waren mijn 'toernooi' legers Rohirrim en Uruk-Hai.
Geen enorme legers geschilderd, net genoeg om aan ons clubtoernooitje destijds mee te doen.
Ik zou ze moeten uitgraven om te zien wat het ook al weer precies was.
Ongeschilderd zwerft er nog heel wat LoTR spul in mijn bitbox... :whistle:
Moria Goblins, Minas Tirith, de Fellowship, allemaal van die projectjes 'voor later' waar nooit wat van gekomen is.


Laatste keer dat ik de regels gelezen heb is al heel lang geleden, dus ik weet niet of je veel aan me zal hebben wat dat betreft.
Ik geloof niet dat er veel veranderd is in de regels, dus misschien dat al mijn geniale strategieën van vroeger ( :wink: ) vanzelf weer terug komen als ik er weer mee begin.
De paar keer dat we genoeg spelers hadden om een clubtoernooitje te organiseren heb ik m weten te winnen, dus ik schijn toch een redelijk idee te hebben gehad waar ik mee bezig was. ^_^
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Forth Eorlingas! (Riannes LOTR blog)

Berichtdoor Rianne327 » 13 jan 2020 00:18

Nice, Beastherder! Lijkt me leuk om tegen te spelen! Donderdag speel ik waarschijnlijk ook een potje op de club, dan komen we er ook wel achter of er nog iets veranderd is.

Maar dan nu: De eerste battle is geweest!

We speelden scenario 4: The Battle of the Pelennor Fields van het introboekje uit de doos. Dit is ook meteen de laatste introductie battle. We hebben dus alles op tafel gezet dat in de doos zat.
Dit was het idee: ik stelde mijn Rohan Riders en Théoden horizontaal naast elkaar op aan de zuidelijke zijde. Rik stelde zijn Morannon Orcs en de Mordor Troll naast elkaar op aan de noordelijke zijde. In beurt drie kwam de Nazgul op Fell Beast aan vanuit het oosten, op beurt vijf kwamen de Warriors of the Dead uit het noorden. Die zouden Rik dus in zijn rug gaan aanvallen.

De battle begon goed voor mij, ik heb een aantal Riders met Throwing Spears en Bows. Die haalde echter minder uit dan gepland. Ik bereikte de Orcs nog niet, dat gebeurde in beurt twee. Toen profiteerde ik ervan dat ik bonussen krijg als ik charge (Knock to the Ground en een extra attack voor mijn paarden). Zo kan ik modellen makkelijk omver gooien of meteen verslaan. Helaas zag het voor Rohan daarna al snel niet meer zo florissant uit... Rik had veel geluk met priority rollen, zoals dat bij LotR gaat. Het spel is namelijk anders ingedeeld dan bij AoS of 40k. De spelfases zijn ongeveer hetzelfde, maar beide spelers doorlopen ze tegelijkertijd. Samen gaan ze dus door de Shooting Fase, dan naar de Fight Fase. Degene die priority heeft, mag in iedere fase beginnen. Dat levert vaak interessante situaties op en kan echt het eindresultaat van het spel beïnvloeden.

Afbeelding

Zo kwam het dat mijn paardjes een flinke tik op hun neuzen kregen. Ze werden op een gegeven moment... Nou ja, weggevaagd. Ze vlogen massaal van hun paarden af en stonden toen alleen. Dat was misschien niet zo handig, maar Rohan is al snel outnumbered. In mijn poging er nog iets goeds uit te slepen, chargde ik met Théoden de Mordor Troll. Tuurlijk, dat kan-ie wel, dacht ik. Nee dus. Want toen kwam de Nazgul aanvliegen en castte een spell, waardoor ik de Mordor Troll geen damage kon doen. Théoden was zodanig geschrokken en gefixeerd op de Witch-King, dat ie daardoor meteen van zijn paard keilde. Een van de andere Riders werd nog omgetoverd in een zwarte wolk van as; toen was het voor Rohan voorbij. Drie Warriors of Rohan stonden nog, omsingeld door Orcs. De paarden waren al twee beurten geleden weggerend.

Maar toen, vanaf de noordelijke zijde, marcheerden opeens twintig Warriors of the Dead uit de mist. Hoge defence? Dat boeit hen niet, ze verwonden namelijk op je Courage (een soort Bravery of Leadership), niet op je Defense. Dat vond de Mordor Troll ook niet heel grappig, die kreeg er meteen van langs. De doden sloegen erop los, maar de Orcs hadden nog slachtoffers in overvloed. Bovendien vloog de Nazgul. Alleen de troll stond nog op zijn benen te trillen, maar overleefde de battle net.

Afbeelding

Toen eindigde beurt zes, en daarmee ook het spel. Het was wel duidelijk; ik had 12 Riders verloren, Théoden en twee Warriors of the Dead. Rik had om een of andere reden maar 6 Orcs verloren.

De Man of the Match is zeker wel de Mordor Troll. Een paardenkoning uit Rohan doet hem duidelijk niets en hij slaat overal doorheen.

Afbeelding

Wat had beter gekund? Nou, die Troll chargen was dus geen goed idee. In ieder geval niet alleen. Théoden heeft maar twee wounds en zijn paard heeft er ook maar een, dus als je slecht gooit, heb je geen koning meer. Van de Heroic Actions heb ik nauwelijk gebruik gemaakt, maar Rik wel. Die castte aardig wat spells. Had ik dat wel gedaan, had ik bijvoorbeeld mijn Fight Value kunnen verhogen. Dat was wel chill geweest voor het bevechten van de Troll. De lange afstandswapens van de Riders vielen wat tegen, die doodden slechts één Orc. Normale boogschutters zijn denk ik beter, die hebben al voldoende range. Waarom zou ik ze dan op paarden zetten, vraag ik me af. Ook ga ik de volgende keer het leger uitbreiden met meer modellen die een boost geven, zoals Heroes en Heralds. De Warriors of the Dead krijgen hun Herald met Banner, dat kan wel eens spannend worden.
#KampfSchwester
Legers die ik speel: Stormcast Eternals, Hosts of Slaanesh, Disciples of Tzeentch, Dead of Dunharrow, Rohan
Avatar gebruiker
Rianne327
Conservative Tzeentch worshipper
 
Berichten: 101
Geregistreerd op: 04 jan 2019 20:54
Woonplaats: Nijmegen

Re: Forth Eorlingas! (Riannes LOTR blog)

Berichtdoor Beastherder » 13 jan 2020 13:23

Leuk B. Report :tu:
Die foto van Theoden vs. Troll is supercool (nu nog in kleur :wink: )


Tijd voor de tips ^_^

Rohan is een tricky leger. Je bent behoorlijk mobiel, je krijgt een flinke bonus in de charge en daar betaal je ook de punten voor.
Als je echter wórdt ge-charged ben je maar een stel overprijste basic humans.
Zorgen dat je de charge hebt is essentieel :yes:
Als je tegenstander priority heeft en jou kan chargen hebben je Heroes de mogelijkheid van de Heroic Move om dat tegen te gaan.
Dat is hun enige functie in een Rohan leger.
Ga je kostbare Might points niet aan iets anders uitgeven, alles voor de charge!

Mijn Rohan leger had altijd Merry bij zich. Niet omdat die zo goed kan vechten (dat kan hij niet) maar omdat hij een goedkope Might point heeft die op het juiste moment de doorslag kan geven.

Rohirrim zijn behoorlijk prijzig, dus meestal word je outnumbered.
Gebruik je mobiliteit om je te concentreren op 1 deel van het slagveld en dat te overrompelen.
Op de eerste foto zie ik Rohirrim over de hele breedte, die allemaal vechten tegen meerdere Orcs :nono:
Pak 1 flank en beuk die de grond in, hergroeperen en charge de rest.

Theoden is een inspirerende koning, maar hij blijft 'slechts' een mens -_-
(En de beste man is al op leeftijd natuurlijk)
Hopen dat hij in zijn eentje een Troll aankan is wat te veel gevraagd.
Dat geldt voor de meeste Heroes, ze zijn er ter ondersteuning.
Uitzonderingen zijn Aragorn en Boromir, dat zijn echte bikkels B)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Forth Eorlingas! (Riannes LOTR blog)

Berichtdoor Rianne327 » 17 jan 2020 11:59

Wow, goeie tips Frank! Ga ik zeker volgende week uitproberen. Ik heb nu wat meer gelezen over de charge en de army bonus die daarbij komt kijken. Dat is echt sick! Goede tip over de Might Points en Heroic Moves. Ik was die points steeds aan het reserveren voor het goede moment, maar door de vele opties wist ik niet waar ik ze aan moest uitgeven. Maar nu is het duidelijk: Charge it is, then!

Leuke tip over Merry! Rik heeft daar toevallig een geschilderd model van liggen, dan stop ik die ook in mijn lijst. Ik las online nog een tip over dat je hem kan combineren met Gamling with the Royal Standard of Rohan. Als er een Hero in de buurt staat die geen Might Points meer geeft, geeft hij hem er een. Voor Merry met zijn ene Might Point betekent dat een soort loophole, dus ik ga eens kijken of dat een goede optie is voor in het spel (en waar ik Gamling eventueel vandaan kan halen).

Een deel overrompelen klinkt inderdaad beter, nu stond ik lijnrecht tegenover de Orcs. Dat werkt inderdaad niet. :hc: Ik ga het eens proberen volgende week donderdag!

Theoden zal ik de volgende keer ook wat beter beschermen, want dit was een beetje zielig haha.
#KampfSchwester
Legers die ik speel: Stormcast Eternals, Hosts of Slaanesh, Disciples of Tzeentch, Dead of Dunharrow, Rohan
Avatar gebruiker
Rianne327
Conservative Tzeentch worshipper
 
Berichten: 101
Geregistreerd op: 04 jan 2019 20:54
Woonplaats: Nijmegen

Re: Forth Eorlingas! (Riannes LOTR blog)

Berichtdoor Beastherder » 17 jan 2020 18:32

Merry heeft tegenwoordig ook een heel mooi plastic model samen met Eowyn ;)

Ik weet niet hoe het nu zit met de 'passagier' regels of Merry met iedereen mee kan liften
(Die zijn nog wel s veranderd)
De arme hobbit te voet achter de paarden aan laten rennen is ook zo zielig :whistle:

Die vlag van Gamling klinkt héél erg goed.
Dat is idd practisch oneindige Might points :o
Zal wel een duur vlaggetje zijn....

Moet ik dat model dat ik hier al 10+ jaar heb liggen toch maar s gaan schilderen....
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Forth Eorlingas! (Riannes LOTR blog)

Berichtdoor Beastherder » 17 jan 2020 23:26

Oh, en over shooting....
(Begint het op te vallen dat het hele lotr gebeuren mij erg inspireert? Dit weekend de dvd's maar weer s tevoorschijn halen :wink: )

Al je Rohirrim hebben een boog, dus het kan lijken alsof shooting belangrijk is voor je leger, maar dat valt reuze mee.
Een simpele boog is niet heel erg indrukwekkend, en je hebt meestal te weinig modellen om echt een effect te hebben in de 1 of 2 beurten voor de charge.
Als je een paar vijandelijke modellen neer krijgt is dat pure bonus, maar niet meer -_-

In theorie zou je met een oneindige beurt limiet/speeltijd en een oneindig grote tafel Rohirrim kunnen spelen als klassieke steppe horse archers (Parthen, Mongolen, etc):
Gebruik je mobiliteit om buiten range te blijven van de tegenstander terwijl je ze blijft beschieten met je boogjes.
Ergens in beurt 50, na 6 uur spelen, is je tegenstander wel dood.
Maar misschien niet het leukste potje om te spelen..... :whistle:

Als je je throwing weapons kan gebruiken in de shooting fase sta je te dichtbij!
(Binnen charge range van infanterie)
Dan is er al iets fout gegaan met je plan.
Throwing weapons zijn er voor de bonus aanval in de charge, niet voor de shooting fase. :nono:





Voor de tegenstanders van Rohirrim:
(Looking at you, Rik :wink: )

De meeste Orcs zijn geen goede boogschutter, maar als je de optie hebt voor een beetje redelijke shooting kan het de moeite waard zijn (Uruk-Hai met kruisboog :yes: )
Schiet die paarden onder ze vandaan en die Rohirrim stellen helemaal niet zoveel voor.

Hou je troepen bij elkaar en swamp ze met je goedkope rommel. Lock ze in combat.
Als ze geen ruimte hebben om te bewegen/chargen grind je ze vanzelf wel weg.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Volgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron