SPQR - Rare jongens, die Romeinen

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: SPQR - Rare jongens, die Romeinen

Berichtdoor Beastherder » 05 nov 2019 15:44

Qua moldlines valt het ook wel mee, maar er zitten een paar uitschieters tussen zoals hierboven te zien valt.
I've seen worse -_-
In de 'goede oude' metaal tijd was dit zo'n beetje standaard.



vraag je je toch of waarom er zulke verschillen zijn. Grillige siliconen mallen?
Basically.
Die rubberen mallen zijn vaak veel minder precies op elkaar te plaatsen en slijten ook sneller.
Als je een model hebt van aan het eind van de mal zn levensduur of van het begin kan een enorm verschil maken.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: SPQR - Rare jongens, die Romeinen

Berichtdoor brammo1991 » 07 nov 2019 09:36

Je kunt nog proberen om met (liquid) green stuff het een en ander te corrigeren.
Legers die ik speel: Necron, Grey knights, Ad-Mech, Imperial Knights, Assassins
Avatar gebruiker
brammo1991
Kirby
 
Berichten: 945
Geregistreerd op: 11 aug 2012 23:22

Re: SPQR - Rare jongens, die Romeinen

Berichtdoor kingjayko » 14 nov 2019 14:59

Wa's dat nou? Een update? Jazeker, en wat voor een. Na een avondje flink doorplakken staan mijn 500 punten in elkaar:

Afbeelding

En hier nog wat close-ups, van links naar rechts: Een Decanus, leider van groep van tien man (Ja ja, ik weet dat er maar 5 man per Denacus zijn, hier kom ik nog wel op terug), de Cornicen, trompetblazer en een Legionair.

Afbeelding

De Optio (Geen Centurion! Het is maar een Warband, geen heel cohort):

Afbeelding

Niet moeilijk te bouwen, het is een kwestie van twee armpjes en een hoofdje op het lichaam plakken. Het enige waar ik een beetje mee moest stoeien was de Scorpio (of ballista). Deze is ook gemaakt van resin, maar er moest behoorlijk in gesneden worden om de twee onderdelen fatsoenlijk op elkaar aan te laten sluiten.

Overigens ziet de oplettende kijker dat de Legionairs allemaal nog een zwaard (De welbekende Gladius!) in hun schede hebben. Dat ziet er natuurlijk een beetje gek uit voor de soldaten die ook nog een zwaard in hun hand hebben, dus heb ik het gevest weg gehaald bij die soldaten.

Volgende stap? Basecoaten, en nadenken over hoe ze te verven. :scratch:
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Re: SPQR - Rare jongens, die Romeinen

Berichtdoor Beastherder » 14 nov 2019 16:32

Mooi spul B)

Dat is een héle chique Optio :huh:
Die komt van een rijke familie dat ie zulk hippe kleding kan veroorloven :wink:

Model is toch wel bedoeld voor een officiers type.
Maar goed, het is allemaal nog heel onduidelijk hoe uniform de uniformen van de Romeinen waren, en het is duidelijk de leider. -_-


Een Decanus, leider van groep van tien man (Ja ja, ik weet dat er maar 5 man per Denacus zijn
Een rang blijft een rang, ook als er minder man in je groep zitten.
(Een sergeant blijft een sergeant, ook als 4 van zn mannen gedood zijn en nog niet vervangen)

De naam van Romeinse rangen kunnen ook 'onaccuraat' zijn.
Een centurion heette nog steeds een centurion terwijl er al een paar honderd jaar geen 100 maar 80 man in een 'centurie' zat.
Durf zo niet te zeggen of dat dan betekende of er dan 8 Decani in een centurie zaten, of dat er 10 decani waren met de leiding over 8 man :scratch:

(En iedere historicus die zegt dat hij dat wel zeker weet liegt. De originele bronnen voor dit soort informatie is extreem obscuur en onvolledig. Het beste dat we hebben is interpretatie en gokwerk)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: SPQR - Rare jongens, die Romeinen

Berichtdoor henerius » 14 nov 2019 16:48

Leuke kleine warband. Snoezig.

Wat betreft schilderen denk ik dat het wel goed komt, je schilderwerk op die skellie warband geeft me wel zoveel vertrouwen. :thumbup:
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: SPQR - Rare jongens, die Romeinen

Berichtdoor kingjayko » 14 nov 2019 16:51

Och, als je een beetje van goeie huize kwam, kon je je wel wat veroorloven. :wink: Maar het is inderdaad een model dat eigenlijk bedoeld is voor een hogere rang, maar daarvoor vond ik de afstand in rang wat groot met de rest.

En je hebt gelijk over de uniformering, er zit veel giswerk bij. De kans is in dat opzicht erg klein dat iedereen er zo uniform uitzag als in deze doos. Hoe verder weg van Rome, hoe ouder het spul. Neem daarbij zaken zoals beschikbaarheid van vervangend materiaal, uitrusting die binnen een familie werd doorgegeven, lokale huurlingen etc. Etc. Wel een leuk onderwerp om over te filosoferen. ^_^

Leuke kleine warband. Snoezig.

Wat betreft schilderen denk ik dat het wel goed komt, je schilderwerk op die skellie warband geeft me wel zoveel vertrouwen. :thumbup:


Skellie warband? Heb ik ooit zoiets geverfd? :huh:
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Re: SPQR - Rare jongens, die Romeinen

Berichtdoor henerius » 14 nov 2019 21:01

Hmmm misschien ben je iemand anders dan ik in het echt voor ogen heb.
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: SPQR - Rare jongens, die Romeinen

Berichtdoor kingjayko » 09 jan 2020 13:48

Wat is dit nu? Een update? :huh: Jazeker. Na een paar weken van afleidingen en andere projecten, heb ik eindelijk weer wat tijd in dit project kunnen stoppen. Gisteravond de decals op de schilden gedaan:

Afbeelding

Ze glimmen nog behoorlijk, maar dat komt omdat er nog geen matte varnish op zit, maar die moet ik nog even van M&M meenemen. Het is zo'n beetje de eerste keer dat ik met decals werk, want normaal ben ik er niet echt fan. Maar ja, om nou allemaal die bliksemschichten te moeten verven... :unsure:

Dus nu alleen nog highlights, basing en dan zijn de eerste zes man af. :grijns:
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Re: SPQR - Rare jongens, die Romeinen

Berichtdoor brammo1991 » 09 jan 2020 15:38

ziet er goed uit, je kan ook lahmian medium gebruiken om de shine er af te halen, matt varnish wil niet altijd even matt zijn namelijk.
Legers die ik speel: Necron, Grey knights, Ad-Mech, Imperial Knights, Assassins
Avatar gebruiker
brammo1991
Kirby
 
Berichten: 945
Geregistreerd op: 11 aug 2012 23:22

Re: SPQR - Rare jongens, die Romeinen

Berichtdoor Beastherder » 09 jan 2020 16:47

Decals lijken er idd mooi strak op te zitten :tu:
Even een laagje mat erover en ze zijn top

Nog gebruik gemaakt van iets van een decal softener?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

VorigeVolgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten