Afgelopen weekend m'n eerst twee battles gespeeld, mocht de troepen van een vriend gebruiken om het op te nemen tegen de Duitsers
Ik had de volgende eenheden tot mijn beschikking:
- 3 infantry platoons
- 1 Heavy Machine Gun platoon
- antitank platoon van zes 6 pdrs. antitankkanonnen
- 4 shermans
- 3 Churchill 'Crocodile' tanks
Alles bij elkaar ongeveer 1500 punten, wat bij Flames of War min of meer de standaard lijkt te zijn.
Tegenstand bestond uit een Duitse 'schwere panzer division', met deze units:
- 3 Panthers
- 2 Sturmtigers
- 2 panzergrenadier platoons
De eerste battle was een aardig potje. De Duitsers hadden maar 4 units, met ruim 75% van de punten verdeeld over de Panthers en de Sturmtigers. Ik heb aan den lijve ondervonden dat Panthers en Tigers echt hard zijn. Ze waren praktisch immuun voor al het antitank vuur wat ik bij me had. Ik ben dan ook goed ingemaakt. Achteraf gezien waren de tanks wel te kloppen geweest, ik heb het alleen op de verkeerde manier geprobeerd
Wat me naast de Duitse tanks tegen viel is de hoeveelheid regels die je ineens in de praktijk moet gaan brengen, maar dat viel te verwachten met een nieuw spelsysteem. De regels zijn goed uitgedacht en heel volledig. Snel een regel opzoeken valt soms tegen omdat de index achterin het boek niet bijzonder goed is samengesteld.
Wat ik wel merkte is dat ik nog erg vastzit in een soort 'warhammerdenken', in de zin van units als een geheel zien en ze bij elkaar houden, terwijl je in FoW gerust met een aantal teams van je unit ergens anders heen kan moven. Dit had ik achteraf gezien met mijn antitank kanonnen moeten doen, zo was het veel makkelijker geweest om schoten op de relatief kwetsbare flanken van de Panthers te krijgen.
Wat speuren op het FoW forum leverde al een waslijst op met mogelijke tactieken om zware tanks aan te pakken, maar voor ik die onder de knie heb zullen de Schotten nog wel een paar verliezen te lijden hebben.