Goedemiddag,
Ik weet dat ik 'die kerel' ben die alleen maar praat over alternatieve regels, maar hear me out.
Nu ik met een tweede warband bezig ben besef ik maar al te goed hoe weinig modellen er zijn (iig die ik heb en/of kan vinden) die two-weapon fighting ondersteunen. Vrijwel alle modellen hebben ofwel een groot wapen, of een ranged weapon of een handwapen en schild. Dit dwingt mij tot een voor mij vervelend trilemma, geen poging tot WYSIWYG, óf de beste optie in het spel systematisch niet kiezen, óf enorm moeilijk (en fragiel!) gaan lopen kitbashen.
Nu weet ik dat er aan de regels van schilden is gewerkt, en dat vind ik een goede zaak! In die geest zou ik ook graag een kleine regelaanpassing willen voorstellen voor double handed weapons.
Ze zijn namelijk echt een solide alternatief voor twee wapens, op één ding na: ze slaan *altijd* als laatste.
Ik snap de redenering hier achter echt, maar ik zou het volgende willen voorstellen:
Double handed weapons slaan altijd als laatste, met uitzondering van de charge.Niet alleen is dit een gevalletje simpele regel, ik vind het persoonlijk ook een logische regel. Ja, een degen is sneller dan een zwaard van twee meter, maar als ik de zwaai al inzet in de laatste 2" van de charge is het toch echt moeilijk om mij voor te zijn met aanvalen. Daarnaast trekt het de twee-handige wapens naar een vergelijkbaar niveau als twee wapens, met de dynamiek dat double-handed weapons just goed zijn op de charge, en minder daarna, en two weapons andersom.
Ik hoor graag wat men er van vindt! Als nodig kan ik weer toelichten met cijfers enzo, maar ik had het idee dat men daar niet zoveel mee kon

EDIT: Ohja, deze voorgestelde regel komt niet in de knel met de "Strongman" skill, want ten eerste is die natuurlijk alleen maar voor heroes, en ten tweede is altijd op initiative slaan nog steeds een upgrade, ook als het niets meer aan voordeel geeft tijdens de charge.