Mordheim 2023

mordheim, frostgrave, elke ander nieuw GW friemel spel met skirmishers...

Moderator: theWoodcutter

Mordheim 2023

Berichtdoor Beastherder » 18 feb 2023 11:33

Afgelopen donderdag is er daadwerkelijk voor het eerst in jaren weer s een Mordheim battle gespeeld bij ons op de club (Luis vs Erwin) en voor komende donderdag is ook 1 gepland (ikzelf vs Luis)
Word dit de nieuwe hype van 2023? Een volle langlopende campaign met 10+ spelers? Of blijft het bij een paar testpotjes?
Geen idee, we zullen wel zien. ^_^

Maar ik dacht toch even een topic aan te maken met de verschillende regels en huisregels die we volgen zodat iedereen op de dezelfde lijn zit. :yes:

-We maken gebruik van de regels zoals die zijn gepubliceerd in het Mordheim Rulebook, Annual 2002 en Empire in Flames, met de veranderingen/errata.
Let op: alleen deze regels dus. Er zijn in allerlei Town Cryers en Fanatic Magazines nog veel meer regels geweest, maar daar gaan we niet aan beginnen omdat ze onvindbaar / ingewikkeld / ongebalanceerd zijn.
Het (aangepaste) Mordheim Rulebook met errata is te downloaden via https://broheim.net/downloads/rules/Mor ... ntable.pdf

- De volledige lijst van legale warbands voor deze campaign is dus:
Reiklanders, Middenheimers, Mariënburgers, Cult of the Possessed, Witch Hunters, Sisters of Sigmar, Undead, Skaven, Dwarf Treasure Hunters, Ostlander, Averlander, Kislevites, Beastmen, Carnival of Chaos, Orcs & Goblins.
Voor de mensen die zich afvragen “waar zijn de Elven gebleven?” het volgende citaat uit de officiële Errata: “The Elves are a special case. They have been deliberately left off the list as they are, in their current form, entirely inappropriate for Mordheim”




Mordheim House Rules

Wat ideeën voor aanpassingen van de Mordheim regels, met name om wat 'gamy' onrealistische effecten van de regels te beperken.
De waarde van wapens en equipment in de Mordheim regels is meer gerelateerd aan wat het 'in het echt' kost dan hoe goed het is in het spel.
Meestal is dat een grappige 'quirk' van het spel, maar soms word het wat te extreem.


Mijn ervaring is dat niemand in Mordheim pantser of schilden gebruikt. Pantser is gewoon te duur voor wat het oplevert en die 2e hand kan veel beter een wapen vast houden ipv hopen op die 6+.

- Armour krijgt +1 extra, dus Light Armour geeft een 5+ save, Heavy Armour geeft een 4+ save, Gromril een 3+ save.
- Een schild geeft zelf een 5+ save, of +1 in combinatie met ander pantser (dus Heavy Armour + Schild = 3+ save)
- Light Armour kun je upgraden naar Heavy Armour voor 30gc
(ipv Light Armour verkopen voor 10 en Heavy Armour kopen voor 50. Je koopt chainmail en plaat voor over je gambeson, niet in plaats van)

- Voor een succesvolle Parry met een Buckler is het genoeg om gelijk te rollen met de Hit Roll van de tegenstander, en dat hoeft niet de beste rol van de tegenstander te zijn.
- Een Buckler gecombineerd met een ander wapen dat Parry geeft (Sword/Dwarf Axe) geeft je 2 mogelijkheden om te parryen
(2 zwaarden bv. is nog steeds alleen een re-roll van 1 poging)

- Een Helmet kost 5gc ipv 10gc
Behalve een helm wat interessanter maken voor wat het doet in het spel maakt dit het ook wat makkelijker om WYSIWYG te blijven voor sommige facties, waarbij het heel lastig kan zijn om modellen te vinden zonder helm (Dwergen bv)
Alternatief is de helm helemaal te schrappen uit de regels. Voor wat ze doen in het spel is het gedoe wat ze opleveren om WYSIWYG modellen te maken het misschien gewoon niet waard.

Hopelijk zorgt dit er voor dat je in Mordheim vaker modellen ziet die wat meer waarde hechten aan overleven in plaats van de standaard suïcidale dual wielding fanatics.


Verder

- Een Sling kost 10gc
Ja, een Sling is niet meer dan een stuk leer en een handvol stenen, maar voor 2gc is het massaal spammen van Slings wel zo'n optimale bouw voor Skaven en Sisters dat het niet meer leuk is ;)
10gc maakt ze even duur als een boog, wat mij wel redelijk lijkt voor wat ze doen.


- Modellen die een Pistol kunnen gebruiken, kunnen ook automatisch een Duelling Pistol gebruiken.
Volgens de normale regels is het niet mogelijk om een wapen te gebruiken dat niet op je standaard starting wapenlijst staat zonder eerst een speciale skill te verdienen (een soldaat uit de Empire snapt niet hoe een Skaven throwing star werkt, etc.)
Er word dus nog wel s beargumenteerd dat je dus geen Duelling Pistol mag gebruiken als die niet in je lijst staat.
Maar een Duelling Pistol is, naar mijn mening, gewoon een verbeterde Pistol. Zoals je ook een Gromril-versie van een zwaard of bijl kan kopen en gebruiken.



Een kleine toevoeging voor de nieuwe* modellen die zijn uitgekomen voor Beastmen sinds de Mordheim regels voor ze.
- Ungors krijgen Short Bows op hun equipment lijst (5gc)

* Copyright op de sprue zegt 2009, duidelijk gloednieuw en hypermodern :laugh:

- Beastmen mogen een Ogre Bodyguard inhuren als Hired Sword
Beastmen mogen anders helemaal geen Hired Swords. De tekst van de Ogre zegt letterlijk "They happily accept any employer, as they are notoriously unbothered about who they fight for." en er zaten zelfs (Chaos) Ogres in het Beastmen army book.




Mocht dit succesvol worden en daadwerkelijk op een campaign uitlopen, dan volgen we deze regels:

- Ieder clublid kan op ieder moment aansluiten bij de league, zolang hij een legale startende warband heeft. Een evt. achterstand op andere spelers word gecompenseerd door de ‘underdog’ regels van het spel.

- Een speler kan tegelijkertijd meerdere warbands in de league hebben, maar kan uiteraard dan niet tegen zichzelf vechten.

- Het is mooi als spelers proberen hun warband zo veel mogelijk WYSIWYG te houden, maar bij een steeds veranderende warband-samenstelling kan dit erg lastig zijn. Als een warband niet WYSIWYG is moet een speler zijn tegenstander daar voor het gevecht op duiden.

- Er wordt gebruik gemaakt van de meeste Optional Rules achter uit het hoofdregelboek, namelijk de uitgebreide Critical Hit tabellen, en de Escaping from Combat, Rewards of the Shadowlord en Mounted Warriors regels.
Alleen de Blackpowder Misfire regels worden dus niet gebruikt.

- Alle dobbel-rollen voor Advancement, Exploration, Rare Items, etc. moeten op de club gemaakt worden, onder toezicht van een ander clublid.

- Als een warband een rating van 300 of meer bereikt, kan er niet meer mee tegen andere warbands gevochten worden. Als er meerdere van dit soort ‘monsterwarbands’ ontstaan, komen deze warbands in hun eigen ‘Superleague’ waarin ze tegen elkaar kunnen spelen. (Spelers die boven de 300 komen kunnen uiteraard wel weer een andere warband beginnen en hiermee doorspelen)
Laatst bijgewerkt door Beastherder op 16 mei 2023 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6476
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Mordheim 2022

Berichtdoor FrankV » 18 feb 2023 15:01

Gaaf! Ik denk dat ik wel mee wil doen. Mordheim klinkt als een coole skirmish game en ik vond de Necromunda campaign destijds ook erg leuk.
Ik overweeg om een Orcs & Goblins warband te beginnen.

Zijn er nog regels voor de base sizes? Toen Mordheim uitkwam waren ze meestal vierkant en 20mm, maar met de huidige modellen is dat vaak anders.
Legers die ik speel: 40K: Orks
FrankV
Not banned yet
 
Berichten: 196
Geregistreerd op: 08 jul 2017 15:28

Re: Mordheim 2022

Berichtdoor Beastherder » 18 feb 2023 15:36

Zijn er nog regels voor de base sizes? Toen Mordheim uitkwam waren ze meestal vierkant en 20mm, maar met de huidige modellen is dat vaak anders.


De originele MH modellen waren inderdaad allemaal op 20 of 25 mm squares (of 40mm voor Ogres en zo)
Ik zou de regels eerst weer s goed moeten doorlezen, maar ik denk niet dat het veel zal uitmaken? :huh:

Dacht dat er een paar dingetjes waren die praten over de 'front' van een model, wat dan op de base aangegeven zou moeten worden, maar niks super-belangrijks.
Niets wat niet met wat overleg met de tegenstander opgelost kan worden, in ieder geval. -_-

Een 25mm ronde base zou er voor kunnen zorgen dat er meer modellen met je in base-contact kunnen staan dan op een 20mm square.
Technisch is dat dan een nadeel, maar als 1 model omsingelt is door 5 man heb je wel grotere zorgen dan zn base. :disturbed:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6476
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Mordheim 2022

Berichtdoor kingjayko » 18 feb 2023 17:23

Bedoel je niet 'Mordheim 2023'? :huh: :grijns: Leuk initiatief, hier in Denemarken is er nog steeds veel enthousiasme voor Mordheim. ;)
"Tuurlijk ga ik dat leger ooit een keer afmaken. Ooit." Geschilderde modelletjes in 2021: 43! Toch nog iets hè.
Legers die ik speel: AoS (Nighthaunt, Nurgle) , 40k (Custodes, Death Guard + Nurgle), FoW (Desert Rats) en nog vanalles
Avatar gebruiker
kingjayko
Hot Altdorfer rat on a stick, 1 shilling
 
Berichten: 324
Geregistreerd op: 19 maart 2019 12:01

Re: Mordheim 2022

Berichtdoor Guy » 18 feb 2023 17:48

Leuk initiatief inderdaad, ik doe graag mee :D

Wat bases betreft: rond of vierkant maakt niet zo veel uit, je krijgers hebben 360 graden line of sight. Daarnaast zie ik op social media heel vaak figuren op ronde bases voorbij komen
wanneer er Mordheim wordt gespeeld. Zolang het formaat niet te veel afwijkt zou het geen probleem moeten zijn.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1112
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Mordheim 2023

Berichtdoor Peter de tweede » 19 feb 2023 23:25

Klinkt erg interessant
Legers die ik speel: Beastmen, Dark elves, flames of war Duitsers, Kill Team tyranids
Peter de tweede
Conservative Tzeentch worshipper
 
Berichten: 101
Geregistreerd op: 16 nov 2010 16:23

Re: Mordheim 2022

Berichtdoor henerius » 20 feb 2023 11:37

Leuk initiatief inderdaad, ik doe graag mee :D

Wat bases betreft: rond of vierkant maakt niet zo veel uit, je krijgers hebben 360 graden line of sight. Daarnaast zie ik op social media heel vaak figuren op ronde bases voorbij komen
wanneer er Mordheim wordt gespeeld. Zolang het formaat niet te veel afwijkt zou het geen probleem moeten zijn.

In principe zijn rondebases prima. Maar kent mordheim geen flank en rear voor vervolg combat?

Valt vast een mouw aan te passen.

Leuk, ik heb in 2022 al twee warbands geschilderd... ik ben er klaar voor.
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1540
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Mordheim 2023

Berichtdoor Leandertje » 14 apr 2023 15:26

net mij dwergen bende gemaakt, :grijns:
"If you can remain calm in a time where everyone else panics, then you have probably not understood the extent of the problem."
Legers die ik speel: IRON WARRIORS
Avatar gebruiker
Leandertje
Nauseating Blue
 
Berichten: 661
Geregistreerd op: 26 jun 2008 14:32

Re: Mordheim 2023

Berichtdoor Amran » 05 mei 2023 09:21

Gisteren speelden Peter (de Tweede) en ik het scenario "Hidden Treasure".
Bij dat scenario vonden we allebei de regel dat er altijd een 12 nodig is (behalve bij het laatste gebouw) niet erg goed, want dit leidt er meestal toe dat de treasure in het laatste gebouw zit.

We probeerden dus de volgende regel uit (ongeveer, ik heb de regel een klein beetje aangepast sindsdien):

In de eerste beurt bevat een gebouw de treasure bij een worp van 12.
Bij beurt 2 wordt dit verlaagt naar 11+
Bij beurt 3 wordt dit 10+
Bij beurt n wordt dit 13-n+

Wij vonden dit goed werken, maar ik wil toch even testen hoe dit scenario anders speelt door deze aanpassing.
Dus heb ik de enige zinnige optie gekozen: een computersimulatie!

Afbeelding

RAW = rules as written, het originele scenario dus.

Wat we hier zien zijn een paar dingen:

1. Met de originele regels is het zo'n 75% (!!!) van de gevallen het laatste gebouw waar treasure in zit. Kortom: houd een gebouw in je hoek vrij, vecht zo goed mogelijk en check als er geen andere gebouwen meer zijn eens een keer wat er in zit. Niemand heeft ooit een reden om het een-na-laatste gebouw te willen controleren. Bij de alternatieve regels zien we: hoe minder gebouwen je controleert in een beurt, hoe groter de kans dat het *niet* het laatste gebouw is waar de schat in zit. Dit levert een interessantere afweging op: ga je sneller zoeken om meer te kunnen dobbelen, of wacht je langer om een reeële, grotere kans te hebben? De tegenstander maakt natuurlijk dezelfde afweging...

2. De winskans gegeven RAW voor speler 1 is 50%. Dit komt eigenlijk vooral doordat ik heb gezegd: als het laatste gebouw wordt controleerd, dan is het 50/50 wie dat doet. Bij de nieuwe regels heeft de eerste speler een voordeel (in het bijzonder als er weinig gebouwen worden gecontroleerd in een beurt, maar dit voordeel is minder dan 60/40, én deze kans is vrij 'dom'. Speler 2 kan ook juist een keertje een extra gebouw pakken om de kans te proberen in hun voordeel te krijgen. Daarnaast houdt deze kans natuurlijk nul rekening met positioneren, geluk van de dobbelstenen etc.

Mijn conclusie is dat de voorgestelde regels een verbetering zijn, en ook niet moeilijk om te implementeren. Ik ben benieuwd wat jullie er van denken, maar ik zou voorstellen om dit in de huisregels op te nemen.
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

Re: Mordheim 2023

Berichtdoor Amran » 12 mei 2023 10:41

"Heb je ooit van skaven gehoord?"
"Schepen?"
"Nee, skaven"
"Wie is dat?"
"Het is geen persoon, het is een heel volk"
"Nooit van gehoord. Vast zeldzaam dan..."
"Nee, ze zijn met miljoenen! Er is geen gevecht waar ze niet in de meerderheid zijn. Grote ratten met wapens die op twee voeten lopen! Technologisch enorm geavanceerd!"
"Ah joh, onzin. Zoiets zou ik kennen."
"We hebben gisteren tegen ze gevochten!"
"Nonsens."
"Kijk, onze nieuwe zombie? Die ene die wel heel snel is en goed kan vechten? Die er uit ziet als een grote rat met wapens, die op twee benen loopt? Dat is er een!"
"Agree to disagree."

~Een dagelijks gesprek in the Old World



Gisteren een Überraschungattacke gespeeld met Laurens. Ik was de aanvaller, en op papier leek het een kansloze strijd te worden voor de verdediger. Dat bleek mee te vallen.

Mijn troepen renden in kleine squads naar voren, belaagd door een regen van stenen uit slings. We werden veel geraakt, maar de kleine stukjes troep die de ratten in hun haast van de straat hadden geplukt leidden niet tot enige schade.
Zoals elke verrassingsaanval was het momentum aan mijn kant (op de zombies na die, voor de tweede keer op een rij, het gevecht nooit hebben bereikt). Snel viel de eerste rat door mijn hongerige wolf, en had ik de technologische zap-rat Pika omsingeld.

Het momentum duurde niet lang. De ratten hadden de hoorn gestoken om hulp, en van beide kanten kwamen hulptroepen aangesneld. Zeg gerust maar aange-heel-sneld, want binnen een enkele beurt waren ze al gevaarlijk dichtbij. Wat volgde waren meerdere eenzijdige gevechten, waarin één van mijn dregs (Chaim), een paar ghouls én de wolf neer gingen, en een andere dreg (Bliski) gewond raakte door de eerste en enige succesvolle slingaanval.
Mijn vampier slachtte uit wraak de technorat die voor hem stond. Mijn necromancer schoot een pijl op de vermeende leider van het geheel, waardoor hij met zijn gezicht in een plas voor hem viel, en even leek er nog een kans. Maar de hoorns bleven schallen. Het leek niet voorbij, maar er leek ook geen winst te halen. Dus klonk nu het bevel om terug te trekken. Mijn vampier beet zijn kaken op elkaar en richtte zich naar de rat voor hem. "Jij gaat met mij mee... ik heb iest voor jou bedacht."

Zo snel als de ondoden de rust verstoord hadden, zo snel waren ze ook weer weg. De ratten konden geen zombie, skelet of ghoul meer vinden. Het leek haast alsof de vampier wegen kenden waar verder niemand van af wist... niet dat het uit maakte. De zoektocht van de skaven leverde rijkdom op, en op de missende Pika na waren ze ongedeerd gebleven. En, zoals wel vaker, als één held valt, staat een andere weer op. Tijd voor zorgen was er toch niet. De laatste hoorn, een ander soort hoorn, klonk nu van de andere kant.

Hobbelend over de ronde keien van de straat kwam een koets met een stalen kooi er op. In de kooi, rammelend aan de tralies, stond een gevaarte van een rat. Een horde littekens verdeelde zijn huid in een lappendeken, en zijn vacht was ongelijk verdeeld over zijn lichaam. Zijn brul was beestachtig en angstaanjagend. De ratoger was aangekomen.



Resultaten:


Een (ietwat vroege, door een 11 roll op leadership) overwinning voor de skaven! Desalniettemin valt de schade mee.

Undead:
- Veel ervaring.
- Een nieuwe zombified Pika
- Eén van de ghouls is een held geworden, en één is dood.
- Dreg hero Chaim kreeg een nervous breakdown (-1 initiative).
- De post-battle uitgaven (die geen roll vereisen) zijn nog te bepalen.

Skaven:
- Veel ervaring
- Eén rat is geüpgrade naar held.
- De skaven mogen een warlock voor één battle gratis gebruiken (en daarna eventueel houden voor enkel upkeep cost).
- Én natuurlijk de aanschaf van een rat ogre, toch?

Het was gezellig, op naar de volgende...
Geen schrift onder je bericht, dat is geen gezicht.
Legers die ik speel: In ontwikkeling (vroeger Ogre Kingdoms, Empire en Daemons of Chaos)
Avatar gebruiker
Amran
A Bray-shaman with the niftiest pigtails
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 18 nov 2018 01:53

Volgende

Keer terug naar Skirmish en warband

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten