door shogun » 26 jul 2017 09:20
[quote="Beastherder"]Het lijkt mij een lichte vorm van hel om mee te doen aan een toernooi waar zo extreem competitief gespeeld wordt
Maar die mensen zoeken wel mooi de grens op van wat kan, zodat je die gaten kan gaan dichten
Het positieve is dat GW er nu dus actief op reageert

Ik ben ook een competitieve spelers, en ik kan je vertellen; het valt wel mee hoor.

Het is voor mij namelijk een "hel" als ik een casual 40k potje doe en al meteen zie hoe het gaat verlopen. Voor mij is dat 'mens erger je niet' versus 'schaken'. Niks mis met 'mens erger je niet' spelen maar het is niet echt tactisch uitdagend.
Daarbij heb ik tijdens mijn laatste casual toernooitje meer regelgezeik gehad dan bij competitief spel. Bij de competitieve toernooispelers zijn veel onduidelijkheden al uitgesproken en bestaat er over bepaalde zaken een soort consensus onder de spelers. Vaak omdat ze de FAQ van grote internationale toernooien hanteren.
Ook zie ik bij 'casual' spelers op een club veel 'list-tailoring' en dat is naar mij inzien erger dan harde lijsten binnen competitief-spel. Ben je een casual speler als je ineens al je heavy bolters tevoorschijn haalt als je weet dat je tegen tyranid infantry moet spelen? Toernooilijsten kunnen hard zijn maar moeten wel een manier vinden om tegen alle andere harden lijsten te winnen.
Het is alleen zo dat de toernooi organisaties met competitief 40k de regels moeten gaan aanpassen om enigszins balans te creëren. Het is fijn dat het allemaal wat sneller gaat ten opzichte van de 7de editie maar dat betekent ook dat het resultaat van potjes al bepaald worden door welke tegenstander/leger je tegen je krijgt en wie de eerste beurt heeft. Competitief is niet erg maar iedereen wil wel 'spel' hebben en het potje naar je hand kunnen zetten door slim te spelen. Zelfs als dat betekent dat je tegen je 'anti-lijst' er toch nog mooi een draw uit hebt weten te halen. Anders is competitief 40k ook niks anders dan 'mens erger je niet' dobbelen.
Ik zag dat competitieve Magic the gathering spelers potjes doen van wat; 1 minuut?
"jij hebt een counter deck? dan moet ik deze kaart hebben binnen 2 beurten en dan win ik en anders niet..." Dit is competitief spel maar dan heb je ook bijna niks anders dan potjes die maar minuten duren! Kan leuk zijn maar de winnaar is bepaald door welke tegenstanders hij tegenover zich krijgt en welke kaarten hij pakt de eerste 2 beurten.
Dat GW nu snel dingen aanpast is enerzijds goed, maar GW is vaak niet goed in het maken van balans en maakt het vaak alleen maar ingewikkelder door snelle onduidelijke aanpassingen, waar ze niet goed over hebben nagedacht. Je krijgt dan gewoon een 'shift' in de meta en gaan spelers toch wel een andere manier vinden om harde lijsten te maken.
Nadeel voor nieuwe spelers die competitieve toernooien willen doen, die weten uiteindelijk niet wat wel of niet mag, of dat GW ineens roet in het eten gaat gooien met snelle aanpassingen. Stel je hebt nu 4 stormravens gekocht? GW heeft ze nu al met een nerfbat geslagen en de speler die binnen zijn eigen clubbie 4 stormravens heeft geleend, heeft daar minder last van.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.