Nieuw in 40K

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

Nieuw in 40K

Berichtdoor Ozzymandias » 06 jun 2023 19:48

Hoi allemaal!

Ik kom uit Nijmegen en ben sinds een paar weken Warhammer 40K ingedoken. Een oneindige (door mij onderschatte, oeps) wereld gaat langzaam voor me open, maar mezelf een beetje thuis maken in deze wereld is lastig.

Nu kom ik uit Nijmegen en als je "Warhammer + Nijmegen" intypt op Google kom ik, naast een winkel die ter ziele is, dit forum tegen! Hopelijk ben ik op een goede plek beland, want ik heb best wat vragen en er zullen er denk ik alleen maar meer komen!

Ik ben begonnen met een Recruit Edition en heb dus een klein clubje van zowel Ultra Marines en Necrons en ik moet zeggen dat ik de Necrons al erg tof vind. Maar... ik heb geen idee welke kant ik nu op moet... Ik zie de Combat Patrols wel aangeboden worden, alleen heb ik inmiddels ook begrepen dat er een 10th Edition an zit te komen over een paar dagen. Hierdoor weet ik niet zo goed wat nu handig is. Zeker omdat ik qua potjes alleen nog maar de beperkte scenario's uit de Recruit handleiding heb gespeeld. Moet ik dan nu wel geld gaan steken in een Combat Patrol? En moet ik hetzelfde doen met de Space Marines, want die zijn maar met z'n 5en + een luitenant...?

Kortom alle tips en adviezen zijn welkom! Natuurlijk hoor ik het ook graag als ik met deze vragen niet op de goede plek ben :)!

Groetjes!
Legers die ik speel: Necrons & Ultra Marines
Ozzymandias
Towns Fool
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 06 jun 2023 14:34

Re: Nieuw in 40K

Berichtdoor Beastherder » 06 jun 2023 22:21

Welkom, welkom ^_^

De wondere wereld van 40k is heel groot, dus ik snap dat het wat overweldigend kan zijn voor iemand die compleet nieuw is.
De Recruit Edition die je hebt is specifiek ontworpen voor nieuwe spelers, dus dat is alvast de juiste manier om te beginnen.


Er is veel te veel in de wereld van 40k om hier nu te gaan typen, maar kom gerust een keer op een donderdagavond naar de kelder van Moenen&Mariken waar wij onze speelavond hebben en dan zal je vast iemand vinden, zoals ik, die je kan bijpraten.
(Dit kan een lange, lange avond worden :wink: )

Er komt inderdaad binnenkort een nieuwe editie.
Niet met een paar dagen, maar de grote nieuwe doos word gereleased op 24 juni, en de rest zal snel daarna volgen.

Relevante links
https://www.warhammer-community.com/2023/03/30/warhammer-40000-new-edition-everything-you-need-to-know/
De complete nieuwe regels zijn zelfs al verkrijgbaar
https://www.warhammer-community.com/2023/06/02/download-the-new-warhammer-40000-rules-for-free-right-here/

Dit is juist goed nieuws voor nieuwe spelers, want het betekent dat iedereen weer begint vanaf nul en opnieuw moet gaan leren, dus je hoeft je alvast niet een complete noob te voelen.
Iedereen is net zo bekend met de nieuwe regels als jij :laugh:

Er is geen reden om niet nieuwe modellen te kopen, want die blijven uiteraard bruikbaar in de nieuwe editie.

De verschillende Combat Patrol dozen krijgen hun eigen 'versie' van de regels, juist zodat je ze makkelijk kan gebruiken als nieuwe speler.
https://www.warhammer-community.com/2023/05/09/ways-to-play-warhammer-40000-combat-patrol-is-fast-and-fun/
1 Combat Patrol doos is op deze manier een volwaardig leger tegen 1 andere Combat Patrol doos.

En ook zonder dit idee zijn het uitstekende (en voordelige) uitbreidingen van je legers.





Oh, en je hoeft je Marines natuurlijk niet per se te schilderen als Ultramarines. Er zijn heel veel andere (coolere :wink: ) versies van Space Marine.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6476
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Nieuw in 40K

Berichtdoor Ozzymandias » 07 jun 2023 08:49

Dank voor je reactie! fijn dat ik in ieder geval de modellen van 9th edition in 10th ook nog gewoon kan gebruiken :)!

Gelijk nog een aantal vragen:
- hebben jullie elke donderdagavond een spellenavond?
- heb ik daar een eigen leger voor nodig om mee te doen?
- is het handiger om mijn Space Marine leger uit te bouwen of juist Necrons/beiden?

Alvast bedankt!
Legers die ik speel: Necrons & Ultra Marines
Ozzymandias
Towns Fool
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 06 jun 2023 14:34

Re: Nieuw in 40K

Berichtdoor theWoodcutter » 07 jun 2023 09:07

Ook welkom!

In antwoord op je vragen:
-Spellenavond: Vrijwel elke donderdagavond is er clubavond. Spelen is niet verplicht, kleppen of schilderen mag natuurlijk ook.
-Eigen leger: om mee te spelen wel, maar je kan ook komen schilderen of komen kleppen. Voor een demo kan je ook iemand vragen die meerdere "legers" heeft voor 2 spelers.
-Handiger: dat is een persoonlijke keuze, echt wat je zelf wilt. Sommige spelers hebben meerdere legers (en ook meerdere spellen :whistle: ) anderen maar 1 enkele.

Tot een donderdag!
Science is made up of so many things that appear obvious after they are explained.
Pardot Kynes
Miniaturen schilderen eerste zaterdag van de maand? Zie https://djonijmegen.nl/jongeren/warhammer-scenery/
Legers die ik speel: WHFB: DoC/WoC/Skaven;Bretonnia BP; WH 40K:DA; AT; FoW: Finns, WGoA: Tethru, SAGA:Scots, Jomsvikings, Anglo-Saxons
Avatar gebruiker
theWoodcutter
Mastah
 
Berichten: 887
Geregistreerd op: 24 apr 2008 15:54
Woonplaats: Ceuclum

Re: Nieuw in 40K

Berichtdoor Ozzymandias » 07 jun 2023 09:22

Ohjee, dit gaat een dure hobby worden....
Legers die ik speel: Necrons & Ultra Marines
Ozzymandias
Towns Fool
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 06 jun 2023 14:34

Re: Nieuw in 40K

Berichtdoor Furios666 » 07 jun 2023 09:50

Ohjee, dit gaat een dure hobby worden....



Eeehhh....hoeft niet. Maar, ja. Doorgaans is dit wel een dure hobby :laugh:

Op marktplaats is wel een levendige handel trouwens, dus dat kan best wat schelen.
Legers die ik speel: Kings of War: Empire of Dust, Varangur; WH40k: Space Marines, Militarum Tempestus
Avatar gebruiker
Furios666
Elf on a hot tin roof
 
Berichten: 720
Geregistreerd op: 17 maart 2006 12:53
Woonplaats: Arcen

Re: Nieuw in 40K

Berichtdoor Ozzymandias » 07 jun 2023 11:55

Thanks voor alle adviezen in ieder geval! Ik zal proberen een donderdag langs te komen. misschien dat ik tegen die tijd mijn Necron legertje al heb uitgebreid (die vind ik sowieso makkelijker om te schilderen haha)
Legers die ik speel: Necrons & Ultra Marines
Ozzymandias
Towns Fool
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 06 jun 2023 14:34

Re: Nieuw in 40K

Berichtdoor Ozzymandias » 07 jun 2023 11:57

oh schiet me nu te binnen: ik begrijp dus dat de regels gaan veranderen, dan is het handiger om een fysiek rule book te kopen als 10th Edition er is denk ik?
Legers die ik speel: Necrons & Ultra Marines
Ozzymandias
Towns Fool
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 06 jun 2023 14:34

Re: Nieuw in 40K

Berichtdoor Beastherder » 07 jun 2023 12:24

Ja, nu regelboeken gaan kopen is wel erg zonde van je geld. :dunno:

Over een paar weken is er de grote starterdoos en dan zal het niet lang duren voor het nieuwe regelboek los verkrijgbaar zal zijn.

De nieuwe regels zijn overigens al digitaal verkrijgbaar
https://www.warhammer-community.com/2023/06/02/download-the-new-warhammer-40000-rules-for-free-right-here/
Maar een fysiek boek vind ik zelf toch ook wel erg prettig ^_^
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6476
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Nieuw in 40K

Berichtdoor Ozzymandias » 07 jun 2023 15:38

Ik kom in dat geval een keer bij jullie buurten en ga me daarna beraden of ik wat 10th edition Necron dingen ga kopen als die uitkomen! Speelt er wel eens iemand met Necrons op jullie club avonden?
Legers die ik speel: Necrons & Ultra Marines
Ozzymandias
Towns Fool
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 06 jun 2023 14:34

Volgende

Keer terug naar WH 40.000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron