40k regel vraagjes

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Caladai Doomblade » 10 jul 2017 09:21

Overigens, over misbruik gesproken. Voor de fun en voor de liefhebber van 'goed bedoelde regel die totaal te misbruiken is' (niet voor gebruik op de club, want dan neemt Woodcutter zijn BANHAMMER mee :angry: :angry: :angry: ).

In de indexen staat de regel dat je 'under-strength units' mag inzetten. Als je 'niet genoeg modellen' hebt om een minimum unit te maken, kun je minder modellen inzetten en betaal je alleen punten voor de modellen die je in zet.

Aardig, want dan kun je ook die drie scouts gewoon inzetten terwijl je wacht tot je genoeg gespaard hebt om een nieuw doosje te kopen.

Echter kun je dus ook 12 tactical squads inzetten van 1 model (de sergeant dus) en heb je dan 12 sergeants voor 13 punten per model :cheese: . Met leuke wargear options. Of 6 devastator squads van 1 model met een lascannon. Losse conscript sergeant? 3 punten of zo? Dat zal je tegenstander leren om artillery of HEAVY 20 wapens in te zetten, als hij per beurt 1 pupke neer kan maaien.
Overigens ook een goede manier om veel command points te verzamelen, want een Brigade heb je zo vol op deze manier. Enige restrictie hier is het aantal HQ dat je moet nemen.

Overwatch is natuurlijk wel heel vervelend voor zo'n leger. Als je al die individuen laat assaulten heb je kans dat ieder op zijn beurt omgelegd wordt.

Organiseer je dus een toernooi, zet in de regels dat alle units moeten bestaan uit hun minimaal aantal modellen. :wink:

Zo kun je 40K dus ook skirmish spelen. :yes:
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2698
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Johan » 10 jul 2017 18:27

Goed dat je het benoemd Laurens.

Die regel is denk ik bedoeld voor het 'ik heb een scout te weinig' geval. Dan is het leuk. Maar inderdaad. We nemen even 100 Imperial losse guard conscripts met lasguns mee. Kost slechts 300 punten en is een absolute nachtmerie (zowel om mee als om tegen te spelen.) :harhar: Zet even 20 losse conscripts op 1 objective marker. ZIe dat maar eens weg te krijgen :td:
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Avatar gebruiker
Johan
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 589
Geregistreerd op: 04 jan 2012 14:09
Woonplaats: Nijmegen

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Beastherder » 23 jul 2017 18:43

Nieuwe FAQ

https://www.warhammer-community.com/2017/07/23/updated-faqs-and-boots-on-the-groundgw-homepage-post-2/

Specifiek uitgelicht veranderingen aan Fliers
Blijkbaar werd daar behoorlijk misbruik van gemaakt :dunno:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6476
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Beastherder » 23 jul 2017 21:10

Afbeelding

Lieutenants ook voor niet-Primaris Marines :D

Heel goed, die Lieutenants vullen een logisch gat in de Marine commando-structuur, dus goed dat die nu ook in de reguliere Marines te vinden zijn :yes:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6476
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Bobske » 23 jul 2017 22:27

Blijkbaar werd daar behoorlijk misbruik van gemaakt


eerste grote toernooi was gewonnen door leger van 6 flyers en meer niet :cheese:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids, Kill-Team; Raveners & Death Watch, ToW: Chaos Warriors, Warcry: Untamed Beasts
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 4260
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Caladai Doomblade » 24 jul 2017 12:48

Beste vraag uit de FAQ:

Inquisition
Q: Can I use the Dominate psychic power to fire a model’s
plasma weapon on its supercharged profile in the hope of killing
or injuring it?
A: Yes.

Azrael, ik kies jou! Rapid-fire op die terminators daar! Schiet 1 terminator dood met zijn S7, -3AP 2 damage gun en rolt een 1 en sterft zelf..... :laugh: :laugh: :laugh:
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2698
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor shogun » 24 jul 2017 12:58

[quote="Bobske"]
Blijkbaar werd daar behoorlijk misbruik van gemaakt


eerste grote toernooi was gewonnen door leger van 6 flyers en meer niet :cheese:


Groot team toernooi had te maken met 8+ lijsten met daarin 4+ stormravens. Ook met lijsten die 120 GSC Genestealers, 150 orken waarvan 90 kunnen teleporteren (weirdboy) en een lijst met 150 conscripts of 120+ brimstone horrors of 120+ razorwing flocks.

Ook de regel dat je characters er niet uit mag pikken als ze niet vooraan staan is gretig abused. Denk aan 8 vliegende nurgle daemon princen waar je niet op mag schieten omdat er 2 hell drakes dichterbij staan. :hc:

De regel die ze nu hebben gecreëerd om vliegers te dissen is ook een wassen neus (Als alles op de grond dood is hebben flyers verloren). Spelers pakken dan gewoon 50 conscripts en zetten daar een leider achter. Pak dan nog 2 of 3 scout sentinels en je kunt niet eens in de buurt deep striken en daarna schieten de stormravens toch alles neer.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Caladai Doomblade » 24 jul 2017 14:02

Dit soort dingen zijn denk ik heel normaal de komende tijd. De meta is nog heel nieuw en nog niet gestabiliseerd. Na de eerste run codexen en een jaar van toernooien verwacht ik wat meer 'normale' lijsten. 4 stormravens is best grappig, en 50 conscripts ook, maar ook daar is wel wat tegen te doen. Er komt een moment dat de meta zich zal stabiliseren en er meer TAC lijsten zullen ontstaan omdat zo'n rock-paper-scissor lijst dan niet meer betrouwbaar is. Als je tegenstander opeens met 6 predators aan komt dan gaan die stormravens ook wel neer en moet je toch iets nieuws verzinnen.

Daarnaast heb ik wel enig vertrouwen in het 'living point system' idee, dat GW de punten aan past als units veel te sterk blijken te zijn, of de regels tweaked als er grote onbalans ontstaat.

En als laatste zullen toernooi-organisatoren ook wel meekijken met de meta en hun eigen restricties maken om bepaalde trucjes te weren.

Nu is het vooral nog aankijken en lachen om alles wat mensen verzinnen. En als iemand geld wil uitgeven aan 4 stormravens moet ie dat lekker doen, ik ga liever iets leukers met mijn geld doen...
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH
 
Berichten: 2698
Geregistreerd op: 14 maart 2006 10:12
Woonplaats: A bridge too far...

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Beastherder » 25 jul 2017 08:47

Het lijkt mij een lichte vorm van hel om mee te doen aan een toernooi waar zo extreem competitief gespeeld wordt :dry:
Maar die mensen zoeken wel mooi de grens op van wat kan, zodat je die gaten kan gaan dichten

Het positieve is dat GW er nu dus actief op reageert :yes:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6476
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor shogun » 26 jul 2017 09:20

[quote="Beastherder"]Het lijkt mij een lichte vorm van hel om mee te doen aan een toernooi waar zo extreem competitief gespeeld wordt :dry:
Maar die mensen zoeken wel mooi de grens op van wat kan, zodat je die gaten kan gaan dichten

Het positieve is dat GW er nu dus actief op reageert :yes:


Ik ben ook een competitieve spelers, en ik kan je vertellen; het valt wel mee hoor. -_- Het is voor mij namelijk een "hel" als ik een casual 40k potje doe en al meteen zie hoe het gaat verlopen. Voor mij is dat 'mens erger je niet' versus 'schaken'. Niks mis met 'mens erger je niet' spelen maar het is niet echt tactisch uitdagend.

Daarbij heb ik tijdens mijn laatste casual toernooitje meer regelgezeik gehad dan bij competitief spel. Bij de competitieve toernooispelers zijn veel onduidelijkheden al uitgesproken en bestaat er over bepaalde zaken een soort consensus onder de spelers. Vaak omdat ze de FAQ van grote internationale toernooien hanteren.

Ook zie ik bij 'casual' spelers op een club veel 'list-tailoring' en dat is naar mij inzien erger dan harde lijsten binnen competitief-spel. Ben je een casual speler als je ineens al je heavy bolters tevoorschijn haalt als je weet dat je tegen tyranid infantry moet spelen? Toernooilijsten kunnen hard zijn maar moeten wel een manier vinden om tegen alle andere harden lijsten te winnen.

Het is alleen zo dat de toernooi organisaties met competitief 40k de regels moeten gaan aanpassen om enigszins balans te creëren. Het is fijn dat het allemaal wat sneller gaat ten opzichte van de 7de editie maar dat betekent ook dat het resultaat van potjes al bepaald worden door welke tegenstander/leger je tegen je krijgt en wie de eerste beurt heeft. Competitief is niet erg maar iedereen wil wel 'spel' hebben en het potje naar je hand kunnen zetten door slim te spelen. Zelfs als dat betekent dat je tegen je 'anti-lijst' er toch nog mooi een draw uit hebt weten te halen. Anders is competitief 40k ook niks anders dan 'mens erger je niet' dobbelen.

Ik zag dat competitieve Magic the gathering spelers potjes doen van wat; 1 minuut? "jij hebt een counter deck? dan moet ik deze kaart hebben binnen 2 beurten en dan win ik en anders niet..." Dit is competitief spel maar dan heb je ook bijna niks anders dan potjes die maar minuten duren! Kan leuk zijn maar de winnaar is bepaald door welke tegenstanders hij tegenover zich krijgt en welke kaarten hij pakt de eerste 2 beurten.

Dat GW nu snel dingen aanpast is enerzijds goed, maar GW is vaak niet goed in het maken van balans en maakt het vaak alleen maar ingewikkelder door snelle onduidelijke aanpassingen, waar ze niet goed over hebben nagedacht. Je krijgt dan gewoon een 'shift' in de meta en gaan spelers toch wel een andere manier vinden om harde lijsten te maken.

Nadeel voor nieuwe spelers die competitieve toernooien willen doen, die weten uiteindelijk niet wat wel of niet mag, of dat GW ineens roet in het eten gaat gooien met snelle aanpassingen. Stel je hebt nu 4 stormravens gekocht? GW heeft ze nu al met een nerfbat geslagen en de speler die binnen zijn eigen clubbie 4 stormravens heeft geleend, heeft daar minder last van.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
Avatar gebruiker
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon
 
Berichten: 525
Geregistreerd op: 12 maart 2007 12:11
Woonplaats: Nijmegen

VorigeVolgende

Keer terug naar WH 40.000

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten