Idee: House Rules

Warhammer Age of Sigmar, Kings of War, 9th Age

Moderator: theWoodcutter

Re: Idee: House Rules

Berichtdoor vhati » 11 apr 2011 21:42

een lijstje opstellen van problemen is niet zo'n groot probleem, maar het als club opstellen van houserules(!) is gevaarlijker dan schrijf je het eigenlijk wel voor. Maar laat eerst maar eens een paar mensen er over hebben. Ik ga iig offline spreek mensen later wel weer
I just got lost in thought. It was unfamiliar territory

Why? Just because I can

Painted? What's that?
Legers die ik speel: Eldar, Space Marines, Tau, Tyranids, Chaos Daemons, High Elves, Skaven
vhati
Four Ogres, all with nifty pigtails

Berichtdoor Squiggoth » 11 apr 2011 22:18

en toestemming te vragen om dingen te mogen spelen, of mijn legerlijst van te voren door te geven aan iedereen is ook belachelijk. Dan kan je dus geen pick-up games meer spelen, je krijgt meer anti lijsten, en je kan dus niet op het laatste moment een beslissing maken over een leger dat je mee wil nemen.

Ik neem aan dat de voorgestelde huisregels optioneel zijn ... m.a.w. niemand wordt verplicht om ze standaard te gebruiken, toch? Besides, wanneer je een tijdje op de club zit weet je precies welke speler je moet vragen voor een potje fluffbunnyhammer en welke speler je moet hebben wanneer je een stevige knokpartij wilt. Om een voorbeeld te noemen: als ik Frank M vraag om een battle dan verwacht ik minimaal twee Hydra's, en wanneer ik met Frank P ga spelen neem ik aan dat z'n halve leger bestaat uit inefficiënte modellen die alleen op tafel staan omdat ze fluffy zijn. En die verscheidenheid aan spelers en speelstijlen is mijns inziens alleen maar positief. ^_^

Neemt niet weg dat het wel handig is om huisregels te hebben voor de spelers die vinden dat 8th edition nou eenmaal een beetje naatje is vergeleken met 6th en dat Purple Sun niet op ogre-sized modellen zou mogen werken.
In 4th en 5th edition (pre-internet) waren er stapels restricties nodig om het spel enigzins op een veldslag te laten lijken, en vrijwel ieder groepje spelers had na verloop van tijd z'n eigen setje aanpassingen (die van ons had als voornaamste regels Geen Special Characters, Geen Allies, Geen Magic Items Boven De 50 Punten, Geen Tien Night Goblin Shamans Op Cockatrices en Mork's War Banner Werkt Op Een 4+ En Niet Automatisch :grijns: ).
Dat wilde echter niet zeggen dat we altijd al die aanpassingen gebruikten - standaard gingen we van de normale regels uit, maar de aanpassingen waren wel voor handen voor het geval dat beide spelers daar zin in hadden en het van te voren met mekaar af spraken.
Dat systeem werkte prima - toendertijd werden ze vooral gebruikt door de wat minder competetieve spelers onder ons (competetieve 4th/5th edition potjes duurden meestal ongeveer anderhalve beurt) en ik vind dat je huisregels nu nog steeds zo moet beschouwen en hanteren ... gewoon een serie vrijwillige richtlijnen wanneer beide spelers dat willen. Je moet er niet bij voorbaat vanuit gaan dat iedereen automatisch met alle regelveranderingen in stemt, want zoals je ziet zijn er ook mensen die het spel gewoon willen spelen zoals het gedrukt staat. Gewoon van te voren met je tegenstander afspreken of je Huisregels gebruikt, en welke van de Huisregels, en dan is er niets aan de hand. :yes:

En bij pick-up games tegen wildvreemden kun je uiteraard sowieso niet aan komen met huisregels, want Tjibbe uut Grunning wist niet dat z'n drie Beasts of Nurgle niet welkom waren hier toen ie toevallig een keer met z'n poppetjeskoffertje op de trein naar Nijmegen stapte. :wink:

*edit* in sommige gevallen kun je niet om Huisregels heen, maar dan gaat het eigenlijk altijd om campaigns/toernooien (waar spelers van te voren behoren te weten wat de specifieke regels/restricties zijn, en waar ze dus aan beginnen wanneer ze zich inschrijven). Denk bijvoorbeeld aan de aangepaste versie van Mordheim's Nurgle's Rot die we in de vorige Mordheim-campaign gebruikten - de originele versie was ongeneesbaar, reduceerde iedere battle de Toughness van geïnfecteerde modellen permanent, en kon zich via close combat naar ieder model in iedere Warband verspreiden zonder dat ik mijn Carnaval überhaupt uit de koffer hoefde te halen; kan me niet indenken dat iemand er op tegen is geweest dat we die regel hebben aangepast, en ook niet wanneer we dat bij een volgende campaign weer doen. :laugh:
Squiggoth

Berichtdoor Chris » 11 apr 2011 23:28

Dit is ook precies zoals ik het me voorstel. Mijn insziens zou deze discussie vooral zijn over hoe we daar nou precies een invulling aan zouden willen geven. Mensen die zonder die houserules willen spelen doen dat uiteraard gewoon niet.
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Chris
Lord Lion-O

Berichtdoor TROLL » 12 apr 2011 09:25

Hmm ik zie alweer heel veel problemen.

We gaan het hier niet over eens worden als iedereen maar wat door mekaar balkt.

Ik stel voor dat iedereen mij kort problemen stuurt die zij tegen komen.

en dan stel ik een lijstje met hive novio house rules aan om kaaszigheid tegen te gaan. En daar kan dan over worden gestemd?

Als argumenten waarom ik het wil samen stellen:

- ik zelf vind house rules niet direct, vind niks mis met de 8th edition. Het zijn niet alle spelers die kaas spelen, en als blijkt dat iemand dat wel doet en overmatig misbruikt maakt van mogelijkheden dan is hij/zij een grote held ^^ en daar hoef je toch niet percee tegen te spelen? Het blijkt nu dat dit voor veel mensen toch een probleem is. En dan moet er maar een optioneel regelpakket voor onze club worden opgesteld. En juist omdat het mij vrij weinig boeit/ik er niet persoonlijk aan gebonden ben lijkt het me goed dat ik dat doe.

- Kaas spelen laat me eigenlijk best wel koud, als mijn tegenstander op zo een manier wilt winnen en verder weinig taktisch inzicht/interessante speelmanieren gebruikt moet hij/zij dit helemaal zelf weten. Ze verslaan geeft deste meer bevrediging van mijn eigen speel mogelijkheden.

-ik speel zelf veelal gevarieerde leger lijsten die niet bijzonder kaas zijn. Ik zal daardoor ook niet beinvloed zijn dat het mogelijk mijn speel stijl zal aantasten en ben daardoor dus redelijk neutraal.

@ richard. Je zei warhammer is een competatief spelletje en het is leuker om iemand in te maken dan ingemaakt worden.
Aantal vraagtekens die ik daar zelf meteen bij zet:
- Kaas spelen, no brain monsters en combinaties die altijd wel kei hard werken of keihard worden afgemaakt en weinig herseninhoud vereisen is leuk?
- er zijn ook spelers die veel plezier hebben in het spelletje al winnen ze niet, of eindigd het spel in een draw. (ik kan me vele battles herinneren die ondanks een draw, net winst of net verlies toch echt vele malen leuker waren dan kei hard winnen)
- Ik denk dat er met mij veel spelers zijn die liever spelen met minder sterke units, waardoor je veel moet nadenken en door het nadenken/tactisch gebruik van units die normaal niet veel voorstellen toch kunnen winnen of althans een poging doen tot.

En het gaat hier over club spelen, zijn er dan werkelijk zoveel problemen met battles op onze eigen club?Op toernooien is het uiteraard een ander verhaal want daar schijnen mensen heen te gaan voor de winst. En is, schijnt het bijna verplicht te zijn om kaas te spelen. Maar goed ik zal het maar niet weer herhalen ^^
Legers die ik speel: Tomb Kings, Chaos Daemons, Legion: Imperial. Fallout Wasteland warfare
TROLL
Bandana Waddle Dee

Berichtdoor Richard » 12 apr 2011 11:58

@ theo
Ik vind het prima dat jij het lijstje regels opstelt... Wie het doet boeit me niet zo veel.

Zelf maak ik me ook niet zo veel zorgen over de kaas-lijsten van anderen. Zoals zondag bewezen... weet ik het 2 hydra probleem wel op te lossen! :P ( sorry frank )
Maar ik draag dit topic voornamelijk aan voor nieuwe(re) spelers op de club.
Op het moment is er alleen nog een harde kern die speelt op de club. terwijl de rest van de leden, warhammer fantasy volgens mij een beetje heeft opgegeven. Ik heb zelf het idee, dat de ongebalanceerde magic en de "kaaslijsten" van andere spelers ( ja, ik zelf soms ook ) hier aan bijdragen.
Ik zie het gebeuren, dat er straks nog 3 -4 actieve spelers op de club zijn... :dunno:
Als er geen minder actieve spelers gaan spelen, hebben we straks geen actieve spelers meer over... en komt er ook niemand nieuws bij, omdat de club "dood" is. Daarom hoop ik, met huisregels, het spel wat vriendelijker te maken.
Ow. en daarnaast hoop ik, dat het spel voor mijzelf weer wat interessanter word. Ik heb me vanaf de eerste week, dood ge-ergerd aan de nieuwe magic-stijl. :angry:

Last but nog least: Er zijn op de club gewoon 2 soorten spelers. Spelers die voor de winst gaan ( en ja theo, jij speelt ook niet altijd lieve lijstjes. Ik herinner me dat je franks high elf 100% core leger, hebt ingewijd met 5 chariots :td: ), en spelers die fluffy spelen.
En hoewel je kan zeggen dat iedereen er zelf bij is, om een leuke of een sterke lijst te maken... Blijkt in praktijk dat mensen dantoch gewoon voor die sterke lijst gaan!
En om het voor de fluffy spelers leuk te houden ( die spelen nu gewoon niet meer ), zou ik de kaas-spelers willen beperken. :yes:
Afbeelding Afbeelding

WORKOUT FOR THE NEXT BATTLE !! Always use propper safety equipment
Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Richard
Nurgle in a petticoat

Berichtdoor TROLL » 12 apr 2011 14:01

@ richard ik heb nooit ontkent dat ik niet weleens kaas dingen heb gespeeld. Al is 1 orc boar chariot, 2 wolf chariots en 2 oude regel pump wagons niet echt kaas. Allemaal dingen die gemakkelijk te slopen zijn. Maar goed daar gaat het verder niet om. belangrijk is dat er voorstellen ge-pmt worden naar mij zodat ik een lijstje kan maken met regels dus begin maar met pm-en?
Legers die ik speel: Tomb Kings, Chaos Daemons, Legion: Imperial. Fallout Wasteland warfare
TROLL
Bandana Waddle Dee

Berichtdoor Richard » 12 apr 2011 15:17

Mijn voorstellen staan al in dit topic ;)
Moet ik ze je nog PMen? Of haal je ze er gewoon uit?
Afbeelding Afbeelding

Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Richard
Nurgle in a petticoat

Berichtdoor TROLL » 12 apr 2011 15:18

zou prettig zijn om alle voorstellen in de pm te hebben, dat spaart zoekwerk
TROLL
Bandana Waddle Dee

Berichtdoor Richard » 12 apr 2011 15:29

prima... copy-paste ik ze effe naar je.
Afbeelding Afbeelding

Richard
Nurgle in a petticoat

Berichtdoor Maalve » 12 apr 2011 16:21

Legers die ik speel: Orcs and Goblins, Blood Angels, Rohan
Maalve
Itsy bitsy giant spider

VorigeVolgende

Keer terug naar Mass Battles