Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Kwebbel over de kleur van je onderbroek (die van mij is vandaag grijs) of de grootte van een bijzonder omvangrijke tulp in je tuin. Of over iets anders. Begin gewoon een Word Association Thread!
Voorheen ook wel bekend als hive cafe

Moderators: Bobske, Skevan

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 24 apr 2020 12:57

Lekker bob! Gewoon 2 dingen pakken, doos Underworlds en wat space marines en lekker afwisselen, dan heb je zo'n doos underwords ook al snel op de 'af' stapel liggen en is goed voor de motivatie!

Enjoy it!

psies.

Stap 17

Enjoy it!

Het leven is kort. Dus niet te streng voor jezelf, daar wordt j niet gelukkig van.
En niet te soepel, een mens heeft rust, ritme en regelmaat nodig dus leg jezelf die discipline op.

Nu kun je dus lekker je lijst gaan afwerken en afvinken.
Zoals Lau, zegt. ENJOY IT!

Geniet van die Pile en hem laten slinken. Maak het geen karwei (wat ik vaak doe), van dit moet eerst af, focus focus focus.
Nee, verandering van spijs doet eten, dus neem 2 dingen waar je op focust. 3 kan nog net, maar kan al teveel zijn.
En zet jezelf kleine doelen, na elkaar.
Eens mens wordt gelukkig van doelen nastreven, niet per se van ze behalen. :laugh: Dus als je kleine doelen zet, belonen je hersenen jezelf en als je meteen weer een doel hebt is er ook geen "Wat nu?" gevoel :huh:

Denk aan afvallen, zet je jezelf meteen een doel van 15 kg er af, ik moet 3 keer per week gaan sporten, ik moet gezond gaan eten.
Geheid dat je faalt. Maar 1 kg in 1 week, is te doen. Geen 2 koekjes maar 1, is te doen. 1x per week een uur bewegen, is te doen.
Zodra je dat haalt, ga je het langzaam bijstellen, weer kleine doelen. En vele kleine maken 1 grote.

Vergeet ook niet dat als je iets nieuws wilt leren, je het 3 maanden moet doen voordat het een gewoonte wordt en je weet of het bij je past.
Dus wil je beter leren schilderen: schilder elke dag wat, 3 maanden lang, geen smoesjes.
Wil je leren schrijven, schrijf elke dag, maak niet uit. wat
Stoppen met snoepen, 3 maanden lang niet doen, elke dag is er één, maak een afstreepkalender, dat is ook beloning dat afstrepen, schijnt goed te werken.

Mijn doel nog steeds: No more Pile.
Ik ben met van alles bezig momenteel, maar maak niks af.
Dus doel 1: WHU Beastgrave, poppetjes en objectives
Doel 2 Bobcats, kill team, van incursors (of intercessors? ;)
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 25 apr 2020 08:38

Stap 18 Dé DIP!
:x

Ja, daar is hij dan...de gevreesde hobbydip.

Je bent goed bezig om de Pile aan te pakken.
Een hoop weggedaan, veel nagedacht over wat je nu wilt met de hobby en projecten aangepakt en misschien zelf afgemaakt.
Tijd vrijvgenomen van de hobby, meer en meer.

En dan ineens...heb je geen zin om je hobby spullen te pakken.
Of je bent 5 minuten aan het kwasten en denkt meh, dat was het wel weer voor vandaag.

Je hebt een hobbydip. Je bent minder verslaafd geraakt, je neuroreceptoren zijn minder ontvankelijk/gevoelig geworden.
Je bereikt een flatline waarin je even niks lijkt te voelen voor de hobby.

PAS OP!
Dit is ook een moment waarop een verslaafde denkt: ik ben genezen, ik kan wel weer, ik kan het aan en mezelf in toom houden.
Niet dus!

Dus Koop Niks

Je denkt al snel, een nieuw project, geeft me weer energie.
Ik heb gewoon even een shotje nodig.

DOE HET NIET!

Wees sterk, je kunt het

Persoonlijk heb ik dus idd geen hobby zin.
En dit is de verleiding

https://www.vliegeruit.com/wargames_war ... attleforce

Zo ben ik ineens klaar, kei goedkoop voor een heel leger, en 6 katbeesten (300 p per stuk dus dit is aardig wat punten) :disturbed: :nono: :nono: :nono: :nono:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 27 apr 2020 09:54

STAP 19 HELP! :panic:

Jullie begrijpen, deze stappen lopen door elkaar heen, het proces is voor iedereen anders.

Zoals bij de meeste verslavingen: Zoek hulp
Dit kan op allerlei manieren: professionele hulp, zover is het gelukkig voor de meeste van ons niet.
Maar misschien ben je bij het overdenken van; Waarom doe ik deze hobby?, Waarom vind ik dit zo leuk?, er achter gekomen dat er duistere geheimen sluimeren in de krochten van je brein.

Over het algemeen: I had a little help from my friends
Je gewone vrienden, je kunt het er over hebben wat hun aan geld en tijd aan hobby besteden. Wat is "normaal" ?
(zeer relatief ik vind voetbalfans bv absurd :disturbed: :doh: :banging: )

Maar het beste werkt natuurlijk, de mensen die er verstand van hebben; je hobbyfamilie en vrienden. :thumbup:

Ze kunnen je helpen met spullen wegdoen (hoe verkoop je iets), of van je overnemen (daar sta ik bekend om, Bob begint een leger, wacht 2 maanden dan kun je het overnemen :wink: ), of ze weten wel iemand die het hebben wil. Pile weer kleiner.

Er over praten helpt je ook om duidelijk te krijgen wat je wilt houden. Met wie wil/kun je wat spelen?!
(als niemand het meer speelt of wil spelen, waarom heb jij het dan nog?)

Schildertips om die Pile die je houdt af te krijgen
etc.

Ik heb 2 grote helpers
Skevan, met wie ik samen de Space Wolves doe. Hij voorkomt dat ze weg gaan en ik kan altijd zeggen, mijn helft is af
(en hij is goed in magnetiseren :tu: :yes: )

Theo/TROLL, mijn Nemesis. We spelen tegen elkaar, maken beide ons leger en onze potjes dus langzaam groter.
En Theo is net zo erg als mij qua kopen en weer verkopen.

Nu ben ik dus bases aan het maken voor onze beide nieuwe legers Theo=Orks, ik Bobcats Space Marines, zodat ze tegen over elkaar ook nog bij elkaar horen.
En Theo en ik nemen regelmatig spullen van elkaar over. :wub: :worship:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Beastherder » 27 apr 2020 14:27

Dé DIP!
:x

Ja, daar is hij dan...de gevreesde hobbydip

Dit is juist hetgeen waar het hebben van meerdere projecten tegen helpt :yes:

Te lang vast zitten aan het schilderen van dezelfde dingen is wat je die dip kan geven, maar als je iets anders hebt om op terug te vallen zal je zien dat er maar weinig verloren dagen zijn in je hobby tijd.

Ik heb vandaag geen zin in het schilderen van Space Marine, maar misschien wel in Dwergen, of WO2 tankjes, of die Warcry warband, of Necromunda, of spookjes, of....

Oké, je hoeft jezelf niet zover te verliezen in 1000 onafgemaakte projecten als ik :roll: maar door jezelf zo streng te limiteren tot 1 project is De Dip haast onvermijdelijk.

Even iets anders is, in mijn ervaring, de beste manier om bezig te blijven -_-
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Guy » 27 apr 2020 20:27

Zoals reeds aangegeven in z'n signature: 'Luister naar Beastherder...' , hij spreekt wijze woorden. Het gezegde 'Verandering van spijs doet eten' geldt
voor een hoop zaken, waaronder ook wargaming / pupkes schilderen /etc. Zelfs professionele schilders hebben side projects om voor de nodige afwisseling te zorgen en gemotiveerd te blijven, dus waarom zou jij of ik dat niet doen?
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Furios666 » 28 apr 2020 07:28

Hetzelfde geldt ook voor werk. Het is een belangrijke reden waarom ik graag als inhuur werk: verschillende opdrachtgevers, verschillende werkzaamheden.

Het kan natuurlijk zijn dat je schilderen als activiteit beu bent (dat heb ik vaak), maar misschien kun je dan terrein maken, pupkes plakken of voetstukjes mooi maken. Je moet iets aangezien je niet echt aan spelen toe komt nu...

Je kan altijd nog je huis gaan leemstucen :laugh:
Legers die ik speel: Kings of War: Empire of Dust, Varangur; WH40k: Space Marines, Militarum Tempestus
Avatar gebruiker
Furios666
Elf on a hot tin roof
 
Berichten: 719
Geregistreerd op: 17 maart 2006 12:53
Woonplaats: Arcen

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 29 apr 2020 15:14

Bedankt voor de hulp vrienden :thumbup: B)



'Luister naar Beastherder...' , hij spreekt wijze woorden.


Zekers, zekers

Je kan altijd nog je huis gaan leemstucen


maar zoals volgens mij al gezegd, ik mis het sociale aspect van de hobby.
Als iets in de kast ligt en ik kan er niks mee, doen... geen interesse.

Daar komt de dip van, ik kan niet meer leemen. :yes:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 09 mei 2020 05:41

Still dipping, vooral ook blog dip.

Dat is beetje mijn ding, heel enthousiast ergens mee beginnen.
Maar dan wordt het ook buiten proportie en in het weer genoeg na verloop van tijd.

Balans zoek ik dus :dunno: :yes:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 19 mei 2020 09:42

STAP 20 ETERNAL VIGILANCE :rohan: :opa:

Na alle stappen in verschillende volgorde te doorlopen hebben rest je nog maar 1 ding:
VOLHOUDEN

Die balans tussen hobby en verslaving, een kleine Pile om lekker bezig te zijn :yes: ipv Geen Pile :unsure: of weer naar de Mega Pile :nono: :disturbed:

En langzaam voeden die verslaving.
Lukt nu beter. Kijk niet meer elke dag WH Community (of lees iig niet alles), schilder bases voor Theo/mijn leger, terrein voor de club.
Om bezig te blijven en krijg er langzaam weer zin in (zie ook de Bobcat blog) :thumbup:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Hoe kom ik af van de (Hoop van) Schaamte?!

Berichtdoor Bobske » 28 mei 2020 06:14

STAP 21 RESISTANCE IS FUTILE?

En dan is er een nieuwe editie aankondiging.
Met mooie trailer.
Vette miniaturen
Nieuwe regels die hoop geven dat het spel weer leuker wordt.

:wub: :wub: :wub:
Je brein wordt als vanouds getriggerd. Nu minder verslaafd is het weer gevoeliger geworden voor diezelfde prikkels.
Dus ze komen extra hard binnen.

Je voelt je synapses gewoon afgaan en van alles speelt er zich af in je hoofd.
1/2 Basisdoos
Alleen regels
Eerst aankijken
Basisdoos in zijn geheel heb je meteen 2 legers om mee te spelen met iemand ... je speelt (bijna) alleen op de club, en dan nog alleen met mensen die zelf een leger hebben.
Legers verven voor de club.

Het is een nieuwe start.
Weerstand, bied weerstand.
Eerst de Pile af dan mag je, doe meer weg....

pff vermoeiend zo'n verslaving

maar nieuwe editie :yes: :grijns: B)
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3914
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

VorigeVolgende

Keer terug naar De kroeg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron