Gratis regels is wel erg prettig
Dat geeft alvast een positief gevoel, ook al gaat het samen met dat andere nieuws
Geen puntenwaardes is....... vreemd, op zn minst
Er zijn meerdere historische wargames die geen puntenwaardes gebruiken.
Die zijn bedoeld om historische veldslagen na te spelen, en de legersamenstelling haal je dan uit de geschiedenisboeken.
Vervolgens is het spelen om te kijken of je het beter/anders kan doen dan je historische voorgangers.
Voor zoiets is het gebrek aan puntenwaarde geen probleem, maar het vereist wel enige planning om een scenario te maken, en (uiteraard) is iedere vorm van 'competitieve' gameplay met zo'n systeem onmogelijk.
Het verlies van toernooi-spel vind ik niet zo'n probleem, ik ben nooit zo'n toernooi speler geweest, maar ook een simpele spelletje op de club word toch wel erg lastig.
Het is bij ons op een donderdagavond natuurlijk niet erg super-competitief, maar je wilt toch wel dat een pot een beetje spannend is, met gelijke win-kans voor beide spelers
Gewoon wat modellen op tafel gooien en wel zien waar het op uit komt kan de eerste paar keer wel, om het spel uit te proberen, maar ik denk dat het toch snel gaat vervelen om alleen maar ongebalanceerde potjes te spelen waarbij 1 speler snel duidelijk in het voordeel is.
Als er een ander balans-systeem aanwezig is, hoeft het misschien geen probleem te zijn, maar iedereen kan toch wel zien dat het aantal modellen totaal geen indicatie van de machtsverhouding is
(10 Chaos Warriors vs 10 Goblins en meer van dat soort voorbeelden, om nog maar te zwijgen over characters)
We hebben nog steeds niet het hele overzicht, dus nog te vroeg voor complete paniek
Een simpele skirmish game met bestaande Warhammer modellen blijft nog steeds aanspreken, dus we wachten rustig af......

Edit:
@Caladai
Zoals ik het begrijp uit de voorgaande quotes is een 'Warscroll' niet meer dan een coole naam voor een blaadje met de stats en regels van een unit/character. Daar kun je niet op balanceren.
Als een Warscroll een formatie is (zeg 20 goblins met Chieftain, of 10 Chaos Warriors bv) zou dat misschien kunnen, maar dat moet nog blijken