en toestemming te vragen om dingen te mogen spelen, of mijn legerlijst van te voren door te geven aan iedereen is ook belachelijk. Dan kan je dus geen pick-up games meer spelen, je krijgt meer anti lijsten, en je kan dus niet op het laatste moment een beslissing maken over een leger dat je mee wil nemen.
Ik neem aan dat de voorgestelde huisregels optioneel zijn ... m.a.w. niemand wordt verplicht om ze standaard te gebruiken, toch? Besides, wanneer je een tijdje op de club zit weet je precies welke speler je moet vragen voor een potje fluffbunnyhammer en welke speler je moet hebben wanneer je een stevige knokpartij wilt. Om een voorbeeld te noemen: als ik Frank M vraag om een battle dan verwacht ik minimaal twee Hydra's, en wanneer ik met Frank P ga spelen neem ik aan dat z'n halve leger bestaat uit inefficiënte modellen die alleen op tafel staan omdat ze fluffy zijn. En die verscheidenheid aan spelers en speelstijlen is mijns inziens alleen maar positief.
Neemt niet weg dat het wel handig is om huisregels te hebben voor de spelers die vinden dat 8th edition nou eenmaal een beetje naatje is vergeleken met 6th en dat Purple Sun niet op ogre-sized modellen zou mogen werken.
In 4th en 5th edition (pre-internet) waren er stapels restricties nodig om het spel enigzins op een veldslag te laten lijken, en vrijwel ieder groepje spelers had na verloop van tijd z'n eigen setje aanpassingen (die van ons had als voornaamste regels Geen Special Characters, Geen Allies, Geen Magic Items Boven De 50 Punten, Geen Tien Night Goblin Shamans Op Cockatrices en Mork's War Banner Werkt Op Een 4+ En Niet Automatisch

).
Dat wilde echter
niet zeggen dat we
altijd al die aanpassingen gebruikten - standaard gingen we van de normale regels uit, maar de aanpassingen waren wel voor handen voor het geval dat beide spelers daar zin in hadden en het van te voren met mekaar af spraken.
Dat systeem werkte prima - toendertijd werden ze vooral gebruikt door de wat minder competetieve spelers onder ons (competetieve 4th/5th edition potjes duurden meestal ongeveer anderhalve beurt) en ik vind dat je huisregels nu nog steeds zo moet beschouwen en hanteren ... gewoon een serie vrijwillige richtlijnen
wanneer beide spelers dat willen. Je moet er
niet bij voorbaat vanuit gaan dat iedereen automatisch met alle regelveranderingen in stemt, want zoals je ziet zijn er ook mensen die het spel gewoon willen spelen zoals het gedrukt staat. Gewoon van te voren met je tegenstander afspreken of je Huisregels gebruikt, en welke van de Huisregels, en dan is er niets aan de hand.
En bij pick-up games tegen wildvreemden kun je uiteraard sowieso niet aan komen met huisregels, want Tjibbe uut Grunning wist niet dat z'n drie Beasts of Nurgle niet welkom waren hier toen ie toevallig een keer met z'n poppetjeskoffertje op de trein naar Nijmegen stapte.

*edit* in sommige gevallen kun je niet om Huisregels heen, maar dan gaat het eigenlijk altijd om campaigns/toernooien (waar spelers van te voren behoren te weten wat de specifieke regels/restricties zijn, en waar ze dus aan beginnen wanneer ze zich inschrijven). Denk bijvoorbeeld aan de aangepaste versie van Mordheim's Nurgle's Rot die we in de vorige Mordheim-campaign gebruikten - de originele versie was ongeneesbaar, reduceerde iedere battle de Toughness van geïnfecteerde modellen permanent, en kon zich via close combat naar ieder model in iedere Warband verspreiden zonder dat ik mijn Carnaval überhaupt uit de koffer hoefde te halen; kan me niet indenken dat iemand er op tegen is geweest dat we die regel hebben aangepast, en ook niet wanneer we dat bij een volgende campaign weer doen.