Had het hier gisteren even met Bob over.
Ik snap Bobs opmerking wel, het gaat natuurlijk maar over miniaturen, en het is gezond om dat te relativeren tot wat het is: een (klein) deel van de hobby.
Dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met de *manier* waarop Bob dit uitte (specifiek het groepen bashen

), maar gezien de moeite die hij heeft gestopt in het omgaan met een soort koop-verslaving snap ik enige felheid ook wel weer.
Bob voegde ook toe dat hij moe wordt van de constante kritiek op GW als bedrijf, en dat hij die negativiteit niet zoekt in zijn hobby. Opnieuw, dat snap ik ook wel.
Dat gezegd hebbende...
Volgens mij zijn we het er allemaal wel over eens dat GW simpelweg niet genoeg dozen heeft gemaakt bij deze pre-releases, dat er implementatiefouten zijn gemaakt in het timen van wanneer je het kon bestellen, en dat het frustrerend is dat als je een doos graag wilt je dan aan je PC gekluisterd moet zitten zodat je een *kans* hebt om deze te kunnen krijgen. Los van of het erg is om een doos wel of niet te hebben kan de manier waarop dat bepaald wordt erg frustrerend zijn.
Daarnaast, als het érgens gepast is om te klagen over kwaliteit van en mogelijkheden tot kopen van miniaturen op zijn plaats is is het toch wel bij een club die alleen maar bestaat vanwege die miniaturen. Dat GW specifiek zoveel kritiek vangt lijkt mij duidelijk: het is sinds jaar en dag de marktleider tot een monopolie aan toe, ze waren een paar jaar terug het meest winstgevende bedrijf van heel het VK, ze stoppen het meeste design in hun modellen, én ze hebben decennia lang klantonvriendelijk beleid gevoerd. Het is het perfecte recept voor een klagende fanbase. En het klagen is niet op niets gebaseerd, maar volgt volgens mij direct uit het bedrijf dat GW wil zijn:
Een citaat van GW's business model, zoals te vinden op investor.games-workshop.com/our-business-model:
And when we make an investment, we measure its impact to ensure that it delivers an improved return on capital for our owners. Our continual investment in product quality, using our defendable intellectual property, provides us with a considerable barrier to entry for potential competitors: it is our Fortress Wall. While our 400 or so Games Workshop stores which show customers how to collect, paint and play with our miniatures and games provide another barrier to entry: our Fortress Moat. We have been building our Fortress Wall and Moat for many years and the competitive advantage they provide gives us confidence in our ability to grow profitably in the future.
In andere woorden, ze richten alle investeringen op winst voor de aandeelhouders, en de belangrijkste (genoemde) strategie daarin is om een `barrier to entry' te creeëren voor mogelijke competitie. Daarmee vergeleken vind ik mopperen over het slecht regelen van pre-releases niet het grootste probleem.