De modellen zijn geschikt voor heel veel europese legers in de 15e eeuw, maar na flink wat getwijfel heb ik er uiteindelijk voor gekozen om ze te schilderen als Bourgondiërs

Het Bourgondische leger onder Karel de Stoute was een, voor zijn tijd, zeer professioneel leger en maakte gebruik van het beste wat er in 15e eeuws europa te vinden was: Pikemen uit Vlaanderen, ridders uit Frankrijk, kruisboogschutters uit Italie, haakbusschutters uit Duitsland en (mijn persoonlijke favoriet) boogschutters uit Engeland
Spel-technisch betekent dit dat ik dus toegang heb tot alle mogelijke modellen, en doordat ze kwalitatief vrij goed zijn zit je lekker snel aan een leuk puntenaantal
Een ander voordeel van de Bourgondiers is dat ze in een korte periode ruzie hebben gehad met zo'n beetje iedere europese mogendheid (Karel de Stoute was érg ambitieus), dus er is een ruime keuze aan potentiele historische tegenstanders.
Ook hebben ze de mogelijkheid voor wat lokaal karakter, want uiteindelijk hoorde ook bijna heel Nederland bij het Bourgondische rijk.
En doordat ze een, voor die tijd, behoorlijk professioneel leger hadden, kunnen de modellen een redelijk standaard kleurenschema krijgen ipv dat iedereen in de kleuren van zn eigen plaatselijke edelman rondloopt. Iets wat het schilderen toch wat makkelijker maakt
De eerste modellen:
Pikemen, met bucklers

En Ridders te voet, met full plate armour en 2-handed weapons

)

.