Wat is SAGA?

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Wat is SAGA?

Berichtdoor theWoodcutter » 06 jun 2012 19:20

Wat is SAGA?
SAGA is een dark age skirmish game. Momenteel zijn er 9 facties (Vikings, Welsh, Anglo-Danish, Normandiërs uit het basisboek en Jomsvikings, Anglo-Saxons, Bretons en Schotten uit de Northern Fury uitbreiding) en natuurlijk de Skraelings (aparte release)* beschikbaar. Er staan er echter nog meer op de rol: o.a. Ieren, Friezen en Byzantijnen.
Elke factie heeft een battle board en een bijbehorende speciale dobbelsteen (waar je er 8 van nodig hebt). Je kan eventueel deze dobbelstenen vervangen door normale D6'en...
Sommige facties delen dezelfde dobbelstenen: Anglo-Danish & Anglo-Saxons, Vikings & Jomsvikings, Bretons & Normandiërs.
Op het bij je factie behorende battle board staan de factie specifieke abilities en de manieren om je verschillende eenheden te activeren.

Een warband voor SAGA bestaat uit een aantal punten. Een starter warband is 4 punten en bestaat uit tussen de 17 en 49 modellen.
Qua opbouw is het heel makkelijk: voor 1 punt mag je of vier elite krijgers (hearthguard) of 8 krijgers (warriors) of 12 boeren (levy) kopen. Je krijgt altijd een warlord gratis.
Voor bijvoorbeeld een Anglo-Saxon warband zou je kunnen kiezen om 3 punten te besteden aan warriors (24 stuks) en 1 aan Levy (ook 12). Vervolgens maak je dan 3 eenheden: 2 van elk 12 warriors en 1 Levy. Dit doe je, in het geval van Anglo-Saxons, om boven de 10 mannetjes per eenheid uit te komen.

Wie maakt het?
Gripping Beast (modellen/distributie) en Studio Tomahawk (regels)
Echter er zijn zeer veel modellenmakers die ook geschikte SAGA modellen maken.

Mochten er nog specifieke vragen zijn of dingen onduidelijk schroom niet het te vragen.

links:
Gripping Beast
Studio Tomahawk
Saga Forum
Miniatures-Wargames NL webshop!

*=Natuurlijk aangepast nav opmerkingen van Irene :worship:
Science is made up of so many things that appear obvious after they are explained.
Pardot Kynes
Miniaturen schilderen eerste zaterdag van de maand? Zie https://djonijmegen.nl/jongeren/warhammer-scenery/
Legers die ik speel: WHFB: DoC/WoC/Skaven;Bretonnia BP; WH 40K:DA; AT; FoW: Finns, WGoA: Tethru, SAGA:Scots, Jomsvikings, Anglo-Saxons
theWoodcutter
Mastah

Re: Wat is SAGA?

Berichtdoor Skevan » 06 jun 2012 19:58

Let wel, door het aantal eenheden dat je hebt(geen levy) krijg je de saga dice. In het bove staand plaatje krijg je maar 3 dice. 1 voor warlord en 2 voor je warriors. Split je deze op in 4 groepen van 6 heb je al 5 dice.
With Ate by his side come hot from hell, Shall in these confines with a monarch's voice
Cry 'Havoc,' and let slip the dogs of war;That this foul deed shall smell above the earth
With carrion men, groaning for burial.
Skevan
BOFH

Berichtdoor theWoodcutter » 06 jun 2012 20:13

Het was toch 2 voor de warlord en 1 voor elke niet-levy eenheid? (Edit: check, zie pagina 10 SAGA regelboek) In mijn Anglo-Saxon voorbeeld zijn dat er dan 4. Dat is misschien wat weinig, maar nog steeds speelbaar. Ik denk dat er weinig mensen zullen zijn die ook in 4 punten er altijd 6 zullen hebben.
Het maximum te rollen SAGA dice is 6, tenzij met bepaalde speciale karakters ("Heroes of the Viking Age").
Science is made up of so many things that appear obvious after they are explained.
Pardot Kynes
Miniaturen schilderen eerste zaterdag van de maand? Zie https://djonijmegen.nl/jongeren/warhammer-scenery/
Legers die ik speel: WHFB: DoC/WoC/Skaven;Bretonnia BP; WH 40K:DA; AT; FoW: Finns, WGoA: Tethru, SAGA:Scots, Jomsvikings, Anglo-Saxons
theWoodcutter
Mastah

Berichtdoor Skevan » 06 jun 2012 21:16

check my bad, :unsure:. Dus als je dan dat gebruikt in mijn bovenstaande voorbeeld heb je 6 dice..... en gooi je dan een 6 Presto een 7de saga dice. Tenzij je jomsviking bent en wat wrath hebt, :grijns:
With Ate by his side come hot from hell, Shall in these confines with a monarch's voice
Cry 'Havoc,' and let slip the dogs of war;That this foul deed shall smell above the earth
With carrion men, groaning for burial.
Skevan
BOFH

Berichtdoor Niobe » 08 jun 2012 09:18

Overigens zijn er momenteel 9 facties, want de Skraelings zijn ook uit. ;)
Legers die ik speel: Dark Elves (over 10.000 pts, about 80% painted), Dark Eldar (WIP), (Orcs & )Goblins (future WIP), Saga: Skraelings and Vikings
Niobe
Prozac of Khorne

Berichtdoor theWoodcutter » 08 jun 2012 11:50

Zou ik bijna vergeten... :holy: maar gelukkig dat we andere mensen hebben die minstens zo fanatiek zijn. :wub:
Pardot Kynes
theWoodcutter
Mastah

Berichtdoor Niobe » 13 jun 2012 21:10

Ow ja, bij deze het emailadres als we bestellingen willen doen:
bakappe@onsbrabantnet.nl (dan heb ik het nu al op 2 plaatsen staan, en zou het dus veilig moeten zijn).
Legers die ik speel: Dark Elves (over 10.000 pts, about 80% painted), Dark Eldar (WIP), (Orcs & )Goblins (future WIP), Saga: Skraelings and Vikings
Niobe
Prozac of Khorne

Keer terug naar Historische wargames