40k regelset

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

40k regelset

Berichtdoor henerius » 07 mei 2024 20:24

Hallo,

wat vraagjes over een 40K regelset die ik, met dank aan RudiXxl, in bezit heb. Ik heb echter wel een aantal vraagjes voordat ik ga zagen en copy pasten.

Buiten de dingen waar ik van op kijk maar wel zelf uitkom het volgende:

-Army composition: 1000 punten the rule of three also counts for summoned units. heeft de rule of 3 zin voor 1000 punten of kan ik daar beter 2 van maken?

-Missions - Primary en secondary missions... :dunno: zijn secondary missions nodig of kunnen we met alleen primary missions spelen? Misschien belangrijker: willen we zonder secondary missions spelen?

:whistle: in het vooruit alvast dank voor de ondersteuning. :worship:
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
henerius
Mastah

Re: 40k regelset

Berichtdoor Dragorius » 08 mei 2024 12:30

Even mijn gedachten/overpeinzing over bovenstaande onder elkaar gezet.

Rule of three/two > Strikt genomen volgens de regels is er, ook bij Incursion (zo heet de max 1000 punten variant) de rule of three actief. Toch kan ik mij wel voorstellen dat voor kleinere battles, zoals Incursion, rule of Two logischer is want dat voorkomt bepaalde elite-spam. Je zou dan de Battleline units tot max 4 kunnen brengen bijvoorbeeld, zodat de "troops" nog wel veelvuldiger te gebruiken zijn.

Missions > mijn verwachting/ervaring is dat met 1000 pts battles de secondaries vaak te lijden hebben onder een beperktere actie-economie. Minder units per leger, dus minder mogelijkheden om secondaries te halen, met name als je leger verliezen begint te lijden. Er is vaak niet echt een buffer, tenzij je horde/spam speelt.

Daar tegenover staat dan weer dat als je alleen primaries speelt, static gun lines een sneller voordeel (kunnen) hebben dan andere archetype legers. Dit kun je dan met je terrein wel weer wat meer compenseren nog.

Vanuit de ervaring van onze 1500 pts toernooien in Langenboom verwacht ik dat het spelen zonder secondaries leidt tot snellere potjes op een dag. We zien dat in 1500 pts met volledige missies de 2,5 tot 3 uur per potje nog lang niet altijd voldoende is om het helemaal uit te spelen.

Alles hierboven beschouwend zou mijn advies zijn:

* Hanteer de Rule of Two/Four
* Speel met de Primaries, niet met de secondaries
In Space, There Is Only Binary... :P
Dragorius
Gigantic Dwarf

Re: 40k regelset

Berichtdoor Dragorius » 27 mei 2024 09:42

Oh, en nog aanvullend nu de rulespack uit is:

* Er wordt in het rulespack geen table size aangeduid. Voor 1000 punten raadt GW zelf aan de 44x30 maat aan te houden (staat ook in de "FAQ" van het rulespack) - is dat ook de table size die we voor 9 juni gaan aanhouden?
* Er wordt geen datum genoemd waarop je de legerlijsten ontvangen wil hebben.
* Worden de legerlijsten voor het toernooi gedeeld? Meerdere ogen zien, letterlijk, meer. Zo doen we dat in het OE:S toernooi ook altijd en dat werkt naar onze ervaring prettig. Zeker voor nieuwere spelers kan het, ook in 10e editie, soms lastig zijn om een kloppende lijst te bouwen.

Als er met andere zaken geholpen of ondersteund kan worden voor de 9e dan hoor ik het ook graag terug. :tu:
In Space, There Is Only Binary... :P
Dragorius
Gigantic Dwarf

Keer terug naar WH 40.000