After action report: Blücher

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

After action report: Blücher

Berichtdoor Rensdyr » 21 jan 2020 14:11

Afgelopen donderdag speelden Guy en ik een spelletje Blücher, een regelset voor Napoleontische slagen op grote schaal. Hierbij representeert elke eenheid zo'n 3000 man. Voorlopig maken we gebruik van unit cards die bij de regels besteld kunnen worden, hier zijn ook gelijk de stats van de units op te vinden.

De slag speelt zich af tijdens de Spaanse Onafhankelijkheidsoorlog (Peninsular War). Guy koos ervoor om 2 Britse en 2 Spaanse korpsen op te stellen, tegenover 3 Franse korpsen en 1 Beijers korps aan mijn kant. Het opstellen van de legers gebeurt met de kaartjes omgedraaid, zodat de precieze opstelling geheim is. De Fransen zijn de aanvaller, met als objectives de heuvel en het eenzame boompje (later kerk) in de Engelse deployment zone.
Afbeelding

De Franse aanval begint met een "vorwärts marsch!" wanneer het Beijerse korps zich op de rechter flank in beweging zet. Al snel stuiten ze daar op een korps Spaanse cavalerie, dat gestaag terug gedrongen wordt.
De Britten openen met een grote cavalerie aanval op de Franse linker flank, maar een heldhaftige verdediging van een Franse infanterie brigade bezorgt ze een bloedige neus. Een deel van de Franse cavalerie reserve wordt daarna ingezet om over deze linker flank een tegenaanval in te zetten. In het centrum ontstaat een vuurgevecht waarbij de slachtoffers aan beide kanten langzaam beginnen op te lopen. Het dorpje is enkele keren het toneel van infanterie charges, maar wordt uiteindelijk niet door een van beide kanten bezet. Wanneer het Beijerse korps in de Engelse achterhoede begint door te dringen worden twee zware cavalerie brigades naar deze flank gedirigeerd om de opmars te stuiten.

Inmiddels begint het al te schemeren en één voor één zwijgen de kanonnen. De Fransen hebben de objectives niet kunnen veroveren maar wel meer vijandelijke eenheden uitgeschakeld.
In Parijs wordt het nieuws van deze glorieuze overwinning met gejuich ontvangen, als Napoleon in zijn bulletin beweert dat de totale vernietiging van de Engels-Spaanse strijdkrachten enkel voorkomen werd door het vallen van de avond.

Afbeelding

Naast de unit cards stonden er wel degelijk (60!) miniaturen op tafel.

Afbeelding

Thuis ben ik verder gegaan met het maken van een paar nieuwe terrein stukken.

Afbeelding
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.
Legers die ik speel: Napoleonics, Saga, Guild Ball, Bushido, WO2
Avatar gebruiker
Rensdyr
Loaded dice
 
Berichten: 265
Geregistreerd op: 08 sep 2008 14:42
Woonplaats: Nijmegen

Re: After action report: Blücher

Berichtdoor kingjayko » 21 jan 2020 14:33

Jeetje wat een kleine mannetjes. :laugh: Leuk verslag, en die scenery maakt het af natuurlijk. :tu:
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Re: After action report: Blücher

Berichtdoor Guy » 26 jan 2020 15:34

Mooi verslag Rens :thumbup:
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen


Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron