Jep de afgelopen club avond was weer lekker druk
veel 40K battles ^^
heb zelf niet bijzonder veel mee gekregen omdat ik 3000pts WHFB speelde.
Tomb kings Vs Gothic undead.
aan het begin van de battle leek het er op alsof het een makkelijke overwinning zou worden voor de Gothics.
alle kleine eenheden, wizards, warmachines en monsters werden zonder al te veel moeite uitgeschakeld.
Mijn opstelling begon vanuit een sollid centre, en 2 flanken die bestonden uit: knights, vargulf, spirit host en bats aan de ene kant, en dire wolfs en wraiths met lord aan de andere kant.
Mijn flanken gingen naar voren om zo snel als mogelijk spellcasters, warmachines en cavalry uit te schakelen. Dat deden ze best wel goed. het resultaat was dat ik aan beide kanten achter de vijandige infantry linie kwam. DIt was opzich allemaal heel leuk, was t niet dat de kracht van mijn tegenstander duidelijk niet zat in snelheid en schietkracht.
Simon had na beurt 3 denk ik al een erge hekel aan mijn leger gekregen omdat t ernaar uitzag dat ik een overwinning binnen zou slepen.
het probleem...
40 man Tomb gaurd met prince,
50 man skelletons.
7 chariots met tomb king.
De chariots en tomb king heb ik met veel geluk makkelijk kunnen slopen,
De tomb gaurd zijn een compleet ander verhaal.
Damn wat zijn die gasten hard zeg!
Uiteindelijk werd het een gelijkspel, ik had simpelweg de kracht niet om zijn grote units met enkele klappen t veld af te vegen.
Leer punten:
- Goedkope horde units zoals skelletons kunnen vreselijk lang blijven staan en zelf je meest elite units swampen. Als je de snelheid hebt om eromheen te gaan, doe dat dan! Is combat onvermijdelijk.. tja een rear charge, en genoeg attacks helpen maar zorgen er niet voor dat je er na 1 beurt doorheen bent.
- dure horde units zoals tomb gaurd... well ze zijn gewoon verschrikkelijk eng

vooral omdat het undead zijn is ze van tafel krijgen echt geen simpele opgave. Zorg ervoor dat er geen chracters meer in staan na de eerste ronde van combat, de prince geeft zijn WS aan de unit. (DAT WIL JE NIET!) Verder zijn template weapons een must... head on tegen deze gasten in gaan is wel het stomste wat je kunt doen... en nja dat deed ik dus omdat er geen andere opties waren... Ze vreten werkelijk alles...
- Hierophant: het slopen van de gast die het tomb kings leger leven heeft gegeven is niet zo effectief als bij Vampires. De LD van de units in het leger zijn dusdanig hoog voor undead dat er niet veel in mekaar zakt. Daar komen nog prinsjes en koningen bij die de LD boosten.
- verder: ik moet leren 8th edition te spelen, en niet ergens tussen 7th en 8th in te zweven. Zijn er meer spelers die dit probleem hebben?
Laatste constatering: het hele aaah magic en monster mayhem... t valt allemaal wel mee hoor. Magic is de helft van de tijd niet zo effectief (winds of magic kunnen ook niet of nauwelijks waaien) en monsters kunnen nog steeds niet goed units infantry aan. T spel is veranderd maar ik vind t heel erg leuk en erg goed speelbaar